Gå til innhold

storvokst 4 åring

Gjest høya

Anbefalte innlegg

Har en jente på 4 år som er veldig stor for alderen.

Stadig vekk er det noen som komenterer dette, og tror hun går på skole og en annen ting som ikke er fordelaktig er at noen forventer mye mer av henne enn det hun faktisk er i stand til.

Tror ikke jeg har sett andre 4 åringer som er så stor for alderen.

Har også andre barn som er gjennomsnittlig høy.

Tror hun kommer til å bli mye høyere enn de andre i klassen når hun begynner på skolen.

Jeg lurer litt på om andre har erfaringer med barn som er store for alderen, og som er veldig høy for alderen.

Bør jeg passe på slik at hun ikke blir alt for høy,og når går jeg til lege og hvordan undersøker jeg dette.

Har hørt om noen som har stoppet veksten underveis, vil jo ikke at hun skal ende opp på 1.90

Hun er i dag 115 cm og veier 24 kg.,og jeg lurer på om dette langt over gjennomsnittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

6

• AneM1365380603

3

• caprice

1

• Spirello

1

Jeg er usikker på hvor høy min 4-åring er, men han veier 15 kilo, så han må nok være en del mindre.

Bortsett fra det vet jeg lite om veksthormoner osv. Jeg foreslår en tur til fastlegen i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Jeg vet ikke hvordan det er med så små barn. Men ei jente som startet i 1.klasse sammen med meg, (vi var vel 6/7 år på den tiden) var i alle fall ett hode större en alle oss andre. Hun stoppet etter hvert å vokse, og er i dag rundt 170cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115 cm er da ikke så ekstremt?

Min datter var sikkert like stor da hun var 4-5 år og er stor fortsatt men ikke mer enn "normalt" Husk på at barn vokser ujevnt og ikke i takt og det går ikke an å si at en er normal og en annen ikke. Det er flott å være høy, synd at alle skal kommentere det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

115 cm. for en fireåring er vel ikke så ekstremt?

Gutten min var 110 cm. da han var fire, og bare ørlite over omtrentlig snitt blant fireåringene i barnehagen.

(24 kg. er vel derimot ganske mye - det veier gutten min nå som han er 6 år og 120 cm. høy. Ikke tynn, det er derimot storebroren).

Jeg ville ikke vært bekymret for høyden du nevner, men om han vokser fortere enn sine jevnaldrede kan du jo få ham sjekket hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Jenta mi er 4 år og 2 mnd. Hun er 109 cm og ca 18 kg, veldig slank. Hun er blant de høyeste på sin alder i bhg.

6-åringen min var også blant de høyeste i bhg da hun gikk der, men det siste året har mange tatt henne igjen eller vokst forbi. Veksten går i rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Gutten min var 110 cm. da han var fire, og bare ørlite over omtrentlig snitt blant fireåringene i barnehagen.

(24 kg. er vel derimot ganske mye - det veier gutten min nå som han er 6 år og 120 cm. høy. Ikke tynn, det er derimot storebroren).

Jeg ville ikke vært bekymret for høyden du nevner, men om han vokser fortere enn sine jevnaldrede kan du jo få ham sjekket hos lege.

Sånn ca det samme veier min 6-åring, så jeg ville også bekymret meg mer for vekten enn for høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ikke viktig, men rett skal være rett:

''6 år og 120 cm. høy.''

Her ville gutten min protestert, han er vitterlig 124 cm. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ikke viktig, men rett skal være rett:

''6 år og 120 cm. høy.''

Her ville gutten min protestert, han er vitterlig 124 cm. ;)

*Hehe* Min seintvoksende 6-åring er 122,5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fireåring, blir fem i desember, er nok også minst 115 cm. Han er av de største på kullet sitt til tross for at han fyller år i desember. Veier vel ca 22 kg kanskje? Leeenge siden jeg veide han så er ikke helt sikker. Men selv om min gutt er lang så synes jeg da ikke dette høres ekstremt ut? Blir noe annet om hun akkurat har fylt fire kanskje?

Min gutt opplever også at andre spør om han har begynt på skolen, han synest akkurat den tingen er veldig stas da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Jeg vet om 3 jenter på den alderen som også er ca 115 høye.

