Gå til innhold

Overreagerer jeg?

Gjest Har kanskje for sensitive følelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har åpenbart personlige erfaringer. Det har jeg og. Det betyr ikke at alle som har en mann som sier gå på soverommet for så å tømme seg i henne (dette er tross alt ikke sex) blir voldtatt. Vi vet ingenting om resten av situasjonen, om hvordan han er. Denne ene hendelsen sett alene, er ikke voldtekt. Dette er en idiot av en mann, og en kvinne som åpenbart ikke klarer sette grenser og fremstår som hjelpeløs i mine øyne. Dersom dette derimot ikke er første gang vil saken stille seg annerledes og hun bør søke hjelp. Jeg har vært der jeg og hidi, så jeg vet også hva jeg snakker om. Vennligst ikke gjør alle kvinner til offer er du snill.

Bra skrevet! Jeg tenkte akkurat det samme, men siden jeg ikke har erfaring med voldelige menn følte jeg ikke at jeg hadde noen tyngde bak svaret mitt.

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

42

• Mary Poppins

22

• Lillemus

9

• Colette

8

Skrevet

Dette er et typisk innlegg hvor du vil få svar dra de forskjellige utfra hvilke erfaringer de har. Kvinner som har levd i voldelige forhold, vil se faresignalene du beskriver, mens kvinner som bare har levd i gode forhold til snille menn, vil se på dette som mer eller mindre vanlig overtalelse fra mannens side.

Om det er voldtekt eller ikke i strafferettslig forstand, kan jeg ikke si noe om - men det er jo helt tydelig at du føler dette som er overgrep og i mine øyne er det også det. Allerede fra han har bestemt seg for at du ikke skal se mer film og heller ha sex med ham. Han virker veldig kontrollerende og egoistisk, og du må spørre deg selv om du ønsker å leve i et slikt forhold?

Har slike ting skjedd tidligere, eller var det første gangen? Overkjører han deg og bestemmer når det kommer til andre ting? Er det han som er den kontrollerende i forholdet? Er det i så fall slik du ønsker å ha det, eller ønsker du å være en likeverdig partner i et forhold? Dette er spørsmål du må finne svarene på, og ta en avgjørelse ut fra...

''Dette er et typisk innlegg hvor du vil få svar dra de forskjellige utfra hvilke erfaringer de har. Kvinner som har levd i voldelige forhold, vil se faresignalene du beskriver, mens kvinner som bare har levd i gode forhold til snille menn, vil se på dette som mer eller mindre vanlig overtalelse fra mannens side. ''

Kvinner som ikke har levd i voldelige forhold kan også se faresignalene dersom de jobber med kvinner som lever i voldelige forhold. Jeg personlig har aldri levd i noe voldelig forhold, men jeg har hatt kontakt med utallige kvinner som har det.

Gjest Niccola
Skrevet

Dette er et typisk innlegg hvor du vil få svar dra de forskjellige utfra hvilke erfaringer de har. Kvinner som har levd i voldelige forhold, vil se faresignalene du beskriver, mens kvinner som bare har levd i gode forhold til snille menn, vil se på dette som mer eller mindre vanlig overtalelse fra mannens side.

Om det er voldtekt eller ikke i strafferettslig forstand, kan jeg ikke si noe om - men det er jo helt tydelig at du føler dette som er overgrep og i mine øyne er det også det. Allerede fra han har bestemt seg for at du ikke skal se mer film og heller ha sex med ham. Han virker veldig kontrollerende og egoistisk, og du må spørre deg selv om du ønsker å leve i et slikt forhold?

Har slike ting skjedd tidligere, eller var det første gangen? Overkjører han deg og bestemmer når det kommer til andre ting? Er det han som er den kontrollerende i forholdet? Er det i så fall slik du ønsker å ha det, eller ønsker du å være en likeverdig partner i et forhold? Dette er spørsmål du må finne svarene på, og ta en avgjørelse ut fra...

"mens kvinner som bare har levd i gode forhold til snille menn, vil se på dette som mer eller mindre vanlig overtalelse fra mannens side. "

Det der gjelder ikke for meg, takk. Jeg kan utmerket godt se flere mulige sider selv om jeg kun har vært sammen med flotte menn selv.

