Gå til innhold

Stakkars, de må flytte


Gjest Modreasjon

Anbefalte innlegg

peppermyntete

''Jeg kan ikke forstå annet enn at de som rammes av dette har god grunn til å bli fortvilet og uttrykke det.''

Selvfølgelig har man forståelse for at de er fortvila. Men det er uansett grunn til å undres over hvilken planet denne kvinnen er på når hun har spytta inn en million kroner i oppussing av en leieleilinghet.

''Men det er uansett grunn til å undres over hvilken planet denne kvinnen er på når hun har spytta inn en million kroner i oppussing av en leieleilinghet.''

Når man har evighetskontrakt er det ikke så rart at man som leietaker tar litt ansvar for oppussing og vedlikehold. Mest sannsynlig hadde hun tenkt til å bo der resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    15

  • morsan

    15

  • mariaflyfly

    11

  • Mary Poppins

    5

Mest aktive i denne tråden

peppermyntete

Det er lett å være etterpåkloke, og si at folk ikke skulle investert i oppussing av disse leilighetene. Men det er jo nettopp det som var en del av dealen dersom du hadde denne type leiekontrakt. Leiekontraktene kunne ikke sies opp, dersom barn eller eller barnebarn bodde sammen med den som leide, ville heller ikke dødsfall kunne medføre oppsigelse osv. Dermed har disse leiekontraktene vært ansett som gullkantede, og det har vært gode investeringer å bli værende i disse leilighetene og sørge for oppussing og vedlikehold selv. Det å ha mulighet til å arve en slik leiekontrakt, medførte at mangt et barnebarn bodde hos sin bestemor noen år.

For ti år siden bestemte politikerne at dette skulle endres. Det er lett å forstå for oss som ikke har hatt denne type leiekontrakt, og jeg har forståelse for at utleiernes interesser bør ivaretas bedre. Synes allikevel ikke det er rart at folk som satt i disse leiligheten for ti år siden, fortviler.

Jeg husker fra den tiden at jeg leste noen saker om at spekulanter kjøpte slike leiligheter billig med tanke på videresalg fordi de visste at det var lovendring på gang. Da lovendringen ikke slo til så raskt som de hadde trodd prøvde de å heve kjøpet pga bristende forutsetninger. Det sa dommeren nei til, gitt!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nettopp fordi reglene gikk så langt i favør av å ivareta leierne rettigheter - og ikke ga utleier mulighet til å få være med på den enorme prisstigningen som hadde funnet sted - så ble reglene til slutt endret. ''

Nettopp det at leieboerne hadde det såpass gunstig pån bekostning av grunneierne indikerte jo at det bare var et tidsspørsmål før man ville endre dette. Jeg mener å ha lest eller hørt noe om press på politikere allerede midt på 80-tallet om å få opphevet husleiereguleringen, så det har vært strømninger om dette lenge.

Og uansett: Når husleien er lavt og det dertil er bestemt at leieboer skal pusse opp selv, så er jo oppussingskostnadene en del av leiekostnadene og ikke enn "investering". Deler vi 1 mill på 25 år a 12 mnd, får vi en ekstraa "husleie" på kr 3 333/mnd.

Legger man til de 9 000 hun har betalt cash per mnd er man oppe i 12 300 kr/mnd - det er vel fortsatt ganske rimelig for 120 kvm på Oslo Vest?

Jeg skjønner fortvilelsen over at hun ikke kan fortsette å bo såpass billig, men selv når man tar med denne millionen har hun vel kommet ganske godt ut av dette leieforholdet, bortsett fra at det har holdt henne fra å bruke 12 300 på nedbetaling av gjeld på egen bolig.

Mitt hovedpoeng i denne diskusjonen har vært at det ikke nødvendigvis er dårlige vurderinger som ligger til grunn for at folk har investert ganske store summer i oppussing av disse leilighetene. Tvert om så var det ansett som fornuftige valg gjennom mange år.

Er forøvrig enig i at de det gjelder nå må prøve å reorientere seg å finne nye løsninger.

Jeg er imidlertid bekymret for hvordan det vil gå med en del av de elste som sitter i slike leiligheter. Tror jeg mener det bør være rom for skjønnsmessige vurderinger mht husleiestøtte for en del av de eldste. Å bli tvunget til å flytte når du er 80 år gammel men fortsatt er i stand til å bo for deg selv, synes jeg er lite ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men inntil endringen kom, så var det ikke nødvendigvis noen uklok beslutning å være villig til å betale en million i løpet av femten år for å kunne ha en slik leieavtale.''

