Gå til innhold

Middag for fire damer :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har dannet en "syklubb" = skravle og drikkeklubb ;o) på fire damer/jenter og jeg er førstemann ut til å være vertinne. Vi skal kjøre ala fire stjerners middag-opplegg for moro skyld. Og jeg trenger forslag fra dere. Tenkte å servere spekeskinke med melon til forett - enkelt og godt! :o) Hun ene tåler ikke fisk og skalldyr, ellers ville jeg valgt scampi. Hovedrett blir indrefilet av okse med rødvinssaus + tilbehør. De er ingen dessert/kake damer, så trenger derfor tips til en lett dessert - kanskje med noe god frukt eller bær? Mellomrett hadde også vært litt gøy, men veit ikke om jeg gidder siden de er småspiste..

Hva ville du servert hadde du vært meg? Kom med menyforslag! :o) Menyen er bare en tanke ennå, og ikke helt bestemt.. Er jo veldig tradisjonelt da.. noe mer spennende hadde kanskje vært noe? Selv synes jeg indrefilet er supergodt da..

Skrevet

Mmmmhhh, det hørtes godt ut.

Som dessert kan du jo bake eplekake og ha is eller krem til?

Eller creme bruleé eller brownies?

Skrevet

Creme Catalana er nydelig! http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.1750771

Men siden menyen din er ganske heavy, er det kanskje godt med en litt lettere dessert? Jeg har noen ganger kjøpt mangosorbet på Ultra og kutta opp fersk mango og servert oppå. Det er lett og fresht.

Eller karamelliserte eplebiter: Lag karamell i panna av like deler sukker og smør, kutt epler i skiver og karamelliser dem. Hell over litt søt likør og flamber hvis du skal være litt fancy. ;) Og server mens det er varmt sammen med vaniljeis.

candyqueen_83
Skrevet

Eneste jeg har å si er at jeg ikke tror jeg hadde giddi å lage en såpass stor middag tl tre damer som ikke liker dessert OG er småspiste! :PPP

Hadde blitt pizza hos meg. Haha

candyqueen_83
Skrevet

Eneste jeg har å si er at jeg ikke tror jeg hadde giddi å lage en såpass stor middag tl tre damer som ikke liker dessert OG er småspiste! :PPP

Hadde blitt pizza hos meg. Haha

Jeg liker at folk eter. Hehe

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Hønskefrikasé fra Fjordland er godt og enkelt.

Skrevet

Server hvitløksgulrøtter til hovedretten:-) Det er en slager hos oss.

Kok gulrøtter knapt møre. Rør inn smør og hvitløk i småbiter. La dette frese litt + hvile litt slik at hvitløken ikke blir så sterk. Litt salt på. Kjempegodt:-)

Dessert - tja, fromasj kanskje. Det kan gjøres klart på forhånd.

Skrevet

Creme Catalana er nydelig! http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.1750771

Men siden menyen din er ganske heavy, er det kanskje godt med en litt lettere dessert? Jeg har noen ganger kjøpt mangosorbet på Ultra og kutta opp fersk mango og servert oppå. Det er lett og fresht.

Eller karamelliserte eplebiter: Lag karamell i panna av like deler sukker og smør, kutt epler i skiver og karamelliser dem. Hell over litt søt likør og flamber hvis du skal være litt fancy. ;) Og server mens det er varmt sammen med vaniljeis.

Mmmmmmmmmm... Mangosorbet tror jeg at jeg tar - det hørtes godt ut. :) Jentene elsker mango, så det hadde nok vært midt i blinken. Takker for tips.. eller

Skrevet

Jeg synes det høres veldig godt ut. Re det at de er småspiste: Det er ikke noe problem med flere retter likevel , så lenge porsjonene ikke er for store. Jo flere retter, desto mindre porsjoner...,-)

Tips: Bruk parmaskinke istedenfor norsk spekeskinke.

