Gå til innhold

Unger som ikke lukker grinda på skolen

Luska

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

Vel, jenta mi må følges inn hver dag. Jeg har spurt henne om hun vil gå alene, men det vil hun ikke. Hun er ikke så tøff ennå.

Grunnen til at jeg skriver "gidder ikke", er at noen av foreldrene jeg kjenner syns det er veldig behagelig bare å stoppe og slippe av ungene på busstoppet - det er jo tross alt et lite stykke å gå fra parkeringa... Mens andre igjen selvfølgelig har barn som ikke _vil_ bli fulgt inn, da er det selvsagt greit.

''Grunnen til at jeg skriver "gidder ikke", er at noen av foreldrene jeg kjenner syns det er veldig behagelig bare å stoppe og slippe av ungene på busstoppet - det er jo tross alt et lite stykke å gå fra parkeringa...''

Du viser fortsatt en merkelig holdning. å si at det er "veldig behagelig" for foreldrene å slippe av barna, er det samme som å antyde at de er late. Det kan jo hende at de ser en større sammenheng.

Barn har godt av å gå litt. Og til færre som blir kjørt helt frem til skolen, til mindre biltrafikk blir det for de andre barna som går til skolen. På skolen til barna mine blir vi instendig oppfordret til å IKKE kjøre barna, og hvis de absolutt må kjøres, så skal de slippes av på egnede steder et stykke unna skolen, nettopp for å slippe unødvenig trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, alle som har svart i tråden her. Da skjønner jeg at dette ikke er noe å henge seg opp i, og jeg skal ikke ta det opp :o)

Jeg henger nok tydeligvis litt igjen i barnehagetida ennå. Men det er faktisk gjerde rundt hele området rundt skolen, og det har det alltid vært. Mulig at skolebarn vet å følge reglene om ikke å gå utenfor skolegården, men jeg ser enkelte av villebassgutta i klassen til jenta mi og tenker at - nei, de har ikke vett på å holde seg innenfor. Men det er strengt tatt ikke mitt problem. Tror nok ikke jenta mi, som er stille og forsiktig våger seg utenfor gjerdet.

Når det gjelder det å følge ungen fra bilen og inn, så er det ikke noe tema for oss ennå. Hun må følges inn. Hun er heller ikke glad i å la meg dra fra henne om morgenen på sfo. Sånn har hun vært siden barnehagen. Men sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Grunnen til at jeg skriver "gidder ikke", er at noen av foreldrene jeg kjenner syns det er veldig behagelig bare å stoppe og slippe av ungene på busstoppet - det er jo tross alt et lite stykke å gå fra parkeringa...''

Du viser fortsatt en merkelig holdning. å si at det er "veldig behagelig" for foreldrene å slippe av barna, er det samme som å antyde at de er late. Det kan jo hende at de ser en større sammenheng.

Barn har godt av å gå litt. Og til færre som blir kjørt helt frem til skolen, til mindre biltrafikk blir det for de andre barna som går til skolen. På skolen til barna mine blir vi instendig oppfordret til å IKKE kjøre barna, og hvis de absolutt må kjøres, så skal de slippes av på egnede steder et stykke unna skolen, nettopp for å slippe unødvenig trafikk.

''Du viser fortsatt en merkelig holdning. å si at det er "veldig behagelig" for foreldrene å slippe av barna, er det samme som å antyde at de er late. Det kan jo hende at de ser en større sammenheng.''

Ok, jeg modererer meg;o) Selvsagt er ikke alle foreldre som velger å slippe av ungene sine late. Men i et par tilfeller jeg kjenner, er faktisk dette tilfelle. Kanskje du ikke gidder å lese alt dette, meg jeg kan kjapt prøve å forklare. Busstoppet ved skolen er nærmere skolen enn skolens parkeringsplass. Mange foreldre (også de som fulgte barna sine inn) valgte derfor å parkere på busstoppet og fulgte barna inn. Pga. naboklager og klager fra busselskapet ble foreldrene henstilt til å bruke skolens parkeringsplass i stedet. Da ble det lengere å gå, vet du! Etter dette var det mange som plutselig slutta å følge ungene inn. Selvsagt kan det hende at ungene syns det var greit, men noen av oss har jo ledd litt av at akkurat DE foreldrene, som generelt er "allergiske" mot fysisk aktivitet slutta å følge ungene inn når det ble lengre vei å gå.

Men det er jo selvsagt feil av meg å dra alle over en kam. ;o)

''Barn har godt av å gå litt. Og til færre som blir kjørt helt frem til skolen, til mindre biltrafikk blir det for de andre barna som går til skolen. På skolen til barna mine blir vi instendig oppfordret til å IKKE kjøre barna, og hvis de absolutt må kjøres, så skal de slippes av på egnede steder et stykke unna skolen, nettopp for å slippe unødvenig trafikk.''

For å si det sånn: barnet mitt, som blir kjørt til skolens parkeringsplass og går derfra og inn på skolen, går lengre enn de barna som blir sluppet av på busstoppet. Altså fordi busstoppet er nærmere skolen enn parkeringsplassen.

Og på vår skole er det ikke noe tema å begrense biltrafikken rundt skolen ved å slippe av ungene et stykke unna etc., fordi hovedveien til bygda går rett forbi skolen, ergo alle foreldres arbeidsvei går rett forbi skolen. Så biltrafikken i skoleområdet er konstant. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vel, jenta mi må følges inn hver dag. Jeg har spurt henne om hun vil gå alene, men det vil hun ikke. Hun er ikke så tøff ennå.

