Gå til innhold

Matpakkedilemma

Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg hadde latt det gå i hvitt brød med Nutella, men nå har jeg heldigvis ikke erfaring med kresne unger sjøl.

Hva med egg? Hardkokt eller kald omelett? Hjemmelaga tunfisksalat? Hjemmelaga syltetøy? Du kan jo også få hun hjemme til å sende nedover hermetikk a la leverposteibokser og makrell i tomat?

Bak brødet sjøl. Du er vel hemmafru om dagen og har tid til det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tir N'a Noir

10

• morsan

6

• frosken

5

• Glimtipper

5

Gjest Nickløsheletia

Jeg er overrasket over at det brukes matpakke på den skolen, trodde det var et veldig uvanlig fenomen utenom Norge?

Hun går på norsk skole:-) Men også på den internasjonale hvor sønnen går, har de med matpakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men hva har de andre ungene med seg på skolen da? De i klassen hennes altså, ikke gutten. Det er jo ikke så veldig vanlig med brødskiver i andre land. Du kan sende med henne kyllingvinger, kyllinglår, eple er forresten godt på skiva, jeg elsket det med tyttebærsyltetøy da jeg var liten. Kjøttkaker går på skiva. Muslimske unger her har jo ofte med seg middagsrester til lunsj på skolen.

Hun går ikke sammen med muslimske unger. Jeg snakket med en mor i dag og hun har det samme problemet. Det finnes rett og slett bare de påleggstypene jeg nevnte.

Jeg må prøve tenke nytt, men nå er jo denne snuppa såpass kresen at hun spiser ikke kalde middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ang. brød så kan du bake selv. Det blir myyyye bedre!

Når det gjelder pålegg kan det vel umulig være bare noen få sorter? Her i landet bugner det jo av pålegg, flere titalls typer i den minste butikken. Men spiser hun kun nutella så la henne få det, hun kan jo ikke gå uten mat.

Jo, det kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Bak selv. :-) Går ut fra at det er mel å få tak i. Hva med knekkebrød?

Ellers så stemmer det nok at det ikke er allverdens med pålegg å velge i når man kommer et stykke vekk fra Norge. Iallefall i den retningen du er. ;-) Men hva med forskjellige typer pateer, det pleier å være mulig å få tak i. Og også myke smøreoster.

Eller er det kanskje mulig å sende med henne joghurt og kornblanding?

Lykke til!

Hmm, jeg finner masse typer kjeks, men ikke knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg må innrømme at jeg synes hun høres i overkant kresen ut for alderen. Jeg hadde nok satt ned foten for lengst. Jeg bryr meg katta i om 4-åringen påstår han ikke liker korn i brødet, ditten og datten fra salaten, den typen skinke eller den typen ost. I nesten alle tilfeller handler det om at han har bestemt seg for å ikke like. De helt spesielle matvarene godtar vi selvfølgelig smaken hans i forhold til, men normale og milde smaker handler kun om preferanser.

Barn må smake noe minst fem ganger før de venner seg til det, så det er et minimum her i huset.

Han hadde jo foretrukket hvitt brød med sjokoladepålegg, han også. Men det er helt uaktuelt.

Når det er sagt, så er det nettopp hva han får servert i barnehagen. De er helt håpløse på kosthold. Og jeg bekymrer meg ikke stort over det, siden jeg vet han spiser sunt og godt når han er hjemme :)

Det er jo ikke snakk om at jeg ikke setter ned foten. Jeg sender med mørks brød, brød med korn, pålegg hun ikke spiser osv.

Det er når jeg jenta som er tynn i fra før har blitt enda tynnere, man må begynne å gjøre noe, skjønner du:-)

Da må man finne ut om man skal være tro mot sine prinsipper eller om man skal velge helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Jeg vet ikke hvor dere er, men oppfatter at dere er et sted langt borte fra Norge.

Ikke for å være ekkel, men frøkna høres en smule kresen ut.

Brød er vel ikke absolutt nødvendig. Finnes det frokostblandinger med nok fiber? Hvis det er amerikanere i området, bør det være butikker med godt utvalg av frokostblandinger, både de med bare luft og de mer fiberrike.

Da kan hun ha med melk eller yoghurt i en flaske og frokostblandingen i en egen boks.

Amerikanere liker også slike næringsrike "bars" med diverse kornsorter og frukt. Av og til er det youghurt utenpå. De kan være svært søte, men er jo næringsrike.

Som andre har nevnt; egg i ulike varianter er næringsrikt.

Forresten: Får de ikke mat på skolen? Antar hun går på en internasjonal skole?

Hun er veldig glad i frokostblandinger og der spiser hun forskjellige typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går ikke sammen med muslimske unger. Jeg snakket med en mor i dag og hun har det samme problemet. Det finnes rett og slett bare de påleggstypene jeg nevnte.

Jeg må prøve tenke nytt, men nå er jo denne snuppa såpass kresen at hun spiser ikke kalde middagsrester.

