Gå til innhold

Ubegrunnet tissetrang

Gjest Kvinnemenneske31

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinnemenneske31

Fødte et barn for 9 md siden. De første 2 md var jeg plaget av å føle mye tissetrang, uten at jeg egentlig måtte tisse. Dette fikk jeg igjen for 2-3 md siden. Tissetrangen sitter ganske lokalt til urinrøret. Trangen blir ofte initiert av at jeg har tisset eller hatt avføring. Umiddelbart etterpå kjenner jeg stor tissetrang, men da har jeg altså nettopp vært på do! Denne følelsen kan gå bort etter 1/2-1 time. Men ofte må jeg bare finne meg i å gå rundt å føle jeg må tisse noen timer. Og selv om jeg skulle prøve å tisse litt forsvinner ikke følelsen. Jeg finner dette veldig frustrerende. Og jeg finner ingen informasjon om noe som ligner min situasjon. - Jeg kan knipe strålen midt i og lekker ikke. - Jeg var veldig flink med knipeøvelser det første halve året, men har blitt mye slappere med det. - Jeg brukte ceracette fra 2 - 6 md etter fødsel. Nå ingen prevensjon. - Tok en medisinsk abort for snart 2 md siden. - Har prøvd kur med selexid uten nytte. - Strålen har fått en annen retning enn før. Nå tisser jeg mer rett frem. Noen ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

hei. Jeg kan godt forestile meg at det er frustrerende å ha det slik du beskriver.Det kan være flere årsaker til dette.Du sier du har prøvd Selexid, men har du sjekket urinprøve? Det er viktig at det er riktig behandling på de bakteriene som evt er der. dersom du er sjekket med urinprøve uten at det er funnet noe, kan det være at du har ei blære som ikke tømmer seg helt etter hver gang du har vært på toalettet. årsaken til det kan være flere. Du sier ikke om du hadde noermal fødsel, fikk du noe bedøvelse i ryggn? Dette kan medføre en slapp blære som ikke tømmer seg helt. Du kan forsøke å "dobeltisse" når du er på toalettet. Dvs ar du tisser på vanlig måte, deretter reiser du deg og, beveger deg litt fra side til side, for så å forsøke å tisse litt til. prøv å slapp godt av når du sitter på toalettet. Det at strålen har fått en annen retning kan ha med fødsl å gjøre, evt at du er sydd nedentil etter fødselen. det høres ut som du har god bekkenbunnsmuskulatur, og ingen lekkasje. Det er bra! Jeg vil nok anbefale deg å få dette utredet, men iinntil det blir gjort så kan du levere en urinprøve til sjekk, og forsøke rådet med å tømme blæren helt-dobbeltisse. Lykke til, og det bør være hjelp å få slik at du slipper å slite med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinnemenneske31

hei. Jeg kan godt forestile meg at det er frustrerende å ha det slik du beskriver.Det kan være flere årsaker til dette.Du sier du har prøvd Selexid, men har du sjekket urinprøve? Det er viktig at det er riktig behandling på de bakteriene som evt er der. dersom du er sjekket med urinprøve uten at det er funnet noe, kan det være at du har ei blære som ikke tømmer seg helt etter hver gang du har vært på toalettet. årsaken til det kan være flere. Du sier ikke om du hadde noermal fødsel, fikk du noe bedøvelse i ryggn? Dette kan medføre en slapp blære som ikke tømmer seg helt. Du kan forsøke å "dobeltisse" når du er på toalettet. Dvs ar du tisser på vanlig måte, deretter reiser du deg og, beveger deg litt fra side til side, for så å forsøke å tisse litt til. prøv å slapp godt av når du sitter på toalettet. Det at strålen har fått en annen retning kan ha med fødsl å gjøre, evt at du er sydd nedentil etter fødselen. det høres ut som du har god bekkenbunnsmuskulatur, og ingen lekkasje. Det er bra! Jeg vil nok anbefale deg å få dette utredet, men iinntil det blir gjort så kan du levere en urinprøve til sjekk, og forsøke rådet med å tømme blæren helt-dobbeltisse. Lykke til, og det bør være hjelp å få slik at du slipper å slite med dette.

Takk for raskt svar!

Jo, jeg fikk epidural, og det ble rask tangforløsning med episiotomi.

Jeg testet urinen negativt, men tok likevel en selexid-kur.

Jeg skal prøve ut rådet med dobbeltissing og avslapping. Har en følelse av at dette er mekanisk, ikke bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...