Grunnen til at jeg skriver "gidder ikke", er at noen av foreldrene jeg kjenner syns det er veldig behagelig bare å stoppe og slippe av ungene på busstoppet - det er jo tross alt et lite stykke å gå fra parkeringa... Mens andre igjen selvfølgelig har barn som ikke _vil_ bli fulgt inn, da er det selvsagt greit.

Læreren vår har oppfordret oss foreldre til ikke å følge helt inn hver dag, eller i hvertfall ikke bli inne og hjelpe barna med alt. Da lærer barna å bli mer selvstendige og det blir langt lettere for lærerne etter friminutt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel, jenta mi må følges inn hver dag. Jeg har spurt henne om hun vil gå alene, men det vil hun ikke. Hun er ikke så tøff ennå''

Hvis det er grunner som du skisserer til at barnet følges, så er det selvfølgelig helt forståelig - det har jeg også måttet gjøre i perioder. Jeg bare hang meg opp i "gidder ikke", som om det er foreldrene som ikke følger barna sine inn det er noe galt med. For oss var det er "seier" når snuppa turte å gå siste biten inn på skolen alene, jeg ser ingen grunn til å følge barna inn så lenge de helt fint klarer (og tør) å gå inn alene... Det var bare det jeg ville poengtere. Også med tanke på "det er et stykek å gå", det er vel bare bra, da barn "nå til dags" oppfordres til å gå litt mer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel, jenta mi må følges inn hver dag. Jeg har spurt henne om hun vil gå alene, men det vil hun ikke. Hun er ikke så tøff ennå''

Hvis det er grunner som du skisserer til at barnet følges, så er det selvfølgelig helt forståelig - det har jeg også måttet gjøre i perioder. Jeg bare hang meg opp i "gidder ikke", som om det er foreldrene som ikke følger barna sine inn det er noe galt med. For oss var det er "seier" når snuppa turte å gå siste biten inn på skolen alene, jeg ser ingen grunn til å følge barna inn så lenge de helt fint klarer (og tør) å gå inn alene... Det var bare det jeg ville poengtere. Også med tanke på "det er et stykek å gå", det er vel bare bra, da barn "nå til dags" oppfordres til å gå litt mer:-)

Jeg har forklart i svaret mitt til Ulvinnen under her hvorfor jeg formulerte meg som jeg gjorde. Jeg modererte meg og syns selvsagt at det var feil av meg å dra alle over en kam ;o)

Var egentlig litt flåsete ment, men det kom nok ikke fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forklart i svaret mitt til Ulvinnen under her hvorfor jeg formulerte meg som jeg gjorde. Jeg modererte meg og syns selvsagt at det var feil av meg å dra alle over en kam ;o)

Var egentlig litt flåsete ment, men det kom nok ikke fram.

Jeg leste det svaret etter at jeg hadde skrevet til deg, og jeg forstår _egentlig_ hva du mener, men likevel - hvis barna tør å gå inn alene, spiller det jo ingen rolle om foreldrene gidder eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det svaret etter at jeg hadde skrevet til deg, og jeg forstår _egentlig_ hva du mener, men likevel - hvis barna tør å gå inn alene, spiller det jo ingen rolle om foreldrene gidder eller ikke...

Enig med deg. Som sagt; det var litt flåsete ment, men klønete formulert. Ingen stor sak for meg, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt skolen hos oss er det ikke gjerde. Ikke rundt noen andre barneskoler jeg har vært bortom heller.

-og det er da nesten ingen av ungene som blir fulgt inn på skolen?! Her er det noen få av de yngste, selv er jeg innom skolen kanskje en dag i uka med min 2.klassing den dagen hun skal avgårde på noe rett etter skolen.

jeg synes slett ikke det er "slapt" av foreldrene å slippe av ungene uten å følge dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle som har svart i tråden her. Da skjønner jeg at dette ikke er noe å henge seg opp i, og jeg skal ikke ta det opp :o)

Jeg henger nok tydeligvis litt igjen i barnehagetida ennå. Men det er faktisk gjerde rundt hele området rundt skolen, og det har det alltid vært. Mulig at skolebarn vet å følge reglene om ikke å gå utenfor skolegården, men jeg ser enkelte av villebassgutta i klassen til jenta mi og tenker at - nei, de har ikke vett på å holde seg innenfor. Men det er strengt tatt ikke mitt problem. Tror nok ikke jenta mi, som er stille og forsiktig våger seg utenfor gjerdet.

Når det gjelder det å følge ungen fra bilen og inn, så er det ikke noe tema for oss ennå. Hun må følges inn. Hun er heller ikke glad i å la meg dra fra henne om morgenen på sfo. Sånn har hun vært siden barnehagen. Men sånn er det bare...

''men jeg ser enkelte av villebassgutta i klassen til jenta mi og tenker at - nei, de har ikke vett på å holde seg innenfor. ''

Enkelte av dem har ikke vett på å holde seg innenfor barnehagen engang;-) Husker jeg flere ganger tok en gutt i bhg til junior på fersken i å klatre over det høye gjerdet når han trodde ingen så han. Og jeg var jo bare i den bhg i forbindelse med henting og levering - tør ikke tenke på hvor mange ganger han faktisk hadde rumpa over det gjerdet.

Nå går han et par klasser under sønnen min, og er visstnok en av de verste rampegutta på skolen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...