Gå til innhold

Stakkars, de må flytte


Gjest Modreasjon

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva som får noen til å investere 1 million i oppussing av en bolig man ikke selv eier!

Hun sier at denne investeringen har skjedd før de nye reglene ble vedtatt for ti år siden, men har hun tatt for gitt at hun for evig og alltid skulle fortsette å bo i denne boligen uansett hva fremtiden måtte bringe - endringer i husleiereguleringen eller endringer i hennes private forhold? Virker fryktelig korttenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    15

  • morsan

    15

  • mariaflyfly

    11

  • Mary Poppins

    5

Mest aktive i denne tråden

Dette kan ikke sammenlignes med leiemarkedet forøvrig. De fleste av de som rammes har evighetskontrakter som sier at de kan bo der til de dør. Og de har hatt regulerte husleier. Så er det noen som bestemmer at dette skal det bli en slutt på og de som har bodd der i åresvis må flytte fordi de ikke klarer husleieøkningen. Vi snakker ikke her om en økning i husleie på en tusenlapp, men fra 50% opp til 300. Det kan sammenlignes med at du bor i et boligsameie og er selveier. Så bestemmer sameiet at fellesutgiftene skal økes med la oss si 200%. Dette klarer ikke du å betale og du må flytte fra hjemmet ditt.

Jeg kan ikke forstå annet enn at de som rammes av dette har god grunn til å bli fortvilet og uttrykke det.

''Jeg kan ikke forstå annet enn at de som rammes av dette har god grunn til å bli fortvilet og uttrykke det.''

Selvfølgelig har man forståelse for at de er fortvila. Men det er uansett grunn til å undres over hvilken planet denne kvinnen er på når hun har spytta inn en million kroner i oppussing av en leieleilinghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som får noen til å investere 1 million i oppussing av en bolig man ikke selv eier!

Hun sier at denne investeringen har skjedd før de nye reglene ble vedtatt for ti år siden, men har hun tatt for gitt at hun for evig og alltid skulle fortsette å bo i denne boligen uansett hva fremtiden måtte bringe - endringer i husleiereguleringen eller endringer i hennes private forhold? Virker fryktelig korttenkt!

''men har hun tatt for gitt at hun for evig og alltid skulle fortsette å bo i denne boligen uansett hva fremtiden måtte bringe - endringer i husleiereguleringen eller endringer i hennes private forhold? Virker fryktelig korttenkt!''

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

.'' Det er ikke ment at single skal kunne bo i slike palass! Det er egoistisk. Slike leiligheter er ment for familier, og ikke bortskjemte enslige!''

Enten leser du dårlig eller så har du linket til feil artikkel, eller så er du bare utrolig smålig.

Indignert hilsern

''Enten leser du dårlig eller så har du linket til feil artikkel, eller så er du bare utrolig smålig''

Den ene dama bor på 180 kvm. Men det blir kanskje litt trangt for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil ikke betale markedspris. Man har brukt 1 mill på å pusse opp en leilighet man leier. Man har hatt 10 år på å finne alternativ bolig. Er det grunn til å synes synd på vedkommende?

Jeg er enig i at det er galskap å bruke 1 million på å pusse opp en bolig man ikke eier, og innrømmer at jeg ikke fikk med meg det før jeg skrev første innlegget mitt. Jeg kan ikke helt forstå at det kan stemme, og lurer på om det er flere aspekter her som ikke kommer frem i artikkelen.

Men uansett er ikke jeg en person som fryder meg over at vestkant mennesker får det vanskelig. Det er 4 barn involvert i denne saken, der to er små barn. Det er ikke bare bare å skulle skaffe seg en leilighet for alle 4 uten å måtte flytte til en helt annet sted av byen, evnt ut av byen. Man blir på en måte tvunget til å forlate det livet man har og starte på nytt. Hun har vært dum, men jeg skjønner at hun er fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderasjon

.'' Det er ikke ment at single skal kunne bo i slike palass! Det er egoistisk. Slike leiligheter er ment for familier, og ikke bortskjemte enslige!''

Enten leser du dårlig eller så har du linket til feil artikkel, eller så er du bare utrolig smålig.

