Gå til innhold

storvokst 4 åring

Gjest høya

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite at barnet mitt var overvektig, og det kan nok stemme det, med en vekt på 24 kg.

Jeg synest det er veldig vanskelig , siden jeg ikke har noe erfaring med overvekthet i min familie fra før.

jeg har det motsatte problemet, og også de andre barna mine som på denne testen var undervektig.

Hvem kan jeg kontakte for å få konkret hjelp til å forebygge videre overvekt

Hadde vel egentlig trengt en slags diett, eller forslag til hva hun bør spise pr dag.

Når det gjelder aktivitet, så er det jo lettere.

Jeg er mer bekymret for vekten enn for høyden

Du kan kontakte helsestasjonen og be om veiledning derfra. Noen steder i landet jobbes det godt i kommunene for å lage egne opplegg egnet for å motvirke overvekt hos barn. Andre steder er de fortsatt kommet kort, men forsøk å snakke med enten helsesøster eller fastlege om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

6

• AneM1365380603

3

• caprice

1

• Spirello

1

Min datter ble 5 år for noen dager siden og hun er nå 122 cm og ca 24 kg.

Hennes pappa er 195 cm og jeg er helt gjennomsnittlig. Jeg har allerde snakket med lege og helsesøster om at vi ønsker å få tatt røntgen av hånden hennes for å se hvor stor hun kommer til å bli før hun slutter å vokse.

En slik røntgen må taes når barnet er ca 6-7 år, tror jeg. Har ikke fått klart svar på den enda da helsesøster mente det var for tidlig nå og at vi skulle komme tilbake til saken etter hvert.

Hvis barnet ligger an til å bli veldig høy starter de hormonbehandling for å sette i gang puberteten slik at barnet slutter å vokse tidligere enn antatt.

Håper noen svarer her som selv har vært med på dette. Det hadde vært veldig fint å få mer konkret informasjon om hva som må gjøres og hvor gammel barnet må være.

Vil bare si at vi har motsatt problem. Min 6 åring er knappe 110 og veier 16 lette kilo. Vi var og tok røntgen av hånden hennes da hun var fire år, samt tok blodprøver for å sjekke om veksthormonene var normale - noe de var. Jeg er ikke veldig høy selv heller, og er vel egentlig glad for at jeg fikk jenter. Begge jentene mine er de laveste i sine respektive klasser, men noen skal jo være det også :-). Kan ikke se noen grunn til at de som er høye skal vente lenger enn oss for å sjekke veksten ved røntgen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja..er litt usikker, men i forhold til de fireåringene i barnehagen til poden, poden min og kusina hans er hun litt høy ja.. Har hun alltid liggi over kurven eller har hun skutt i været nå? De vokser jo i rykk og napp i den alderen - så kan jo hende hun ikke vokster i høyden på et år nå.. Ikke godt å si. Hør med helsestasjonen da hvis du er usikker.. Tror neppe de vil starte noen hormonbehandling så tidlig. Vil nok bare avvente. MIn gutt på 4 er 107,5 høy og 19 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til høy jente

Hei

Vår datter - som nå er eldre enn din- var like høy som din (eller litt høyere) da hun var 4.

Da hun ble 6 gjorde vi følgende:

Vi startet hos fastlegen med en "haug" med blodprøver - blant annet for å se om de kunne påvise økt mengde veksthormoner i blodet.

Etter "positivt" svar fikk vi henvisning til barneavdelingen på vårt sykehus, der har de vært helt fantastiske!

Startet med håndrøntgen da hun var 6, har fulgt det opp årlig.

Da hun ble 8 fikk vi tilbud om hormonbehandling, legen vår var kjempe åpen og ærlig omkring dette og sa at selv om de har behandlet på denne måten i svært mange år er det enda litt usikkert hva "veldig langtidseffekten" er (de startet opp denne typen behandling for ca 20-30 år siden tror jeg, så de har ingen "gamlinger" å forske på enda).

Overlegen på vår barneavdeling er ekspert på akkurat dette området og vi fikk beskjed om at vi fikk velge selv.

Fordeler: Veksten stopper, mensen kommer senere (for oss var det en viktig greie, men det var uten grunn - ingen mens enda).

Ulemper: Vektøkning, kviser og muligens kanskje bivirkninger senere.

Vårt valg og hvorfor: Vi snakket åpent med datteren vår om dette - har gjort det hele veien - og bestemte at det ikke er greit å "tukle" med naturen, muligheten for vektøkning var helt klart en sterkt bidragende faktor for vår ikke helt lettvekter (som nå strekker seg enda mer og blir tynnere og tynnere).

Legen var svært enig i vårt valg, og syntes at vår datter var reflektert omkring dette. Vi har hele tiden sagt at vi går på sykehuset for å se hvor "høy og fin" hun skal bli, altså har vi aldri problematisert det for henne.

