grot Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Det er ikke jeg enig i. Jeg skjønner at de har et godt forhold og det har mine ungdommer til sine tanter og onkler også. For meg har ikke det så mye med saken å gjøre. Heller ikke hvordan de spør. Som mor ville jeg tatt for meg ungdommene mine og sagt at de ikke får lov til å tigge rundt og fortalt dem at jeg synes det er frekt, om de får et nei til penger hjemmefra. Men det er meg:-) Jeg er helt enig med deg her om at dette er i overkant frekt. Jeg hadde ikke likt at mine barn hadde ringt rundt og tigget onkler/tanter og besteforeldre om penger. Jenta er så gammel at hun skal lære seg å tjene penger som går til slik luksus. Ut å spise lunch til 200 kr bør ikke være noe hverdags for en så ung jente. Slike happeninger bør planlegges på en slik måte at man også vet at hun har penger til det. Hadde hun ringt tante og fortalt at hun var blakk og hadde veldig behov for å tjene 200 kr, så hadde saken vært en helt annen. Men å be om å få pengene opp i hånda der og da er grovt synes jeg...Mine nieser/nevøer kunne aldri ha funnet på å gjort noe sånt, men det har også vært forventet at de sparer selv til slike ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hun spurte svært forsiktig, og jeg har tidligere sagt at jeg er villig til å sponse henne dersom hun velger å la være å kjøpe fastfood og dårlig mat når hun er ute sammen med venninner. Det koster mindre for ungdommene å kjøpe en hamburger enn salat og frukt. Foreldrene vet at vi har denne avtalen. Men forskjellen i pris er ikke 200 kr om man kjøper seg en salat i stedet for en hamburger..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Jeg er helt enig med deg her om at dette er i overkant frekt. Jeg hadde ikke likt at mine barn hadde ringt rundt og tigget onkler/tanter og besteforeldre om penger. Jenta er så gammel at hun skal lære seg å tjene penger som går til slik luksus. Ut å spise lunch til 200 kr bør ikke være noe hverdags for en så ung jente. Slike happeninger bør planlegges på en slik måte at man også vet at hun har penger til det. Hadde hun ringt tante og fortalt at hun var blakk og hadde veldig behov for å tjene 200 kr, så hadde saken vært en helt annen. Men å be om å få pengene opp i hånda der og da er grovt synes jeg...Mine nieser/nevøer kunne aldri ha funnet på å gjort noe sånt, men det har også vært forventet at de sparer selv til slike ting. Ser du synes 200 til lunch høres ut som veldig luksus - det kan jo hende denne jenta hadde tenkt å spandere på venninnen... Nå jeg sender med penger til mine barn forventer jeg at de deler med venner om ikke de har med seg like mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Men forskjellen i pris er ikke 200 kr om man kjøper seg en salat i stedet for en hamburger..? Neida, og hun ba ikke om 200,- heller. Det var jeg som valgte å gi henne det, og forventer dermed at hele beløpet brukes innenfor "sunn mat" avtalen vår de nærmeste ukene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Jeg hadde nok også tenkt at mine barn var frekke hvis de gjorde det, men jeg hadde ikke tenkt det om en niese hadde spurt meg ''Jeg hadde nok også tenkt at mine barn var frekke hvis de gjorde det, men jeg hadde ikke tenkt det om en niese hadde spurt meg :)'' *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 ''Synes dere foreldre til tenåringer, at det er greit at andre voksne gir tenåringene litt penger av og til, eller bør det klareres med foreldrene hver gang? (Det er jo selvfølgelig en mulighet for at hun først har spurt sine foreldre og at de har sagt nei, men jeg sjekket ikke det i denne omgangen.) '' Ja, jeg vil vite om mine barns forbruk av penger. Jeg hadde blitt mektig irritert om mine barn hadde spurt tanter/onkler om penger. Det gjør man bare ikke! Jeg rister bare på hodet av "sunn mat"-avtalen din med niesen. Sånne ting er et _foreldreansvar_. Og det er noe HELT annet å utføre en tjenste for deg en gang i blant, og få betalt en slant for det. Men å spørre om penger = nei. Du gjør deg lett til ei melkeku, og det oppfordrer ikke til bra forhold til penger. Heller manglende antenner når det gjelder å spørre om å få noe ekstra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Det må da være helt greit synes jeg. Å spørre foreldrene om alt mulig blir jo litt håpløst. Da snuppa har med venninner på tur så får de jo selvsagt de samme tingene/maten uten at jeg spør foreldrene om det er OK. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 ''Synes dere foreldre til tenåringer, at det er greit at andre voksne gir tenåringene litt penger av og til, eller bør det klareres med foreldrene hver gang? (Det er jo selvfølgelig en mulighet for at hun først har spurt sine foreldre og at de har sagt nei, men jeg sjekket ikke det i denne omgangen.) '' Ja, jeg vil vite om mine barns forbruk av penger. Jeg hadde blitt mektig irritert om mine barn hadde spurt tanter/onkler om penger. Det gjør man bare ikke! Jeg rister bare på hodet av "sunn mat"-avtalen din med niesen. Sånne ting er et _foreldreansvar_. Og det er noe HELT annet å utføre en tjenste for deg en gang i blant, og få betalt en slant for det. Men å spørre om penger = nei. Du gjør deg lett til ei melkeku, og det oppfordrer ikke til bra forhold til penger. Heller manglende antenner når det gjelder å spørre om å få noe ekstra. Foreldrene er klar over vår avtale om penger til "sunn mat" i stedet for kjøp av fastfood og godterier etter skoletid. Tror ikke jeg kommer til å bli melkeku :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har lest litt i tråden her og fått forståelse av at du har lagt opp til at hun kan spørre deg om penger. At hun tar deg på ordet er jo bare å vente 15-åringer er helt hule etter penger. Så lenge hun spør pent, og ikke gjør det for ofte synes jeg du bare skal gjøre det tantehjertet føler for. Mine barn er ikke så heldig stilt at de har så engasjerte onkler og tanter. Da tar jeg med engasjementet du viser for nevøen også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Jeg har lest litt i tråden her og fått forståelse av at du har lagt opp til at hun kan spørre deg om penger. At hun tar deg på ordet er jo bare å vente 15-åringer er helt hule etter penger. Så lenge hun spør pent, og ikke gjør det for ofte synes jeg du bare skal gjøre det tantehjertet føler for. Mine barn er ikke så heldig stilt at de har så engasjerte onkler og tanter. Da tar jeg med engasjementet du viser for nevøen også. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Neida, og hun ba ikke om 200,- heller. Det var jeg som valgte å gi henne det, og forventer dermed at hele beløpet brukes innenfor "sunn mat" avtalen vår de nærmeste ukene. Ok, det ble straks litt bedre når hun ikke ba om et eksakt beløp da...-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Ser du synes 200 til lunch høres ut som veldig luksus - det kan jo hende denne jenta hadde tenkt å spandere på venninnen... Nå jeg sender med penger til mine barn forventer jeg at de deler med venner om ikke de har med seg like mye. Ja jeg synes i grunnen det var luksus ja. Og om man ber tante om penger så regner jeg med at man er litt desperat og kanskje mangler noen kroner. Ikke at man bare mangler penger selv men også skal spandere på andre også. Det er jo klart at det er flott å spandere på vennene sine. Men det gjør man av sine egne penger, ikke for penger man har fått av tante. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Som tenåringsmor synes jeg at det ikke behøver å klareres hver gang. Jeg har tiltro til nær-nettverket rundt at de klarer å gjøre de rette vurderingene. Men i fohold til rett vurdering; jeg ønsker ikke at barna mine skal gå og be andre om penger. Verken besteforeldre eller tanter&onkler. Dersom de selv tilbyr dem penger er det OK, men jeg liker ikke "tigging". I hvertfall ikke når det ikke er nødvendig, slik som i dette tilfellet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Helt ok innenfor tanteregelverket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ysah Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 ''Synes dere foreldre til tenåringer, at det er greit at andre voksne gir