Indignert hilsern

Jeg har ikke linket feil Skal man ha råd til en ekslusiv leilighet i Oslo idag må man være to arbeidende foreldre med høy inntekt. Har man valgt å få barn med en man ikke kunne tenke å dele resten av sitt liv med så får man ta konsekvesen. Det er ingen unnskyldning å si at det visste man ikke. I gamle dager ble man sammen med sin mann/dame til man døde. I dag gifter man seg fort fordi man ser for seg et bedre liv, og ikke et liv hvor man vil gi barna sine en stabil oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan ikke sammenlignes med leiemarkedet forøvrig. De fleste av de som rammes har evighetskontrakter som sier at de kan bo der til de dør. Og de har hatt regulerte husleier. Så er det noen som bestemmer at dette skal det bli en slutt på og de som har bodd der i åresvis må flytte fordi de ikke klarer husleieøkningen. Vi snakker ikke her om en økning i husleie på en tusenlapp, men fra 50% opp til 300. Det kan sammenlignes med at du bor i et boligsameie og er selveier. Så bestemmer sameiet at fellesutgiftene skal økes med la oss si 200%. Dette klarer ikke du å betale og du må flytte fra hjemmet ditt.

Jeg kan ikke forstå annet enn at de som rammes av dette har god grunn til å bli fortvilet og uttrykke det.

Godt sagt! Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke linket feil Skal man ha råd til en ekslusiv leilighet i Oslo idag må man være to arbeidende foreldre med høy inntekt. Har man valgt å få barn med en man ikke kunne tenke å dele resten av sitt liv med så får man ta konsekvesen. Det er ingen unnskyldning å si at det visste man ikke. I gamle dager ble man sammen med sin mann/dame til man døde. I dag gifter man seg fort fordi man ser for seg et bedre liv, og ikke et liv hvor man vil gi barna sine en stabil oppvekst.

Hehe der mistet ihvertfal hele denne diskusjonen all seriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke sammenlignes med leiemarkedet forøvrig. De fleste av de som rammes har evighetskontrakter som sier at de kan bo der til de dør. Og de har hatt regulerte husleier. Så er det noen som bestemmer at dette skal det bli en slutt på og de som har bodd der i åresvis må flytte fordi de ikke klarer husleieøkningen. Vi snakker ikke her om en økning i husleie på en tusenlapp, men fra 50% opp til 300. Det kan sammenlignes med at du bor i et boligsameie og er selveier. Så bestemmer sameiet at fellesutgiftene skal økes med la oss si 200%. Dette klarer ikke du å betale og du må flytte fra hjemmet ditt.

Jeg kan ikke forstå annet enn at de som rammes av dette har god grunn til å bli fortvilet og uttrykke det.

Jeg skjønner fortvilelsen over at en bra ordning tar slutt, hva enten det gjelder opphevelse av husleiereguleringen eller om det gjelder f eks en dame som har vært hjemmeværende hele livet blir skilt fra sin rike ektemann når hun er 65 år og må flytte fra det sore huset til en liten leilighet og leve på minstepensjonen sin.

Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke tar en viss høyde for at de gode ordninger ikke nødvendigvis vil vare evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke linket feil Skal man ha råd til en ekslusiv leilighet i Oslo idag må man være to arbeidende foreldre med høy inntekt. Har man valgt å få barn med en man ikke kunne tenke å dele resten av sitt liv med så får man ta konsekvesen. Det er ingen unnskyldning å si at det visste man ikke. I gamle dager ble man sammen med sin mann/dame til man døde. I dag gifter man seg fort fordi man ser for seg et bedre liv, og ikke et liv hvor man vil gi barna sine en stabil oppvekst.

''I dag gifter man seg fort fordi man ser for seg et bedre liv, og ikke et liv hvor man vil gi barna sine en stabil oppvekst.''

Snakk for deg sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke linket feil Skal man ha råd til en ekslusiv leilighet i Oslo idag må man være to arbeidende foreldre med høy inntekt. Har man valgt å få barn med en man ikke kunne tenke å dele resten av sitt liv med så får man ta konsekvesen. Det er ingen unnskyldning å si at det visste man ikke. I gamle dager ble man sammen med sin mann/dame til man døde. I dag gifter man seg fort fordi man ser for seg et bedre liv, og ikke et liv hvor man vil gi barna sine en stabil oppvekst.

Jøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det kicka jeg på også. Det er jo helt galskap. Den millionen kunne vært en ok startkapital til egen bolig, f.eks...

De hadde regnet med å kunne bo der til de dør da. De har hatt evighetskontrakter med regulert husleie. Det kan vel sidestilles med at de har hatt/eid sitt egen hjem i åresvis og vil bo der til de dør og jeg finner det ikke rart at de har pusset opp hjemmet sitt en eller flere ganger hvis de har bodd der i feks 30-40 år. Nå vil de få en økning i husleie på alt fra 50 til 300% etter ny lovendring og må flytte fra hjemmet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er galskap å bruke 1 million på å pusse opp en bolig man ikke eier, og innrømmer at jeg ikke fikk med meg det før jeg skrev første innlegget mitt. Jeg kan ikke helt forstå at det kan stemme, og lurer på om det er flere aspekter her som ikke kommer frem i artikkelen.

Men uansett er ikke jeg en person som fryder meg over at vestkant mennesker får det vanskelig. Det er 4 barn involvert i denne saken, der to er små barn. Det er ikke bare bare å skulle skaffe seg en leilighet for alle 4 uten å måtte flytte til en helt annet sted av byen, evnt ut av byen. Man blir på en måte tvunget til å forlate det livet man har og starte på nytt. Hun har vært dum, men jeg skjønner at hun er fortvilet.

''Men uansett er ikke jeg en person som fryder meg over at vestkant mennesker får det vanskelig. ''

Vestkantfolk har jo ikke følelser slik som andre folk, vettu;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde regnet med å kunne bo der til de dør da. De har hatt evighetskontrakter med regulert husleie. Det kan vel sidestilles med at de har hatt/eid sitt egen hjem i åresvis og vil bo der til de dør og jeg finner det ikke rart at de har pusset opp hjemmet sitt en eller flere ganger hvis de har bodd der i feks 30-40 år. Nå vil de få en økning i husleie på alt fra 50 til 300% etter ny lovendring og må flytte fra hjemmet sitt.

''De hadde regnet med å kunne bo der til de dør da. De har hatt evighetskontrakter med regulert husleie.''

Ja, og å tro at noe slikt skal var evig er vel egentlig som å tro på julenissen.

Snakk om å leve i fornektelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kan ikke forstå annet enn at de som rammes av dette har god grunn til å bli fortvilet og uttrykke det.''

Selvfølgelig har man forståelse for at de er fortvila. Men det er uansett grunn til å undres over hvilken planet denne kvinnen er på når hun har spytta inn en million kroner i oppussing av en leieleilinghet.

Hun var sannsynligvis på den planeten det var grunn til å være ut i fra de gamle reglene om husleieregulering. Inntil lovendringen som kom for ti år siden, så innebar denne type leiekontrakt at du kunne bli boende livet ut og at husleien kun kunne økes marginalt. Folk som har sittet med denne typen leiekontrakter har derfor hatt god grunn til å bruke penger på oppussing, noe som også har vært vanlig.

Det som slår meg med denne artikkelen, er at kommune og stat har trodd at de har etablert et greit overgangssystem slik at ikke lovendringen skal ramme så sterkt når den nå kommer. Virker ikke som om de heller har vært helt tilstede dersom det kommer som en overraskelse at store leiligheter i Oslo Vest kan få husleier på mer enn 14 500 pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var sannsynligvis på den planeten det var grunn til å være ut i fra de gamle reglene om husleieregulering. Inntil lovendringen som kom for ti år siden, så innebar denne type leiekontrakt at du kunne bli boende livet ut og at husleien kun kunne økes marginalt. Folk som har sittet med denne typen leiekontrakter har derfor hatt god grunn til å bruke penger på oppussing, noe som også har vært vanlig.

Det som slår meg med denne artikkelen, er at kommune og stat har trodd at de har etablert et greit overgangssystem slik at ikke lovendringen skal ramme så sterkt når den nå kommer. Virker ikke som om de heller har vært helt tilstede dersom det kommer som en overraskelse at store leiligheter i Oslo Vest kan få husleier på mer enn 14 500 pr mnd.

