Gå til innhold

Deilig med store unger også! :-) (Litt skryt..)

Gjest Storjentemamman

Anbefalte innlegg

Gjest Storjentemamman

Det siste året har min 2. og 3. klassing utviklet seg mye, og jeg må si at det gjør hverdagen atskillig mye enklere. Lurer litt på hvordan deres 2. og 3. klassinger har det også, ikke akkurat for å sammenligne, men for å vite omtrent hvor i laget mine ligger. Håper ikke det blir tatt ille opp...

Det er såpass kort aldersavstand mellom mine at de gjør det meste sammen - selv det da gjerne blir til at den minst får noen goder tidligere enn den eldste. Og utfordringer, ikke minst.

Det som har gitt vår hverdag nytt innhold siste året er mest det at de nå både kan komme hjem til tomt hus fra skolen, de kan være alene hjemme mer enn en liten halvtime og de kan - om det kniper - legge seg alene. De går til og fra skolen alene om de ikke tar bussen (bussen har de tatt alene, da, fra første skoledag).

De har også blitt mye flinkere til å holde orden på sakene sine, både skolesaker og leker. Det er generelt mye ryddigere, og de sender ikke lenger _alt_ av klær til vask når de kler av seg om kvelden.

De dusjer og vasker hår selv, så det er slutt på å stå i alle mulige rare positurer for å hjelpe dem uten å bli klissbløt selv. :-)

Den eldste er veldig glad i å bake, så nå får vi rett som det er både muffins og vafler med bare bittelitt assistanse fra en voksen (tør ikke ta ut varme plater av ovnen). Hun rydder heldigvis på kjøkkenet etter seg.

Den minste er mer interessert i generell matlaging, og rører gjerne i gryter og passer på at sauser ikke koker over. Det er til stor hjelp, særlig fordi hun også lett dekker bordet til middag samtidig (hun er glad i mat! :-)).

Rene klær rydder de selv på plass, og de prøver seg stadig vekk på å legge sammen rene klær (men der lykkes de ikke akkurat, det er nok vanskelig). De støvsuger om de blir bedt om det, og de greier å tørke støv om de vil. Og speil har de begynt å prøve seg på, men det er ikke bare lett! :-)

Jada, de har sine mindre positive sider også, men jeg kjenner at jeg er så glad for disse gode sidene at jeg ikke har lyst til å dra fram det som ikke er så bra. Det er deilig med litt hjelp i huset, det er jo så, men det er også veldig godt å se at de utvikler seg, greier stadig mer og at de skjønner at det er nødvendig at vi sammen drar lasset.

Personlighetene deres har også utviklet seg voldsomt, det er helt annerledes å snakke med dem nå enn før - samtalene er mer "voksne" med mer komplisert innhold og ikke minst snakker vi mer om mellommennesklige forhold nå enn før. De følger med på nyheter og fanger tydeligvis opp mye mer enn jeg gjorde i den alderen. Det er veldig gøy! :-)

Hvordan er din 2./3. klassing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så herlig med så store jenter som synes det er gøy å bake og lage mat :-)

Fint at de føler ansvar for egne klær og ting.

Jobber med disse tingene selv, men er nok ikke kommet så langt som deg her.

Min 3. klassing finner frem klær og rydder klær og føler nok litt ekstra ansvar for egne ting. Hun gjør lekser på eget initiativ.

Hun har vekkerklokke som hun selv stiller og er selvgående om morgenen. Smører matpakke selv og rydder etter seg når hun har spist.

Hun dusjer og vasker håret selv. Men etter at hun er ferdig med å skylle, kommer en av oss inn for å se til henne. Hender fremdeles det er litt såpe igjen som ikke er blitt skylt ut.

Hun synes det er deilig å være alene hjemme, og det er ikke så ofte hun er. Det hender hun og søsteren på 11 er alene hjemme og det går veldig fint.

Har aldri latt de legge seg selv ennå. De har en lillesøster på 3 som må legges av en voksen, så vi har ikke hatt behov for at de må klare seg selv på kveldstid.

Ellers er hun en liten rotekopp.

