Gå til innhold

Bor han ulovlig?


Gjest Gossin

Anbefalte innlegg

Plikten til å melde flytting

Alle som flytter plikter å gi melding til skattekontoret for innflyttingskommunen innen åtte dager etter at flyttingen fant sted.

Adressene til skattekontorene kan man bl.a. finne på skatteetatens hjemmesider på Internett, www.skatteetaten.no og i

telefonkatalogen. Flytting innenlands kan også meldes elektronisk på www.skatteetaten.no.

Flyttemeldingen skal være underskrevet av den som har meldeplikt etter loven, eller av den som den meldepliktige har gitt fullmakt.

For umyndiggjorte skal vergen underskrive. For personer som har fått oppnevnt hjelpeverge, kan denne underskrive meldingen alene

dersom dette faller inn under hjelpevergens oppdrag, jfr. vergemålsloven § 90 b. For personer under 18 år er det den eller de som har

foreldreansvar og som barnet er registrert bosatt sammen med som skal underskrive.

''Det er straffbart dersom man unnlater å melde flytting. Det samme gjelder dersom man gir uriktige opplysninger.''

Nå vet jeg ikke hva straffen er, men det kan kanskje sies at du er litt småkriminell ;)

Forøvrig, skattemessig har det ingenting for min del å si hvor jeg bor. Jeg hadde ikke skattet mindre om jeg meldte fra at jeg hadde flyttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    16

  • candyqueen_83

    6

  • Orio

    6

  • Caloni Makaroni

    3

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

jeg står registrert hos moren min. Dette er pga at sist jeg forsøkte å skifte adresse i Folkeregisteret fikk jeg avslag;)

dette var fordi jeg FØR dette bodde på studenthybel, så flytta jeg til en annen kommune(tromsø), og det var da jeg skulle flytte hjem igjen problemene startet. Jeg fikk avslag på flytting, og måtte da stå med den adressen ( da bodde jeg i tromsø, men hører hjemme på sunnmøre ) som jeg hadde i tromsø, eller så måtte jeg flytte "hjem" i en alder av 28^^ De køddet det sånn til for meg, da jeg ikke mottok hverken regninger eller andre ting, så da de ringte fra forliksrådet i Tromsø fordi jeg hadde ikke svart på brevet de hadde sendt meg ( dette var 2 år etter jeg flyttet derfra ) så de undret på hvor jeg oppholdt meg... da var en regning på 245 kr blitt et par tusen ( sur for det derre enda ) så nå når jeg er i den perioden jeg er i nå, så har jeg fortsatt adresse hjemme hos mor fordi da VET jeg at jeg ikke får sånne koselige overraskelser flere ganger

Avslag på å bytte adresse? Er det mulig?

Da skjønner jeg godt at du valgte adressen til moren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Du har plikt til å melde flytting når du flytter.

Men jeg har egentlig ikke flyttet over alle tingene mine da. Møbler liksom. Men jeg får vel melde flytting snart ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hehe jeg står også fortsatt oppført med boaddresse hos mamma og pappa i folkeregisteret, men har ikke bodd der på mange år. Er ikke kriminell av den grunn, har bare ikke rotet meg til å melde utflytting.

Så fint at det ikke bare er meg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Men jeg har egentlig ikke flyttet over alle tingene mine da. Møbler liksom. Men jeg får vel melde flytting snart ja.

Vi har pratet om å flytte, og kjøpe hus sammen om en stund, og da blir det egentlig litt tungvindt å melde fra flytting to ganger på kort tid også. Hehe. Man sparer seg vel for masse jobb :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Å melde flytting til folkeregisteret er ikke frivillig. Er vilkårene for å melde flytting oppfylt, skal man gjøre det innen åtte dager (tror det er det som er fristen). Hvis vilkårene for å melde flytting ikke er oppfylt får man heller ikke lov til å melde flytting.

Det kommer vel an på definisjoner. En student kan anses som en pendler, og kan sånn være folkeregistrert i annen kommune. Sikkert flere unntak også.

Men iallefall er det såpass vanlig å bryte den loven/vedtekten at det ikke trengs store konspirasjonsteorier til om man hører om noen som gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man er pliktig til å melde flytting til folkeregisteret. Mange vet ikke dette. Det eneste unntaket er studenter.

Når det er sagt, så syns jeg også det er helt utidig at du driver og snoker på hvor han står oppført i folkeregisteret, og du har da faktisk ikke noe med dette.

Jeg har mine grunner for å lure på dette....

Har uansett ikke snoket vha folkeregisteret. Oppdaget det tilfeldig ved at jeg la merke til at han står oppført på foreldrenes adresse på gule sider og så vet jeg at han må dra til foreldrene for å hente posten sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har egentlig ikke flyttet over alle tingene mine da. Møbler liksom. Men jeg får vel melde flytting snart ja.

