Gå til innhold

Blogg 11 år

Gjest hysterisk eller?

Anbefalte innlegg

Gjest hysterisk eller?

Datteren min spurte om å få lage en blogg. Jeg sa at jeg ikke ville at hun skulle lage blogg og legge ut bilder av seg selv.

Nå oppdaget jeg at hun og en venninne likevel har lagd seg en felles blogg med bilder.

Er jeg hysterisk hvis jeg ber henne slette bloggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig sak...

Mine barn får ikke lov til å legge ut bilder av seg selv på nettet, men det er selvsagt artig å lage blogg... Tolvåringen har en blogg sammen med en venninne. Det funker som en fanside for en rockegruppe, så der ligger kun bilder av rockegruppas medlemmer. Veldig greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Ja jeg syns du er en smule hysterisk om du ber henne slette bloggen. Ikke for det, jeg skjønner dine tanker om å legge ut bilder og informasjon på nettet. Men i disse tider har på en måte "alle" blogg, nettby med mere. Og noen få har ikke, for de får ikke lov av foreldrene sine. Disse barna blir på en måte litt utenfor. Å lage blogg er både morsomt og spennende og jeg ville synes det var positivt om mine barn hadde laget en sånn. Selvsagt ville jeg sjekket og fulgt litt med i hva som ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns du er en smule hysterisk om du ber henne slette bloggen. Ikke for det, jeg skjønner dine tanker om å legge ut bilder og informasjon på nettet. Men i disse tider har på en måte "alle" blogg, nettby med mere. Og noen få har ikke, for de får ikke lov av foreldrene sine. Disse barna blir på en måte litt utenfor. Å lage blogg er både morsomt og spennende og jeg ville synes det var positivt om mine barn hadde laget en sånn. Selvsagt ville jeg sjekket og fulgt litt med i hva som ble skrevet.

Nettby synes jeg absolutt ikke er noe for barn...

Jeg har selv nettbyprofil og makan til mange idiotiske henvendelser man får der inne :-(

Åpningssiden til nettby viser alle typer info., og svært ofte er det ekle bilder og info barn ikke trenger å ta inn over seg. Når det gjelder det å ha egen blogg, så blir det litt annerledes. Jeg har inntrykk av at enkelte "raringer" tror nettby er en sjekkeside, og det synes jeg ikke barn trenger å være en del av :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et miniumum bør de ikke bruke etternavn, og helst nick istedenfor slik at det ikke er mulig for noen å spore de opp. Fortelle henne at hvis hun noen gang skal treffe noen fra nettet vil du være med. Og fortell henne om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring har fått blogg, med klare regler for hva hun kan legge ut der, og hva som ikke skal ut til allmennheten. Jeg sjekker den jevnlig for å se om reglene blir fulgt.

Jeg synes ikke det at 11-åringen din har en blogg gjør noe, men hun har på den annen side gjort noe du har sagt til henne ikke var lov, og det bør vel få konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nei til offentlige profiler for barn.

Jeg hadde aldri latt så små barn få lage egne bloggsider eller laget seg profil på et nettsted.

Du bestemmer og er absolutt ikke hysterisk her i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt etter min mening Jeg har en datter på snart 12 som fikk opprette blogg for noen måneder siden. Hun bruker kallenavn, og har fått god informasjon om nettvett siden hun begynnte å være på nett. Så hun vet at hun ikke skal legge ut navn, adresse, telefonnummer ol.

Da de eldste var unge hadde jeg mye større problemer med å slippe dem til på nett, men jeg har måttet forandre mening om mangt etter som ungene har blitt større. Og en av tingene er at de kan få lage seg blogg/hjemmesider ol, men under kontroll og oppsyn. Jeg sjekker med jevne mellomrom hva hun legger ut på bloggen, og har til nå ikke hatt noe å utsette på det.

Det som er vanskelig i denne saken er at hun har brutt en regel du har satt. Det er jo ikke greit. Men jeg forstår jo hennes side av saken også. Så her må du gå i dialog med datteren din slik at dette ikke blir et problem mellom dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er hysterisk, en 11 åring trenger ikke egen blogg. Har selv en sønn på 11 år som hverken har msn facebook eller blogg, har er ikke en outsider av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring får ikke ha blogg. MSN er greit, men ikke nettby eller facebook.

Det stemmer IKKE at ALLE har. Bare noen få i klassen hennes har - og de er 40 i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring får ikke ha blogg. MSN er greit, men ikke nettby eller facebook.

Det stemmer IKKE at ALLE har. Bare noen få i klassen hennes har - og de er 40 i klassen.

40 elever i klassen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er hysterisk, kjenner desverre til et par eksempler hvor 10-11 åringer som henger litt sammen med noen litt eldre jenter har blitt lurt til å legge ut dumme ting, samt også skrive ting de selv ikke forstår.

Har selv en 10 åring som får benytte MSN men ikke legge ut profiler på nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen sans for blogg for barn, ihvertfall ikke hvor de legger ut informasjon om seg selv. Ut i fra det jeg har sett på blogger/hjemmesider til barn i nabolaget greier de ikke å sortere hvilken informasjon som er ok å legge ut, og hva som ikke er det. Med linker på kryss og tvers til andre venner/venninner er det utrolig hvor mye informasjon man kan finne om et enkelt barn.

At bilder kan kopieres og brukes fritt av den som vil, tror jeg helller ikke de skjønner rekkevidden av. Og ikke foreldrene heller, i mange tilfelle.

Å lage en blogg/hjemmeside om et bestemt tema; hund, dans, popgruppe eller liknende blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er hysterisk. Min 11-åring har heller ikke blogg, og jeg tror ikke det er mange i hans klasse som har. Jeg har sagt som deg at han ikke får lage seg blogg med bilder.

Ettersom du hadde sagt at hun ikke fikk lage blogg, synes jeg det er helt på sin plass at du krever den slettet. Det er en forutsetning at man kan stole på at barna overholder de reglene de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal gå for en mellomting. Det er greit at hun lager blogg, det er flott skrivetrening og trening i datakunnskaper. Men hun bør ikke få lov å legge ut bilder av seg selv der det går an å identifisere henne eller andre jevnaldrende. Heller ikke fullt navn, adresse, hvilken skole hun går på osv. Forklar at hun kan legge ut mer anonyme bilder, der ansiktet ikke vises. Snakk med henne om grunnen. Det er lurt om du snakker med foreldrene til venninnen også, slik at dere kan ha noen felles kjøreregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 elever i klassen???

De er nok delt i to i mange sammenhenger. Offisielt finnes det ikke faste klasser lenger (dersom ikke skolen velger å ha det av andre årsaker), bare klassetrinn med grupper som man deler opp fleksibelt etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 11 år har egen blogg som fungerer som treningsdagbok i forhold til hennes hoved interesse (hest).

Det synes jeg er helt flott, men hun får ikke publisere innhold der uten at jeg har godkjent det.

Bloggen er jo offentlig så jeg selv kan fritt følge med på innholdet.

Hun får super trening i foto, redigering og tekstforfatting i tillegg til datakunnskaper.

Jeg synes derfor du er litt hysterisk hvis du krever bloggen slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...