Gå til innhold

Fra potte til do


linned

Anbefalte innlegg

Jenta vår på snart 3 år, har i løpet av sommeren sluttet med bleie. Hun går på potte, der hun gjør det hun må. Det er sjeldent hun har uhell. Om natten bruker hun trusebleie, men er stort sett tørr om morgenen når hun tar den av seg og tisser på potte. Hender hun våkner om natten og vil tisse, så vi har funnet ut at hun er moden for å slutte med nattbleie også. (Første natten i natt!)

Problemet er bare at hun ikke vil sitte på do. Det er jo en del anledninger hvor vi ikke har tilgang til potte og da kan det gå lang tid til hun får gjort det hun skal. Hun nekter jo å gå på do, så toaletter generelt, enten vi er i byen, på restauranter, hos venner osv. er utelukket.

Hun kan gå veldig lenge uten å tisse, opptil 7-8 timer, selv når vi er hjemme og potten står her.

Vil gjerne ha noen tips til hvordan vi får henne til å sitte på do. Vi har do-ring og en skammel hun kan hvile bena på, slik at hun sitter behagelig. Hun satt litt på do før hun begynte å bli tørr, men hun er ikke intr. i doen. Hvordan gjør man overgangen fra potte til do lettere? Trenger de små litt oppmuntring, eller kommer det av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til linned. Jeg vet flere som opplever det samme som dere. Det er bra at dere har dosete og skammel, da det er viktig at hun føler seg trygg. Det kan også være noe hjelp i å si at store jenter sitter på do. Ikke mas så mye på det men få inn en vane med å prøve i hvertfall en gang pr. dag.Hun kan godt bruke potte litt til. Det pleier som regel å ordne seg. Det som ikke er bra er at hun holder seg i så mange timer. Da kan det være en ide å benytte premiering i form av klistremerker, når dere er borte. Kanskje noen andre foreldre kan svare deg på hva de har gjort i lignende tilfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diadyre

Hei linned

det vi gjore når dattern vår skulle over fra potte til do var hos rørlegern kjøpte vi en doskrammesette som er litt sikkert enn vanlige dosetter og skammel den er slik at barne kan holde seg fast i håndtak på siden og det er en slags stige opp til dosette.

Den koster ca 500 kroner men barne føler seg sikre som jeg tror er viktigt vet at dattern min følte at hun datt av do med vanlige dosetter, ellers er jo sefølgelig oppmuntring vi brukte stjeren på en plakat på do og når hun hadde fått 5 stjerner fikk hun enten penger til sparegrisen eller en dropseske *S*

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei linned

det vi gjore når dattern vår skulle over fra potte til do var hos rørlegern kjøpte vi en doskrammesette som er litt sikkert enn vanlige dosetter og skammel den er slik at barne kan holde seg fast i håndtak på siden og det er en slags stige opp til dosette.

Den koster ca 500 kroner men barne føler seg sikre som jeg tror er viktigt vet at dattern min følte at hun datt av do med vanlige dosetter, ellers er jo sefølgelig oppmuntring vi brukte stjeren på en plakat på do og når hun hadde fått 5 stjerner fikk hun enten penger til sparegrisen eller en dropseske *S*

mvh

"Problemet" begynner å løse seg allerede, faktisk! Et par dager etter at jeg skrev innlegget, gikk hun helt enkelt opp på do. Hadde da satt fram dosetet og en skammel for henne, men jeg sa ingenting. Så hun valgte selv do fremfor potte!

Ellers vil hun bare tisse i do, det andre går i potten. Men jeg får vel bare være tålmodig, hun har jo akkurat fylt tre. Får vel bruke belønningssystemet etter hvert!

Takk for tipset :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...