Gå til innhold

Massevaksinasjon


Gjest høstlyng

Anbefalte innlegg

Jeg fant også denne:

Kan føre til lammelse

- Hva med Guillain-Barré Syndrom?

- Det er jo en veldig alvorlig bivirkning, og det forekommer i rundt ett tilfelle per million vaksiner, sier Helsedirektøren.

Guillain-Barré Syndrom er en lammelse som kan ramme alt fra bare beina til nesten hele kroppen, og som det kan ta et års tid å bli frisk av. Du kan lese mer om syndromet her.

- Men det er viktig å påpeke at det å ha influensa er en vesentlig større risiko for å få dette syndromet enn selve vaksinen. Rundt 1 av 100.000 utvikler dette syndromet etter å ha hatt influensa, sier Helsedirektøren.

Larssen påpeker at anafylaktisk sjokk er noe som er mye mer vanlig, og at det er grunnen til at alle som får vaksinen må sitte igjen i 20 minutter etter å ha blitt stukket. Denne typen sjokk må behandles med adrenalin, og er noe som kommer relativt umiddelbart etter å ha fått vaksinen, om reaksjonen kommer

Jeg svarte men tror svaret ble borte. Les om transverse myelitis også :o) Det er et virus eller betennelse på ryggmargen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    15

  • laban

    11

  • ....AV

    5

  • Katt-ja

    4

Mest aktive i denne tråden

Veldig enig!

Selvsagt er vi enige! ;.))

En viss politiker var veldig frampå i august, da det så ut til at svineinfluensaen var gått i dvale. For en stund - det er faktisk normalt for slike virus. Da var det ikke grenser for hvor sløsete det var å skaffe vaksine til alle, uansett inntektsnivå og bosted.

Jeg registrerer at det er veldig stille fra den fronten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Jeg svarte men tror svaret ble borte. Les om transverse myelitis også :o) Det er et virus eller betennelse på ryggmargen

Jeg greier ikke å lese annet ut av dette at det er farligere å få sykdommen enn å la seg vaksinere? Hvis alle viser solidaritet og vaksinerer seg vil vi kanskje greie å utrydde dette viruset? Det er jo også viktig når vi tenker på etterkomerne våre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tankestrø

Selvsagt er vi enige! ;.))

En viss politiker var veldig frampå i august, da det så ut til at svineinfluensaen var gått i dvale. For en stund - det er faktisk normalt for slike virus. Da var det ikke grenser for hvor sløsete det var å skaffe vaksine til alle, uansett inntektsnivå og bosted.

Jeg registrerer at det er veldig stille fra den fronten nå.

Hvem var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg blir ikke provosert og jeg synes folk skal gjøre som de vil når det kommer til vaksinering eller ikke. Men argumentasjon om at jeg gjør dette i solidaritet synes jeg kanskje derfor er litt søkt når man ikke tidligere har vurdert dette i solidaritet. Det er lov å tenke selv....

Man massevaksinerer ikke ved sesonginfluensa fordi det til enhver tid er en relativt høy grad av immunitet i befolkningen, slik at antall tilfeller uansett ikke blir så høyt. Dermed er det også mindre risiko for smitte blant utsatte som ikke kan vaksineres selv, enn det er ved dette tilfellet.

Nå regner man med ca 1 mill smittede før epidemien er over. Det er vel mer enn dobbelt så mange som ved vanlig influensa.

Dette er et helt nytt virus som man ikke aner hvordan kommer til å utvikle seg på sikt. Det kan godt hende det muterer og blir mer aggressivt feks. Det er derfor et relativt godt poeng å stoppe epidemien tidlig gjennom vaksinering, siden man da kan forhindre en slik utvikling og potensiell katastrofe.

Også er det jo at visst poeng at friske, unge mennesker også dør av influensaen. 1/3 av dødsfallene har skjedd blant mennesker uten kjent risiko. Ser ikke helt behovet for å ta den sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er vi enige! ;.))

En viss politiker var veldig frampå i august, da det så ut til at svineinfluensaen var gått i dvale. For en stund - det er faktisk normalt for slike virus. Da var det ikke grenser for hvor sløsete det var å skaffe vaksine til alle, uansett inntektsnivå og bosted.

Jeg registrerer at det er veldig stille fra den fronten nå.

Jeg har ikke fått med meg det om den politikeren, men jeg har vel en viss idé om partitilhørighet...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Hvorfor søren skal jeg la meg selv utsette meg for muligens lammelse om noen år osv fordi de i risikogruppene KAN dø? ALLE KAN DØ.

Jeg gjør som jeg vil - jeg har ikke tenkt å utsette meg for farlige senvirkninger pga alle som KAN dø.

Finnes jo andre medikamenter man kan få slike ting av også da, men det er jo liiten sjanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...