Gå til innhold

Er det ok å gi tenåringer litt penger av og til?

frosken

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp en sms fra min niese på 15. Hun lurte på om jeg kunne tenke meg å sponse en sunn lunch hun hadde lyst til å spise sammen med en venninne i dag. Hun spurte veldig pent, og jeg hadde lyst til å gi henne litt penger (kr 200,-)

Synes dere foreldre til tenåringer, at det er greit at andre voksne gir tenåringene litt penger av og til, eller bør det klareres med foreldrene hver gang? (Det er jo selvfølgelig en mulighet for at hun først har spurt sine foreldre og at de har sagt nei, men jeg sjekket ikke det i denne omgangen.)

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

11

• grot

4

• Katt-ja

3

• PieLill

2

Mest aktive i denne tråden

Det jeg stusser over at at 15-åring _ber_ om å få penger slik. Jeg hadde reagert negativt hvis jeg fikk høre at mine ungdommer hadde bedt om slik "sponsing". Og jeg hadde reagert negativt om jeg hadde fått et tilsvarende spørsmål fra noen av mine nevøer/nieser.

Men selvfølgelig kan en tante gi penger til sin niese når hun måtte ønske det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser over at at 15-åring _ber_ om å få penger slik. Jeg hadde reagert negativt hvis jeg fikk høre at mine ungdommer hadde bedt om slik "sponsing". Og jeg hadde reagert negativt om jeg hadde fått et tilsvarende spørsmål fra noen av mine nevøer/nieser.

Men selvfølgelig kan en tante gi penger til sin niese når hun måtte ønske det :)

Hun spurte svært forsiktig, og jeg har tidligere sagt at jeg er villig til å sponse henne dersom hun velger å la være å kjøpe fastfood og dårlig mat når hun er ute sammen med venninner. Det koster mindre for ungdommene å kjøpe en hamburger enn salat og frukt.

Foreldrene vet at vi har denne avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hvis mitt barn hadde gjort som din niese, høflig eller ei, hadde jeg tenkt og blitt forundret over at h*n var frekk.

Om h*n hadde mottatt penger, uten å spørre selv hadde det vært greit så lenge jeg hadde fått beskjed :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hun spurte svært forsiktig, og jeg har tidligere sagt at jeg er villig til å sponse henne dersom hun velger å la være å kjøpe fastfood og dårlig mat når hun er ute sammen med venninner. Det koster mindre for ungdommene å kjøpe en hamburger enn salat og frukt.

Jeg synes det er litt småfrekt uansett. Freidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Uansett da. Du er snill!

Jeg personlig ville hatt beskjed. Om jeg ikke hadde fått det og det gjaldt kjøp av salat isteden for burger så hadde det ikke gjort noe! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett da. Du er snill!

Jeg personlig ville hatt beskjed. Om jeg ikke hadde fått det og det gjaldt kjøp av salat isteden for burger så hadde det ikke gjort noe! :-)

Jeg pleier å fortelle broren min om hva jeg gjør av slike ting før eller senere, men i dag spurte hun så pent at jeg ikke gadd å gjøre ordentlig research før hun fikk litt penger...*s* Hun var veldig opptatt av å formidle at hun ikke mente å "bestille noe" eller kreve - men at hun hadde veeeeldig lyst til å spise lunch med venninnen.

Det er ikke alltid så greit å være bløthjertet tante heller...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine egne tanker

Ble veldig forundra over at en niese spør om penger. Men jeg forstod jo at dere hadde en liten avtale. jeg hadde likevel sagt nei. Syntest det var vel freidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg ville fått beskjed. Ikke fordi jeg synes det er galt å gi henne 200 kr. Det gjør besteforeldre innimellom uten at de konfronterer med oss. Hvorfor skulle vi blande oss opp i det?

Grunnen til at jeg ville ønsket beskjed er fordi jeg hadde skjønt at noe hadde sviktet i oppdragelsen. Jeg håper ikke mine ungdommer er så frekke. Da vil jeg vite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg pleier å fortelle broren min om hva jeg gjør av slike ting før eller senere, men i dag spurte hun så pent at jeg ikke gadd å gjøre ordentlig research før hun fikk litt penger...*s* Hun var veldig opptatt av å formidle at hun ikke mente å "bestille noe" eller kreve - men at hun hadde veeeeldig lyst til å spise lunch med venninnen.

Det er ikke alltid så greit å være bløthjertet tante heller...*s*

"Det er ikke alltid så greit å være bløthjertet tante heller...*s*"

Den forstår jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått beskjed. Ikke fordi jeg synes det er galt å gi henne 200 kr. Det gjør besteforeldre innimellom uten at de konfronterer med oss. Hvorfor skulle vi blande oss opp i det?

