Gå til innhold

Er det lurt å kutte ut psykiatrien?


serenity777

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

Hvorfor påtar hun seg et stort ansvar? Hun er jo bare ærlig.

Er hun ærlig? Hva har ærlighet med saken å gjøre? Det er godt mulig at psykiatrien ikke har noe å gi henne, men det er et gigantisk skritt fra det til å råde en som har en alvorlig diagnose til å kutte ut hjelp.

Hvis du ikke ser at noen påtar seg et ansvar ved å gi dårlige råd til personer som ikke vet sitt eget beste, så er du like lite empatisk som vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Fordi han sikkert klarer seg fint uten,noen ganger holder psykiatrien folk syk-det er mitt intrykk. Fornuftig eller ei...

Og jeg har sett flere innlegg skrevet av trådstarter,han virker ikke helt på viddene heller. Noen ganger må man bli fri fra psykiatrien,for så å ta ansvar og egne avgjørelse.

"Fordi han sikkert klarer seg fint uten,noen ganger holder psykiatrien folk syk-det er mitt intrykk. Fornuftig eller ei..." Det hender så absolutt.

"Og jeg har sett flere innlegg skrevet av trådstarter,han virker ikke helt på viddene heller. Noen ganger må man bli fri fra psykiatrien,for så å ta ansvar og egne avgjørelse." Virker da som om vedkommende så absolutt har tatt ansvar over lang tid, virker også som han/hun har hatt god hjelp av psykiatrien siden det nå faktisk går langt bedre og han/hun ikke har hverken seponert medisiner eller hatt dårlige perioder. Så kanskje, bare kanskje, det er lurt å trappe ned over tid, istede for å kutte tvert.

Veldig bastante svar du kommer med på noe som er veldig sammensatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

"Fordi han sikkert klarer seg fint uten,noen ganger holder psykiatrien folk syk-det er mitt intrykk. Fornuftig eller ei..." Det hender så absolutt.

"Og jeg har sett flere innlegg skrevet av trådstarter,han virker ikke helt på viddene heller. Noen ganger må man bli fri fra psykiatrien,for så å ta ansvar og egne avgjørelse." Virker da som om vedkommende så absolutt har tatt ansvar over lang tid, virker også som han/hun har hatt god hjelp av psykiatrien siden det nå faktisk går langt bedre og han/hun ikke har hverken seponert medisiner eller hatt dårlige perioder. Så kanskje, bare kanskje, det er lurt å trappe ned over tid, istede for å kutte tvert.

Veldig bastante svar du kommer med på noe som er veldig sammensatt

''Veldig bastante svar du kommer med på noe som er veldig sammensatt''

Mulig det,men tror du virkelig mine råd når frem?

Hadde vært ønskelig det i flere sammenhenger,men når jeg får kjeft fra "fagfolka" klarer sikkert trådstarter å tenke "Oi,den personen er det farlig å høre på,får heller høre på de andre empatiske personene her inne,som gir mye bedre og klokere svar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

Er hun ærlig? Hva har ærlighet med saken å gjøre? Det er godt mulig at psykiatrien ikke har noe å gi henne, men det er et gigantisk skritt fra det til å råde en som har en alvorlig diagnose til å kutte ut hjelp.

Hvis du ikke ser at noen påtar seg et ansvar ved å gi dårlige råd til personer som ikke vet sitt eget beste, så er du like lite empatisk som vedkommende.

Hva i alle dager vet du om meg,om jeg er empatisk eller ikke?

Da er det mange DOL folk her du må belære om empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

''Veldig bastante svar du kommer med på noe som er veldig sammensatt''

Mulig det,men tror du virkelig mine råd når frem?

Hadde vært ønskelig det i flere sammenhenger,men når jeg får kjeft fra "fagfolka" klarer sikkert trådstarter å tenke "Oi,den personen er det farlig å høre på,får heller høre på de andre empatiske personene her inne,som gir mye bedre og klokere svar".

"Mulig det,men tror du virkelig mine råd når frem?" Hvorfor skulle de ikke det? Jeg reagerte på noe jeg så på som veldig bastant, det betyr ikke at jeg ikke tror du har mye å bidra med her inne.

"Hadde vært ønskelig det i flere sammenhenger,men når jeg får kjeft fra "fagfolka" klarer sikkert trådstarter å tenke "Oi,den personen er det farlig å høre på,får heller høre på de andre empatiske personene her inne,som gir mye bedre og klokere svar"." ... Dette skjønte jeg ingenting av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

"Mulig det,men tror du virkelig mine råd når frem?" Hvorfor skulle de ikke det? Jeg reagerte på noe jeg så på som veldig bastant, det betyr ikke at jeg ikke tror du har mye å bidra med her inne.

