Gå til innhold

Hva er fordelen med nettbank fremfor telefonen?

Anbefalte innlegg

Gjest pensjonistkurs
Skrevet

Du gikk ikke over til nettbank for 12 til 15 år siden. Jeg tviler sterkt på at nettbank fantes den gangen. Jeg husker at jeg knapt hadde mail på jobben i 1997/98, selv om flere hadde det så var det ikke så veldig vanblig å bruke det.

Var det tlf løsning for 15 år siden da? Tviler på det også jeg.

Det var Elextra som fant opp nettbanken ;-) Hun er ei kruttønne!

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

15

• morsan

9

• KaVa

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

*sukk* Jeg er _gift_ med en som fortsatt bruker brevgiro på de få regningene som vi (dvs jeg) ikke tar over nettbanken....

Og han er ikke 70 år, altså! Bare veldig konservativ på slikt. Han har syklet rundt med musikk på øret via Walkman innttil for bare et-to år siden, da han skaffet seg Ipod.

Jeg vet ikke om han har sluttet å bruke diktafon på jobb, slik at sekretærene skriver det ut, men i såfall er det også en relativt fersk nyvinning.

*lol* bruker han diktafon ennå? Da må arbeidskollegaene hans omtrent ha gitt opp mannen. Er det å få tak i lenger forresten?Tenk hvordan han blir når han blir enda eldre, han foreslår snart å gå tilbake til skrivemaskin....med rettetast:-)

Skrevet

Nei, egentlig brukte jeg vel den antikvariske ordningen med brevgiro til jeg helt gikk over til nettbank (husker ikke helt når - må vel ha vært før 2000 i hvertfall?). Men mener å h huske at jeg brukte telefon lenge før dette. Utrolig hvor fort man glemmer - nå føles det som jeg "alltid" har brukt nettet til dette, og kunne ikke tenke meg annet.

Jetg er ikke så sikker på om det var nettbank heller før etter 2000. Det må da ha kommet i begynnelsen av 2000?

Skrevet

Det var Elextra som fant opp nettbanken ;-) Hun er ei kruttønne!

Ja, jeg tror det, for hun har brukt det lenge før det kom ser det ut som:-)

Skrevet

Han bør meldes på et pensjonistkurs for å holdes tvangsoppdatert på nyvinninger ;-D

Hehe, det er en god ide. Greit nok å ikke kaste seg på alle nyvinninger med en gang, men det er da måte på hvor langt etter man skal henge også:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jetg er ikke så sikker på om det var nettbank heller før etter 2000. Det må da ha kommet i begynnelsen av 2000?

Vet ikke sikkert, men det _føles_ i hvertfall som det er langt mer enn 10 år siden jeg tok i en brevgiro - det må det vel være? :P

Skrevet

I følge denne artikkelen, kom de første nettbankene i Norge allerede i 1996!

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1305202.ece

''"De første internettbankene dukket opp rundt 1996 og bruken gikk sakte oppover de første årene."''

Jeg vet med sikkerhet at jeg brukte nettbank allerede i 1998, da jeg var gravid for første gang :-)

Skrevet

Du gikk ikke over til nettbank for 12 til 15 år siden. Jeg tviler sterkt på at nettbank fantes den gangen. Jeg husker at jeg knapt hadde mail på jobben i 1997/98, selv om flere hadde det så var det ikke så veldig vanblig å bruke det.

Var det tlf løsning for 15 år siden da? Tviler på det også jeg.

Et kjapt søk avslører bl.a dette:

''Postbanken kom for første gang ut på Internett den 1. august 1996. Da ble det lagt ut informasjon om bankens tjenester, samt en valutaregner, en sparerådgiver og en låneberegner.

Våren 1998 åpnet så den Internettbaserte Postbanken NettBank, og vi var først i verden med sikkerhetskort Digipass 300.''

Hvis Postbanken var så revolusjonerende tidlig ute som de skryter av, betyr det at den gjengste bankbruker ikke begynte med nettbank før vi hadde vippet årtusenskiftet med god margin. Jeg husker at jeg slet lenge med at banken min ikke kunne tilby nettbankløsninger som fungerte på Mac.

Skrevet

Vet ikke sikkert, men det _føles_ i hvertfall som det er langt mer enn 10 år siden jeg tok i en brevgiro - det må det vel være? :P

Brevgiro har jeg såvidt brukt i en liten periode og det er i alle fall veldig lenge siden. Men jeg tror at det må ha vært før tlf løsningen? Jeg brukte tlf i noen få år, før jeg tok i bruk nettbank. Kanskje noen vet når nettbanken kom?..tenkte nå på når den ble litt utbredt, det var endel som var skeptisk i starten husker jeg.

Skrevet

I følge denne artikkelen, kom de første nettbankene i Norge allerede i 1996!

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1305202.ece

''"De første internettbankene dukket opp rundt 1996 og bruken gikk sakte oppover de første årene."''

Jeg vet med sikkerhet at jeg brukte nettbank allerede i 1998, da jeg var gravid for første gang :-)

Det var ikke verst, det trodde jeg faktisk ikke, men det kan ikke ha vært så mange som brukte dette i starten. Jeg tror ikke at jeg brukte dette før 2000, kanskje litt senere.

Gjest Elextra
Skrevet

Det var ikke verst, det trodde jeg faktisk ikke, men det kan ikke ha vært så mange som brukte dette i starten. Jeg tror ikke at jeg brukte dette før 2000, kanskje litt senere.

Jeg var blant de første i min bekjentskapskrets som brukte det - mener jeg å huske. Men klarer ikke huske nøyaktig når det var. Men husker at det var "tre banker siden", så sånn sett kunne jeg kanskje klare å finne ut av det.

Skrevet

Et kjapt søk avslører bl.a dette:

''Postbanken kom for første gang ut på Internett den 1. august 1996. Da ble det lagt ut informasjon om bankens tjenester, samt en valutaregner, en sparerådgiver og en låneberegner.

Våren 1998 åpnet så den Internettbaserte Postbanken NettBank, og vi var først i verden med sikkerhetskort Digipass 300.''

Hvis Postbanken var så revolusjonerende tidlig ute som de skryter av, betyr det at den gjengste bankbruker ikke begynte med nettbank før vi hadde vippet årtusenskiftet med god margin. Jeg husker at jeg slet lenge med at banken min ikke kunne tilby nettbankløsninger som fungerte på Mac.

Da har postbanken vært tidlig ute. Jeg tror heller ikke at "vi andre" brukte nettbank før etter 2000.

Gjest Elextra
Skrevet

Posten har kanskje hatt det. Den banken holder jeg meg langt unna, så kan være derfor jeg ikke visste at de startet tidlig.

Jeg har heller ikke brukt Posten, men den henvisningen var den første og eldste jeg fant i farten.

Skrevet

Bare du som er litt treg av deg, tror jeg ;-)

Skrevet

Jeg var blant de første i min bekjentskapskrets som brukte det - mener jeg å huske. Men klarer ikke huske nøyaktig når det var. Men husker at det var "tre banker siden", så sånn sett kunne jeg kanskje klare å finne ut av det.

Men har du Postbanken eller en annen bank? Jeg tviler på at dette var noe mange brukte før 2000.

Skrevet

Bare du som er litt treg av deg, tror jeg ;-)

Hehe, nei, da jeg tok i bruk nettbank var det relativt nytt i min bank, men jeg var ikke av de første, det husker jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...