Bare en liten kommentar mht forutberegneligheten, nå som jeg har funnet ot. prp.'en:

Selv om endringen ble vedtatt i 1999, etter å hav vært fremmet i 98, så startet utredningene lenge før det:

''Regjeringen oppnevnte 9. februar 1990 et offentlig utvalg til å revidere gjeldende husleielovgivning ''

Ja, utredningen startet tidligere og diskusjonene pågikk i hvertfall fra 70-tallet om disse kontraktene. Men det var sterke krefter også i mot endringer, noe som vel nettopp vises gjennom hvor lang tid det tok før endringen kom.

Når endringen først kom, så er det lett å si at dette burde man ha visst. Men såvidt meg bekjent var selv ikke store utleiere trygge på at endringene ville komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ut til å sitte på litt kunnskap rundt dette. Vet du hvorfor lovendringen kom? Jeg tenker på at nå må stat/kommune subsidiere husleier for flertalls millioner årlig. Hva er den fornuftige tanken bak denne endringen?

Logikken bak endringen, er blant annet to forhold: Det ene er at gårdeierne ikke fikk ta del i den alminnelige pris- og formuestigningen som fant sted i boligmarkedet. Siden det kun gjaldt noen få gårdeiere, så virket dette urimelig. Et annet viktig forhold, var at den gamle ordningen kunne bidra til forfall av gårder, da eierne ikke hadde økonomi til å rehabilitere eller holde vedlike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker fra den tiden at jeg leste noen saker om at spekulanter kjøpte slike leiligheter billig med tanke på videresalg fordi de visste at det var lovendring på gang. Da lovendringen ikke slo til så raskt som de hadde trodd prøvde de å heve kjøpet pga bristende forutsetninger. Det sa dommeren nei til, gitt!

;-)

Nettopp :-) Det var ganske uoversiktlig i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke sammenlignes med leiemarkedet forøvrig. De fleste av de som rammes har evighetskontrakter som sier at de kan bo der til de dør. Og de har hatt regulerte husleier. Så er det noen som bestemmer at dette skal det bli en slutt på og de som har bodd der i åresvis må flytte fordi de ikke klarer husleieøkningen. Vi snakker ikke her om en økning i husleie på en tusenlapp, men fra 50% opp til 300. Det kan sammenlignes med at du bor i et boligsameie og er selveier. Så bestemmer sameiet at fellesutgiftene skal økes med la oss si 200%. Dette klarer ikke du å betale og du må flytte fra hjemmet ditt.

Jeg kan ikke forstå annet enn at de som rammes av dette har god grunn til å bli fortvilet og uttrykke det.

Hvorfor er det husleieregulering på akkurat disse svinedyre leilighetene egentlig??? Burde ikke heller de pengene gått til de som har mer moderate boliger og sliter med å ha råd til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hovedpoeng i denne diskusjonen har vært at det ikke nødvendigvis er dårlige vurderinger som ligger til grunn for at folk har investert ganske store summer i oppussing av disse leilighetene. Tvert om så var det ansett som fornuftige valg gjennom mange år.

Er forøvrig enig i at de det gjelder nå må prøve å reorientere seg å finne nye løsninger.

Jeg er imidlertid bekymret for hvordan det vil gå med en del av de elste som sitter i slike leiligheter. Tror jeg mener det bør være rom for skjønnsmessige vurderinger mht husleiestøtte for en del av de eldste. Å bli tvunget til å flytte når du er 80 år gammel men fortsatt er i stand til å bo for deg selv, synes jeg er lite ok.

''Jeg er imidlertid bekymret for hvordan det vil gå med en del av de elste som sitter i slike leiligheter. Tror jeg mener det bør være rom for skjønnsmessige vurderinger mht husleiestøtte for en del av de eldste. Å bli tvunget til å flytte når du er 80 år gammel men fortsatt er i stand til å bo for deg selv, synes jeg er lite ok.''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Å guri malla så synd jeg syns på dem. Er det mulig. Et voksent menneske vil ta livet sitt fordi hun ikke har råd til å bo på Majorstua?? Ja, for Majorstua er jo verdens navle. Finnes ikke et snev av sympati hos meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hovedpoeng i denne diskusjonen har vært at det ikke nødvendigvis er dårlige vurderinger som ligger til grunn for at folk har investert ganske store summer i oppussing av disse leilighetene. Tvert om så var det ansett som fornuftige valg gjennom mange år.

Er forøvrig enig i at de det gjelder nå må prøve å reorientere seg å finne nye løsninger.