HVIS hun blir 172 cm uten å ha fått mensen skal vi tilbake til sykehuset, da må vi igjen vurdere om noe skal gjøres, men det blir i så tilfelle å starte puberteten. Men sånn som hennes kropp nå utvikler seg tviler jeg veldig på om det blir nødvendig.

Så til det du skriver om at ditt barn blir tillagt evner/kunnskaper på grunn av høyden. Det må du passe godt på, det har vi gjort (og det er både krevende og vanskelig)!

I barnehagen var ikke dette noe stort problem, de skjønte at hun var stor utenpå og liten inni, men slekninger etc har vi vært nødt til å "dempe" litt ;) Særlig de eldre glemmte fort at hun faktisk var LITEN ikke stor!

Skolen har vi hatt mer problemer med, ettersom hun er født sent på året men er myyye høyere enn de som er født tidlig kom det bekymret meldinger om hennes utvikling, vi fulgte opp disse med full gjennomgang av PPT, det viste at vi ikke hadde noe å bekymre oss for, hun har helt i rute (og litt foran) i forhold til alder, PPT sa fra til skolen om at de måtte legge mindre vekt på høyde og mer på alder...

I din situasjon hadde jeg gjort det samme som vi har gjort, nemlig å minne verden på at hun er LITEN, men fortalt dem at hun kommer til å bli en høy og vakker jente når hun blir eldre:)

Dette er ikke lett, det skaper masse bekymrede tanker i en mammas hode...

Kontakt fastlegen din og hør hvis du bekymrer deg, vi ventet til hun var 6, det fikk vi beskjed om var best (det er ikke mye de gjør/kan gjøre før det)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn data for min (ganske snart) 8-åring i denne linken - og fikk som svar

''This child is underweight and should be seen by a healthcare provider for further assessment to determine possible causes of underweight.''

Ehh, tror ikke man skal stole helt blind på denne!!

Hun har alltid vært tynnlemmet og slank, men har fulgt sin egen kurver hele veien - og feiler slett ingenting.

Snuppa mi på 10 er også undervektig i forhold til dette. Tull sier jeg. Ho er slank og spiser godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vår datter - som nå er eldre enn din- var like høy som din (eller litt høyere) da hun var 4.

Da hun ble 6 gjorde vi følgende:

Vi startet hos fastlegen med en "haug" med blodprøver - blant annet for å se om de kunne påvise økt mengde veksthormoner i blodet.

Etter "positivt" svar fikk vi henvisning til barneavdelingen på vårt sykehus, der har de vært helt fantastiske!

Startet med håndrøntgen da hun var 6, har fulgt det opp årlig.

Da hun ble 8 fikk vi tilbud om hormonbehandling, legen vår var kjempe åpen og ærlig omkring dette og sa at selv om de har behandlet på denne måten i svært mange år er det enda litt usikkert hva "veldig langtidseffekten" er (de startet opp denne typen behandling for ca 20-30 år siden tror jeg, så de har ingen "gamlinger" å forske på enda).

Overlegen på vår barneavdeling er ekspert på akkurat dette området og vi fikk beskjed om at vi fikk velge selv.

Fordeler: Veksten stopper, mensen kommer senere (for oss var det en viktig greie, men det var uten grunn - ingen mens enda).

Ulemper: Vektøkning, kviser og muligens kanskje bivirkninger senere.

Vårt valg og hvorfor: Vi snakket åpent med datteren vår om dette - har gjort det hele veien - og bestemte at det ikke er greit å "tukle" med naturen, muligheten for vektøkning var helt klart en sterkt bidragende faktor for vår ikke helt lettvekter (som nå strekker seg enda mer og blir tynnere og tynnere).

Legen var svært enig i vårt valg, og syntes at vår datter var reflektert omkring dette. Vi har hele tiden sagt at vi går på sykehuset for å se hvor "høy og fin" hun skal bli, altså har vi aldri problematisert det for henne.

HVIS hun blir 172 cm uten å ha fått mensen skal vi tilbake til sykehuset, da må vi igjen vurdere om noe skal gjøres, men det blir i så tilfelle å starte puberteten. Men sånn som hennes kropp nå utvikler seg tviler jeg veldig på om det blir nødvendig.

Så til det du skriver om at ditt barn blir tillagt evner/kunnskaper på grunn av høyden. Det må du passe godt på, det har vi gjort (og det er både krevende og vanskelig)!

I barnehagen var ikke dette noe stort problem, de skjønte at hun var stor utenpå og liten inni, men slekninger etc har vi vært nødt til å "dempe" litt ;) Særlig de eldre glemmte fort at hun faktisk var LITEN ikke stor!

Skolen har vi hatt mer problemer med, ettersom hun er født sent på året men er myyye høyere enn de som er født tidlig kom det bekymret meldinger om hennes utvikling, vi fulgte opp disse med full gjennomgang av PPT, det viste at vi ikke hadde noe å bekymre oss for, hun har helt i rute (og litt foran) i forhold til alder, PPT sa fra til skolen om at de måtte legge mindre vekt på høyde og mer på alder...