Vi må daglig se over sekken, for det hender ganske ofte det ligger ting som ikke skal være der (ting hun finner på skoleveien) og det hender vi ikke finner beskjeder som hun skulle ha hatt med hjem.

På skolen er hun fæl til å la jakker henge igjen. Flere ganger i høst har jeg tatt med meg jakker hun har latt henge igjen.

Hun hadde én jakke hjemme en dag hun skulle til skolen.

Den dagen hentet jeg henne, og der hang det flere jakker og college gensere..

Vi jobber med å få henne til å holde mer orden i tingene sine, men er nå likevel fornøyd med at hun er blitt såpass "oppegående"! Har jobbet hardt med henne, for at hun er blitt så selvstendig som hun er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanskje ikke i dag?

Har selv en 10-åring og kan skrive under på at det er godt at de vokser seg til:-)

Å sammenligne med så stor aldersforskjell blir nok dumt.

Men jeg nyter at ho kan så mye på egenhånd. (Om ho vil er jo alltid en annen sak:-)

Og så er det artig at jeg endelig har en å gjøre gale ting sammen med. Så i høstferien hoppet vi strikk sammen. Tandemhopp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storjentemamman

Har selv en 10-åring og kan skrive under på at det er godt at de vokser seg til:-)

Å sammenligne med så stor aldersforskjell blir nok dumt.

Men jeg nyter at ho kan så mye på egenhånd. (Om ho vil er jo alltid en annen sak:-)

Og så er det artig at jeg endelig har en å gjøre gale ting sammen med. Så i høstferien hoppet vi strikk sammen. Tandemhopp:-)

''Og så er det artig at jeg endelig har en å gjøre gale ting sammen med. Så i høstferien hoppet vi strikk sammen. Tandemhopp:-)''

Å hjelpes, jeg ser at den kommer her også - men da med pappan som tandem! :-) (De er helt ville etter karuseller, jo høyere og fortere jo bedre, og der er ikke jeg akkurat!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro!

I dag ringte tiåringen og sa at han ville lage middag, Kokte oteter og snitsler venter på meg når jeg kommer hjem :-)

Og en stolt gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Storjentemamman

Så herlig med så store jenter som synes det er gøy å bake og lage mat :-)

Fint at de føler ansvar for egne klær og ting.

Jobber med disse tingene selv, men er nok ikke kommet så langt som deg her.

Min 3. klassing finner frem klær og rydder klær og føler nok litt ekstra ansvar for egne ting. Hun gjør lekser på eget initiativ.

Hun har vekkerklokke som hun selv stiller og er selvgående om morgenen. Smører matpakke selv og rydder etter seg når hun har spist.

Hun dusjer og vasker håret selv. Men etter at hun er ferdig med å skylle, kommer en av oss inn for å se til henne. Hender fremdeles det er litt såpe igjen som ikke er blitt skylt ut.

Hun synes det er deilig å være alene hjemme, og det er ikke så ofte hun er. Det hender hun og søsteren på 11 er alene hjemme og det går veldig fint.

Har aldri latt de legge seg selv ennå. De har en lillesøster på 3 som må legges av en voksen, så vi har ikke hatt behov for at de må klare seg selv på kveldstid.

Ellers er hun en liten rotekopp.

Vi må daglig se over sekken, for det hender ganske ofte det ligger ting som ikke skal være der (ting hun finner på skoleveien) og det hender vi ikke finner beskjeder som hun skulle ha hatt med hjem.

På skolen er hun fæl til å la jakker henge igjen. Flere ganger i høst har jeg tatt med meg jakker hun har latt henge igjen.

Hun hadde én jakke hjemme en dag hun skulle til skolen.

Den dagen hentet jeg henne, og der hang det flere jakker og college gensere..

Vi jobber med å få henne til å holde mer orden i tingene sine, men er nå likevel fornøyd med at hun er blitt såpass "oppegående"! Har jobbet hardt med henne, for at hun er blitt så selvstendig som hun er nå.

Det var da ikke lite, da! :-)

Matpakker vil jentene også selv gjerne smøre, så det gjør de noen ganger. Da må de imidlertid opp litt tidligere, og det er de ikke så interessert i. He-he.