Jeg har selv en gutt som er høy, men det blir kanskje ikke helt relevant å sammenligne med en gutt.

Hvor høye er dere foreldrene da? Lite sannsynlig at hun blir 1.90 dersom dere er gjennomsnittlig høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet om 3 jenter på den alderen som også er ca 115 høye.

Jeg har selv en gutt som er høy, men det blir kanskje ikke helt relevant å sammenligne med en gutt.

Hvor høye er dere foreldrene da? Lite sannsynlig at hun blir 1.90 dersom dere er gjennomsnittlig høye.

''Jeg har selv en gutt som er høy, men det blir kanskje ikke helt relevant å sammenligne med en gutt.''

Det er ikke særlig forskjell på gutter og jenters høyde i den alderen, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn data for min (ganske snart) 8-åring i denne linken - og fikk som svar

''This child is underweight and should be seen by a healthcare provider for further assessment to determine possible causes of underweight.''

Ehh, tror ikke man skal stole helt blind på denne!!

Hun har alltid vært tynnlemmet og slank, men har fulgt sin egen kurver hele veien - og feiler slett ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Jeg har selv en gutt som er høy, men det blir kanskje ikke helt relevant å sammenligne med en gutt.''

Det er ikke særlig forskjell på gutter og jenters høyde i den alderen, så vidt jeg vet.

Nja, synes det ser sånn ut i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har også store barn

Min datter ble 5 år for noen dager siden og hun er nå 122 cm og ca 24 kg.

Hennes pappa er 195 cm og jeg er helt gjennomsnittlig. Jeg har allerde snakket med lege og helsesøster om at vi ønsker å få tatt røntgen av hånden hennes for å se hvor stor hun kommer til å bli før hun slutter å vokse.

En slik røntgen må taes når barnet er ca 6-7 år, tror jeg. Har ikke fått klart svar på den enda da helsesøster mente det var for tidlig nå og at vi skulle komme tilbake til saken etter hvert.

Hvis barnet ligger an til å bli veldig høy starter de hormonbehandling for å sette i gang puberteten slik at barnet slutter å vokse tidligere enn antatt.

Håper noen svarer her som selv har vært med på dette. Det hadde vært veldig fint å få mer konkret informasjon om hva som må gjøres og hvor gammel barnet må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Min datter ble 5 år for noen dager siden og hun er nå 122 cm og ca 24 kg.

Hennes pappa er 195 cm og jeg er helt gjennomsnittlig. Jeg har allerde snakket med lege og helsesøster om at vi ønsker å få tatt røntgen av hånden hennes for å se hvor stor hun kommer til å bli før hun slutter å vokse.

En slik røntgen må taes når barnet er ca 6-7 år, tror jeg. Har ikke fått klart svar på den enda da helsesøster mente det var for tidlig nå og at vi skulle komme tilbake til saken etter hvert.

Hvis barnet ligger an til å bli veldig høy starter de hormonbehandling for å sette i gang puberteten slik at barnet slutter å vokse tidligere enn antatt.

Håper noen svarer her som selv har vært med på dette. Det hadde vært veldig fint å få mer konkret informasjon om hva som må gjøres og hvor gammel barnet må være.

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=20&tekstid=157

''...aldri er aktuelt å starte noen form for behandling før barna er 10 år''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn data for min (ganske snart) 8-åring i denne linken - og fikk som svar

''This child is underweight and should be seen by a healthcare provider for further assessment to determine possible causes of underweight.''

Ehh, tror ikke man skal stole helt blind på denne!!

Hun har alltid vært tynnlemmet og slank, men har fulgt sin egen kurver hele veien - og feiler slett ingenting.

Jeg fikk vite at barnet mitt var overvektig, og det kan nok stemme det, med en vekt på 24 kg.

Jeg synest det er veldig vanskelig , siden jeg ikke har noe erfaring med overvekthet i min familie fra før.

jeg har det motsatte problemet, og også de andre barna mine som på denne testen var undervektig.

Hvem kan jeg kontakte for å få konkret hjelp til å forebygge videre overvekt

Hadde vel egentlig trengt en slags diett, eller forslag til hva hun bør spise pr dag.

Når det gjelder aktivitet, så er det jo lettere.

Jeg er mer bekymret for vekten enn for høyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...