Gå til innhold

Hva er fordelen med nettbank fremfor telefonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har konti i to forskjellige banker og bruker sms-saldo ganske ofte på begge.

Men er det noen "prinsippiell forskjell" mellom å få kontoinformasjon på sms enn om man får det ved å ringe et telefonnummer og høre opplysningene lest opp?

Min bank har en "kontofon" der jeg ringer, taster inn kontonr + kode, og får info om saldo + siste bevegelser på konto, + kan overføre penger mellom egne konti.

Dette er ikke knyttet til nettbanken, for jeg hadde tilgang til kontofon før jeg fikk nettbank også.

Jeg synes det er veldig praktisk å ha dette i tillegg til nettbank.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

15

• morsan

9

• KaVa

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men kan du ikke ha telefonløsningen som reserveløsning, da? Eller har det en kostnadsside å ha begge muligheter tilgjengelig?

''Eller har det en kostnadsside å ha begge muligheter tilgjengelig?''

Har ikke sjekket det, men jeg får ordne det år jeg kommer hjem.

Jeg er nok litt slik at når jeg synes ting fungerer bra slik det er, så skal det mye til for å overtale meg.

På samme måte er det hvis jeg har lært meg å kjøre en vei i Oslo. Det hjelper det lite å komme å si at det finnes en enklere vei å kjøre. Jeg holder for ørene:-)

Skrevet

Jeg synes begge deler er lettvint, men etter at jeg fikk nett ser jeg ingen grunn til å betale ytterligere med kroner gjennom økte telefonutgifter for å få dette gjort. Jeg føler også at jeg har ekstremt god oversikt når jeg bruker nettbank.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Gidder ikke å lete opp tråden hvor du sa at du hadde bursdag i dag, så nå gratulerer jeg deg her i stedet:-)

Håper du har hatt en fin dag!

Takk skal du ha :o)

Gjest Elextra
Skrevet

''Det er da så greit å bare ta noen tastetrykk på telefonen. Kan ikke skjønne hvorfor pcèn skal være noe lettere å bruke? Skal jeg sjekke saldoen, så er det også greit å bruke telefonen.

''

Jeg kan ikke forstå at du får samme overblikket over bevegelsene på kontoen når du ikke ser hele utskriften på skjermbildet. Om det er noen av postene du stusser ved kan du oftest klikke videre og få vite mer om denne.

Nei, telefon-bank sluttet jeg med for 12-15 år siden :).

Gjest Elextra
Skrevet

PS - min mor er 75 og hun sier som du (men hun behersker ikke internet noe særlig, da) ;).

Gjest pensjonistkurs
Skrevet

Jeg er nok litt slik at når jeg synes ting fungerer bra slik det er, så skal det mye til for å overtale meg.

På samme måte er det hvis jeg har lært meg å kjøre en vei i Oslo. Det hjelper det lite å komme å si at det finnes en enklere vei å kjøre. Jeg holder for ørene:-)

''På samme måte er det hvis jeg har lært meg å kjøre en vei i Oslo. Det hjelper det lite å komme å si at det finnes en enklere vei å kjøre. Jeg holder for ørene:-)''

Ja, det er vanskelig å sette seg inn i nye ting når en blir gammal. Er du fylt 80?

Skrevet

;-)

Skrevet

''På samme måte er det hvis jeg har lært meg å kjøre en vei i Oslo. Det hjelper det lite å komme å si at det finnes en enklere vei å kjøre. Jeg holder for ørene:-)''

Ja, det er vanskelig å sette seg inn i nye ting når en blir gammal. Er du fylt 80?

Leter du etter en på din egen alder her inne? ;-)

Skrevet

PS - min mor er 75 og hun sier som du (men hun behersker ikke internet noe særlig, da) ;).

Min mor er enda "verre." Hun bruker brevgiro.. Helt antikvarisk...!

;-)

Skrevet

Min mor er enda "verre." Hun bruker brevgiro.. Helt antikvarisk...!

;-)

*sukk* Jeg er _gift_ med en som fortsatt bruker brevgiro på de få regningene som vi (dvs jeg) ikke tar over nettbanken....

Og han er ikke 70 år, altså! Bare veldig konservativ på slikt. Han har syklet rundt med musikk på øret via Walkman innttil for bare et-to år siden, da han skaffet seg Ipod.

