Gjest sliten jeg.. Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Har en 6-åring som vi OVERHODET IKKE har "kontroll" over for tiden. H*n hører ikke på oss og er fullstendig hyper mesteparten av tiden. H*n har alltid vært litt slik, men nå har det tatt helt av. Beina er mer i været enn på gulvet, hyler og skriker hvis h*n ikke får viljen sin, erter småsøsken, gjør bøllestreker osv. Er dette et vanlig fenomen for 6-åringer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Har hatt to 6-åringer så langt, og kjenner meg ikke igjen. Trass og sinne av og til, ja, men ikke som en vane. Kanskje barnet er på leting etter tydelige grenser og konsekvenser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Innimellom kan jo 6 åringene få voldsomme følelsesutbrudd og være virkelig prepubertale men ikke hele tiden. Har hatt to stykker og hun ene er 6,5 nå og kan være veldig teatralsk og dramatisk men det svinger fort. Det går fort over synes jeg når hun får sine "anfall". Hvis det varer over lang tid og ikke blir bedre ville jeg snakket med noen på helsestasjonen. Har du snakket om det med barnet og isåfall hva sier hun/han? det kan jo være noe som plager han/henne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syber Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Ja, det er forferdelig slitsomt! Datteren vår svarer stygt, hører ikke på oss, kommer konsekvent ikke når vi ber henne osv. Hun blir snart 7 år og har vært slik leeenge synes jeg, men vi mener å huske at hun var bedre i 5-årsalderen :-). Samtidig svinger det fort, hun kan være verdens godeste og søteste, for i neste øyeblikk å bli potte sur for en bagatell! Vi planlegger å sette i verk et slags belønningssystem i håp om at det skal hjelpe, og tror også en av de andre du fikk svar av har rett: jeg tror datteren vår ønsker tydeligere grenser (selv om hun blir helt knust når en konsekvens vi har advart mot slår til:-)). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 At seksåringer prøver ut litt i forhold til grenser er ikke akkurat uvanlig. De modnes mye i denne alderen og det skjer mye i livet deres med skolestart og nye rutiner og mennesker å forholde seg til. Likevel mener jeg at det på ingen måte er naturlig at det skal være slik som dere har det hele tiden. Jeg vet jo ikke hvor tydelige dere har vært i forhold til grensesetting tidligere, kanskje har det sklidd ut og gutten føler seg fram for å finne ut hvor deres grenser går? Jeg ville på ingen måte innført noe belønningssystem i forhold til "vanlig folkeskikk". Dette synest jeg blir å holde unger for narr. Når det kommer til folkeskikk og god oppførsel så må vi rett og slett forvente at ungene klarer dette. Vi skal rettlede og hjelpe dem, men ikke belønne normal oppførsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.