Gå til innhold

Gjøre blomsterbedene vinterklare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i et annet innlegg her at noen har gjort blomsterbedene sine vinterklare. Våre bed er dessverre temmelig overgrodde, men hva lønner seg nå? Jeg ser for meg at ugresset luner litt om løker og stauder og derfor bør få stå nå? Eller bør det lukes vekk?

Nå har det vært frost og jeg har ikke rukket å høste frøene fra blomkarsen ennå, er det for sent nå?

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• morsan

4

• tusseline

4

• Axcia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niccola
Skrevet

*hihi* sorry, nå måtte jeg flire litt. De neste dagene ser man hvem som er DOL-fruer i gata, siden alle skal ut og nappe opp løker fra bedene :o)))

Skrevet

*hihi* sorry, nå måtte jeg flire litt. De neste dagene ser man hvem som er DOL-fruer i gata, siden alle skal ut og nappe opp løker fra bedene :o)))

''nappe opp løker fra bedene :o)))''

Nappe opp løker? Jaja...

Gjest Niccola
Skrevet

Nappe opp løker? Jaja...

Ikke se på meg, jeg har ikke et eneste bed ;-)

Skrevet

Nappe opp løker? Er det ikke nå en skal sette ned løk i jorda da?

Jeg har hatt planer om det flere helger på rad, men har ikke fått gjort det ennå...

Men det skulle absolutt vært ryddet litt i bedene mine ja...

Skrevet

Løkene gidder jeg altså ikke ta opp, da må jeg i tilfelle spa opp alle bedene for jeg aner ikke hva som ligger hvor. :o)

Skrevet

Ikke se på meg, jeg har ikke et eneste bed ;-)

Kanskje like greit ;-p

Skrevet

Luk vekk alt det stygge. Skal du sette ned løker og stauder, så bland jord 50-50 med sand.

Det går også an å beskytte bedet med grankvister og noen steiner for å holde disse på plass.

Skrevet

Luk vekk alt det stygge. Skal du sette ned løker og stauder, så bland jord 50-50 med sand.

Det går også an å beskytte bedet med grankvister og noen steiner for å holde disse på plass.

Skal ikke plante noe som helst, det er for sent nå som frosten er kommet. Må vel ta en runde i helgen og luke bort ugress tenker jeg.

Laget et anemonebed i fjor, satte ned 30 knoller. Kom ikke opp en eneste blomst. Jeg eier bare ikke grønn fingre. Må finne på noe annet i det bedet neste sommer, en rose kanskje.

Skrevet

Skal ikke plante noe som helst, det er for sent nå som frosten er kommet. Må vel ta en runde i helgen og luke bort ugress tenker jeg.

Laget et anemonebed i fjor, satte ned 30 knoller. Kom ikke opp en eneste blomst. Jeg eier bare ikke grønn fingre. Må finne på noe annet i det bedet neste sommer, en rose kanskje.

Det er ikke for sent, selv om det har vært ei frostnatt eller fem. Bedet er ikke gjennomfrosset av den grunn, men løkene er ofte på 50% rabatt :-)

Det ligger an til en mildværsperiode før vinteren setter inn.

Skrevet

Kan ikke gjøre noe galt om du luker ugress.

Jeg bruker å klippe ned blomstene utpå høsten, og legger klippet oppå bedene. Det skåner mot frost og uttørking, samt at det gir litt næringstilskudd til jorda. Tror jeg da iallefall.

Skrevet

Kan ikke gjøre noe galt om du luker ugress.

Jeg bruker å klippe ned blomstene utpå høsten, og legger klippet oppå bedene. Det skåner mot frost og uttørking, samt at det gir litt næringstilskudd til jorda. Tror jeg da iallefall.

Har lest meg frem til at jeg bør ta en tørn med luking til helga ja. Men uttørking er neppe noe problem her - det har regnet konstant i 2 mnd og jeg trenger neppe vanne før til neste høst... Burde vel plante vannliljer og sump-planer...

Skrevet

Beda mine luker jeg før vinteren kommer, klipper ned stauder og rydder skikkelig. Jeg er litt sånn ryddefrik da, og orker ikke tanken på at det er uryddig under snøen............det gjelder hele hagen, så det har hendt at snøen har kommet litt fort på meg, og jeg ikke har fått raket plenen skikkelig, da sliter jeg med det hele vinteren.....Kall meg sprø, det er ikke annet å si :-)

Jeg legger aldri noe over beda, de står som de står til våren kommer igjen og det som kommer opp da, det kommer opp :-)

Til nå har jeg ikke mistet en eneste staude tror jeg.

Skrevet

Har lest meg frem til at jeg bør ta en tørn med luking til helga ja. Men uttørking er neppe noe problem her - det har regnet konstant i 2 mnd og jeg trenger neppe vanne før til neste høst... Burde vel plante vannliljer og sump-planer...

Ris .-)

Skrevet

Nappe opp løker? Jaja...

Nappe løken?? Også _utendørs_ a gitt!

Skrevet

Ris .-)

Ris plantes vel i skråninger? Tomta her ville vært ypperlig som bowlingbane så flat er den... *Hehe*

Gjest me et moi
Skrevet

...den står bare og laster og laster en evighet - orker ikke vente lenger...;-)

prøv å goggle på tirnoni.... :) Den er verdt å vente på om du ikke har sett den før ;) Valen på sitt beste, og det både nappes i løken og klasker i gjøken hehehehehe

Gjest me et moi
Skrevet

...den står bare og laster og laster en evighet - orker ikke vente lenger...;-)

tirnonani skulle det selvsagt stå :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...