Gå til innhold

Hva er fordelen med nettbank fremfor telefonen?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Men har du Postbanken eller en annen bank? Jeg tviler på at dette var noe mange brukte før 2000.

Som sagt har jeg aldri brukt Posten (bortsett fra en gang til en depositumskonto), og husker ikke engang hvilken bank jeg benyttet den tiden dette var aktuelt. Hoppet litt rundt en periode, da jeg ble lei av banken jeg hadde hatt siden dåpen.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

15

• morsan

9

• KaVa

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men har du Postbanken eller en annen bank? Jeg tviler på at dette var noe mange brukte før 2000.

I følge aftenposten 30.09.06, var det Sparebanken Hedmark som var først ute - i 1996 - etter å ha slått Landsbanken på målstreken. I den tiden hadde brukte jeg en bank i Sparebank-gruppen, mener jeg å huske. Men som sagt: Jeg er helt sikker på å bruke nettbank i 1998, og ja, jeg tror jeg var rimelig tidlig ute, ja.

Skrevet

I følge aftenposten 30.09.06, var det Sparebanken Hedmark som var først ute - i 1996 - etter å ha slått Landsbanken på målstreken. I den tiden hadde brukte jeg en bank i Sparebank-gruppen, mener jeg å huske. Men som sagt: Jeg er helt sikker på å bruke nettbank i 1998, og ja, jeg tror jeg var rimelig tidlig ute, ja.

Skandiabanken kom i år 2000 - som første rene nettbank - og da var det flere andre banker som tilbød nettbank-løsninger.

Skrevet

Det må jeg si var tidlig av Sparebanken. Men hvor mange brukte denne løsningen før 2000? Det tror jeg ikke var mange.

Skrevet

I tilegg til alle de andre innleggen her, vil jeg legge til at dette er vel ikke noe enten eller. Du mister ikke telfonbanken selv om du gjør en avtale om nettbank! Nettbank gir deg helt andre muligheter. Men jeg husker at jeg brukte begge deler i en periode da nettbanken var ny, og internett-tilgangen dårligere.

Skrevet

Du gikk ikke over til nettbank for 12 til 15 år siden. Jeg tviler sterkt på at nettbank fantes den gangen. Jeg husker at jeg knapt hadde mail på jobben i 1997/98, selv om flere hadde det så var det ikke så veldig vanblig å bruke det.

Var det tlf løsning for 15 år siden da? Tviler på det også jeg.

Sparebanken Hedmark startet med nettbank den 30. november 1996 og Landsbanken startet litt senere. Flere banker fulgte i de to neste årene. Postbanken var nok tregere enn mange ikke av de første.

Skrevet

Du får en helt annen oversikt når du ser på kontoutskriften og alle bevegelsene som har skjedd. Mindre muligheter for å gjøre feil.

Men jeg ville ha beholdt muligheten til å gjøre transaksjoner via telefon, de gangene nettet er nede for eksempel..

Skrevet

Sparebanken Hedmark startet med nettbank den 30. november 1996 og Landsbanken startet litt senere. Flere banker fulgte i de to neste årene. Postbanken var nok tregere enn mange ikke av de første.

Men jeg tror ikke at det er så mange som brukte dette før 2000. Eller hva mener du?

Skrevet

Men er det noen "prinsippiell forskjell" mellom å få kontoinformasjon på sms enn om man får det ved å ringe et telefonnummer og høre opplysningene lest opp?

Min bank har en "kontofon" der jeg ringer, taster inn kontonr + kode, og får info om saldo + siste bevegelser på konto, + kan overføre penger mellom egne konti.

Dette er ikke knyttet til nettbanken, for jeg hadde tilgang til kontofon før jeg fikk nettbank også.

Jeg synes det er veldig praktisk å ha dette i tillegg til nettbank.

Via sms så trenger jeg bare å taste navnet jeg har lagt inn på kontaktlista på mobilen og "saldo" på skjermen (kontoinfo er knyttet opp imot mobilnr.). Med kontofon må jeg taste kontonummer med den faren for feil det innebærer.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''På samme måte er det hvis jeg har lært meg å kjøre en vei i Oslo. Det hjelper det lite å komme å si at det finnes en enklere vei å kjøre. Jeg holder for ørene:-)''

Ja, det er vanskelig å sette seg inn i nye ting når en blir gammal. Er du fylt 80?

På enkelte områder antagelig:-)

Men jeg skal skaffe meg nettbank nå da. Er blitt overbevist:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Alder er ingen hindring :)

''

Neida, men mange over 70 har vegring og en slags sperre for å lære det. Jeg kjenner folk på over 80 som er fullt oppegående på nettet :-).

Min mor er fullt oppgående på nettet, så det har ikke alltid med alder å gjøre:-)

Skrevet

Min mor er enda "verre." Hun bruker brevgiro.. Helt antikvarisk...!

