Gå til innhold

Bor han ulovlig?


Gjest Gossin

Anbefalte innlegg

En kamerat flyttet hjemmefra for 3 år siden. Allikevel står han fortsatt oppført på foreldrenes adresse i folkeregisteret.

I dag bor kameraten min sammen med en annen kompis. Det er kompisen sin leilighet, der kameraten min leier hos ham.

Har ikke turt ¨spørre ham om dette selv, men hva kan grunnen være til at ham ikke står oppført med riktig adresse i folkeregisteret? Kan det skyldes noe kriminelt? Kan det være at huseieren ikke har meldt fra om at han har leieboer, for å slippe å betale skatt for dette?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    16

  • candyqueen_83

    6

  • Orio

    6

  • Caloni Makaroni

    3

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Jeg må innrømme at jeg er i samme situasjon selv. Har kjæreste som jeg bor hos, men er oppført hos foreldrene mine. Er det ulovlig? Ingen spesiell grunn for at jeg ikke har bytta adresse. Latskap kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er i samme situasjon selv. Har kjæreste som jeg bor hos, men er oppført hos foreldrene mine. Er det ulovlig? Ingen spesiell grunn for at jeg ikke har bytta adresse. Latskap kanskje.

Nei,tittelen ble kanskje feil. Men jeg lurer på om at det er lettere å lure seg unna skatt dersom leietakeren ikke er oppført på riktig adresse i folkeregisteret.

Blir ikke helt det samme som når du flytter inn hos kjæresten din. Med mindre du har eget rom og betaler leie? I såfall står du oppført som leietaker og han må betale skatt for leieinntektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Nei,tittelen ble kanskje feil. Men jeg lurer på om at det er lettere å lure seg unna skatt dersom leietakeren ikke er oppført på riktig adresse i folkeregisteret.

Blir ikke helt det samme som når du flytter inn hos kjæresten din. Med mindre du har eget rom og betaler leie? I såfall står du oppført som leietaker og han må betale skatt for leieinntektene.

Jeg har ikke anelse om det er lettere å unndra skatt da. Nei, jeg har ikke eget rom. Hehe.. Men det minner meg igjen på at jeg må få ut fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleie er skattepliktig først hvis en leier ut over 50% av boligen.

Ok. Han har bare et eget et soverom hos kompisen. Resten av leiligheten har de på fellesen, så da er det nok ikke snakk om å betale skatt.

Antagelig er han bare like sløv som candyqueen_83, siden han ikke har meldt fra til folkeregisteret, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg er i samme situasjon selv. Har kjæreste som jeg bor hos, men er oppført hos foreldrene mine. Er det ulovlig? Ingen spesiell grunn for at jeg ikke har bytta adresse. Latskap kanskje.

jeg står registrert hos moren min. Dette er pga at sist jeg forsøkte å skifte adresse i Folkeregisteret fikk jeg avslag;)

dette var fordi jeg FØR dette bodde på studenthybel, så flytta jeg til en annen kommune(tromsø), og det var da jeg skulle flytte hjem igjen problemene startet. Jeg fikk avslag på flytting, og måtte da stå med den adressen ( da bodde jeg i tromsø, men hører hjemme på sunnmøre ) som jeg hadde i tromsø, eller så måtte jeg flytte "hjem" i en alder av 28^^ De køddet det sånn til for meg, da jeg ikke mottok hverken regninger eller andre ting, så da de ringte fra forliksrådet i Tromsø fordi jeg hadde ikke svart på brevet de hadde sendt meg ( dette var 2 år etter jeg flyttet derfra ) så de undret på hvor jeg oppholdt meg... da var en regning på 245 kr blitt et par tusen ( sur for det derre enda ) så nå når jeg er i den perioden jeg er i nå, så har jeg fortsatt adresse hjemme hos mor fordi da VET jeg at jeg ikke får sånne koselige overraskelser flere ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Man trenger ikke melde flytting til folkeregisteret. De fleste studenter gjør for eksempel ikke det, for ved å ha folkeregistrert adresse hos sine foreldre får de reisestipend i tillegg til utdanningsstipend. Ofte er det også slik at man i en fase som ny-voksen flytter mye rundt, og det blir slitsomt å hele tiden skulle oppdatere folkeregistrert adresse, og prøve å passe på at all post kommer rett. Da er det lettere å ha en "base" hos foreldrene sine.

Det er som de andre sier - det har ikke noe med skatt å gjøre. Man kan leie ut inntil halvparten av boligen sin uten å betale skatt.

Du får finne deg andre skapninger å lage konspirasjonsteorier om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somling fra kameraten din?

Så lenge han ikke leier mer enn halve leiligeheten og eieren selv bor der trenger ikke eieren betale skatt av leieinntektene.

Er han student? Da er det egne regler for å melde flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke melde flytting til folkeregisteret. De fleste studenter gjør for eksempel ikke det, for ved å ha folkeregistrert adresse hos sine foreldre får de reisestipend i tillegg til utdanningsstipend. Ofte er det også slik at man i en fase som ny-voksen flytter mye rundt, og det blir slitsomt å hele tiden skulle oppdatere folkeregistrert adresse, og prøve å passe på at all post kommer rett. Da er det lettere å ha en "base" hos foreldrene sine.

