Gå til innhold

Matpakkedilemma

Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Det er så vanvittig dårlig utvalg i pålegg her. Minstejenta er foreløpig i fin form, men jeg synes hun har blitt tynnere, enda hun var slank i fra før.

Det er bare skinke, ost, dårlig syltetøy og nutella vi finner av pålegg i butikkene.

Ingenting av det er som hjemme selvsagt, hverken av skinke, ost eller syltetøy.

Det enste hun spiser er Nutella. Nå også på matpakka. Ellers kommer brødskivene hjem igjen. Får hun Nutella, spiser hun opp alt sammen.

Det er foresten veldig dårlig utvalg i brød også. Enten helt hvitt , brød med hele korn eller helt mørkt brød. Hun spiser bare det hvite brødet.

Kan vel ikke fortsette slik, men føler valget står mellom ytterligere ned i vekt og fare for at hun ikke får variert nok kost.

Prøver å passe på ellers. Hun får med eple eller gulerot på skolen.

Bør jeg kutte ut Nutellaen og heller håpe på at hun begynner å spise brødskivene sine etter hvert? Jeg tviler på at det kommer til å skje men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tir N'a Noir

10

• morsan

6

• frosken

5

• Glimtipper

5

Har de ikke peanutsmør engang? Synes liksom det er standard alle steder enn i Norge. Ellers får du be noen om å sende/ta med kaviar, makrell i tomat eller steke ei steik og bruke den på skiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Har de ikke peanutsmør engang? Synes liksom det er standard alle steder enn i Norge. Ellers får du be noen om å sende/ta med kaviar, makrell i tomat eller steke ei steik og bruke den på skiva.

Jeg har ikke sett hverken penøttsmør (det liker hun ikke heller), makrell i tomat eller kaviar.

Kanskje jeg leter for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett hverken penøttsmør (det liker hun ikke heller), makrell i tomat eller kaviar.

Kanskje jeg leter for dårlig?

Be nestemann som kommer på besøk om å ta med kaviar og makrell hjemmefra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du får begynne å bake brød selv og sy og koke kjøttrull;-)

Hva med honning? kanskje ikke noe bedre enn syltetøy) Tunfisksalat?

Huff, for noen dårlige forslag ;o)

Honning har vi jo, men det er fordi sønnen min ville ha det. Huspiser det ikke. Alt er så mye lettere med han. Han spiser det meste og kan også ha eggeomelett på skiva. Hun kan til nød spise litt hvis den er varm. Ikke hvis den er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, for noen dårlige forslag ;o)

Honning har vi jo, men det er fordi sønnen min ville ha det. Huspiser det ikke. Alt er så mye lettere med han. Han spiser det meste og kan også ha eggeomelett på skiva. Hun kan til nød spise litt hvis den er varm. Ikke hvis den er kald.

Egg?

Kyllingfilet i skiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke klare å finne en ost hun kan like?

Tror ikke jeg hadde gått med på bare nutella gjennom lengre tid, men kanskje latt henne ha det på matpakken inntil du har funnet noen alternativer, men ikke som pålegg hjemme.

Kanskje du av og til kan bake brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Egg?

Kyllingfilet i skiver?

Kyllingfilet i skiver ja. Det var kanskje lurt, da hun liker kylling.

Spørs om hun vil ha det på brødskiva da, men det er verdt å forsøke. Takk for tips:-) Jeg har nemlig dårlig fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt egg? Stekt egg (knust plomme)? Pannekaker? Salat med egg og avokado? Yogurt? Middagsrester blandet til salat?

Har de mel så du kan bake selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Kan dere ikke klare å finne en ost hun kan like?

Tror ikke jeg hadde gått med på bare nutella gjennom lengre tid, men kanskje latt henne ha det på matpakken inntil du har funnet noen alternativer, men ikke som pålegg hjemme.

Kanskje du av og til kan bake brød.

Jeg tror vi har prøvd det meste av oster. Skinketyper også.

Jo, jeg kunne vel kanskje bake brød.

