Gå til innhold

Matpakkedilemma

Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Som Dorthe var inne på: Stek skjært opp i skiver!

Kjøp deg evt en skjæremaskin, slik at du får tynnere skiver enn ved bruk av kniv. Du kan steke opp kalkunfilet, oksefilet (roastbeef) osv.

Tusen takk for tips:-) Mottar gjerne flere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tir N'a Noir

10

• morsan

6

• frosken

5

• Glimtipper

5

Ja, men det blir i januar :-)

Men hva har de andre ungene med seg på skolen da? De i klassen hennes altså, ikke gutten. Det er jo ikke så veldig vanlig med brødskiver i andre land. Du kan sende med henne kyllingvinger, kyllinglår, eple er forresten godt på skiva, jeg elsket det med tyttebærsyltetøy da jeg var liten. Kjøttkaker går på skiva. Muslimske unger her har jo ofte med seg middagsrester til lunsj på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg tror det er viktig å fokusere på helheten i kostholdet hennes, og så ignorere enkelte "skjønnhetspletter". Hvis hun er en tynn unge som for tiden ikke vil spise hva som helst, så hadde jeg latt henne få nutella på den type brød hun vil ha, i matpakken. Resten av døgnet hadde jeg fokusert på sunnere matvarer, så som frukt, proteiner i ulik form, fisk i en eller annen variant osv. Hvis hun ikke vil spise grønnsaker, så hadde jeg prøvd å få det gjemt inn i middagen, f.eks. i saus eller supper.

Ja, når jeg tenker etter, så er det vel bare tull og trosse gjennom at hun skal spise skinke og ost, når hun får i seg kjøtt og melkeprodukter gjennom maten ellers.

Da er det vel viktigere å tenke at hun skal holde vekten og la henne få beholde Nutellaen. I hvertfall en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å fokusere på helheten i kostholdet hennes, og så ignorere enkelte "skjønnhetspletter". Hvis hun er en tynn unge som for tiden ikke vil spise hva som helst, så hadde jeg latt henne få nutella på den type brød hun vil ha, i matpakken. Resten av døgnet hadde jeg fokusert på sunnere matvarer, så som frukt, proteiner i ulik form, fisk i en eller annen variant osv. Hvis hun ikke vil spise grønnsaker, så hadde jeg prøvd å få det gjemt inn i middagen, f.eks. i saus eller supper.

Hva er det du sier, er du for å gjemme grønnsakene i middagen..? Hm. Hva slags moral er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hun spise brødskiver, da? Eldstemann her hadde noen år hvor han slett ikke var glad i brødmat, og da fikk han ofte med seg andre ting i matpakka. Pasta, for eksempel, med tilbehør han likte. Kjøttboller, fiskekaker eller kyllingbiter, og frukt/grønt ved siden av. Det går an å ha suppe eller smoothie på termos.

Liker hun feks banan på brødskiva? Eller kan du lage syltetøy av bær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vokser ikke på hvitt brød og sukker-pålegg. Jenta di trenger ordentlige karbohydrater, proteiner og fettsyrer.

Er hun sulten nok, spiser hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest er det virkelig så vanskelig?

Når du ikke liker brødet dere har så får du jammen meg bake selv. Det er super enkelt, men tar litt tid.

Kjøp bær og rør syltetøy. De fleste barn liker syltetøy. Da kan du regulere hvor mye sukker du skal ha i også.

Hvor i all verden er dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. brød så kan du bake selv. Det blir myyyye bedre!

Når det gjelder pålegg kan det vel umulig være bare noen få sorter? Her i landet bugner det jo av pålegg, flere titalls typer i den minste butikken. Men spiser hun kun nutella så la henne få det, hun kan jo ikke gå uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak selv. :-) Går ut fra at det er mel å få tak i. Hva med knekkebrød?

Ellers så stemmer det nok at det ikke er allverdens med pålegg å velge i når man kommer et stykke vekk fra Norge. Iallefall i den retningen du er. ;-) Men hva med forskjellige typer pateer, det pleier å være mulig å få tak i. Og også myke smøreoster.

Eller er det kanskje mulig å sende med henne joghurt og kornblanding?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg synes hun høres i overkant kresen ut for alderen. Jeg hadde nok satt ned foten for lengst. Jeg bryr meg katta i om 4-åringen påstår han ikke liker korn i brødet, ditten og datten fra salaten, den typen skinke eller den typen ost. I nesten alle tilfeller handler det om at han har bestemt seg for å ikke like. De helt spesielle matvarene godtar vi selvfølgelig smaken hans i forhold til, men normale og milde smaker handler kun om preferanser.

Barn må smake noe minst fem ganger før de venner seg til det, så det er et minimum her i huset.

Han hadde jo foretrukket hvitt brød med sjokoladepålegg, han også. Men det er helt uaktuelt.

