Gå til innhold

Er det vanlig å kunne ha med seg noen i møtet?

Gjest overkjørt

Anbefalte innlegg

Gjest overkjørt

Er det uvanlig å ha med seg noen hvis man skal på møtet i barnehagen? Jeg føler meg så overkjørt av leder + avd.leder, og at de ikke er interessert i å lytte til min side i en sak, men er bombastiske og uten vilje til dialog og samarbeid. Er alenemor.

Hvem kunne man tatt med seg, så man ikke opplever en sånn 2 -mot-1 situasjon? Eller vil det bare virke rart å ta med seg noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aimabel

Jeg synes ikke du skal bry deg om om noen skulle synes det er rart. Når du føler dette er vanskelig så vil det nok være godt å ha en med seg. Si fra at du vil ha med deg en person. Vær bestemt på det, så får avd.lederen bare mene hva h*n vil. De ser det fra sitt eget ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overkjørt

Jeg synes ikke du skal bry deg om om noen skulle synes det er rart. Når du føler dette er vanskelig så vil det nok være godt å ha en med seg. Si fra at du vil ha med deg en person. Vær bestemt på det, så får avd.lederen bare mene hva h*n vil. De ser det fra sitt eget ståsted.

Takk for støtte. Men hvem skulle man hatt med seg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overkjørt

Det er helt naturlig at du tar med deg noen og ikke uvanlig.

Takk for støtte. Jeg har vel egentlig aldri hørt om at man har tatt med noen. Hvem skulle jeg tatt med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med noen som har mye med barnet å gjøre. Det kan jo være nyttig ut over moralsk/verbal støtte.

Om det er vanskelig for deg å nå fram med dine synspunkter kan det være lurt å kommunisere skriftlig. Når man skriver har man full kontroll på hva man sier og ingen kan avbryte.

Kom også til møtet med huskeliste og notater. Det hjelper deg å holde tunga beint i munnen og tankene klare. Dessuten kan du si at 'du har mer på huskelisten din'. Da blir det vanskeligere å ikke la deg komme med det.

En passende bunke notater viser også at du er seriøs, forberedt, reflektert og har tenkt gjennom tingene.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blås i om det vil virke rart eller ikke. Du vil ha med deg en, og det er det som teller.

Det mest nærliggende ville vært barnets far, hvis dere har et greit forhold. Eller en ny samboer/kjæreste som tar del i din datters liv. Ellers kan du bruke en annen som har mye kontakt med datteren din, bestemor eller tante for eksempel. Eller du kan be en venninne/venn bli med deg. Den som er med er der for din skyld, så det trenger heller ikke være en som har så mye kontakt med din datter, selv om det kan virke mer unaturlig.

Pass på å spørre en som ikke lar seg overkjøre, men som heller ikke lett blir hissig. Og snakk sammen på forhånd, og sørg for at din støttespiller vet hva du synes er viktig å få frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gul dame

Takk for støtte. Jeg har vel egentlig aldri hørt om at man har tatt med noen. Hvem skulle jeg tatt med da?

Du kan ta med den du ønsker. Hvis du har en kjæreste så kan du ta han med, eller din mor. Hvis du har en god venninne som du stoler på så kan du godt ta henne med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det er mest effektivt om anstanden er av hankjønn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig det er, vet jeg ikke, men det er heller ikke uvanlig eller noe rart i det. Generelt bør det være så god balanse som mulig i slike møter, dvs. hvis du er alene burde egentlig barnehagen også bare møte med én, men uansett kan du selvfølgelig ta med deg de og så mange som du ønsker. Hvis du har muligheten til å velge tror jeg likevel det er bra om du kan ha med noen som støtter deg, men som ikke gjennom sin posisjon eller væremåte kan gi personalet inntrykk av at du ikke klarer deg selv, om du forstår hva jeg mener. Det vil vel si at ikke alle mødre er egnet som slik bistandsperson ;) Ellers kan det være en venn, en kollega, nabo eller slektning - det viktige er at det er en person du stoler på og som ikke gjør møtene vanskeligere enn de allerede er. Det trenger heller ikke være den samme hver gang. Alt dette avgjør du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig det er, vet jeg ikke, men det er heller ikke uvanlig eller noe rart i det. Generelt bør det være så god balanse som mulig i slike møter, dvs. hvis du er alene burde egentlig barnehagen også bare møte med én, men uansett kan du selvfølgelig ta med deg de og så mange som du ønsker. Hvis du har muligheten til å velge tror jeg likevel det er bra om du kan ha med noen som støtter deg, men som ikke gjennom sin posisjon eller væremåte kan gi personalet inntrykk av at du ikke klarer deg selv, om du forstår hva jeg mener. Det vil vel si at ikke alle mødre er egnet som slik bistandsperson ;) Ellers kan det være en venn, en kollega, nabo eller slektning - det viktige er at det er en person du stoler på og som ikke gjør møtene vanskeligere enn de allerede er. Det trenger heller ikke være den samme hver gang. Alt dette avgjør du.

