Noraførr Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Våre to barn på knapt 8 og knapt 6 år skjermer vi fra nyheter på fjernsyn. Hovedgrunnen er at vi mener at de er for små til å skjønne hva nyheter dreier seg om. I tillegg til at vi vil skåne dem for synsinntrykk av lite hyggelig karakter. Hvor gammel bør barn være før de begynner å se på nyheter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Vi har også skjermet våre fra nyheter, men det siste året har vi vel gradvis latt de se litt innimellom- De er nå 8 og 10. Først nå synes jeg de er store nok til å forstå en del av det som kommer på nyhetene, og vi snakker med dem om det. Men likevel - vi foretrekker at de ikke er i stua når nyhetene er på - derfor ser vi som regel nyheter klokka 21 og ikke klokka 19. Avisene ligger fremme, og de kan se i dem - men de har vært lite interessert i det. Minstejenta på 5 får ikke med seg noen nyheter (tror jeg da). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blanke ark Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Etter jul begynner en av kanalene med nyheter for barn, så da kan de se på det! Vår åtteåring er veldig opptatt av nyheter, og ser gjerne på. Men da forsøker vi å sitte sammen med han, både for å sensurere og for å forklare. Det er mye som drypper inn, og vi har hittil ikke merket at det er noe som har blitt for sterkt for han. Sånn bortsett fra at han har gått omkring i hagene her og lett etter Osama bin Laden. Men jeg tror helst det er "finnerlønna" som er motivasjonen, og ikke frykten for mannen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brulla Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jenta vår på 8 år er veldig interessert i nyheter og hva som skjer. Nå er hun opptatt av fangene i Kongo og lurer på mye rundt det. Vi har nok ikke vært flinke nok til å skjerme henne for nyheter på TV, men har noen ganger slått over til annen kanal når det har blitt for "ille". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg pleier sjeldent å se nyhetene på tv,men sjekker aviser og slikt på nett. 5åringen vet nok ikke så mye av det som skjer i verden, men 7åringen informerer jeg om enkelte "viktige" ting... Slike ting man kan regne med at det blir endel snakk om, feks da svineinfluensaen begynte å bre om seg, og de første tilfellene dukket opp her til lands ble ho informert om at det nå hadde dukket opp en ny sykdom som ble kalt svineinfluensa, kort om hva det gikk ut på og hva som blesagt man kunne gjøre for å forebygge smitte... Så da skolen startet etter ferien og skolen begynte å briefe elevene i hygiene, visste ho fra før hva det dreide seg om... Og når vi i sommer måtte kjøre en omvei på flere timer pga en trafikkulykke, så fikk ho etterpå vite hva som hadde skjedd, og fikk også se bilder fra ulykkesstedet (nettavis og papirutgave) Så det ho får med seg av nyheter er nokså begrenset... men det er vel ikke egentlig en bevisst handling å stenge nyhetene ute.. Men ungene vil se på andre ting og jeg bryr meg svært lite om tv'n så da har det bare blitt slik... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg pleier sjeldent å se nyhetene på tv,men sjekker aviser og slikt på nett. 5åringen vet nok ikke så mye av det som skjer i verden, men 7åringen informerer jeg om enkelte "viktige" ting... Slike ting man kan regne med at det blir endel snakk om, feks da svineinfluensaen begynte å bre om seg, og de første tilfellene dukket opp her til lands ble ho informert om at det nå hadde dukket opp en ny sykdom som ble kalt svineinfluensa, kort om hva det gikk ut på og hva som blesagt man kunne gjøre for å forebygge smitte... Så da skolen startet etter ferien og skolen begynte å briefe elevene i hygiene, visste ho fra før hva det dreide seg om... Og når vi i sommer måtte kjøre en omvei på flere timer pga en trafikkulykke, så fikk ho etterpå vite hva som hadde skjedd, og fikk også se bilder fra ulykkesstedet (nettavis og papirutgave) Så det ho får med seg av nyheter er nokså begrenset... men det er vel ikke egentlig en bevisst handling å stenge nyhetene ute.. Men ungene vil se på andre ting og jeg bryr meg svært lite om tv'n så da har det bare blitt slik... Det er litt på det nivået hos oss også. Vi forteller litt om hva som skjer, særlig det som skjer i nærområdet - f.eks. trafikkulykke, brann, svineinfluensa osv. For