Noe husmorevne er jeg ikke. Ihvertfall ikke på matfronten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om hun vil ha det på brødskiva da, men det er verdt å forsøke. Takk for tips:-) Jeg har nemlig dårlig fantasi.

Gjør vel ikke så mye akkurat hva hun spiser på skolen, dersom du gir henne f.eks. kylling eller omelett til kvelds etc. Prøv å begrense antall brødmåltider.

Også kom jeg til å tenke på hvorvidt du kan finne ok melkeprodukter som hun kan spise, f. eks noe som tilsvarer fruktkesam her hjemme (kalles quarg eller tilsvarende). Hvis hun får i seg en del proteiner på denne måten, og hun så får godt med frukt og grønt, så hadde jeg ikke bekymret meg for matpakka hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Kokt egg? Stekt egg (knust plomme)? Pannekaker? Salat med egg og avokado? Yogurt? Middagsrester blandet til salat?

Har de mel så du kan bake selv?

Kokt egg og stekt egg må hun ha varnt. Eggeomelett også.

Pannekaker er jo like usunt som hvitt brød. Hun er ikke lett i matveien lenger.

Hun var langt bedre da hun var yngre. Da spiste hun til og med stangselleri og paprika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var langt bedre da hun var yngre. Da spiste hun til og med stangselleri og paprika.

Smoothie kan være en grei måte å få i unger viktige næringsstoffer på. Hvis du putter kesam/quarg i, så blir det en grei frokost eller kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Gjør vel ikke så mye akkurat hva hun spiser på skolen, dersom du gir henne f.eks. kylling eller omelett til kvelds etc. Prøv å begrense antall brødmåltider.

Også kom jeg til å tenke på hvorvidt du kan finne ok melkeprodukter som hun kan spise, f. eks noe som tilsvarer fruktkesam her hjemme (kalles quarg eller tilsvarende). Hvis hun får i seg en del proteiner på denne måten, og hun så får godt med frukt og grønt, så hadde jeg ikke bekymret meg for matpakka hennes.

Hun drikker ikke melk, men hun får i seg melk gjennom frokostblandingen og jeg har funnet youghurter hun liker og også drikkeyoughurt.

Jeg er også ganske sikker på at hun får i seg nok kjøtt, da hun er ganske glad i kjøtt, kylling og hun liker veldig godt biff stroganoff.

Salat er det verre med. Hun plukker ut de grønne bladene og spiser bare dem, men lar alt annet være igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Dorthe var inne på: Stek skjært opp i skiver!

Kjøp deg evt en skjæremaskin, slik at du får tynnere skiver enn ved bruk av kniv. Du kan steke opp kalkunfilet, oksefilet (roastbeef) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Smoothie kan være en grei måte å få i unger viktige næringsstoffer på. Hvis du putter kesam/quarg i, så blir det en grei frokost eller kvelds.

Ja, nå har vi akkurat kjøpt en stavmikser med tanke på det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar mye egg i røra blir det litt mer proteiner i pannekakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drikker ikke melk, men hun får i seg melk gjennom frokostblandingen og jeg har funnet youghurter hun liker og også drikkeyoughurt.

Jeg er også ganske sikker på at hun får i seg nok kjøtt, da hun er ganske glad i kjøtt, kylling og hun liker veldig godt biff stroganoff.

Salat er det verre med. Hun plukker ut de grønne bladene og spiser bare dem, men lar alt annet være igjen.

Jeg tror det er viktig å fokusere på helheten i kostholdet hennes, og så ignorere enkelte "skjønnhetspletter". Hvis hun er en tynn unge som for tiden ikke vil spise hva som helst, så hadde jeg latt henne få nutella på den type brød hun vil ha, i matpakken. Resten av døgnet hadde jeg fokusert på sunnere matvarer, så som frukt, proteiner i ulik form, fisk i en eller annen variant osv. Hvis hun ikke vil spise grønnsaker, så hadde jeg prøvd å få det gjemt inn i middagen, f.eks. i saus eller supper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...