Leste innlegget ditt en gang til - jeg vet ikke hva slags møter det er snakk om og det trenger du selvfølgelig ikke si noe om her, men jeg synes barnehagen kjører ganske "tungt" når de bruker både leder og avd.leder i møter, så ja, du bør absolutt ha med deg en voksen til. Men gi dem gjerne beskjed på forhånd, det kan jo være greit. Altså, ikke spør om det er greit, bare si ifra at du kommer til å ha med den og den/en venn el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med barnas far. Oftest er foreldremøter min greie, men når det har vært noe spesielt har han vært med på møtet.

Jeg føler meg trygg når han er med fordi han har klisterhjerne og er hobbypsykolog. Med det mener jeg at han er flink til å stille de riktige spørsmålene. Han spør gjerne en gang til om det er et utsagn som kan misforstås. Til sammenligning ville jeg ha tolket utsagnet i beste mening, og kanskje begynt å spekulere på den egentlige meningen i ettertid. Mannen min virker heller ikke provoserende på motparten. Han virker egentlig mer som en som sprer god stemning i møtet.

Du kan vel ha med hvem du vil i møtet uten å måtte forklare grunnen til dette. Det vil nok fungere best om dere på forhånd avklarer hvilken rolle denne vennen skal ha. Skal det bare være en bisitter, eller kan vennen gripe inn i samtalen der dette føles naturlig. Er det spesielle tema du ønsker at vennen skal ta opp?

Jeg tror nok det er viktig for dere at dette er en troverdig person. En som liker barnet, som ser problemene og som er villig og har lyst til å rette på problemene. En person som har initiativ til å finne løsninger ville nok vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest manjana

Takk for støtte. Men hvem skulle man hatt med seg da?

besteforeldre-tante? Har hatt med meg bestemor på slike møter og det gikk kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Hvis barnehagen stiller med mer enn en person, er det i hvertfall helt greit å ta med seg en for å "veie opp" litt.

Vi går ofte både mor og far uansett. Er ikke far i bildet, kan du helt sikkert ta med en annen person som står barnet nær. Men gi beskjed til barnehagen på forhånd, og vinkle det på en positiv måte ("bestemor har en stor rolle i jentas dagligliv siden jeg er alene med henne, og vil gjerne være med for å høre hvordan det går med henne i barnehagen").

Det er et bedre utgangspunkt for samtalen enn om du sier at du føler deg overkjørt og vil ha med støtte (selv om det er en del av forklaringen).

Ta med en du vet kan holde seg rolig selv om du blir emosjonell, en som roer deg ned, som kan være en diskusjonspartner _etter_ møtet når du vil snakke om det du fikk høre i møtet.

Moren din, broren din, faren din, kjæresten din, bestevenninnen din? Det bør være en som har en aktiv rolle i forhold til barnet, og som barnehagen føler seg komfortabel med å utlevere fortrolig informasjon om barnet til (med deg tilstede, selvsagt).

Kanskje hun eller han kan levere eller hente en gang eller to i barnehagen før dette møtet, slik at de opfatter personen som en som har en rolle i forhold til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en alenemor som tar med seg faren sin på slike møte, altså morfaren til barnet. Tror derfor ikke det er noe problem. ellers kan du jo kanskje ta kontakt med ppt om du har en del problemer. Jeg fikk alltid full støtte av ppt da mitt barn gikk i barnehagen og vi hadde møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...