I din situasjon hadde jeg gjort det samme som vi har gjort, nemlig å minne verden på at hun er LITEN, men fortalt dem at hun kommer til å bli en høy og vakker jente når hun blir eldre:)

Dette er ikke lett, det skaper masse bekymrede tanker i en mammas hode...

Kontakt fastlegen din og hør hvis du bekymrer deg, vi ventet til hun var 6, det fikk vi beskjed om var best (det er ikke mye de gjør/kan gjøre før det)

Lykke til!

Fantastisk med slike innlegg, basert på egenerfaring. Jeg er virkelig imponert over hvor fint og velskrevet innlegget ditt er. Å ta seg tid til slike lange og velformulerte svar, vitner om ekte engasjement og emptatiske evner. Cred til deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mamma til høy jente

Fantastisk med slike innlegg, basert på egenerfaring. Jeg er virkelig imponert over hvor fint og velskrevet innlegget ditt er. Å ta seg tid til slike lange og velformulerte svar, vitner om ekte engasjement og emptatiske evner. Cred til deg! :)

Tusen takk!

Vi har holdt på med dette i 6 år, og jeg vet (altfor) mye om hvor strevsomt det er. Synes det er hyggelig å kunne dele erfaringer med noen.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Tusen takk!

Vi har holdt på med dette i 6 år, og jeg vet (altfor) mye om hvor strevsomt det er. Synes det er hyggelig å kunne dele erfaringer med noen.

Hilsen

Hei, leste innlegget ditt med stor interesse siden både jeg og mannen min er høye. Hvor høye er dere, og hvilken høyde fikk datteren deres estimert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, leste innlegget ditt med stor interesse siden både jeg og mannen min er høye. Hvor høye er dere, og hvilken høyde fikk datteren deres estimert?

Regner med at innlegget skal til "Mamma til høy jente". Hvis hun bare leser "svar til meg" får hun ikke spm ditt ;) Hvis du ønsker svar må du kanskje legge det under henne :)

Jeg er nemlig ikke så veldig høy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Regner med at innlegget skal til "Mamma til høy jente". Hvis hun bare leser "svar til meg" får hun ikke spm ditt ;) Hvis du ønsker svar må du kanskje legge det under henne :)

Åja, blingsa på innleggene her jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Hø? Jeg la jo innlegget under "mamma til høy jente". Har du likevel fått det i din "svar til meg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg gjorde visst det :)

Da bør du si fra til webmaster, det betyr at du har fått tilgang til en annen brukers Svar til meg-liste. Det skal ikke skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør du si fra til webmaster, det betyr at du har fått tilgang til en annen brukers Svar til meg-liste. Det skal ikke skje!

Dette problemet har dessverre skjedd her før også, men det er lenge siden nå..... Viktig å gi beskjed til webmaster, ja!

Den gangen fant vi vel ut at svar-til-meg lista heldigvis ikke hadde bare en "eier", men mange forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Dette problemet har dessverre skjedd her før også, men det er lenge siden nå..... Viktig å gi beskjed til webmaster, ja!

Den gangen fant vi vel ut at svar-til-meg lista heldigvis ikke hadde bare en "eier", men mange forskjellige.

Vet at du var en av dem som opplevde dette ja :-)

''Den gangen fant vi vel ut at svar-til-meg lista heldigvis ikke hadde bare en "eier", men mange forskjellige.''

det fikk jeg ikke med meg, hvis dette stemmer er det jo ikke så farlig, nei. Godt det, da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at det er jeg som blingser. Svaret er ihvertfall ikke lenger på "svar til meg". Så nå ble jeg plutselig usikker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Godt mulig at det er jeg som blingser. Svaret er ihvertfall ikke lenger på "svar til meg". Så nå ble jeg plutselig usikker her.

Det skjedde nok en "feilkobling" som er rettet opp igjen nå. Det skjer iblant her på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde nok en "feilkobling" som er rettet opp igjen nå. Det skjer iblant her på DOL.

Akkurat ja. For min del ikke noe jeg henger meg opp i. :) Men takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Akkurat ja. For min del ikke noe jeg henger meg opp i. :) Men takk for info.

Tingen er at om en får hele "svar til meg"-lister opp som tilhører andre, kan det teoretisk gå utover anonymiteten her inne.

Men togli sier det bare er enkeltinnlegg som kommer feil, og da er det sikkert ikke noe problem. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at om en får hele "svar til meg"-lister opp som tilhører andre, kan det teoretisk gå utover anonymiteten her inne.

Men togli sier det bare er enkeltinnlegg som kommer feil, og da er det sikkert ikke noe problem. :-)

''Tingen er at om en får hele "svar til meg"-lister opp som tilhører andre, kan det teoretisk gå utover anonymiteten her inne.'' Godt poeng som jeg ikke tenkte på engang :)

''Men togli sier det bare er enkeltinnlegg som kommer feil, og da er det sikkert ikke noe problem. :-)'' Da satser jeg på at hun har rett og tenker ikke noe mer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...