Gå til innhold

Levering i barnehage og gråt

Gjest Store,lille gutten min

Anbefalte innlegg

Gjest Store,lille gutten min

Gutten min er 11 mnd og har nettopp begynt i barnehage. Hna gråter når jeg leverer han. Det går over fort men det er vanskelig for meg å dra. Trodde at det gikk over etter 1 uke men han gråter fortsatt. Hvor lenge er det vanlig at de gråter?

Ser fram til å levere en gutt som vinker hadet bra til mamma`en sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Det er normalt.

Du har språket inntakt. Barnet på 11-12 mnd har det ikke. Gråten er barnets språk. Helt normalt at han vil protestere litt.

Du sier det går fort over. Jeg tror det. Jeg har selv også stått utenfor barnehagen og lyttet/erfart at barnet raskt stoppet å gråte.

Det blir nok bedre- i den forstand at han vinker til deg når du går. Og senere nekter bli med deg hjem fordi de har det så morsomt i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange går det over etter en stund, hos andre vedvarer det lenge.

Du må fokusere på at gråten går over så fort du er ute av syne.

Dessuten er det viktig å ha klare å korte avskjedrutiner i barnehagen. Vis barnet at du er glad og fornøyd, og ikke engsetlig. Dine følelser smitter over på barnet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tok det 4 år......altså fram til skolestart :-)

Det gikk alltid fort over, og ved henting så vi en aktiv og glad gutt som lekte og hadde det fint :-)

Noen må bare gråte litt virker det som.

Nå er han skolegutt og gråter aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man vet med hodet at det går over når man er ute av syne er det så FÆLT for hjertet å gå standhaftig avgårde når du hører hylene bak deg...men tro meg det går over og barna gjør det vel ofte bare av gammmel vane mer enn av at de synes avskjeden er så voldsomt dramatisk.

Det er viktig å ta raskt farvel også gå! Ikke gå tilbake og klem tre ganger osv for da blir det mye verre.

Jeg føler med deg og har mang en gang sittet i bilen etter å ha levert med gråten i halsen....det er jo det kjæreste vi har. Jeg har tre barn og alle har vært "dramatanter" men jeg har hatt fokus på at barna har det best de og hvis man sier hadet, gir en klem også går....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid slikt tar er selvsagt individuelt.

Du kan gjøre det enklere ved å:

Gjøre avskjeden så kort som mulig fra du sier du skal dra til du drar. Å drøye fordi han begynner og gråte er bare seigpining. Sørg også for at leveringen ikke tar for lang tid.

Avtal faste rutiner for levering med personalet. Hold dere til disse. Trengs det justeringer, bli enig om det på forhånd.

Gutten påvirkes sterkt av din sinnsstemning. Har du en optimistisk glad tone, blir det lettere. Står fortvilelsen i ansiktet ditt, blir det verre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Tror det er helt vanlig.

Det viktige er at DU ikke viser at du kvier deg fra å gå fra ham om morgenen. Om du klarer å gjøre avskjeden kort og smile optimistisk når du går, vil han snart gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de under her.

1. Gjør det du skal og gå. Ved henting kan du heller bruke lenger tid til å prate med personalet, la ham vise deg avdelingen og slikt.

2. Forsøk å ikke vise at det går inn på deg at han gråter eller at du gruer deg til å gå.

3. Aldri snik deg unna. Vær klar og tydelig på at nå går du. Når du har sagt hadet, så går du. Ikke si hadet åtte ganger før du går. Plasser ham hos en av de ansatte. Gi en klem, smil og vink.

Håper det går over raskt, for det er ikke gøy å gå fra når ungen din gråter. Det var slik i starten hos oss også, men nå skjer det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer mye, og rådene er vel også vanligvis slik som dem du allerede har fått. Det finnes selvfølgelig også andre "retninger" der en mer er tilhenger av å bruke lang tid på tilvenning og ikke gå før barnet er klar, men det er jo ikke alltid mulig. Jeg ville nok snakket litt med personalet om atferden hans ellers i løpet av dagen. Hvis de beskriver ham slik du kjenner ham er det antagelig ikke dramatisk. Jeg ville likevel lagt vekt på at han var sammen med en voksenperson han er trygg på ved levering. For oss har iallefall det vært veldig store forskjeller på trygghet på de ulike voksne og tilsvarende store forskjeller ved levering. Kanskje går det også an å snakke litt med barnehagen om gode tider for levering, dvs. når det er tilstrekkelig personale, andre barn han trives med eller kjenner, ro vs. aktivitet i avdelingen og slike ting. For noen barn vil det være godt å være "installert" i en aktivitet når den voksne går, for andre er det best å ta avskjeden i garderoben, noen vil helst vinke i vinduet, mens andre har det best med selv å snu ryggen til forelderen, heller enn motsatt (uten at en skal snike seg ut, såklart). Uansett, det er tøft når de gråter - ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Vår lillemann gråt mer enn en uke, iallefall når jeg leverte. Var bedre når pappa leverte. Nå har han gått i barnehage to måneder og nå går det bra. Husk at det kan være bare det at han ikke liker overgangen, det å si hadet. Han trives sikkert kjepegodt i barnehagen siden gråten går fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har et barn som gråt i timesvis etter levering uten at barnehagen ringte. Det syns jeg ikke var bra og jeg tolket den lille guttens gråt som at han ikke var trygg.

Men om gråten går over etter et minutt eller to og ungen er godt fornøyd etterpå, da tror jeg personlig at det beste er å gjøre avskjeden kort, ikke brutalt kort selvsagt, og forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt gråt hver morgen helt til han sa: "nå skal jeg ikke gråte når jeg skal i barnehagen lenger, mamma"

Han var vel ca 2- 2,5 år da (tidlig ute med språket...)

-og det løftet holdt han.

Hvis du synes det hjelper, kan du ringe bhg etter noen minutter og høre hvordan det går. Som regel har de roet seg ned under 5min etter at mamma er blitt borte rundt hjørnet.

Det hjelper med faste ritualer rundt avskjeden, vi pleide å plassere ungen ved vinduet som sto på gløtt og få den siste hadet-kosen gjennom vindussprekken på vei ut. Såvar det vinking så lenge vi så hverandre.

Det er helt grusomt, så man nesten griner sjøl,men det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...