et par år siden var det en overgrepsdømt mann som dukket opp på fotballskoler her i byen under falskt navn, og da snakket jeg om det til sønnen min, som var med på denne fotballskolen. Det var hovedoppslag i avisen, og mange snakket om det - så jeg syntes det var viktig at han hørte det fra meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 De to minste på 6 og 4 år bryr seg ikke om nyhetene. Det er altfor avansert språk og kjedelige bilder til at de orker å sette seg ned og følge med. Sønnen på 11 er ganske interessert, og jeg pleier å se på nyhetene med han, for han kan ha mange spørsmål om enkelte saker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 De to minste på 6 og 4 år bryr seg ikke om nyhetene. Det er altfor avansert språk og kjedelige bilder til at de orker å sette seg ned og følge med. Sønnen på 11 er ganske interessert, og jeg pleier å se på nyhetene med han, for han kan ha mange spørsmål om enkelte saker. Tror at vi må få tiåringen vår litt mer engasjert i verden utenfor skolekretsen her.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Tror at vi må få tiåringen vår litt mer engasjert i verden utenfor skolekretsen her.... Jeg har ei lillesøstersom er11 år yngre enn meg. Jeg husker ikke hva som gjaldt meg,men jeg husker ting som foregikk rundt ho.. Og når ho nådde en viss alder fikk hjemmet beskjed fra skola om at ho burde følge med litt mer i nyhetsbildet for å vite litt om hva som skjedde... Var visst en del av sosialfaget den gangen... Ho gadd ikke se på nyheter, ho gadd ikke lese aviser for ho syntes ikke slikt var interessant, men etter den beskjeden begynte ho å ha på radio på nattestid(gikk på ungdomsskola da tror jeg- hadde radio med sleep-funksjon), og da fikk hjernen med seg viktige nyheter mens ho lå slik at ho visste hva som hadde skjedd da læreren begynte å spørre ut elevene... :-) Fra å ikke vite noe om ting som skjedde visste ho plutselig over natta alt... Men jeg tror ærlig talt ungene overlever selv om de ikke er så veldig samfunnsengasjerte.. Noen interesserer seg for slikt, andre ikke. Hvis 11åringen overhodet ikke er interessert i nyheter synes ikke jeg det er nødvendig å påtvinge barnet dette... Iallfall ikke enda.. Finnes nok også veldig mange 11åringer som ikke er interessert i nyheter selv om det ser ut på svarene her som om mange er interessert.;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 H*n på 8 får vel kanskje snart med seg såpass mye fra andre kanter, at det er like greit å la ham / henne være orientert? Start med lokalnyhetene, de er sjelden skremmende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Våre har fått se på nyheter (når de selv har villet det), og lest aviser fra de lærte å lese. Altså fra før 1. klasse. Ser overhodet ingen grunn til å skjerme dem fra virkeligheten, så sant vi som voksne kan være der å forklare og svare på spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hjemme hos oss skjermer vi ikke bevisst, annet enn at vi sjelden har tid til å ha på nyhetssendinger før kl 2100. Men ellers så snakker vi om nyheter i verden, og det snakkes også om ting som skjer både i barnehage og på skole. Lillejenta på 5 kom for eksempel hjem i forrige uke, så et bilde av guttungen i USA i den der ballongsaken og fortalte meg hele storyen. Det var etter at hun hadde fortalt meg at Barack Obama hadde fått fredsprisen. Hehe..... Eldstejenta leser litt i avisa, men ikke så mye enda. Så joda, de får endel med seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Tusen takk for innspillene. Ser at det er ulike meninger og dette - og det er helt som forventet ) Når det gjelder aviser, så er det ingen "sensur" på det her i heimen - og heller ikke radio. Begge mine blar gjerne i avisa, så de er ikke helt "utenfor" for å si det slik. Det med fjernsyn er så spesielt, siden reportasjene ofte ledsages av bilder/film - og 80% av inntrykkene man tar inn er gjennom øynene. Å høre om en trafikkulykke på radioen er definitivt ikke det samme som å se bilder/film av forvridde bilvrak, blod på asfalten og utrykningskjøretøy med blålys og sirener. Kommer nok etterhvert til å introdusere de for nyheter på fjernsyn - og de sendingene som kommer for barn over nyttår vil være natulig å begynne med i tillegg til distriktsnyhetene. Takk igjen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.