Gå til innhold

Amme tvillinger - hvor lenge/hvordan nedtrappe


søndagsbarn

Anbefalte innlegg

Jeg ammer tvillinger som nå er omkring 6 og en halv måned. De har fått to grøtmåltider per dag siden de var omkring 5 måneder. Til og med 4 og en halv måned ble de fullammet.

Jeg hadde nok melk, barna gikk bra opp i vekt, men ville ha to til tre nattmåltider mellom 23.00 og 6.00. Jeg var helt utslitt og fikk høre at det ville bli bedre med grøt. Hadde egentlig lyst å fullamme til barna var 6 måneder, men var så desperat etter søvn at jeg prøvde.

Nå har jeg avvennet barna på natten, slik at vi alle sammen får sove og det har barna godt av. De liker også grøten. Jeg synes imidlertid at nedtrappingen av ammingen har gått fortere enn jeg liker, så jeg tenker å fortsette lenge på det nivået vi ligger på nå. Skal også bytte ut en grøtmåltid med middag.

Jeg vil gjerne amme barna så lenge som mulig. Jeg føler at hvert steg med nedtrapping er en stor tilpasning for brystene mine. Er det andre her som har ammet/ammmer tvillinger? Hvor lenge ammet dere? Hvordan trapper jeg etterhvert ned uten å miste melken? Og hvor lenge kan jeg fortsette med to måltider fast føde og resten amme? Jeg ammer før hver grøtmåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære søndagsbarn. Flott at du klarte å fullamme i 4 1/2 mnd.Ved siden av morsmelk anbefales et grøtmåltid fra 6 mnd. pga jerninnholdet. Det anbefales også å gi barna litt frisk frukt eller grønsaker for å øke C-vit. inntaket da dette letter opptaket av jern fra maten. Fint at du ammer først, så gir grøt/grønnsaker. Så lenge barna dine er fornøyd og du ønsker å fortsette å amme, kan du vente med å øke antall faste måltider. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...