Skrevet

Trenger man egne kontekster for å skjønne at andre lider?

Bevisene er jo overveldende, hun sa nei, han gjorde, hun faket, han sluttet, og hun er sår i skjeden.

Hun bør komme seg vekk fra den mannen, men hvordan?

Nei, men kjære deg: Alle forstår da at trådstarter lider! Og at det er et overgrep - om enn stilltiende!

Det de fleste stiller spørsmål ved er din bastante uttalelse om at det er voldtekt, og at du leser inn veldig mye mer i innlegget enn trådstarter sier.

hidi, the scorpion
Skrevet

Du har åpenbart personlige erfaringer. Det har jeg og. Det betyr ikke at alle som har en mann som sier gå på soverommet for så å tømme seg i henne (dette er tross alt ikke sex) blir voldtatt. Vi vet ingenting om resten av situasjonen, om hvordan han er. Denne ene hendelsen sett alene, er ikke voldtekt. Dette er en idiot av en mann, og en kvinne som åpenbart ikke klarer sette grenser og fremstår som hjelpeløs i mine øyne. Dersom dette derimot ikke er første gang vil saken stille seg annerledes og hun bør søke hjelp. Jeg har vært der jeg og hidi, så jeg vet også hva jeg snakker om. Vennligst ikke gjør alle kvinner til offer er du snill.

Gjør ikke alle kvinner til ofre, det ville være meningsløst for meg.

Men at denne kvinnen ble utsatt for voldtekt, beskriver hun best selv.

Skrevet

''Dette er et typisk innlegg hvor du vil få svar dra de forskjellige utfra hvilke erfaringer de har. Kvinner som har levd i voldelige forhold, vil se faresignalene du beskriver, mens kvinner som bare har levd i gode forhold til snille menn, vil se på dette som mer eller mindre vanlig overtalelse fra mannens side. ''

Kvinner som ikke har levd i voldelige forhold kan også se faresignalene dersom de jobber med kvinner som lever i voldelige forhold. Jeg personlig har aldri levd i noe voldelig forhold, men jeg har hatt kontakt med utallige kvinner som har det.

Selvfølgelig kan kvinner uten denne erfaringen også se faresignalene, men jeg snakker om dette spesifikke innlegget hvor vi ikke vet noe som helst om dette er den eneste gangen noe lignende har skjedd, eller om det er et mønster.

hidi, the scorpion
Skrevet

''At familien rundt trådstarter, bare ser en hyggelig mann, ikke den djevelen han kan være.''

Her er det noe jeg ikke har fått med meg? Vet vi dette?

Nei, det gjør vi ikke.

Det var fri tolkning fra min side.

Skrevet

"mens kvinner som bare har levd i gode forhold til snille menn, vil se på dette som mer eller mindre vanlig overtalelse fra mannens side. "

Det der gjelder ikke for meg, takk. Jeg kan utmerket godt se flere mulige sider selv om jeg kun har vært sammen med flotte menn selv.

Selvfølgelig skulle jeg bli halshugger for dette også:-(

Se svar til orog

Skrevet

Det kalles voldtekt.

Du bør reise til nærmeste krisesenter!

Jeg synes det er synd at kvinners behov for opphold på et krisesenter og utvanning av ord som voldtekt skal misbrukes på denne måten.

En venninne av meg var utsatt for noe som hun selv kalte et voldtektsforsøk. Hun gikk på skitur alene i Oslomarka, og det var ingen andre mennesker i nærheten, da det plutselig dukket opp en fremmed mann til fots bak henne i løypa. Han nådde henne igjen og kastet seg over henne. Og hun var temmelig maktesløs med ski på beina. Allikvel klarte hun å slå til han med skistaven så hun slapp fri.

Hvilke ord skal man bruke når slike ting skjer?

Skrevet

Selvfølgelig kan kvinner uten denne erfaringen også se faresignalene, men jeg snakker om dette spesifikke innlegget hvor vi ikke vet noe som helst om dette er den eneste gangen noe lignende har skjedd, eller om det er et mønster.

