Gjest alene med to barn Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Leker du sammen med barna dine, eller leker de for seg selv så du får gjort andre ting. Har du noen tid til å lese avisen og slappe av litt? Eller stresser du rundt med husarbeid hele tiden. Lurer rett og slett på hvordan andre har det på hverdager om ettermiddagene.... Er selv alenemor 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg leker veldig lite med ungene, men vi er jo en god del sammen likevel. I dag kom jeg hjem klokka 16, og skolebarna satt på kjøkkenet og gjorde lekser mens jeg laget middag. Da fikk vi pratet litt om dagen og de fikk litt hjelp til leksene. Etter middag lekte de litt sammen de tre, før barne-tv. Jeg la meg på sofaen i halv syv-tida og sovnet faktisk og fikk meg en lang lur - men det er sjelden. Noen dager leser jeg for dem, eller vi er ute sammen og holder på i hagen eller i garasjen. Leker lite med dem, men de er egentlig flinke til å leke sammen. De er 5, 8 og 10 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke mye avislesing, nei Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er gift med pappaen til syvåringen min, men av forskjellige grunner er jeg likevel gressenke de aller fleste ettermiddager (dog ikke i helgene). Vi kommer hjem fra skolen litt før fem, gjør de leksene som ikke ble gjort på SFO, spiller spill/maler/synger/spiller/etc, og så lager jeg middag mens hun ser på barne-tv eller leker på egenhånd (hun er i grunnen ikke så interessert i tv-titting). Deretter bruker vi litt god tid på å spise og snakke, før jeg leser et kapittel i ukens bok. Da er klokka rundt åtte, barnet på vei i seng, og jeg er meget klar for avisa ;-) Det høres kanskje ut som om vi styrer litt mye om ettermiddagen, og jeg forsøker helt klart å kompensere for lange dager på skole og SFO og enebarntilværelse. Likevel vil jeg påstå at vi har funnet en rytme vi trives godt med begge to. Helgene følger ikke noe fast mønster, da forsøker vi bare å slappe av og sosialisere (klassekameratene bor et stykke unna, så det er enklere å invitere dem/dra på besøk i helgene) og være en tresom og ikke tosom familie både i skog og mark og asfaltjungel ... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har ei som er 10 år, så da er det jo ikke så aktuelt å leke med henne mer. Stort sett bruker vi en del tid på trening i tillegg til middagslaging og litt husarbeide. Jeg har nok tid hver eneste dag til å sette meg ned å lese eller gjøre andre ting. TV'n tar for mye tid her da:-/ Jeg er også ofte ute og går en halvtimes tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Vi har 3 barn i alderen 4-10 år. Mannen pendler, så jeg er stort sett alene med ungene. Ettermiddagene går med til lekselesing, middagslaging, høre på hva som har skjedd i løpet av dagen, rydde litt, megle, mase osv. Minstemann er på dans en ettermiddag i uka. Da er de to største alene hjemme, mens jeg koser meg i stillheten og venter på at han skal bli ferdig. Mellomste er på turn en kveld i uka. Vi er flere som bytter på å kjøre og hente. Andre fritidsaktiviteter foregår rett etter skoletid. Er været godt er vi gjerne ute litt etter middagen (vi spiser som regel i 16-16-30-tiden). Det samme gjelder om minstemann er skikkelig sliten og grinete, da er det super å gå ut en tur. Han storkoser seg, og blir ekstra god og trøtt til kvelden. Ungene legger seg 19, 20 og 20.30. Etter det er det avslappingstid for mor - som regel. Innimellom må jeg rydde/vaske litt, men prøver å skjerme kveldstimene. Andre ganger må jeg lese litt fag, men prøver som sagt å få unnagjort det før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Gjør stort sett husarbeide hvis jeg er hjemme. Ellers går det litt tid til å kjøre til og fra fritidsaktiviteter. Leser bøker eller pusler puslespill med de to yngste. Spiller spill med de. Under barne tv har jeg litt tid til å lese avisen eller slappe av i sofaen eller sitte her på dol :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Er ikke alenemor, men ofte alene med barna på ettermiddag og kveld. Leker vel ikke så veldig mye med barna, men gjør ofte litt lekser eller leser med dem, og det hender vi spiller et spill sammen eller noe sånt. Jeg forsøker å gjøre mest mulig husarbeid o.l. før deres leggetid, slik at jeg får frigjort litt tid til meg selv/oss etter deres leggetid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Har barn på 9 og 11 år og har sjelden tid til å sette meg i sofaen før i 22-tiden på hverdager. Tiden går med til middagslaging, leksehjelp, kjøring til og fra aktiviteter, kveldsmat