tenåringene litt penger av og til, eller bør det klareres med foreldrene hver gang? (Det er jo selvfølgelig en mulighet for at hun først har spurt sine foreldre og at de har sagt nei, men jeg sjekket ikke det i denne omgangen.) '' Ja, jeg vil vite om mine barns forbruk av penger. Jeg hadde blitt mektig irritert om mine barn hadde spurt tanter/onkler om penger. Det gjør man bare ikke! Jeg rister bare på hodet av "sunn mat"-avtalen din med niesen. Sånne ting er et _foreldreansvar_. Og det er noe HELT annet å utføre en tjenste for deg en gang i blant, og få betalt en slant for det. Men å spørre om penger = nei. Du gjør deg lett til ei melkeku, og det oppfordrer ikke til bra forhold til penger. Heller manglende antenner når det gjelder å spørre om å få noe ekstra. Bra skrevet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nellie Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg hadde overhodet ikke likt at min datter sendte meldinger til tante og bad om penger, men det kan jo være at dere er spesielt nære.. Den sunne lunsjen tror jeg i høyden blir et eple, for å legitimere meldingen, og så går sikkert resten til noe hun har mer lyst på, menneh... man kjenner andre på seg selv i ungdommen..hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Foreldrene er klar over vår avtale om penger til "sunn mat" i stedet for kjøp av fastfood og godterier etter skoletid. Tror ikke jeg kommer til å bli melkeku :-) Du har ikke barn selv, regner jeg med. Såkalte snille tanter er ikke udelt positivt. Det blir lett skjevt i forhold til andre tantebarn også. Legger du tilside 200 kr til hver av de andre tantebarna også (regner med at du har flere)? Jeg er glad mine er oppdratt til å ikke spørre tanter og onkler om penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Du har ikke barn selv, regner jeg med. Såkalte snille tanter er ikke udelt positivt. Det blir lett skjevt i forhold til andre tantebarn også. Legger du tilside 200 kr til hver av de andre tantebarna også (regner med at du har flere)? Jeg er glad mine er oppdratt til å ikke spørre tanter og onkler om penger. Jeg har opp gjennom årene sagt til mine tantebarn at det er ok å spørre om de kan få ting eller å uttrykke ønsker, men at det ikke er ok å surmule dersom de ikke får oppfylt sine ønsker. Anser det derfor som mitt ansvar å sette fornuftige grenser. Jeg forøvrig heller ingen tilhenger av "matematisk rettferdighet". Det er altfor krevende å holde styr på nøyaktig hvor store beløp hver av dem får i løpet av et år, og dette har vi snakket mye om siden de var helt små. De er enige i at det er greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg hadde overhodet ikke likt at min datter sendte meldinger til tante og bad om penger, men det kan jo være at dere er spesielt nære.. Den sunne lunsjen tror jeg i høyden blir et eple, for å legitimere meldingen, og så går sikkert resten til noe hun har mer lyst på, menneh... man kjenner andre på seg selv i ungdommen..hehe Jeg tror nok hun bruker pengene på sunn mat - men hvorvidt hun i går forskutterte litt også til andre behov er vel ikke helt usannsynlig...*s* Hun tilbringer minst en helg i måneden her, og har også vært her flere uker i sommer. Derfor er jeg vant til å vurdere hva jeg gir og ikke gir henne penger til. Tenkte i går, at jeg nok helst skulle spurt henne om hun allerede hadde diskutert lunsjen med sine foreldre, slik at dersom de hadde sagt nei så ville jeg ikke uten videre ha sponset. Hun vet forøvrig at jeg stort sett forteller hennes foreldre det dersom jeg har gitt henne penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg pleier å fortelle broren min om hva jeg gjør av slike ting før eller senere, men i dag spurte hun så pent at jeg ikke gadd å gjøre ordentlig research før hun fikk litt penger...*s* Hun var veldig opptatt av å formidle at hun ikke mente å "bestille noe" eller kreve - men at hun hadde veeeeldig lyst til å spise lunch med venninnen. Det er ikke alltid så greit å være bløthjertet tante heller...*s* Nei, det er ikke lett ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.