Det er dette innlegget jeg også snakker om. Det var vel det vi snakket om å se faresignalene i? Jeg trodde aldri du snakket om å se faresignaler generelt.

Gjest Niccola
Skrevet

Selvfølgelig skulle jeg bli halshugger for dette også:-(

Se svar til orog

Ja, du tillater deg jo å svare på vegne av alle oss andre i tråden, så da må jeg tillte meg å replisere.

hidi, the scorpion
Skrevet

Poenget er vel at vi ikke vet hva som hadde skjedd dersom hun hadde nektet og slått på tv'n igjen.

Om han hadde blitt sur og furtet i 3 dager hadde det vært helt ufarlig og ikke noe å bry seg om.

Hadde han dengt henne og tatt henne med fysisk makt blir saken en helt annen.

Men ingen av oss vet hvilke av de to alternativene som stemmer. Om noen av dem gjør det.

''Men ingen av oss vet hvilke av de to alternativene som stemmer. Om noen av dem gjør det.''

Men det er det vi _vet_! Han tok henne med makt!

hidi, the scorpion
Skrevet

Men hvor har du det med familien fra?

Egen fantasi, dessverre!

Gjest En annen i kveld
Skrevet

Gjør ikke alle kvinner til ofre, det ville være meningsløst for meg.

Men at denne kvinnen ble utsatt for voldtekt, beskriver hun best selv.

Du gjør kvinner til ofre når du så bastant hevder voldtekt. Dette er ikke voldtekt, det er helt umulig for oss å stadfeste om dette var voldtekt på bakgrunn av det hun skriver. Du tillegger denne personen dine egne erfaringer gang på gang. Jeg vet du vil godt, men du må roe deg ned. Dersom dette er et mønster, slik Bookworm er inne på, da snakker vi om noe helt annet, da snakker vi om overgrep, voldtekt, mishandlende mann og alt du bare vil. Men dette, DENNE ene hendelsen, er ikke voldtekt. Dette er et satans rasshull av en mann, og denne kvinnen, hun må jobbe med seg selv.

Gjest Niccola
Skrevet

Nei, det gjør vi ikke.

Det var fri tolkning fra min side.

"Det var fri tolkning fra min side"

det er litt respektløst oevrfor trådstarter, da vi faktisk ikke aner om dette er tilfelle for henne.. :-(

hidi, the scorpion
Skrevet

Men kjære deg, hvor er det noen av oss skriver at vi ikke ville støttet en person som var blitt utsatt for tvang og voldtekt? Vi skriver jo ikke det, men vi skriver at vi har for lite informasjon til å kalle dette en voldtekt. Jeg synes man skal være forsiktig med å overbruke et så alvrorlig begrep av respekt for de som har blitt voldtatt.

Men da bør man vel respektere alle voldtektsofre?

Hvordan dere kan se på dette som "sex mellom to enige", synes jeg er forferdelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

"At familien rundt trådstarter, bare ser en hyggelig mann, ikke den djevelen han kan være."

Du må legge til side dine egne erfaringer her hidi og se hendelsen slik hun skriver, ikke overtolk alt.

Overtolker ikke, dessverre:(

Gjest En annen i kveld
Skrevet

Hvordan dere kan se på dette som "sex mellom to enige", synes jeg er forferdelig.

Det er det heller ikke. Men av det som kommer frem er det ikke voldtekt.

Skrevet

''Hvordan dere kan se på dette som "sex mellom to enige", synes jeg er forferdelig.''

Det er det vel ingen som har sagt!?

Skrevet

Trenger man egne kontekster for å skjønne at andre lider?

Bevisene er jo overveldende, hun sa nei, han gjorde, hun faket, han sluttet, og hun er sår i skjeden.

Hun bør komme seg vekk fra den mannen, men hvordan?

Nå må du gi deg med å overdramatisere på vegne av noen få linjer fra trådstarter.. Det virker som om du kopler inn egne erfaringer på et eller annet vis her. Og leser mer inn i situasjonen enn det trådstarter beskriver i sitt innlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...