;-)

''Min mor er enda "verre." Hun bruker brevgiro.. Helt antikvarisk...!

;-)''

Min far går i banken for å betale regningene sine. Det gjør forsåvidt svigermor også. Tror min mor er på brevgiro-nivå.

Skrevet

Jeg har begge deler.

Og bruker begge deler.

Synes jeg har best oversikt ved bruk av nettbanken. Lettere å finne tilbake til enbestemt post for eksempel.

Men jeg ville ikke vært foruten muligheten til å bruke telefonen når det trengs. Telefonen er kjekk å bruke om man er på ferie og må overføre penger mellom egne konti.

I min bank brukes de samme kodene og kodekortene for nettbanksom på telefonen. Er en pakkeløsning fra dem.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg tviholdt også på kontofonen lenge. Men det var også av den grunn at jeg ikke hadde fast tilgang på nett. Nå bruker jeg nettbank og det _er_ mer praktisk. Du har lettere oversikt og det går raskere.

Skrevet

*lol* bruker han diktafon ennå? Da må arbeidskollegaene hans omtrent ha gitt opp mannen. Er det å få tak i lenger forresten?Tenk hvordan han blir når han blir enda eldre, han foreslår snart å gå tilbake til skrivemaskin....med rettetast:-)

Nei, skrivemaskin med rettetast er jo "sekretærarbeid" ;-) Han skriver på pc og bruker mail, men han har ihvertfall inntil nylig brukt diktafon.

Egentlig litt rart i grunnen dette med å f eks tilegne seg ferdigheten touch. Jeg husker min mor gikk på kurs for å lære dette på tidlig 70-tall - hun hadde bl a en øvingsmaskin med plasthetter som dekket tastene;-) Den gangen var dette med touch noe som bare var aktuelt å lære seg for sekretærer og andre yrker der man "måtte" skrive mye selv. Folk litt høyere opp i systemene "slapp" dette. I dag ser man annerledes på det, da datamaskinbruk har gjort hurtigskriving til en ferdighet som svært mange har nytte av.

Skrevet

''Min mor er enda "verre." Hun bruker brevgiro.. Helt antikvarisk...!

;-)''

Min far går i banken for å betale regningene sine. Det gjør forsåvidt svigermor også. Tror min mor er på brevgiro-nivå.

''Min far går i banken for å betale regningene sine''

Svigerforeldrene mine bruker forsåvidt brevgiro, men de postlegger den ikke i nærmeste postkasse! Enten går de til postkontoret og postlegger den i skranken, eller så drar de til banken og leverer konvolutten der. Best å være på den sikre siden...;-)

Skrevet

Vet ikke sikkert, men det _føles_ i hvertfall som det er langt mer enn 10 år siden jeg tok i en brevgiro - det må det vel være? :P

''men det _føles_ i hvertfall som det er langt mer enn 10 år siden jeg tok i en brevgiro''

Jeg mener å huske at det var en slags "mellomløsning" mellom det å levere giroene i skranken og å sende inn brevgiro, der man hadde en slags selvbetjeningsstasjon i banken hvor man stemplet kvitteringen og slapp giroslippen opp i en kasse?

Skrevet

Hadde ikke greid meg uten nettbank.

Jeg har full kontroll over mange kontoer der. Er avhengig av å spare opp til ferie f.eks på en konto, setter av hver mnd til studielånet på en konto, en til vanlige regninger og en til vanlig forbruk som mat. He, he, er kanskje i overkant organisert på dette viset, men det fungerer utmerket for meg. Da har jeg alltid penger til den ene eller andre tingen og fører frem og tilbake når det er noe. Hvordan sjekker du forresten at ting blir belastet riktig? Får du fremdeles kontoutskrift på papir?

Skrevet

Nei, skrivemaskin med rettetast er jo "sekretærarbeid" ;-) Han skriver på pc og bruker mail, men han har ihvertfall inntil nylig brukt diktafon.

Egentlig litt rart i grunnen dette med å f eks tilegne seg ferdigheten touch. Jeg husker min mor gikk på kurs for å lære dette på tidlig 70-tall - hun hadde bl a en øvingsmaskin med plasthetter som dekket tastene;-) Den gangen var dette med touch noe som bare var aktuelt å lære seg for sekretærer og andre yrker der man "måtte" skrive mye selv. Folk litt høyere opp i systemene "slapp" dette. I dag ser man annerledes på det, da datamaskinbruk har gjort hurtigskriving til en ferdighet som svært mange har nytte av.

Jeg tenkte kanskje han ville innføre skrivemaskin til sekretærene:-)

Jeg husker godt at jeg hadde kontordame som skrev mine rapporter på skrivemaskin. Jeg skrev de først for hånd og hun på skrivemaskin etterpå. Snakk om å være ueffektiv, hehe.

I dag så gjør alle dette selv.

Gjest gul dame
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å bruke noe annet enn nettbank. Fordelene er utallige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...