Gå til innhold

Hjelpe til med kjøring i barnehagen igjen...

MHC

Anbefalte innlegg

Jeg blir alltid spurt om å hjelpe til å kjøre hit og dit når minstens barnehage skal på tur. Noen ganger passer det, og jeg har i alle de årene vi har hatt barn i denne barnehagen stillt opp på ett fast arrangement i året. (Juletrehogst.)

Nå ble jeg spurt for tredje gang denne høsten om å være med å kjøre. Alltid fra bhg i 10- tiden med henting/ retur ca. 13-14 fra bestemmelsestedet. Dermed må snuppa selvsagt være med rett hjem når oppdraget er utført.

Hele dagen går i kjøring/ være med på tur. Det kan jo være hyggelig en gang eller to, men jeg har og en jobb selv om jeg har hjemmekontor. Føler jeg må begrunne hvorfor jeg ikke alltid har anledning til å stille opp slik at barnehagen slipper å betale for taxi.

Bare de siste to ukene har det vært en tur, en høstfest, ett foreldremøte og en foreldresamtale. Har litt nok av barnehagen nå.

Er jeg urimelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du er ikke urimelig!

Barnehagen skal ikke måtte være avhengig av at foreldre kjører/blir med for å kunne dra på tur. Jeg synes at selv om du ikke hadde jobbet også så kunne ikke barnehagen "krevet" at du ble med. Barnehagen må være glad for de som frivillig vil være med. Har du tydelig sagt fra at du ikke ønsker dette? i såfall må du gjøre det for ellers tror de kanskje du ønsker dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke urimelig. Sånt bør gå på omgang, eller de bør finne andre løsninger.

Hvis du tror det er fordi du har hjemmekontor, bør du som en siste utvei skaffe deg flere eksterne møter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke urimelig. Dessverre blir det ofte slik at det er de samme som stiller opp hele tiden, og det er bestandig lettere å spørre noen som tidligere har sagt ja, i håp om at de sier ja igjen:-)

Jeg skjønner også de som spør deg gjentatte ganger, fordi det er ingen morsom jobb å drive å finne hjelp til slike ting heller, men du har helt klart "lov" til å si nei du også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke urimelig hvis du sier nei.

Det er jo logisk at de spør deg, siden du antagelig er en av de få foreldre som har fleksibilitet til å stille opp på dagtid.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du må være med hele dagen?

Du kan jo evt.tilby deg å enten kjøre, eller hente, og ellers dra hjem så du kan jobbe i fred og ro mens barnehagen er på farten.

Barnehagen er sikkert takknemmelige for den hjelpen de får, og har nok full forståelse for at du ikke stiller opp hver gang, eller hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes barnehagen er kjempeheldige som har deg til å hjelpe til med slikt.

Men du kan jo ikke si ja hver gang de spør hvis det ikke passer.

Si at denne gangen passer det dessverre ikke.

Gi også hint om at du har det ganske travelt på jobb for tiden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt frivillig sak for deg. Du kan si nei, nå passer det ikke. Det er nok veldig enkelt å spørre deg ettersom du "alltid" stiller opp.

Si gjerne i fra at en tur i året eller halvåret er OK (dersom det er det.) Veldig enkelt for barnehagen å forholde seg til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på ingen måte urimelig. Det sier jeg både som mamma og som ped.leder ;)

Dersom du synes det er veldig ubehagelig å bare si "nei", så er det jo ikke umulig at du har et møte du MÅ i denne dagen, vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest så enkelt atte

Jeg har også blitt spurt eller meldt meg frivillig til slike ting. For det er jo så gøy å få delta i mine barns hverdag, både på skole og barnehage. Har en jobb ikke er fulltid og kan dermed bytte meg frem og tilbake som det passer med andre kollegaer.

Når jeg tenker tilbake på de siste årene så er det nettopp disse turene sammen med mine barn jeg husker best når jeg skal oppsummere skole og barnehagetid.

Men selvsagt kan du si nei. Det hele er jo frivillig.Men da må du heller si klart ifra at heretter har du vanskeligheter med jobben å komme ifra , slik at ikke du blir spurt igjen. (Hadde det vært meg så hadde jeg jo blitt glad for å bli spurt, så hvordan kan barnehagen vite hva du ønsker).

Klar kommunikasjon er best for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Barnehager vet veldig godt hvem som stiller opp og hvem som ikke gjør det - og når de som alltid stiller opp en sjelden gang ikke kan, så blir vi egentlig bare glade når de sier det.

Det betyr at det er greiere å spørre om hjelp, da vet vi at de svarer de ja fordi de vil - ikke fordi de må :)

Eller, jeg da... Jeg håper jo andre tenker på samme måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...