Gå til innhold

Bor han ulovlig?


Gjest Gossin

Anbefalte innlegg

Hopper bare inn på et tilfeldig svar her i denne tråden.

Vi var studenter fra 1991 til 1996. Giftet oss i 1994. Mener å huske at så lenge vi var studenter og "bare" kjærester/forlovet/samboere, så var det tillatt å være registrert på foreldrenes adresse. Men da vi giftet oss, måtte vi melde flytting.

Det var i og for seg greit nok, men vi mistet reisestipendet + at vi måtte stemme i den kommunen vi studerte, og vi hadde ikke akkurat noe forhold til lokalpolitikerne der.... :-(

Det er veldig vanlig at studenter fortsatt er folkeregistrert hos foreldrene sine, så det overrasker meg faktisk at dette er ulovlig. Kan egentlig ikke skjønne at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mary Poppins

    16

  • candyqueen_83

    6

  • Orio

    6

  • Caloni Makaroni

    3

Mest aktive i denne tråden

Det er veldig vanlig at studenter fortsatt er folkeregistrert hos foreldrene sine, så det overrasker meg faktisk at dette er ulovlig. Kan egentlig ikke skjønne at det stemmer.

Nei - jeg synes også det høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at studenter fortsatt er folkeregistrert hos foreldrene sine, så det overrasker meg faktisk at dette er ulovlig. Kan egentlig ikke skjønne at det stemmer.

Det er ikke ulovlig for studenter. Dt er et unntak for studenter. (Og det er sikkert nevnt minst fire ganger i denne tråden allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig for studenter. Dt er et unntak for studenter. (Og det er sikkert nevnt minst fire ganger i denne tråden allerede)

Jeg har ikke fulgt med i denne tråden, men kommenterte bare pyttipanne sitt svar til meg. Tydelig at hun ikke har fulgt med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånnsann

Nei,tittelen ble kanskje feil. Men jeg lurer på om at det er lettere å lure seg unna skatt dersom leietakeren ikke er oppført på riktig adresse i folkeregisteret.

Blir ikke helt det samme som når du flytter inn hos kjæresten din. Med mindre du har eget rom og betaler leie? I såfall står du oppført som leietaker og han må betale skatt for leieinntektene.

''Men jeg lurer på om at det er lettere å lure seg unna skatt dersom leietakeren ikke er oppført på riktig adresse i folkeregisteret.''

Nei, det er det ikke. Men det er den kommunen som man står registrert som bosatt i som skal få deler av skatteinntektene fra sine innbyggere, så den faktiske bostedskommunen taper penger ved at folk ikke melder flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fulgt med i denne tråden, men kommenterte bare pyttipanne sitt svar til meg. Tydelig at hun ikke har fulgt med heller.

Men du skrev jo ikke at du er student, da, så da kunne jo ikke pyttipanne vite at du er omfattet av dette unntaket:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skrev jo ikke at du er student, da, så da kunne jo ikke pyttipanne vite at du er omfattet av dette unntaket:-)

Hehe hvis du skal ta den så kan jeg likegjerne si at jeg jo heller ikke skrev at jeg ikke var student?

Og jeg er i full jobb, og foreløpig ferdig utdannet, men har fryst studieplass i en stund til i tilfelle jeg ønsker videre utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Jeg har ikke fulgt med i denne tråden, men kommenterte bare pyttipanne sitt svar til meg. Tydelig at hun ikke har fulgt med heller.

Jeg uttalte meg på generelt grunnlag. Og ja, det fins unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hvis du skal ta den så kan jeg likegjerne si at jeg jo heller ikke skrev at jeg ikke var student?

Og jeg er i full jobb, og foreløpig ferdig utdannet, men har fryst studieplass i en stund til i tilfelle jeg ønsker videre utdannelse.

Apropos dette med flytting osv:

Som student hadde jeg en periode tatt meg ekstrajobb i nabokommunen til der hvor jeg hadde studiebolig. Arbeidsgiveren meldte meg inn i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, og dette ble snappet opp av folkeregisteret i kommunen, som sendte meg et litt halvsurt brev der de gjorde meg oppmerksom på at de visste at jeg jobbet der og at jeg var pliktig til å melde flytting jfr paragraf slik&sånn og oppramsing av eventuelle sanksjoner.

Nettopp pga tonen i brevet var det ganske deilig å sende brev tilbake og poengtere at jeg 1. var student og derfor helt lovlig fortsatt var folkeregistrert på mine foreldres adresse i en tredje kommune, og 2. at jeg uansett ikke bodde i den kommunen jeg jobbet i. ;-)

de små gleder osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttalte meg på generelt grunnlag. Og ja, det fins unntak.