Når det er sagt, så er det nettopp hva han får servert i barnehagen. De er helt håpløse på kosthold. Og jeg bekymrer meg ikke stort over det, siden jeg vet han spiser sunt og godt når han er hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig med deg i det. Jeg forstår "gjemming" av grønnsaker for småbarn i alderen 1-3 år, men når det er snakk om barn godt over skolealder blir jeg mer skeptisk. Barn må lære seg å spise normal mat og det innbefatter grønnsaker som synes på tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor dere er, men oppfatter at dere er et sted langt borte fra Norge.

Ikke for å være ekkel, men frøkna høres en smule kresen ut.

Brød er vel ikke absolutt nødvendig. Finnes det frokostblandinger med nok fiber? Hvis det er amerikanere i området, bør det være butikker med godt utvalg av frokostblandinger, både de med bare luft og de mer fiberrike.

Da kan hun ha med melk eller yoghurt i en flaske og frokostblandingen i en egen boks.

Amerikanere liker også slike næringsrike "bars" med diverse kornsorter og frukt. Av og til er det youghurt utenpå. De kan være svært søte, men er jo næringsrike.

Som andre har nevnt; egg i ulike varianter er næringsrikt.

Forresten: Får de ikke mat på skolen? Antar hun går på en internasjonal skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig med deg i det. Jeg forstår "gjemming" av grønnsaker for småbarn i alderen 1-3 år, men når det er snakk om barn godt over skolealder blir jeg mer skeptisk. Barn må lære seg å spise normal mat og det innbefatter grønnsaker som synes på tallerkenen.

Når unger gjennomlever store endringer, så synes jeg man skal fokusere på det som er viktigst, og ikke på bagataller. Å flytte til et annet land, bruke et annet språk osv, er store omveltninger for en unge. Da hadde jeg ikke kranglet mer enn nødvendig om kosthold, og hadde gladelig "gjemt" litt grønnsaker om det var det som skulle til for å få et balansert kosthold :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når unger gjennomlever store endringer, så synes jeg man skal fokusere på det som er viktigst, og ikke på bagataller. Å flytte til et annet land, bruke et annet språk osv, er store omveltninger for en unge. Da hadde jeg ikke kranglet mer enn nødvendig om kosthold, og hadde gladelig "gjemt" litt grønnsaker om det var det som skulle til for å få et balansert kosthold :-)

Ok, om det er for en periode, så :) Men det virker jo som, i dette tilfellet, at barnet rett og slett "ikke liker" en hel haug med matvarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt egg og stekt egg må hun ha varnt. Eggeomelett også.

Pannekaker er jo like usunt som hvitt brød. Hun er ikke lett i matveien lenger.

Hun var langt bedre da hun var yngre. Da spiste hun til og med stangselleri og paprika.

Pannekaker har mer næring enn hvitt brød. I pannekaker har du både egg og melk. I tillegg kan du bruke en del grovt mel. (finmalt - ikke hele korn) Det har jeg testet ut på kjempemange unger hjemme, og alle spiser det. Dersom jeg får noen kommentarer så er det at jeg lager bedre pannekaker:-) Bruker også litt vaniljesukker i dem. Det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er kjøttboll og ketchup en slager på brødskiva.

Brød kan du enkelt bake selv. Oppskrift: 6 dl. lunkent vann, 50 gr gjær/en pose tørrgjør, 1 liten ts salt, 1 ts sukker, 1-2 ss olje. Av mel kan du variere. 50% grovt mel fungerer veldig bra. Dersom ho ikke er glad i veldig grovt, så må du kjøpe det som er finmalt. I tillegg kan du bruke solsikkefrø, linfrø og havregryn. Noe bør du vel kunne få tak i av dette. Revne gulrøtter gjør brødet ferskt lenger.

Jeg baker oftest baguetter og rundstykker. Det faller alltid i smak:-)

Nå vet jeg ikke hvor dere er da ettersom det er så vanskelig å få tak i alt mulig. Høres jo nesten ut som om dere bor i den dypeste jungelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt egg og stekt egg må hun ha varnt. Eggeomelett også.

Pannekaker er jo like usunt som hvitt brød. Hun er ikke lett i matveien lenger.

Hun var langt bedre da hun var yngre. Da spiste hun til og med stangselleri og paprika.

''Pannekaker er jo like usunt som hvitt brød.''

Neida, du kan ha i ekstra egg, havregryn og/eller litt sammalt hvete (fin).

Hva med å legge en hamburger på brødskiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet i skiver ja. Det var kanskje lurt, da hun liker kylling.

Spørs om hun vil ha det på brødskiva da, men det er verdt å forsøke. Takk for tips:-) Jeg har nemlig dårlig fantasi.

kutt ut brødet hvis hun ikke vil ha det, send bare med kyllingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drikker ikke melk, men hun får i seg melk gjennom frokostblandingen og jeg har funnet youghurter hun liker og også drikkeyoughurt.

Jeg er også ganske sikker på at hun får i seg nok kjøtt, da hun er ganske glad i kjøtt, kylling og hun liker veldig godt biff stroganoff.

Salat er det verre med. Hun plukker ut de grønne bladene og spiser bare dem, men lar alt annet være igjen.

Bedre å sende med kylling og den salaten hun liker enn loff med nutelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...