Grunnen til at jeg ville ønsket beskjed er fordi jeg hadde skjønt at noe hadde sviktet i oppdragelsen. Jeg håper ikke mine ungdommer er så frekke. Da vil jeg vite om det.

Men er det frekt når vi har en avtale om at jeg er villig til å sponse henne til å velge sunt i slike sammenhenger?

Jeg oppfatter det ikke som frekt slik hun spurte, men tenker at jeg kunne vært litt mindre lat og sjekket ut om foreldrene først hadde sagt nei, og om det hadde vært noen form for konflikt på forhånd. Jeg ønsker jo ikke å gå i mot noe foreldrene evt. har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men er det frekt når vi har en avtale om at jeg er villig til å sponse henne til å velge sunt i slike sammenhenger?

Jeg oppfatter det ikke som frekt slik hun spurte, men tenker at jeg kunne vært litt mindre lat og sjekket ut om foreldrene først hadde sagt nei, og om det hadde vært noen form for konflikt på forhånd. Jeg ønsker jo ikke å gå i mot noe foreldrene evt. har sagt.

Ja, jeg synes det er litt frekt. Jeg ville blitt veldig forundret om ungdommene mine spurte tanter, onkler eller besteforeldre om penger. Jeg ville ikke likt det i det hele tatt og jeg ville tatt en samtale med dem. De får ikke lov til å gå rundt å tigge om penger, for det er slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes det er litt frekt. Jeg ville blitt veldig forundret om ungdommene mine spurte tanter, onkler eller besteforeldre om penger. Jeg ville ikke likt det i det hele tatt og jeg ville tatt en samtale med dem. De får ikke lov til å gå rundt å tigge om penger, for det er slik jeg ser det.

Det kommer vel an på forholdet dem imellom om det er frekt eller ikke..? Og måten det ble spurt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det kommer vel an på forholdet dem imellom om det er frekt eller ikke..? Og måten det ble spurt på?

Det er ikke jeg enig i. Jeg skjønner at de har et godt forhold og det har mine ungdommer til sine tanter og onkler også.

For meg har ikke det så mye med saken å gjøre. Heller ikke hvordan de spør.

Som mor ville jeg tatt for meg ungdommene mine og sagt at de ikke får lov til å tigge rundt og fortalt dem at jeg synes det er frekt, om de får et nei til penger hjemmefra. Men det er meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg enig i. Jeg skjønner at de har et godt forhold og det har mine ungdommer til sine tanter og onkler også.

For meg har ikke det så mye med saken å gjøre. Heller ikke hvordan de spør.

Som mor ville jeg tatt for meg ungdommene mine og sagt at de ikke får lov til å tigge rundt og fortalt dem at jeg synes det er frekt, om de får et nei til penger hjemmefra. Men det er meg:-)

Jeg hadde nok også tenkt at mine barn var frekke hvis de gjorde det, men jeg hadde ikke tenkt det om en niese hadde spurt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg hadde nok også tenkt at mine barn var frekke hvis de gjorde det, men jeg hadde ikke tenkt det om en niese hadde spurt meg :)

Kanskje ikke:-)

Jeg har ihvertfall lett for å sette meg inn i situasjonen til frosken. Jeg hadde nok også spandert på lunsj. Helt sikkert.

Likevel, ville jeg ikke som mor likt at de gikk rundt å spurte på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke:-)

Jeg har ihvertfall lett for å sette meg inn i situasjonen til frosken. Jeg hadde nok også spandert på lunsj. Helt sikkert.

Likevel, ville jeg ikke som mor likt at de gikk rundt å spurte på den måten.

Hun går garantert ikke rundt og spør andre. Men jeg er enig med deg i at dette ligger litt i grenseland, og det vet niesen min også. Hun spurte på en måte som helt klart avslørte dette, og det var vel derfor jeg også falt for fristelsen til å gi etter for hennes ønske.

Foreldrene hennes vet om at både hun og broren fra tid til annen spør meg om ting; men de utfører også en del gjenytelser når de er på besøk (vedbæring, bilpolering etc. )

Broren min påstår forøvrig at det å være tante er en sjarmøretappe sammenlignet med å være foreldre - og han kan vel på mange måter ha rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hun går garantert ikke rundt og spør andre. Men jeg er enig med deg i at dette ligger litt i grenseland, og det vet niesen min også. Hun spurte på en måte som helt klart avslørte dette, og det var vel derfor jeg også falt for fristelsen til å gi etter for hennes ønske.

Foreldrene hennes vet om at både hun og broren fra tid til annen spør meg om ting; men de utfører også en del gjenytelser når de er på besøk (vedbæring, bilpolering etc. )

Broren min påstår forøvrig at det å være tante er en sjarmøretappe sammenlignet med å være foreldre - og han kan vel på mange måter ha rett i det.

Ok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har en slik avtale syns jeg det var helt ok at hun spurte. Og helt ok at du gav henne penger :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...