og lesing. Innimellom og etter at barna har lagt seg er det rydding og å gjøre klar til dagen etter, legge frem klær, dekke frokostbord, sette over brød, henge opp klær, osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Omtrent sånn er våre ettermiddager: Ungene kommer hjem fra SFO kl. 15.15, og da er jeg hjemme og tar i mot dem. Jeg lager middag, som står på bordet når min mann kommer fra jobb rundt 15.45. Tre av hverdagene har vi fritidsaktiviteter relativt tidlig: kl. 17.00 på mandager, kl. 16.35 på tirsdager og kl. 16.30 på onsdager. Det betyr at vi stortsett må avgårde rett etter middag på disse dagene. Som regel begynner ungene på leksene, mens jeg ordner middag. Hvis de ikke blir ferdige med leksene før middag, blir den en ny økt etter fritidsaktiviteten. Etter endt fritidsaktivitet leker enten ungene sammen hjemme, får de besøk av venner eller at de går sammen eller hver for seg til venner i nabolaget. Jeg gjør gjerne litt husarbeid på ettermiddagen/tidlig kveld. Rundt kl. 19 er det kveldsmat. Som regel leser jeg eller mannen for dem mens de spiser. Etter kveldsmaten er det forberedelser til neste skoledag; ordne ryggsekker og klær. Minstemor legger seg rundt 19.30, mens den eldste legger seg rundt 20.15. Det er ikke mye jeg/vi leker sammen med ungene, men vi spiller en del spill sammen, har høytlesing eller at vi er sammen rundt praktiske gjøremål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Omtrent sånn er våre ettermiddager: Ungene kommer hjem fra SFO kl. 15.15, og da er jeg hjemme og tar i mot dem. Jeg lager middag, som står på bordet når min mann kommer fra jobb rundt 15.45. Tre av hverdagene har vi fritidsaktiviteter relativt tidlig: kl. 17.00 på mandager, kl. 16.35 på tirsdager og kl. 16.30 på onsdager. Det betyr at vi stortsett må avgårde rett etter middag på disse dagene. Som regel begynner ungene på leksene, mens jeg ordner middag. Hvis de ikke blir ferdige med leksene før middag, blir den en ny økt etter fritidsaktiviteten. Etter endt fritidsaktivitet leker enten ungene sammen hjemme, får de besøk av venner eller at de går sammen eller hver for seg til venner i nabolaget. Jeg gjør gjerne litt husarbeid på ettermiddagen/tidlig kveld. Rundt kl. 19 er det kveldsmat. Som regel leser jeg eller mannen for dem mens de spiser. Etter kveldsmaten er det forberedelser til neste skoledag; ordne ryggsekker og klær. Minstemor legger seg rundt 19.30, mens den eldste legger seg rundt 20.15. Det er ikke mye jeg/vi leker sammen med ungene, men vi spiller en del spill sammen, har høytlesing eller at vi er sammen rundt praktiske gjøremål. Hørtes rolig og hyggelig ut . Her er vi sjelden hjemme særlig før 16.30 - 17.00, og da går det ganske i ett frem til barnas leggetid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Har barn på 9 og 11 år og har sjelden tid til å sette meg i sofaen før i 22-tiden på hverdager. Tiden går med til middagslaging, leksehjelp, kjøring til og fra aktiviteter, kveldsmat og lesing. Innimellom og etter at barna har lagt seg er det rydding og å gjøre klar til dagen etter, legge frem klær, dekke frokostbord, sette over brød, henge opp klær, osv. ''og har sjelden tid til å sette meg i sofaen før i 22-tiden på hverdager.'' Det var sent. Hender jeg står på i ett til kl. 22, men som oftest er jeg ferdig noe over 21, enkelte ganger før (om jeg ikke gidder å gjøre så mye). Men barna mine er litt mindre og antakelig noe tidligere i seng (eldstemann legger seg ca. kl. 20.45). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hvis vi kommer tidlig hjem så har vi gjerne trillet hjem og gått innom lekeplassen. Inne pleier jeg å leke litt med lillemann, eller sette/ legge meg ned og slappe av litt (ender gjerne med tøys og basing i putehaugen. Så lager vi middag, og hvis både mannen og jeg er hjemme så pleier vi være på badet alle tre mens lillemannen bader. En av oss rydder kjøkkenet, mens den andre legger. Stort sett så gjør vi ikke annet husarbeid enn å rydde inn oppvask til hverdags. Noen ganger vasker vi tøy om kvelden. Jeg pleier ta en liten rydderunde og legge frem til dagen etter. Ellers så bytter vi litt på med å handle eller gjør det sammen, et par ganger i uka. det blir gjerne tv og pc utover kvelden mellom halv åtte og halv ti. Det står svært dårlig til med treningen nå for tida men jeg går 12-15 000 skritt om dagen og da er det vel greit ;-) Klesvask og husvask gjør vi en gang i løpet av helgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 ''og har sjelden tid til å sette meg i sofaen før i 22-tiden på hverdager.'' Det var sent. Hender