Jeg slet fælt i Thailand for å finne noe på brødskiva. Digre supermarkeder med masse ting, men nesten ikke mat som vi kjenner til. Der var jo osten så dyr også at vi hadde med oss ost nedover. Aldri spist så mye ostesmørbrød jeg med Norwegia og pepperonipølse ;o)

Og vondt brød, firkantet hvitt brød og annet mel enn hvitt mel var ikke å oppdrive. Så jeg skjønner at du sliter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ok, om det er for en periode, så :) Men det virker jo som, i dette tilfellet, at barnet rett og slett "ikke liker" en hel haug med matvarer ;)

''Men det virker jo som, i dette tilfellet, at barnet rett og slett "ikke liker" en hel haug med matvarer ;)''

Det stemmer og det har gått motsatt vei enn det som er vanlig.

Tidligere likte hun mye av det andre unger ikke liker. Stangselleri, paprika og alt som var sterk. Hun hadde agurk oppå skinka og hun plukket ikke i salaten.Men hun har blitt mer kresen med årene. Nesten som storesøstra.

Faktisk han som har vært den sykeste som har vært og fortsatt er enklest i matveien hos oss. Han spiser alt.

I tillegg til det jeg nevnte, epler og gulerot, så liker hun også pære og banan heldigvis. Men ikke noe av dette vil hun ha på skiva. Hun er litt rar sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pastasalat med forskjellige ting oppi fra dag til dag?

Kylling

Skinke/ost

Egg/tunfisk

reker

annet?

Hvis du har i mye av kjøtt, fisk, ost og endel pasta trenger hun ikke noe brød ved siden av. Kan gjerne bruke fullkorn pasta om du får tak i det. Kan ha en flaske dressing i sekken og ta på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg slet fælt i Thailand for å finne noe på brødskiva. Digre supermarkeder med masse ting, men nesten ikke mat som vi kjenner til. Der var jo osten så dyr også at vi hadde med oss ost nedover. Aldri spist så mye ostesmørbrød jeg med Norwegia og pepperonipølse ;o)

Og vondt brød, firkantet hvitt brød og annet mel enn hvitt mel var ikke å oppdrive. Så jeg skjønner at du sliter

Det er flotte store kjøpesentre inne i hovedstaden. Det tar mellom ca 3 kvarter å kjøre dit, men vi hamster litt når vi først er der. Bra utvalg, men ikke på pålegg.

Her på den lokale Shopriten, er det litt ekkelt å handle. Det lukter råttent og frukten ser ikke fristende ut. Alle inderne står også tar, snur og vender på frukta med skitne arbeidshender. Jeg tør bare å kjøpe frukt som er innpakket i plast.

Kjøttet tør jeg heller ikke kjøpe her. Fargen ser merkelig ut og jeg føler meg ikke trygg på hvor lenge det har ligget. Fiskedisken likeså.

Jeg føler meg bare trygg på det som ligger i frysedisken og på hermetikken.

Men middager er aldri noe problem. Når vi ikke lager selv, så spiser vi på klubben og der har de god mat hvis man bare velger det rette. Det er mye skips til alt mulig, men heldigvis går ungene lei av det og velger ris eller poteter.

Sønnen min spiser veldig sundt. Han er opptatt av kropp og nok proteiner:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva med pastasalat med forskjellige ting oppi fra dag til dag?

Kylling

Skinke/ost

Egg/tunfisk

reker

annet?

Hvis du har i mye av kjøtt, fisk, ost og endel pasta trenger hun ikke noe brød ved siden av. Kan gjerne bruke fullkorn pasta om du får tak i det. Kan ha en flaske dressing i sekken og ta på selv.

Jeg kan prøve, men av dette vil hun spise kyllingen og pastaen.

Fisefin er det hun er. Ikke at jeg var noe bedre i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Hold deg langt unna "sukkerpålegg" som syltetøy og nugatti osv. Sukkeret legger seg mellom tennene og vil forårsake mange hull.

Hun har fine tenner så langt og dette har ikke pågått så lenge enda, men jeg skjønner jo hva du mener ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fine tenner så langt og dette har ikke pågått så lenge enda, men jeg skjønner jo hva du mener ja.

Jeg måtte ta en rotfylling pga. syltetøy. Har ikke hatt hull siden jeg kuttet ut sukkerpålegg, og det er 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg måtte ta en rotfylling pga. syltetøy. Har ikke hatt hull siden jeg kuttet ut sukkerpålegg, og det er 10 år siden.

Ja, skjønner. Nei hun har fine tenner. Men hjemme spiste hun jo leverpostei, pepperskinke, makrell i tomat, hvitost og det ble generelt lite sukkerpålegg. Ikke bruker hun sukker på frokostblandingen heller. Dette har pågått i 2 måneder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner. Nei hun har fine tenner. Men hjemme spiste hun jo leverpostei, pepperskinke, makrell i tomat, hvitost og det ble generelt lite sukkerpålegg. Ikke bruker hun sukker på frokostblandingen heller. Dette har pågått i 2 måneder nå.

Makrell i tomat inneholder mye sukker så det hjelper i skylle tennene med vann etterpå, det gjelder forresten etter alle måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell i tomat inneholder mye sukker så det hjelper i skylle tennene med vann etterpå, det gjelder forresten etter alle måltider.

Man sparer mange penger på det, og mange fyllinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye sukker i ketchup... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ok, sier du det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...