Ok men jeg lurer fortsatt på hva du mener med statlige overføringer? Jeg bor 800 m ned i gaten fra mamma og pappa, så på hvilken måte mottar ikke min kommune statlige overføringer nå i forhold til om jeg hadde meldt flytting? Å flytte behøver ikke bety å flytte ut av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Statlige overføringer? Som hva da?

Statlige overføringer som gis på grunnlag av befolkningsstatistikk til utvikling og drift av kommunale tilbud som feks barnehager, skoler, boligfelt, kollektivtrafikk, eldretilbud, sykehjemsplasser og andre offentlige tjenester.

Din oppholdskommune går glipp av noen kroner fordi du står registrert på feil adresse. Det lovbruddet som du syns er legitimt får store konsekvenser for enkelte kommuners økonomi. Du kan jo tenke over det når dine foreldre får for lite kommunale tjenester eller når unga dine må slite med nedslitt barnehage/SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette med flytting osv:

Som student hadde jeg en periode tatt meg ekstrajobb i nabokommunen til der hvor jeg hadde studiebolig. Arbeidsgiveren meldte meg inn i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, og dette ble snappet opp av folkeregisteret i kommunen, som sendte meg et litt halvsurt brev der de gjorde meg oppmerksom på at de visste at jeg jobbet der og at jeg var pliktig til å melde flytting jfr paragraf slik&sånn og oppramsing av eventuelle sanksjoner.

Nettopp pga tonen i brevet var det ganske deilig å sende brev tilbake og poengtere at jeg 1. var student og derfor helt lovlig fortsatt var folkeregistrert på mine foreldres adresse i en tredje kommune, og 2. at jeg uansett ikke bodde i den kommunen jeg jobbet i. ;-)

de små gleder osv...

Hehe det er en sånn typisk ting jeg ville frydet meg over også ;-)

Men overraskende at du fikk et sånt brev. Jeg jobber også i en annen by enn den jeg bor i, men har aldri mottatt noe brev om flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Statlige overføringer som gis på grunnlag av befolkningsstatistikk til utvikling og drift av kommunale tilbud som feks barnehager, skoler, boligfelt, kollektivtrafikk, eldretilbud, sykehjemsplasser og andre offentlige tjenester.

Din oppholdskommune går glipp av noen kroner fordi du står registrert på feil adresse. Det lovbruddet som du syns er legitimt får store konsekvenser for enkelte kommuners økonomi. Du kan jo tenke over det når dine foreldre får for lite kommunale tjenester eller når unga dine må slite med nedslitt barnehage/SFO.

Ok jeg skjønner, dog trodde jeg slike statlige overøringer gikk på befolkningstallet i kommunen og ikke antall husstand.

FYI jeg begår ingen lovbrudd i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Ok men jeg lurer fortsatt på hva du mener med statlige overføringer? Jeg bor 800 m ned i gaten fra mamma og pappa, så på hvilken måte mottar ikke min kommune statlige overføringer nå i forhold til om jeg hadde meldt flytting? Å flytte behøver ikke bety å flytte ut av kommunen.

Statlige overføringer blir sendt til den kommunen du er registrert. Det samme med skatten du eventuelt betaler. Se ellers mitt andre svar til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statlige overføringer blir sendt til den kommunen du er registrert. Det samme med skatten du eventuelt betaler. Se ellers mitt andre svar til deg.

Men som jeg skriver i et annet innlegg til deg så bor jeg i samme kommune som jeg er regisrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NRK-lisensmannen

Men som jeg skriver i et annet innlegg til deg så bor jeg i samme kommune som jeg er regisrert

Okey. Du er registrert hos mor og far for å slippe å betale tv-lisens, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Du er registrert hos mor og far for å slippe å betale tv-lisens, ikke sant?

Hehe nei den må man jo betale om man har TV, og jeg har TV, ergo betaler jeg lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er en sånn typisk ting jeg ville frydet meg over også ;-)

Men overraskende at du fikk et sånt brev. Jeg jobber også i en annen by enn den jeg bor i, men har aldri mottatt noe brev om flytting.

Kanskje de hadde en kampanje eller storstilt kontroll på gang?

Eller kanskje det skyldes at min folkeregisterkommune var alt for langt unna jobbekommunen til at det lot seg gjøre å pendle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de hadde en kampanje eller storstilt kontroll på gang?

Eller kanskje det skyldes at min folkeregisterkommune var alt for langt unna jobbekommunen til at det lot seg gjøre å pendle?

Ja der har du jo to mulige forklaringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...