Gjest Bea1978 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Var på besøk her om dagen der navn ble diskutert og damen i huset kunne fortelle at det nå er forbudt å døpe barn med navn som Stein og Bjørn. Altså navn som er en ting. Er dette riktig? Min samboer ble ganske paff da han har lyst å oppkalle vår fremtidige sønn etter sin far, men hvis dette er sant så går ikke det. Jeg kan ikke si at jeg er like lei meg som min samboer, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Neida, det er bare et hardnakket rykte. Den nyeste utgaven av navneloven er mindre streng enn den forrige. Det går an å gi barna atskillig verre navn enn Stein eller Bjørn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Kan jeg aldri tenke meg! Navneloven er blitt mykt opp, og det virker totalt ulogisk at helt vanlige navn skulle bli forbudt. Og dersom dette stemte, tror jeg riksavisene ville ha kastet seg over saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Dette er nok bare tull! Stein og Bjørn er godt etablerte navn i det norske samfunn, og de færreste reflekterer over at dette egentlig er "ting" Navneloven har som hensikt å beskytte mot navn som kan virke skjemmende / krenkende for den som får navnet. Og disse to navnene vil nok neppe havne i den kategorien... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Som de andre har svart må dette være feil. Navneloven er mye "slappere" nå enn for noen år siden, og når man kan døpes til Morten Minstemann eller Hværsaagod, så er ikke Stein eller Bjørn noe problem:-) Og dessuten: Tenk så mange navn som måtte forbys dersom man skulle keegge vekt på at navnet også er et vanlig ord i det norske språket? Dette vil da ramme bl a følgende: Ane, Sten, Stein, Bjørn, Arve, Liv, Dag, Vår (ok, litt sjeldent det, da), Odd, Finn, Per, og kanskje også navn som har fonetisk likhet med et vanlig ord, som f eks Kjell (tjeld) og Linn (lind)? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Nei nei.. bare tull. Du kan kalle ungen din krussedull hvis du vil! Loven er MYE slappere nå enn tidligere.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Som de andre har svart må dette være feil. Navneloven er mye "slappere" nå enn for noen år siden, og når man kan døpes til Morten Minstemann eller Hværsaagod, så er ikke Stein eller Bjørn noe problem:-) Og dessuten: Tenk så mange navn som måtte forbys dersom man skulle keegge vekt på at navnet også er et vanlig ord i det norske språket? Dette vil da ramme bl a følgende: Ane, Sten, Stein, Bjørn, Arve, Liv, Dag, Vår (ok, litt sjeldent det, da), Odd, Finn, Per, og kanskje også navn som har fonetisk likhet med et vanlig ord, som f eks Kjell (tjeld) og Linn (lind)? Linn var faktisk ulovlig en periode. Dvs. man kunne bruke det, men det måtte staves Lin. Litt merkelig - Linn er vel ikke noe vanlig substantiv, men det er jo Lin. Jeg er helt sikker, det var litt rabalder rundt noen enkeltsaker. Folk syntes de skulle få lov, når Liv Ullmanns datter hadde fått lov (før dette "forbudet"). Nå er det sikkert lov til å hete både Linn, Lin og Ull :-| 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Linn var faktisk ulovlig en periode. Dvs. man kunne bruke det, men det måtte staves Lin. Litt merkelig - Linn er vel ikke noe vanlig substantiv, men det er jo Lin. Jeg er helt sikker, det var litt rabalder rundt noen enkeltsaker. Folk syntes de skulle få lov, når Liv Ullmanns datter hadde fått lov (før dette "forbudet"). Nå er det sikkert lov til å hete både Linn, Lin og Ull :-| Det visste jeg ikke! Jeg traff en gang en dame som het Lin, og fordi jeg fra før av vel bare visste om Linn Ullmann, så var det uvant for meg med bare én n. Ull, ja, hvorfor ikke? ;-) Man heter jo Frøya, Tor og Odin og sikkert andre gudenavn også. ;-) Skulle ikke forundre meg om vi ser en Yggdrasil etterhvert også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det visste jeg ikke! Jeg traff en gang en dame som het Lin, og fordi jeg fra før av vel bare visste om Linn Ullmann, så var det uvant for meg med bare én n. Ull, ja, hvorfor ikke? ;-) Man heter jo Frøya, Tor og Odin og sikkert andre gudenavn også. ;-) Skulle ikke forundre meg om vi ser en Yggdrasil etterhvert også:-) *fnis* Tror jeg hadde sperret opp øynene da gitt. *fniser igjen* Ser for meg scenarioet: Tatjana møter dame med barnevogn. Tatjana bøyer seg ned og beundrer nurket og spør: "Hva heter han?" Mammaen svarer stolt: "Han heter Yggdrasil." *glipper med øynene bare ved tanken* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 *fnis* Tror jeg hadde sperret opp øynene da gitt. *fniser igjen* Ser for meg scenarioet: Tatjana møter dame med barnevogn. Tatjana bøyer seg ned og beundrer nurket og spør: "Hva heter han?" Mammaen svarer stolt: "Han heter Yggdrasil." *glipper med øynene bare ved tanken* :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det visste jeg ikke! Jeg traff en gang en dame som het Lin, og fordi jeg fra før av vel bare visste om Linn Ullmann, så var det uvant for meg med bare én n. Ull, ja, hvorfor ikke? ;-) Man heter jo Frøya, Tor og Odin og sikkert andre gudenavn også. ;-) Skulle ikke forundre meg om vi ser en Yggdrasil etterhvert også:-) Hun skulle nok hete Linn, men fikk en n tvangsfjernet pga. forbudet. Prestene hadde også mer (uformell) makt før, ved at de kunne nekte barnet dåp etter egen synsing om navnevalget. Eks. fotball-legenden Tom Lund, som alltid ble kalt Tommy, måtte hete Tom fordi presten mente Tommy