"Hadde vært ønskelig det i flere sammenhenger,men når jeg får kjeft fra "fagfolka" klarer sikkert trådstarter å tenke "Oi,den personen er det farlig å høre på,får heller høre på de andre empatiske personene her inne,som gir mye bedre og klokere svar"." ... Dette skjønte jeg ingenting av.

Poenget var at nå har han jo fått råd fra bedreviterene,så da ser han nok selv at mine råd er "helt på trynet".

Men dere må ærlig talt slutte å henge dere så mye opp i andres meninger,alle kan ikke være enig med dere i alt. Slik fungerer ikke virkeligheten. Kommer til å ha mine meninger jeg,og værsegod ha deres meninger om meg. Men hvordan i alle dager hjelper det trådstarter at dere begynner å "sutre" over andres svar?

Blir bare en lang og ulogisk tulletråd til slutt,helt unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Poenget var at nå har han jo fått råd fra bedreviterene,så da ser han nok selv at mine råd er "helt på trynet".

Men dere må ærlig talt slutte å henge dere så mye opp i andres meninger,alle kan ikke være enig med dere i alt. Slik fungerer ikke virkeligheten. Kommer til å ha mine meninger jeg,og værsegod ha deres meninger om meg. Men hvordan i alle dager hjelper det trådstarter at dere begynner å "sutre" over andres svar?

Blir bare en lang og ulogisk tulletråd til slutt,helt unødvendig!

"Poenget var at nå har han jo fått råd fra bedreviterene,så da ser han nok selv at mine råd er "helt på trynet"."

Hvorfor så aggressiv? Folk som har svart ønsker jo bare å gi vedkommende som skriver noen tips.

"Men dere må ærlig talt slutte å henge dere så mye opp i andres meninger,alle kan ikke være enig med dere i alt. Slik fungerer ikke virkeligheten. Kommer til å ha mine meninger jeg,og værsegod ha deres meninger om meg. Men hvordan i alle dager hjelper det trådstarter at dere begynner å "sutre" over andres svar? Blir bare en lang og ulogisk tulletråd til slutt,helt unødvendig!"."

Ser du ikke at det ikke handler om det? Du må da få lov til å være uenig til krampen tar deg, men når du svarer på et forum for psykiatri så er det lov å bruke hodet og se ting fra ulike vinkler. Det er lov å forsøke sette seg litt inn i hva trådstarter skriver om og ikke la alt man skriver være farget av egne opplevelser. Du skriver "folk kan da tenke selv" -selvsagt kan folk tenke selv, men nå spør vedkommende deg om et råd og du er på et forum hvor mange er usikre og hvor mange strever - litt fintfølelse kan være klokt når man velger å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

"Poenget var at nå har han jo fått råd fra bedreviterene,så da ser han nok selv at mine råd er "helt på trynet"."

Hvorfor så aggressiv? Folk som har svart ønsker jo bare å gi vedkommende som skriver noen tips.

"Men dere må ærlig talt slutte å henge dere så mye opp i andres meninger,alle kan ikke være enig med dere i alt. Slik fungerer ikke virkeligheten. Kommer til å ha mine meninger jeg,og værsegod ha deres meninger om meg. Men hvordan i alle dager hjelper det trådstarter at dere begynner å "sutre" over andres svar? Blir bare en lang og ulogisk tulletråd til slutt,helt unødvendig!"."

Ser du ikke at det ikke handler om det? Du må da få lov til å være uenig til krampen tar deg, men når du svarer på et forum for psykiatri så er det lov å bruke hodet og se ting fra ulike vinkler. Det er lov å forsøke sette seg litt inn i hva trådstarter skriver om og ikke la alt man skriver være farget av egne opplevelser. Du skriver "folk kan da tenke selv" -selvsagt kan folk tenke selv, men nå spør vedkommende deg om et råd og du er på et forum hvor mange er usikre og hvor mange strever - litt fintfølelse kan være klokt når man velger å svare.

''- litt fintfølelse kan være klokt når man velger å svare.''

Enig i det! Ta det til dere dere også,og flere til. Men jeg er vel unskyldt siden jeg verken kan tenke eller har empati med folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

''- litt fintfølelse kan være klokt når man velger å svare.''

Enig i det! Ta det til dere dere også,og flere til. Men jeg er vel unskyldt siden jeg verken kan tenke eller har empati med folk?

I mine øyne er du absolutt oppegående, jeg tviler heller ikke på at du har mengder av empati. Jeg tenker mer at du kanskje har hatt uheldige opplevelser med helsevesnet. Jeg tror du har mye å bidra med, vi trenger mennesker med ulike meninger, tanker og erfaringer, det er jo akkurat det som gjør dette forumet så bra. Jeg bare ber deg om å tenke litt igjennom måten du skriver på i blant, det blir så bombastisk å si til noen som har strevd med noe så alvorlig over så lang tid "kutt ut alt", skjønner du?

Fredspipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

I mine øyne er du absolutt oppegående, jeg tviler heller ikke på at du har mengder av empati. Jeg tenker mer at du kanskje har hatt uheldige opplevelser med helsevesnet. Jeg tror du har mye å bidra med, vi trenger mennesker med ulike meninger, tanker og erfaringer, det er jo akkurat det som gjør dette forumet så bra. Jeg bare ber deg om å tenke litt igjennom måten du skriver på i blant, det blir så bombastisk å si til noen som har strevd med noe så alvorlig over så lang tid "kutt ut alt", skjønner du?

Fredspipe?

''det blir så bombastisk å si til noen som har strevd med noe så alvorlig over så lang tid "kutt ut alt", skjønner du?''

Ja,jeg skjønner det. Men er det ikke ofte slik vi mennesker er,at vi gir råd utifra egne erfaringer? Men greit,jeg vil ikke krangle heller..

''Fredspipe?''''

Tar gjerne en fredspipe med deg jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

''det blir så bombastisk å si til noen som har strevd med noe så alvorlig over så lang tid "kutt ut alt", skjønner du?''

Ja,jeg skjønner det. Men er det ikke ofte slik vi mennesker er,at vi gir råd utifra egne erfaringer? Men greit,jeg vil ikke krangle heller..

''Fredspipe?''''

Tar gjerne en fredspipe med deg jeg ;-)

"Ja,jeg skjønner det. Men er det ikke ofte slik vi mennesker er,at vi gir råd utifra egne erfaringer?" Jo, absolutt, og dine erfaringer er gull verdt på et forum som dette, men fordi det meste er så sammensatt kan det være klokt å ikke være så bombastisk. Bare et tips som sagt, dine meninger og tanker er absolutt viktige for forumet.

Ok, fredspipe! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maniana

"Ja,jeg skjønner det. Men er det ikke ofte slik vi mennesker er,at vi gir råd utifra egne erfaringer?" Jo, absolutt, og dine erfaringer er gull verdt på et forum som dette, men fordi det meste er så sammensatt kan det være klokt å ikke være så bombastisk. Bare et tips som sagt, dine meninger og tanker er absolutt viktige for forumet.

Ok, fredspipe! :-)

Ha en fin kveld ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste spørsmålet ditt, så fikk jeg lyst til å spørre om to ting; for det første om det er noe som for deg er negativt ved det å ha jevnlige samtaler med psykiatrisk sykepleier og for det andre om du tenker at du har noe å vinne på prøve deg helt uten jevnlig oppfølgning?

Dersom du tenker at det f.eks. ville vært godt for selvfølelsen å prøve deg selv en periode, eller om du er lei av psykepleieren og kunne tenke deg å se litt mindre til henne, så ser jeg ikke nødvengivis noe galt i at du slutter å ha jevnlige samtaler. Men du bør i såfall etablere faste avtaler med f.eks. fastlegen for oppfølgning av medisinering.

En annen løsning er å slutte å ha jevnlig oppfølgning - eller i allefall hyppig oppfølgning - og i stedet inngå en tydelig avtale om hva du skal gjøre dersom du merker forverring. For å avslutte jevnlig oppfølgning, bør du vite med deg selv at du er i stand til å forplikte deg til raskt å ta kontakt med enten fastlege eller psykepleier.

Jeg synes ikke det bør være slik at du går til jevnlige samtaler kun for å være sikker på å få oppfølgning dersom du skulle bli verre. Du har krav på god oppfølgning ved en evt. forverring uansett. Dersom du derimot har erfaring fra at du ikke selv oppdager at du er i ferd med å bli verre, så er det dumt å avslutte en jevnlig kontakt.

Konklusjonen min er egentlig at en god del momenter bør vurderes før du tar en avgjørelse, derfor er vel det trygge standardrådet : snakk med psykepleieren om dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror folk klarer å tenke selv jeg skjønner du.''

Du er på psykiatriforumet. Her er det ikke alle som klarer å tenke rasjonelt, det er derfor de ber om råd. Og du er svært lite empatisk som ikke tar hensyn til det.

''Her er det ikke alle som klarer å tenke rasjonelt, det er derfor de ber om råd.''

Jeg synes ikke det var noe i trådstarters innlegg som tyder på at han ikke klarer å tenke rasjonelt. Tvert om skriver han jevnlig innlegg her som vitner om god evner til rasjonelle overveielser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...