''Inntil lovendringen som kom for ti år siden, så innebar denne type leiekontrakt at du kunne bli boende livet ut og at husleien kun kunne økes marginalt.''

Men dersom lovendringen kom for 10 år sida, har hun jo hatt 10 år på å reflektere over at dette kanskje ikke kom til å vare evig...? Jeg synes det høres bra naivt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De hadde regnet med å kunne bo der til de dør da. De har hatt evighetskontrakter med regulert husleie.''

Ja, og å tro at noe slikt skal var evig er vel egentlig som å tro på julenissen.

Snakk om å leve i fornektelse!

Det er sikkert noen av dem som har fått denne økningen som det ikke kommer bak på,- men dem skrives det vel ikke om. Det hadde jo vært veldig rart om ikke en hel del av dem det gjelder har levd godt uten å tenke for mye over situasjonen. En hel del av oss (ikke dol'ere, da...) er korttenkte. Sånn er menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var sannsynligvis på den planeten det var grunn til å være ut i fra de gamle reglene om husleieregulering. Inntil lovendringen som kom for ti år siden, så innebar denne type leiekontrakt at du kunne bli boende livet ut og at husleien kun kunne økes marginalt. Folk som har sittet med denne typen leiekontrakter har derfor hatt god grunn til å bruke penger på oppussing, noe som også har vært vanlig.

Det som slår meg med denne artikkelen, er at kommune og stat har trodd at de har etablert et greit overgangssystem slik at ikke lovendringen skal ramme så sterkt når den nå kommer. Virker ikke som om de heller har vært helt tilstede dersom det kommer som en overraskelse at store leiligheter i Oslo Vest kan få husleier på mer enn 14 500 pr mnd.

''Folk som har sittet med denne typen leiekontrakter har derfor hatt god grunn til å bruke penger på oppussing, noe som også har vært vanlig. ''

Men én million? Vi eier huset vårt selv, og det har adskillig flere kvadratmeter enn denne leiligheten, og vi må også stå for utvendig vedlikehold selv. En million er en helt utenkelig sum for oss å benytte på indre oppussing, selv med dagens kroneverdi.

Dama har bodd i leiligheten sin i 25 år, og sider at denn millionen ble brukt før lovedrningen for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Inntil lovendringen som kom for ti år siden, så innebar denne type leiekontrakt at du kunne bli boende livet ut og at husleien kun kunne økes marginalt.''

Men dersom lovendringen kom for 10 år sida, har hun jo hatt 10 år på å reflektere over at dette kanskje ikke kom til å vare evig...? Jeg synes det høres bra naivt ut.

Ja jeg er enig i at det er veldig naivt. Men kan det hende hun ikke har fått det med deg? Jeg får langt i fra med meg alle lovendringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som får noen til å investere 1 million i oppussing av en bolig man ikke selv eier!

Hun sier at denne investeringen har skjedd før de nye reglene ble vedtatt for ti år siden, men har hun tatt for gitt at hun for evig og alltid skulle fortsette å bo i denne boligen uansett hva fremtiden måtte bringe - endringer i husleiereguleringen eller endringer i hennes private forhold? Virker fryktelig korttenkt!

Det er lett å være etterpåkloke, og si at folk ikke skulle investert i oppussing av disse leilighetene. Men det er jo nettopp det som var en del av dealen dersom du hadde denne type leiekontrakt. Leiekontraktene kunne ikke sies opp, dersom barn eller eller barnebarn bodde sammen med den som leide, ville heller ikke dødsfall kunne medføre oppsigelse osv. Dermed har disse leiekontraktene vært ansett som gullkantede, og det har vært gode investeringer å bli værende i disse leilighetene og sørge for oppussing og vedlikehold selv. Det å ha mulighet til å arve en slik leiekontrakt, medførte at mangt et barnebarn bodde hos sin bestemor noen år.

For ti år siden bestemte politikerne at dette skulle endres. Det er lett å forstå for oss som ikke har hatt denne type leiekontrakt, og jeg har forståelse for at utleiernes interesser bør ivaretas bedre. Synes allikevel ikke det er rart at folk som satt i disse leiligheten for ti år siden, fortviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...