Gå til innhold

Unger som ikke lukker grinda på skolen

Luska

Anbefalte innlegg

På skolen vår er det en del foreldre som ikke gidder å følge ungene sine inn til sfo/skole, bare slipper de ut av bilen og lar ungene gå inn selv.

Det jeg har sett da, er at mange unger ikke lukker grinda etter seg. Voksne pleier jo å gjøre det, men ikke alle unger. Noen er kanskje så små at de ikke klarer det, jeg vet ikke. Saken er at jeg syns det er litt uheldig at porten stadig står åpen. De som går i 1. klasse er fortsatt ganske små, syns jeg, og modenhetsnivået varierer jo. Og det er en ganske trafikkert vei forbi skolen. De fleste i skolealder klarer vel kanskje å få opp porten på egenhånd uansett, men det kan jo være mer fristende å smette ut hvis den allerede står åpen.

Er dette noe å henge seg opp i og ta opp på skolen, eller skal jeg la det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo gi beskjed til skolen om at grinda står åpen og be dem oppfordre barna til å lukke porten hvis du synes det er et stort problem. Selv tenker jeg at skolebarn ikke stikker av når de er så store bare fordi porten er åpen...de ville eventuelt hoppet over gjerdet hvis hensikten var å stikke av hvis porten var lukket. De minste er fortsatt så lydige at jeg tror de vil holde seg innenfor hvis de vet det ikke er lov å gå ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen der snuppa går er det ikke grind. Eller gjerde rundt. Har egentlig aldri tenkt over det. Når de begynner på skolen så bør de nok lære å ta dette ansvaret selv, så jeg synes ikke det er noe å ta opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke gjerde rundt skolen i det hele tatt. Men "det er ikke lov til å gå utenfor asfalten der og der" funker helt fint ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss finnes ingen gjerder rundt skolen og ingen grind. Det er ikke trafikkert vei rett ved skoleveggen, men det er jo ikke langt til en trafikkert vei.

Barna er veldig bevisst på de grensene de har, og det fungerer fint :). Men skjønner jo det blir vanskelig om barna er vant til å ha stengt port som grense, men det høres i grunnen ganske upraktisk ut. Faktisk har jeg ikke hørt om det en gang - slik er det vel stort sett bare i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolen der snuppa går er det ikke grind. Eller gjerde rundt. Har egentlig aldri tenkt over det. Når de begynner på skolen så bør de nok lære å ta dette ansvaret selv, så jeg synes ikke det er noe å ta opp.

Vi har heller ikek gjerde eller port rundt skolen vår. SKolebarna er jo såpass store at de forstår at de skal holde seg på skolens område.

Synes dette er et ikke-tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg litt opp i at "foreldre ikke gidder å følge" jeg da... Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å følge barna INN på skolen/sfo hver dag? Barna har begynt på skolen, og hvis de blir kjørt (slik jeg leser det) nesten helt fram til skolen, kan de da vel fint gå inn alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

hos oss er det kun et gjerde rundt det hjørnet som vender mot den mest traffikerte veien. Men det er mest pga at det er ved ballplassen, tror jeg, og at ingen skal løpe ut i veien etter ballen uten å tenke seg om. Ellers er det helt åpent, og ingen grind eller port. Tror de fleste skolebarn har klart for seg hvor grensene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg henger meg litt opp i at "foreldre ikke gidder å følge" jeg da... Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å følge barna INN på skolen/sfo hver dag? Barna har begynt på skolen, og hvis de blir kjørt (slik jeg leser det) nesten helt fram til skolen, kan de da vel fint gå inn alene?

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes.

Mine barn hadde blitt sinte om jeg fulgte dem inn på skolen i første klasse!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unger vil synes det er dødspinlig om mamma følger dem inn på skolen som om de forsatt var små barnehagetasser.

Men mindre skolen deler uteareal med en barnehage skjønner jeg ikke hvorfor så store unger skulle måtte bures inne bak en grind.

På vår skole leker ungene i skogen utenfor skolens område. Går helt fint.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes.

Mine barn hadde blitt sinte om jeg fulgte dem inn på skolen i første klasse!

;-)

mvh

''Mine barn hadde blitt sinte om jeg fulgte dem inn på skolen i første klasse!''

Ikke minst;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Helt enig. På skolen til barna mine blir de oppfordret til å gå til skolen helt fra 1. klasse. Så jeg skjønner ikke at det skal være behov for noen foreldre å bli med barna helt inn.

Ikke er det gjerde på skolen heller, barna kan i prinsippet stikke av når de vil, men det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

''Er dette noe å henge seg opp i og ta opp på skolen, eller skal jeg la det være?''

Etter min mening er dette ikke noe å henge seg oppi, så jeg synes absolutt at du skal la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen vår går de aller fleste ungene til skolen selv, så det er få foreldre som kjører i det hele tatt - og dermed få som følger inn. Ikke finnes det grind, heller. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen - det er jo snakk om skolebarn, og selv førsteklassinger kan lære at de ikke går utenfor skoleområdet. Vil de på død og liv rømme, klarer de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten det høres litt rart ut med grind/port til en skole. Jeg har aldri hørt om det eller sett det før.

Min sønns skole har verken gjerde eller grind, og alle førsteklassingene blir lært opp til hvor skolens grenser går.

Min egen skole fra barndommen hadde gjerde, men ingen grind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

''Er dette noe å henge seg opp i og ta opp på skolen, eller skal jeg la det være?''

Jeg hadde nok latt det være, men når det er sagt er det fordi at vi har ikke grind på skolen. Ikke er det vanlig å kjøre ungene til døra heller, heller ikke førsteklassingene. Noen går, noen blir kjørt nesten frem og går resten, noen må gå fra busstoppen.

Barna vet hvor grensene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jenta mi må følges inn hver dag. Jeg har spurt henne om hun vil gå alene, men det vil hun ikke. Hun er ikke så tøff ennå.

Grunnen til at jeg skriver "gidder ikke", er at noen av foreldrene jeg kjenner syns det er veldig behagelig bare å stoppe og slippe av ungene på busstoppet - det er jo tross alt et lite stykke å gå fra parkeringa... Mens andre igjen selvfølgelig har barn som ikke _vil_ bli fulgt inn, da er det selvsagt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...