Her kan det være en glidende overgang, fra å være mye på "besøk" og å flytte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plikten til å melde flytting

Alle som flytter plikter å gi melding til skattekontoret for innflyttingskommunen innen åtte dager etter at flyttingen fant sted.

Adressene til skattekontorene kan man bl.a. finne på skatteetatens hjemmesider på Internett, www.skatteetaten.no og i

telefonkatalogen. Flytting innenlands kan også meldes elektronisk på www.skatteetaten.no.

Flyttemeldingen skal være underskrevet av den som har meldeplikt etter loven, eller av den som den meldepliktige har gitt fullmakt.

For umyndiggjorte skal vergen underskrive. For personer som har fått oppnevnt hjelpeverge, kan denne underskrive meldingen alene

dersom dette faller inn under hjelpevergens oppdrag, jfr. vergemålsloven § 90 b. For personer under 18 år er det den eller de som har

foreldreansvar og som barnet er registrert bosatt sammen med som skal underskrive.

''Det er straffbart dersom man unnlater å melde flytting. Det samme gjelder dersom man gir uriktige opplysninger.''

Nå vet jeg ikke hva straffen er, men det kan kanskje sies at du er litt småkriminell ;)

Det er lov å ikke melde flytting hvis man er student (f.eks. Sikkert andre unntak også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å melde flytting til folkeregisteret er ikke frivillig. Er vilkårene for å melde flytting oppfylt, skal man gjøre det innen åtte dager (tror det er det som er fristen). Hvis vilkårene for å melde flytting ikke er oppfylt får man heller ikke lov til å melde flytting.

Det er frivillig for studenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på definisjoner. En student kan anses som en pendler, og kan sånn være folkeregistrert i annen kommune. Sikkert flere unntak også.

Men iallefall er det såpass vanlig å bryte den loven/vedtekten at det ikke trengs store konspirasjonsteorier til om man hører om noen som gjør det ;)

Jeg har sjekket, og var visst litt bastant da jeg sa at det aldri er valgfritt å melde flytting, men studenter er et unntak. De kan velge om de vil registreres på studiestedet eller der de bodde før de begynte studiene.

Å lage konspirasjonsteorier fordi en person ikke har meldt flytting er det ingen grunn for. Det er like sannsynlig at de gjør det for å skjule noe kriminelt som at alle som kjører over 90 på motorveien er på flukt etter å ha ranet en bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å ikke melde flytting hvis man er student (f.eks. Sikkert andre unntak også)

Det finnes sikkert unntak fra de fleste regler ;) Men hører man ikke til unntakene er det straffbart å ikke melde flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe da er det mange småkriminelle rundt omkring tror jeg ;)

Det er det nok ;) Folk liker litt følelsen av å leve litt på kant med loven kanskje hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Hehe jeg står også fortsatt oppført med boaddresse hos mamma og pappa i folkeregisteret, men har ikke bodd der på mange år. Er ikke kriminell av den grunn, har bare ikke rotet meg til å melde utflytting.

Det er faktisk straffbart å unnlate å melde flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk straffbart å unnlate å melde flytting.

Jaja akkurat det tar jeg ikke så veldig alvorlig. Det er tydeligvis ikke en lov som vies spesielt mye oppmerksomhet av politiet. Som jeg skriver under her så bor det tydeligvis svært mange kriminelle her i landet. Tenk på alle studenter som flytter og som ikke melder utflytting. Det er veldig veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Forøvrig, skattemessig har det ingenting for min del å si hvor jeg bor. Jeg hadde ikke skattet mindre om jeg meldte fra at jeg hadde flyttet

Det har ikke noe å si for deg, kanskje.. Men det har noe å si for den kommunen som ikke mottar statlige overføringer på deg fordi du er registrert på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å si for deg, kanskje.. Men det har noe å si for den kommunen som ikke mottar statlige overføringer på deg fordi du er registrert på feil sted.

Statlige overføringer? Som hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk straffbart å unnlate å melde flytting.

Utflytting er vel egentlig feil ord, da jeg mener det betyr å flytte ut av landet, så det skulle bare stått flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja akkurat det tar jeg ikke så veldig alvorlig. Det er tydeligvis ikke en lov som vies spesielt mye oppmerksomhet av politiet. Som jeg skriver under her så bor det tydeligvis svært mange kriminelle her i landet. Tenk på alle studenter som flytter og som ikke melder utflytting. Det er veldig veldig vanlig.

Hopper bare inn på et tilfeldig svar her i denne tråden.

Vi var studenter fra 1991 til 1996. Giftet oss i 1994. Mener å huske at så lenge vi var studenter og "bare" kjærester/forlovet/samboere, så var det tillatt å være registrert på foreldrenes adresse. Men da vi giftet oss, måtte vi melde flytting.

Det var i og for seg greit nok, men vi mistet reisestipendet + at vi måtte stemme i den kommunen vi studerte, og vi hadde ikke akkurat noe forhold til lokalpolitikerne der.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...