Dessert: Hva med fersk fruktsalat med Galliano? Eller vaniljeis med varme multer i whiskey?

Skrevet

Ikke for å skape skår i gleden...men har du tenkt på at du som førstemann ut som vertinne på en måte skaper en mal for hvordan foreningene skal foregå framover? Mange vil kanskje synes det er litt vel mye oppvarting de får og blir stresset av tanken på at de må stelle i stand det samme?

Akkurat dette var det nemlig som skjedde i vår forening og mange reagerte litt etter første møte med masse oppvarting og dyr luksusmat. Det førte etterhvert til at ingen tok iniativ til å ha det hos seg fordi de ikke hadde penger og ork til alt arbeidet. Det ble litt sånn "full pakke" eller ingenting.

Heldigvis fikk vi pratet om det etterhvert og i dag serverer vi kun enkle retter eller tapas/ost&kjeks o.l. Det har også hendt det bare ble servert grønnsaker og dip og det var også helt greit. Det viktigste er jo at flest mulig kan møte opp.

Kan jo nevne at vi er så mange som 8 stk, så det blir jo litt annerledes.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke for å skape skår i gleden...men har du tenkt på at du som førstemann ut som vertinne på en måte skaper en mal for hvordan foreningene skal foregå framover? Mange vil kanskje synes det er litt vel mye oppvarting de får og blir stresset av tanken på at de må stelle i stand det samme?

Akkurat dette var det nemlig som skjedde i vår forening og mange reagerte litt etter første møte med masse oppvarting og dyr luksusmat. Det førte etterhvert til at ingen tok iniativ til å ha det hos seg fordi de ikke hadde penger og ork til alt arbeidet. Det ble litt sånn "full pakke" eller ingenting.

Heldigvis fikk vi pratet om det etterhvert og i dag serverer vi kun enkle retter eller tapas/ost&kjeks o.l. Det har også hendt det bare ble servert grønnsaker og dip og det var også helt greit. Det viktigste er jo at flest mulig kan møte opp.

Skjønner faren du nevner, men har gruppen tydeligvis blitt enige om

''Vi skal kjøre ala fire stjerners middag-opplegg for moro skyld.''

Skrevet

Skjønner faren du nevner, men har gruppen tydeligvis blitt enige om

''Vi skal kjøre ala fire stjerners middag-opplegg for moro skyld.''

Snakk om å legge lista litt høyt.

Det enkle er ofte det beste i lengden ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Uenig - det er gøy med gourmetkvelder i mellom, selv om det ikke bør bli standarden og dermed forventet ved enhver invitasjon til sosialt samvær.

Skrevet

Jeg er helt med på den tankegangen der. Men det kommer an på hva som er poenget med å treffes. Når vi har venninnekvelder er det ikke noe poeng i seg selv med mangeretters middag osv. Andre kan igjen synes det er viktig å legge stor vekt på maten.

Skrevet

Hvis forrett og hovedrett - da skurrer det med kjøtt i begge rettene for min del..

Skrevet

Ja, vi har snakket om det - så det er avklart! :o) Vi er enige om at vi skal ha to retter - og kan velge tre hvis vi vil, og man kan velge selv hvor enkelt det skal være, men det skal være middag. Man server det man har råd til og lyst. Forretten er jo enkel da, og indrefileten kjøpte jeg på tilbud, så blir ikke så dyrt det heller.

Om det blir taco neste gang er det helt greit. Vi har blitt enige å lage mat etter lommebok og lyst, og at man kan ha en litt fin middag en gang, og heller noe enkelt neste gang..

Skrevet

Jeg elsker å lage mat, og synes det er kjempehyggelig med middagsgjester. Skal ha middagsgjester på fredag og lørdag som kommer og, og synes ikke det er styr, men liker å varte opp litt.. :) Jeg liker å servere god mat som jeg vet gjestene setter pris på og nyter. jeg er selv kjemepglad i mat og liker å variere fra enkelt til litt mer avansert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...