Mine kan også rote og glemme og sånt, men jeg synes det har vært så mange fremskritt siste året at jeg ikke har lyst til å fokusere på det. Samtidig kan vi jo ikke slutte å "jobbe med saken" selv om det har blitt bedring, det er jo fortsatt en vei å gå.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storjentemamman

Moro!

I dag ringte tiåringen og sa at han ville lage middag, Kokte oteter og snitsler venter på meg når jeg kommer hjem :-)

Og en stolt gutt!

Det er jo herlig, plutselig får man tid til ting man ikke har gjort på lenge, og enda bedre: Man får mer tid til å gjøre det ungene synes er gøy. Og det tror jeg er god motivasjon.

Flink 10-åring, ja! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storjentemamman

Åh, jeg kjenner at jeg gleder meg! Mine er 2,5 og 4, og selv om de er herlige unger er det en del jobb ja :o)

Når de er så små, så er man så klart innstilt på at det er endel jobb. Og den jobben gjør man jo med glede! :-) Samtidig, når det plutselig blir annerledes, når man ser selvstendigheten komme, så åpner det for ny og annerledes kontakt - og det er deilig.

(Også kommer det noen hormoner og slikt også, da, det er ikke nødvendigvis like gøy, men det er vel ikke til å unngå. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da ikke lite, da! :-)

Matpakker vil jentene også selv gjerne smøre, så det gjør de noen ganger. Da må de imidlertid opp litt tidligere, og det er de ikke så interessert i. He-he.

Mine kan også rote og glemme og sånt, men jeg synes det har vært så mange fremskritt siste året at jeg ikke har lyst til å fokusere på det. Samtidig kan vi jo ikke slutte å "jobbe med saken" selv om det har blitt bedring, det er jo fortsatt en vei å gå.

:-)

Enig med deg i det.

Vi må glede oss over fremskrittene!

..og jobbe videre med det som behøves :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går i 4. og 6. klasse nå og jeg synes det er helt herlig at de har blitt så store og selvgående! :o)

Nå har vi vært ute og sparket ball og hatt det kjempegøy sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk, all honnør til dere :-)

Har en attpåklatt som er 2. klassing og har lenge tenkt på at jeg gjør henne en bjørnetjeneste ved å skjemme henne bort. F.eks ved å ikke gi henne oppgaver i særlig grad, hjelpe henne for mye med praktiske ting hun klarer selv (f.eks dusjing, påkledning, tannpuss, rydding, organisering osv).

Hun har to eldre søsken som hadde faste oppgaver på hennes alder - skal jo ikke sammenlikne barn, men nevner det fordi det ikke står på barnas evner; kun mors unnfallenhet :-(

Hun er på mange måter selvstendig og reflektert, men jeg innser at jeg må begynne å gi slipp på "mammas lille jente"..

Eneste dårlige unnskyldning jeg har er at hun er en attpåklatt (ønsker vel underbevisst å holde henne "liten" så lenge som mulig, kanskje?) og at faren døde brått for ca 2 år siden, noe som fortsatt er veldig sårt for henne. Men det må jo ikke bli en sovepute!

Takk for inspirasjonen, Storjentemammaen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Storjentemamman

Så fantastisk, all honnør til dere :-)

Har en attpåklatt som er 2. klassing og har lenge tenkt på at jeg gjør henne en bjørnetjeneste ved å skjemme henne bort. F.eks ved å ikke gi henne oppgaver i særlig grad, hjelpe henne for mye med praktiske ting hun klarer selv (f.eks dusjing, påkledning, tannpuss, rydding, organisering osv).

Hun har to eldre søsken som hadde faste oppgaver på hennes alder - skal jo ikke sammenlikne barn, men nevner det fordi det ikke står på barnas evner; kun mors unnfallenhet :-(

Hun er på mange måter selvstendig og reflektert, men jeg innser at jeg må begynne å gi slipp på "mammas lille jente"..

Eneste dårlige unnskyldning jeg har er at hun er en attpåklatt (ønsker vel underbevisst å holde henne "liten" så lenge som mulig, kanskje?) og at faren døde brått for ca 2 år siden, noe som fortsatt er veldig sårt for henne. Men det må jo ikke bli en sovepute!