Det er som de andre sier - det har ikke noe med skatt å gjøre. Man kan leie ut inntil halvparten av boligen sin uten å betale skatt.

Du får finne deg andre skapninger å lage konspirasjonsteorier om ;)

Å melde flytting til folkeregisteret er ikke frivillig. Er vilkårene for å melde flytting oppfylt, skal man gjøre det innen åtte dager (tror det er det som er fristen). Hvis vilkårene for å melde flytting ikke er oppfylt får man heller ikke lov til å melde flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er i samme situasjon selv. Har kjæreste som jeg bor hos, men er oppført hos foreldrene mine. Er det ulovlig? Ingen spesiell grunn for at jeg ikke har bytta adresse. Latskap kanskje.

Du har plikt til å melde flytting når du flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er massevis av mennesker som ikke bor der de er registrert i Folkeregisteret. Jeg behandler en god del returpost pga. det.

Jeg tror ikke alle disse har skumle hensikter, mange av dem er bare sløve, eller det har en eller annen praktisk årsak som er upraktisk for alle andre enn dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja unntatt studenter

Ja, man er pliktig til å melde flytting til folkeregisteret. Mange vet ikke dette. Det eneste unntaket er studenter.

Når det er sagt, så syns jeg også det er helt utidig at du driver og snoker på hvor han står oppført i folkeregisteret, og du har da faktisk ikke noe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Bare sånn apropos - Vi meldte flytting for 1,5 år siden, men det tok laaang tid før adressen ble oppdatert hos folkeregisteret. Hos Gule Sider er adressen vår fremdeles ikke oppdatert, selv om jeg har sendt inn oppdateringsskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ja, man er pliktig til å melde flytting til folkeregisteret. Mange vet ikke dette. Det eneste unntaket er studenter.

Når det er sagt, så syns jeg også det er helt utidig at du driver og snoker på hvor han står oppført i folkeregisteret, og du har da faktisk ikke noe med dette.

"Når det er sagt, så syns jeg også det er helt utidig at du driver og snoker på hvor han står oppført i folkeregisteret, og du har da faktisk ikke noe med dette."

jeg stusset også litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hva du har med det å gjøre... Er det noe du gjør regelmessig, å snoke rundt i Folkeregisteret for å sjekke om folk bor på den adressen de har oppgitt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så er det fordi utleier skal slippe skatt på leieinntekten. men når det er sagt så er det ikke all utleie det trengs å skatte av heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg står også fortsatt oppført med boaddresse hos mamma og pappa i folkeregisteret, men har ikke bodd der på mange år. Er ikke kriminell av den grunn, har bare ikke rotet meg til å melde utflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg står også fortsatt oppført med boaddresse hos mamma og pappa i folkeregisteret, men har ikke bodd der på mange år. Er ikke kriminell av den grunn, har bare ikke rotet meg til å melde utflytting.

Plikten til å melde flytting

Alle som flytter plikter å gi melding til skattekontoret for innflyttingskommunen innen åtte dager etter at flyttingen fant sted.

Adressene til skattekontorene kan man bl.a. finne på skatteetatens hjemmesider på Internett, www.skatteetaten.no og i

telefonkatalogen. Flytting innenlands kan også meldes elektronisk på www.skatteetaten.no.

Flyttemeldingen skal være underskrevet av den som har meldeplikt etter loven, eller av den som den meldepliktige har gitt fullmakt.

For umyndiggjorte skal vergen underskrive. For personer som har fått oppnevnt hjelpeverge, kan denne underskrive meldingen alene

dersom dette faller inn under hjelpevergens oppdrag, jfr. vergemålsloven § 90 b. For personer under 18 år er det den eller de som har

foreldreansvar og som barnet er registrert bosatt sammen med som skal underskrive.

''Det er straffbart dersom man unnlater å melde flytting. Det samme gjelder dersom man gir uriktige opplysninger.''

Nå vet jeg ikke hva straffen er, men det kan kanskje sies at du er litt småkriminell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plikten til å melde flytting

Alle som flytter plikter å gi melding til skattekontoret for innflyttingskommunen innen åtte dager etter at flyttingen fant sted.

Adressene til skattekontorene kan man bl.a. finne på skatteetatens hjemmesider på Internett, www.skatteetaten.no og i

telefonkatalogen. Flytting innenlands kan også meldes elektronisk på www.skatteetaten.no.

Flyttemeldingen skal være underskrevet av den som har meldeplikt etter loven, eller av den som den meldepliktige har gitt fullmakt.

For umyndiggjorte skal vergen underskrive. For personer som har fått oppnevnt hjelpeverge, kan denne underskrive meldingen alene

dersom dette faller inn under hjelpevergens oppdrag, jfr. vergemålsloven § 90 b. For personer under 18 år er det den eller de som har

foreldreansvar og som barnet er registrert bosatt sammen med som skal underskrive.

''Det er straffbart dersom man unnlater å melde flytting. Det samme gjelder dersom man gir uriktige opplysninger.''

Nå vet jeg ikke hva straffen er, men det kan kanskje sies at du er litt småkriminell ;)

Hehe da er det mange småkriminelle rundt omkring tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...