var bare et kjælenavn. I hvert fall ifølge datidens sladderpresse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hun skulle nok hete Linn, men fikk en n tvangsfjernet pga. forbudet. Prestene hadde også mer (uformell) makt før, ved at de kunne nekte barnet dåp etter egen synsing om navnevalget. Eks. fotball-legenden Tom Lund, som alltid ble kalt Tommy, måtte hete Tom fordi presten mente Tommy var bare et kjælenavn. I hvert fall ifølge datidens sladderpresse. Min bestemor fortalte at da hun og bestefar skulle døpe min far, så forandre presten navnet de hadde valgt, fordi han ville ha et mer "ekte norsk" navn.... Jeg har alltid tenkt at prestene hadde jammen stor makt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Linn var faktisk ulovlig en periode. Dvs. man kunne bruke det, men det måtte staves Lin. Litt merkelig - Linn er vel ikke noe vanlig substantiv, men det er jo Lin. Jeg er helt sikker, det var litt rabalder rundt noen enkeltsaker. Folk syntes de skulle få lov, når Liv Ullmanns datter hadde fått lov (før dette "forbudet"). Nå er det sikkert lov til å hete både Linn, Lin og Ull :-| Synes det høres merkelig. Jeg kjenner mange Linn, i alle aldre (fra små jenter til godt voksne damer). Nå mener du Linn var "ulovlig", da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Synes det høres merkelig. Jeg kjenner mange Linn, i alle aldre (fra små jenter til godt voksne damer). Nå mener du Linn var "ulovlig", da? Jeg vet ikke hvor "ulovlig" det var, altså om det var en ufravikelig bestemmelse eller et skriv som noen prester og tilsvarende tok alvorlig og andre ikke. Men jeg er helt aldeles sikker på at jeg leste i avisa at noen var sure fordi de måtte stave datterens navn Lin når de ville hun skulle hete Linn. Det er imidlertid godt mulig at de til slutt fikk kranglet seg til det allikevel. Flertallet av de som heter Lin er født på tidlig 70-tall, men det finnes Linn'er fra den tiden også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Synes det høres merkelig. Jeg kjenner mange Linn, i alle aldre (fra små jenter til godt voksne damer). Nå mener du Linn var "ulovlig", da? Det framgår her at Linn har vært omstridt, selv om det ikke står noe om forbud i klartekst. Bakgrunnen var visst at man kan hete Linn til etternavn. I slike tilfeller tror jeg det har gått an å få dispensasjon dersom man orket å bråke med det, så det er kanskje derfor det finnes noen Linn i alle årganger: http://www.hf.uib.no/i/Nordisk/navn/freg/lov/Opphav_tradisjon.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hun skulle nok hete Linn, men fikk en n tvangsfjernet pga. forbudet. Prestene hadde også mer (uformell) makt før, ved at de kunne nekte barnet dåp etter egen synsing om navnevalget. Eks. fotball-legenden Tom Lund, som alltid ble kalt Tommy, måtte hete Tom fordi presten mente Tommy var bare et kjælenavn. I hvert fall ifølge datidens sladderpresse. Jeg husker en jeg studerte sammen med - foreldrene ville døpe han Odin, tror jeg det var, men presten nektet, så han fikk et helt annet navn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det framgår her at Linn har vært omstridt, selv om det ikke står noe om forbud i klartekst. Bakgrunnen var visst at man kan hete Linn til etternavn. I slike tilfeller tror jeg det har gått an å få dispensasjon dersom man orket å bråke med det, så det er kanskje derfor det finnes noen Linn i alle årganger: http://www.hf.uib.no/i/Nordisk/navn/freg/lov/Opphav_tradisjon.htm oi, det var en lang artikkel, men virker som noe sm er midt i blinken for meg, så nå har jeg lagret den i favorittene for å kunne lese den senere:-) Som du er inne på, så er det nok riktig å si at få navn var direkte forbudt. Mange navn var vel bare i kategorien "frarådes", og ettersom det lokale folkeregisteret kunne godta uten videre, finnes det sikkert mange lokale variasjoner over hva som har blitt godtatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det framgår her at Linn har vært omstridt, selv om det ikke står noe om forbud i klartekst. Bakgrunnen var visst at man kan hete Linn til etternavn. I slike tilfeller tror jeg det har gått an å få dispensasjon dersom man orket å bråke med det, så det er kanskje derfor det finnes noen Linn i alle årganger: http://www.hf.uib.no/i/Nordisk/navn/freg/lov/Opphav_tradisjon.htm Merkelige greier. Jeg kjenner mange Linn som er født før 1982, kan ikke tenke meg at foreldrene deres har måttet styre for mye med det. Om man ser på navnet på statistikken til SSB, ser man at det er et veldig vanlig navn (8-9000 som heter det). På slutten av 70-tallet het omtrent 1% av alle jentebarn Linn. Omtrent på nivå med Kjersti og Trine. På 80-tallet var Linn det femte mest kalte navnet i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Merkelige greier. Jeg kjenner mange Linn som er født før 1982, kan ikke tenke meg at foreldrene deres har måttet styre for mye med det. Om man ser på navnet på statistikken til SSB, ser man at det er et veldig vanlig navn (8-9000 som heter det). På slutten av 70-tallet het omtrent 1% av alle jentebarn Linn. Omtrent på nivå med Kjersti og Trine. På 80-tallet var Linn det femte mest kalte navnet i Norge. Ja, jeg vet ikke om dette skyldes lokale variasjoner (med hensyn til hvor regelfikserte byråkratene var rundt i landet), overivrige prester eller noe annet. Men jeg husker helt tydelig at det sto i avisa om Linn som måtte staves Lin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.