Jeg vet ikke om han har sluttet å bruke diktafon på jobb, slik at sekretærene skriver det ut, men i såfall er det også en relativt fersk nyvinning.

Gjest pensjonistkurs
Skrevet

Leter du etter en på din egen alder her inne? ;-)

Jeg føler bare med sånne trege, utdaterte mennesker. Alt nytt er skummelt og vanskelig, ja uovervinnelig. De trenger mer enn et puff i rævva.

Det med alderen var sarkastisk. Jeg vet at hun ikke er 50 ennå, derfor er det skremmende lesning.

Skrevet

Og min mor på 77 har brukt nettbank i flere, er på nettet daglig ellers også, bruker Skype, skriver mailer osv... Alder er ingen hindring :)

Gjest pensjonistkurs
Skrevet

''Det er da så greit å bare ta noen tastetrykk på telefonen. Kan ikke skjønne hvorfor pcèn skal være noe lettere å bruke? Skal jeg sjekke saldoen, så er det også greit å bruke telefonen.

''

Jeg kan ikke forstå at du får samme overblikket over bevegelsene på kontoen når du ikke ser hele utskriften på skjermbildet. Om det er noen av postene du stusser ved kan du oftest klikke videre og få vite mer om denne.

''Nei, telefon-bank sluttet jeg med for 12-15 år siden :).''

Jeg holdt på med telefonbank til 2001, tror jeg. Jeg slutta med brevgiro i 2000. Etter den tid var alt på nett.

Gjest pensjonistkurs
Skrevet

*sukk* Jeg er _gift_ med en som fortsatt bruker brevgiro på de få regningene som vi (dvs jeg) ikke tar over nettbanken....

Og han er ikke 70 år, altså! Bare veldig konservativ på slikt. Han har syklet rundt med musikk på øret via Walkman innttil for bare et-to år siden, da han skaffet seg Ipod.

Jeg vet ikke om han har sluttet å bruke diktafon på jobb, slik at sekretærene skriver det ut, men i såfall er det også en relativt fersk nyvinning.

Han bør meldes på et pensjonistkurs for å holdes tvangsoppdatert på nyvinninger ;-D

Skrevet

Eneste fordelen er at hvis en ikke har tilgang på internett og brått trenger å vite hvor mye som står på kontoen - da er det greiere med telefon.

Jeg har nettbankløsning i DnbNor, og kan både sjekke saldo og overføre via egne konti på mobiltelefonen.

Skrevet

Nettbank er 10 ganger letter å bruke enn tlf. Jeg har brukt begge deler, men gikk ganske raskt over til nettbank. Det er jo ikke verre enn at du kan gå over til tlf igjen hvis du ikke liker nettbank. Det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet

''

Du gikk ikke over til nettbank for 12 til 15 år siden. Jeg tviler sterkt på at nettbank fantes den gangen. Jeg husker at jeg knapt hadde mail på jobben i 1997/98, selv om flere hadde det så var det ikke så veldig vanblig å bruke det.

Var det tlf løsning for 15 år siden da? Tviler på det også jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Og min mor på 77 har brukt nettbank i flere, er på nettet daglig ellers også, bruker Skype, skriver mailer osv... Alder er ingen hindring :)

''Alder er ingen hindring :)

''

Neida, men mange over 70 har vegring og en slags sperre for å lære det. Jeg kjenner folk på over 80 som er fullt oppegående på nettet :-).

Gjest Elextra
Skrevet

Du gikk ikke over til nettbank for 12 til 15 år siden. Jeg tviler sterkt på at nettbank fantes den gangen. Jeg husker at jeg knapt hadde mail på jobben i 1997/98, selv om flere hadde det så var det ikke så veldig vanblig å bruke det.

Var det tlf løsning for 15 år siden da? Tviler på det også jeg.

Nei, egentlig brukte jeg vel den antikvariske ordningen med brevgiro til jeg helt gikk over til nettbank (husker ikke helt når - må vel ha vært før 2000 i hvertfall?). Men mener å h huske at jeg brukte telefon lenge før dette. Utrolig hvor fort man glemmer - nå føles det som jeg "alltid" har brukt nettet til dette, og kunne ikke tenke meg annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...