jeg står på i ett til kl. 22, men som oftest er jeg ferdig noe over 21, enkelte ganger før (om jeg ikke gidder å gjøre så mye). Men barna mine er litt mindre og antakelig noe tidligere i seng (eldstemann legger seg ca. kl. 20.45). Ja, ulempen med at de blir større er at de legger seg senere. De er i seng mellom 21 og 21.30. Fordelen er at aktivitetene starter senere slik at vi har bedre tid til lekser og middag før aktivitetene og opplevere egentlig ettermiddagene som mindre stressende enn for et par år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Ja, ulempen med at de blir større er at de legger seg senere. De er i seng mellom 21 og 21.30. Fordelen er at aktivitetene starter senere slik at vi har bedre tid til lekser og middag før aktivitetene og opplevere egentlig ettermiddagene som mindre stressende enn for et par år siden. Ja, hos oss er det noen temmelig hektiske timer fra 17-20 når både aktiviter og lekser skal unnagjøres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Unga er hjemme hjemme mellom 12.30-14-30, jeg er hjemme kl 14. De spiser litt, gjør lekser, kanskje rekker vi å gå en liten tur før jeg begynner på middagen i 16 tiden, kommer heeeelt an på hvor lang tid leksene tar :-) Spiser middag i 17.30 tiden da mannen kommer fra jobb. Mandag og torsdag svømmer de fra ca kl 19-20, da går jeg en tur eller trener hund. De andre dagene gjør vi fint lite. Tar det som det kommer, trengs jo å gjøre litt husarbeid innimellom også. Minsten legger seg 19.30, leser en bok for han, mellomsten er i seng rundt 21, og eldsten rundt 22. Det er ikke mye som gjøres etter 19-20 tiden her i heimen, annet enn å trimme litt eller trene. Leker ikke med ungene, de leker jo sammen, men er tilgjengelig for å skravle. Er veldig dårlig på brettspill også, men det har jo litt med årstid å gjøre også da. Også spiller vi masse når vi er på hytta, så jeg blir iallefall mettet der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hørtes rolig og hyggelig ut . Her er vi sjelden hjemme særlig før 16.30 - 17.00, og da går det ganske i ett frem til barnas leggetid. Vi har valgt at jeg jobber 80% stilling, slik at arbeidsdagen blir kortere ... i steden for å ta ut én fridag i uka. Vanlig arbeidstid for meg er fra 08.00-14.30 ....... med unntak av når jeg er på reiser selvsagt ..... og det er jeg relativt hyppig, men da går mannen tidligere hjem (tærer av flexitidskontoen). Jeg har jobbet 80% i drøyt to år nå. Planen er at jeg skal begynne i 100% etter nyttår. Kjenner at det ikke frister noe særlig ..... så vi får se hva det blir til =o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Er mye alene med dem da mannen jobber skift. Det går i middagslaging, lekselesing og fritidsaktiviteter nesten hver dag. Av og til rekker jeg å lese avisa. Jeg legger meg rett etter ungene da jeg står så tidlig opp. Det HENDER at jeg leker med dem, men de er så store nå at som regel har de besøk av noen. Heldigvis tar mannen noe husarbeid på dagtid.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg gjør absolutt ikke husarbeid om ettermiddagene bortsett fra matlaging og oppvask. Enten er jeg på jobb to ettermiddager i uka, eller jeg kjører til fritidsaktiviteter, eller jeg hjelper med lekser og øving, eller jeg sover på sofaen mens noen sitter oppå meg og ser på barne-tv. Det siste skjer kanskje en gang i uka... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg gjør absolutt ikke husarbeid om ettermiddagene bortsett fra matlaging og oppvask. Enten er jeg på jobb to ettermiddager i uka, eller jeg kjører til fritidsaktiviteter, eller jeg hjelper med lekser og øving, eller jeg sover på sofaen mens noen sitter oppå meg og ser på barne-tv. Det siste skjer kanskje en gang i uka... Pssst - meldinger! Endelig kom du :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Med det samme vi kommer fra jobb/skole/barnehage setter ungene matboksene sine i oppvasken og går for å leke, se tv og/eller holde på med data. Jeg bruker ca 5-10 minutter på å tørrmoppe alle gulvene, samt evt sette på en vaskemaskin e.l. Deretter begynner enten mannen min eller jeg på middagen. Ungene begynner iblant med leksene samtidig (gjør lekser på kjøkkenet, så vi går til og fra). To dager i uka kjøres ungene til fritidsaktiviteter. De andre dagene jobber jeg litt ved PC'n, legger sammen klær, sitter i stua sammen med ungene, leser aviser og annen post etc. Det er sjelden jeg "leker" med ungene, for det synes jeg er kjedelig *sorry*.... Vi prater imidlertid masse og koser oss sammen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.