Gå til innhold

storvokst 4 åring

Gjest høya

Anbefalte innlegg

Min mamma hadde også en jente på 4år som var høy og stor for alderen. Mamma ble møtt med "men herlighet kan hun ikke det?" Gjerne kunnskap og ferdigheter man kan forvente av barn som er både 1 og 2 år eldre. Frem til 6. klasse/12årsalderen var hun blandt de aller høyeste i klassen av både jenter og gutter.

Da jenta kom i tenårene stoppet veksten og de aller fleste gikk forbi eller nådde henne igjen på høgda.

I dag er jenta en dame på 165 cm og skulle ønske hun var noen cm høyere.

Det er meg selv jeg skriver om og ville fortelle historien, for selv om du er høy som barn, kan veksten plutselig stoppe opp. Det andre problemet med at barnet blir sett på som eldre og dermed blir utsatt for kritikk er bare så utrolig dumt. Jeg tror den kritikken oppstår fordi vi lever i et konkurransesamfunn rundt barna, der det å være tidlig ute med ting er halve verdien av barnet. Nå ble dette motsatt av det å være høy for alderen, men det er den evalueringen og sammenligningen av barn jeg tenkte mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• også en mor

6

• AneM1365380603

3

• caprice

1

• Spirello

1

Vet at du var en av dem som opplevde dette ja :-)

''Den gangen fant vi vel ut at svar-til-meg lista heldigvis ikke hadde bare en "eier", men mange forskjellige.''

det fikk jeg ikke med meg, hvis dette stemmer er det jo ikke så farlig, nei. Godt det, da. :-)

Jeg tror nesten det var jeg som opplevde dette oftest (skjedde ukentlig i en periode) :-( Men veldig greit å finne ut at svarene var til ulike personer, for da bevarte man anonymiteten allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til høy jente

Hei

Vår datter - som nå er eldre enn din- var like høy som din (eller litt høyere) da hun var 4.

Da hun ble 6 gjorde vi følgende:

Vi startet hos fastlegen med en "haug" med blodprøver - blant annet for å se om de kunne påvise økt mengde veksthormoner i blodet.

Etter "positivt" svar fikk vi henvisning til barneavdelingen på vårt sykehus, der har de vært helt fantastiske!

Startet med håndrøntgen da hun var 6, har fulgt det opp årlig.

Da hun ble 8 fikk vi tilbud om hormonbehandling, legen vår var kjempe åpen og ærlig omkring dette og sa at selv om de har behandlet på denne måten i svært mange år er det enda litt usikkert hva "veldig langtidseffekten" er (de startet opp denne typen behandling for ca 20-30 år siden tror jeg, så de har ingen "gamlinger" å forske på enda).

Overlegen på vår barneavdeling er ekspert på akkurat dette området og vi fikk beskjed om at vi fikk velge selv.

Fordeler: Veksten stopper, mensen kommer senere (for oss var det en viktig greie, men det var uten grunn - ingen mens enda).

Ulemper: Vektøkning, kviser og muligens kanskje bivirkninger senere.

Vårt valg og hvorfor: Vi snakket åpent med datteren vår om dette - har gjort det hele veien - og bestemte at det ikke er greit å "tukle" med naturen, muligheten for vektøkning var helt klart en sterkt bidragende faktor for vår ikke helt lettvekter (som nå strekker seg enda mer og blir tynnere og tynnere).

Legen var svært enig i vårt valg, og syntes at vår datter var reflektert omkring dette. Vi har hele tiden sagt at vi går på sykehuset for å se hvor "høy og fin" hun skal bli, altså har vi aldri problematisert det for henne.

HVIS hun blir 172 cm uten å ha fått mensen skal vi tilbake til sykehuset, da må vi igjen vurdere om noe skal gjøres, men det blir i så tilfelle å starte puberteten. Men sånn som hennes kropp nå utvikler seg tviler jeg veldig på om det blir nødvendig.

Så til det du skriver om at ditt barn blir tillagt evner/kunnskaper på grunn av høyden. Det må du passe godt på, det har vi gjort (og det er både krevende og vanskelig)!

I barnehagen var ikke dette noe stort problem, de skjønte at hun var stor utenpå og liten inni, men slekninger etc har vi vært nødt til å "dempe" litt ;) Særlig de eldre glemmte fort at hun faktisk var LITEN ikke stor!

Skolen har vi hatt mer problemer med, ettersom hun er født sent på året men er myyye høyere enn de som er født tidlig kom det bekymret meldinger om hennes utvikling, vi fulgte opp disse med full gjennomgang av PPT, det viste at vi ikke hadde noe å bekymre oss for, hun har helt i rute (og litt foran) i forhold til alder, PPT sa fra til skolen om at de måtte legge mindre vekt på høyde og mer på alder...

I din situasjon hadde jeg gjort det samme som vi har gjort, nemlig å minne verden på at hun er LITEN, men fortalt dem at hun kommer til å bli en høy og vakker jente når hun blir eldre:)

Dette er ikke lett, det skaper masse bekymrede tanker i en mammas hode...

Kontakt fastlegen din og hør hvis du bekymrer deg, vi ventet til hun var 6, det fikk vi beskjed om var best (det er ikke mye de gjør/kan gjøre før det)

Lykke til!

Hei

Jeg er 176, mannen 190, barnet 158 (10 år).

På min side er det mange høye, på mannens side er de mer "vanlige" i høyden.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma hadde også en jente på 4år som var høy og stor for alderen. Mamma ble møtt med "men herlighet kan hun ikke det?" Gjerne kunnskap og ferdigheter man kan forvente av barn som er både 1 og 2 år eldre. Frem til 6. klasse/12årsalderen var hun blandt de aller høyeste i klassen av både jenter og gutter.

Da jenta kom i tenårene stoppet veksten og de aller fleste gikk forbi eller nådde henne igjen på høgda.

I dag er jenta en dame på 165 cm og skulle ønske hun var noen cm høyere.

Det er meg selv jeg skriver om og ville fortelle historien, for selv om du er høy som barn, kan veksten plutselig stoppe opp. Det andre problemet med at barnet blir sett på som eldre og dermed blir utsatt for kritikk er bare så utrolig dumt. Jeg tror den kritikken oppstår fordi vi lever i et konkurransesamfunn rundt barna, der det å være tidlig ute med ting er halve verdien av barnet. Nå ble dette motsatt av det å være høy for alderen, men det er den evalueringen og sammenligningen av barn jeg tenkte mest på.

Det som ofte skjer er at gjerne voksne mennesker stiller henne spørsmål , som jeg vet hun ikke er i stand til å svare på, og det ender opp med at jeg svarer for henne.

Det er det jo mange som er imot at foreldre skal svare når spørsmål blir rettet mot barnet, men jeg ser jo at hun blir usikker på hva hun skal svare, og jer "redder"henne fra situasjonen.

ellers pleier jeg i mest mulig grad å la henne svare, men det er utrolig mange ganger hun får spørsmål som er på nivå med hva en 7 åring kan svare på.

Hun har skadet seg en del ganger også fordi det tilsynelatende ser ut som hun kan ha motorikk til et eldre barn, men jeg merker at spesielt grovmotorikken ikke er inne enda i forhold til hvor stor hun ser ut.

Tror vel egentlig ikke at hun vil bli alt for høy, håper det, for de sa noe på helsestasjonen om at hun ville ende opp på rundt 1.80 høy, det er samme høyden som jeg har.

Men de vet vel ikke dette for sikkert uten å ta bilder regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...