Jeg er imidlertid bekymret for hvordan det vil gå med en del av de elste som sitter i slike leiligheter. Tror jeg mener det bør være rom for skjønnsmessige vurderinger mht husleiestøtte for en del av de eldste. Å bli tvunget til å flytte når du er 80 år gammel men fortsatt er i stand til å bo for deg selv, synes jeg er lite ok.

Enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Å guri malla så synd jeg syns på dem. Er det mulig. Et voksent menneske vil ta livet sitt fordi hun ikke har råd til å bo på Majorstua?? Ja, for Majorstua er jo verdens navle. Finnes ikke et snev av sympati hos meg hvertfall.

Når folk uttaler seg slik, så har de mest sannsynlig psykiske problemer i fra før av.

For noen og da kanskje folk med psykiske problemer kan det føles veldig vanskelig å forlate det hjemmet og nærmiljøet de har bodd i i årevis, enten de nå kommer fra Majorstua eller Kløfta.

Å gjøre det til et poeng at leiligheten ligger på Majorstua, synes jeg er tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Når folk uttaler seg slik, så har de mest sannsynlig psykiske problemer i fra før av.

For noen og da kanskje folk med psykiske problemer kan det føles veldig vanskelig å forlate det hjemmet og nærmiljøet de har bodd i i årevis, enten de nå kommer fra Majorstua eller Kløfta.

Å gjøre det til et poeng at leiligheten ligger på Majorstua, synes jeg er tåpelig.

Men det virker som det er det som er problemet. Ja, hvis man har planer om selvmord fordi man ikke kan leie leiligheten man bor i lenger sliter man virkelig psykisk.

Har fortsatt ikke noen medfølelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk uttaler seg slik, så har de mest sannsynlig psykiske problemer i fra før av.

For noen og da kanskje folk med psykiske problemer kan det føles veldig vanskelig å forlate det hjemmet og nærmiljøet de har bodd i i årevis, enten de nå kommer fra Majorstua eller Kløfta.

Å gjøre det til et poeng at leiligheten ligger på Majorstua, synes jeg er tåpelig.

''Når folk uttaler seg slik, så har de mest sannsynlig psykiske problemer i fra før av. ''

Det er godt mulig. Jeg reagerte på å lese selvmordsuttalelsen. Skulle ønske avisen hadde beskyttet denne damen og ikke tatt med det i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Når folk uttaler seg slik, så har de mest sannsynlig psykiske problemer i fra før av. ''

Det er godt mulig. Jeg reagerte på å lese selvmordsuttalelsen. Skulle ønske avisen hadde beskyttet denne damen og ikke tatt med det i artikkelen.

Det er hva jeg tenkte både ut i fra det jeg så og leste.

Forøvrig er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken bak endringen, er blant annet to forhold: Det ene er at gårdeierne ikke fikk ta del i den alminnelige pris- og formuestigningen som fant sted i boligmarkedet. Siden det kun gjaldt noen få gårdeiere, så virket dette urimelig. Et annet viktig forhold, var at den gamle ordningen kunne bidra til forfall av gårder, da eierne ikke hadde økonomi til å rehabilitere eller holde vedlike.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det husleieregulering på akkurat disse svinedyre leilighetene egentlig??? Burde ikke heller de pengene gått til de som har mer moderate boliger og sliter med å ha råd til det?

''Hvorfor er det husleieregulering på akkurat disse svinedyre leilighetene egentlig???''

Jeg kjenner ikke til bakgrunnen for dette, så jeg kan ikke svare deg på det.

'' Burde ikke heller de pengene gått til de som har mer moderate boliger og sliter med å ha råd til det?''

Det finnes mulighet for å søke bostøtte om man befinner seg i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor er det husleieregulering på akkurat disse svinedyre leilighetene egentlig???''

Jeg kjenner ikke til bakgrunnen for dette, så jeg kan ikke svare deg på det.

'' Burde ikke heller de pengene gått til de som har mer moderate boliger og sliter med å ha råd til det?''

Det finnes mulighet for å søke bostøtte om man befinner seg i en slik situasjon.

''Det finnes mulighet for å søke bostøtte om man befinner seg i en slik situasjon.''

Det er ikke mange kronene man kan tjene skal man ha rett på bostøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes mulighet for å søke bostøtte om man befinner seg i en slik situasjon.''

Det er ikke mange kronene man kan tjene skal man ha rett på bostøtte.

Nei antagelig ikke, men det er litt hjelp til de som er vanskeligst stillt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...