Takk for inspirasjonen, Storjentemammaen :-D

Så lenge ens egen oppførsel og hjelpetrang gjør at barnet blir "hemmet" på noen måte, så tror jeg ikke at det er så veldig ille å være behjelpelig, jeg da. :-) Det kan være veldig leit for Lise å ikke greie å knytte skoa når hun går i 6. klasse, for det blir jo veldig synlig og ikke minst upraktisk for barnet selv, men om barnet _kan_ å knytte skoa så gjør det ingenting om mor velger å gjøre det for barnet når de er hjemme.

See?

Selvfølgelig skal man slippe taket, men når og hvordan det skjer tror jeg nok må være individuelt. Dere har jo en trist historie bak dere, og kanskje gjør at dere har litt annerledes system hjemme enn mange andre.

Tenker attpåklatten din blir både selvstendig og praktisk flink, jeg, og ikke minst veldig glad i mamman sin! :-)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanskje ikke i dag?

''Og så er det artig at jeg endelig har en å gjøre gale ting sammen med. Så i høstferien hoppet vi strikk sammen. Tandemhopp:-)''

Å hjelpes, jeg ser at den kommer her også - men da med pappan som tandem! :-) (De er helt ville etter karuseller, jo høyere og fortere jo bedre, og der er ikke jeg akkurat!)

Her er det nok jeg som har overført genene *ler* Jeg elsker fart og spenning.

Men de så litt rart på oss da. Når snuppa kom og ville hoppe. Så fikk ho beskjed om at ho var for lita, og måtte ha med seg en (de sa det mens de så på faren). Og så sa jeg at jeg kunne være med. Artig opplevelse da. Og ho var virkelig stolt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storjentemamman

Her er det nok jeg som har overført genene *ler* Jeg elsker fart og spenning.

Men de så litt rart på oss da. Når snuppa kom og ville hoppe. Så fikk ho beskjed om at ho var for lita, og måtte ha med seg en (de sa det mens de så på faren). Og så sa jeg at jeg kunne være med. Artig opplevelse da. Og ho var virkelig stolt etterpå.

*Grøss*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ens egen oppførsel og hjelpetrang gjør at barnet blir "hemmet" på noen måte, så tror jeg ikke at det er så veldig ille å være behjelpelig, jeg da. :-) Det kan være veldig leit for Lise å ikke greie å knytte skoa når hun går i 6. klasse, for det blir jo veldig synlig og ikke minst upraktisk for barnet selv, men om barnet _kan_ å knytte skoa så gjør det ingenting om mor velger å gjøre det for barnet når de er hjemme.

See?

Selvfølgelig skal man slippe taket, men når og hvordan det skjer tror jeg nok må være individuelt. Dere har jo en trist historie bak dere, og kanskje gjør at dere har litt annerledes system hjemme enn mange andre.

Tenker attpåklatten din blir både selvstendig og praktisk flink, jeg, og ikke minst veldig glad i mamman sin! :-)

Ha en fin dag!

Takk for varme ord!

Ja, det er nettopp slik du beskriver - hun kan alle disse tingene og gjør det på skolen, hos andre og sporadisk hjemme. Hun har også stor integritet og er helt på høyde med venner / jevnaldrende sosialt og ferdighetsmessog.

Men jeg bør nok bli mer konsekvent selv om det er mer eller mindre gode grunner til at det er bltt sånn.

Og som du sier har vi et nært og godt forhold, forteller hverandre daglig og på forskjellig vis hvor mye vi elsker hverandre :)

Ønsker alt godt til deg & dine også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 14 mnd mellom våre to jenter, og yngste av dem går i 3. klasse.

Jeg kjenner meg godt igjen. Det er utrolig kjekt med store barn som blir mer og mer selvhjulpne.

Mine gjør i grunnen som dine, men er ikke så flinke til å rydde etter seg på kjøkkenet... Vi jobber med den saken :)

I tillegg smører de frokost, matpakke og kveldsmat selv - noe som gjør livet mye lettere for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...