Gå til innhold

Å få ned produksjonen


Tullerull

Anbefalte innlegg

Etter å ha pumpet meg og gitt knøttet morsmelk på flaske i flere uker (han er 2 mnd i dag), har melkeproduksjonen tatt aldeles av. På slutten pumpet jeg 1,2 liter i døgnet. Nå ammer jeg ham stort sett bare, og merker at jeg har for mye melk. I går kveld fikk han siste måltid kl 21, og så sov han fra 22-07. Som regel har han fått en måltid i 3-4 tiden på natten, og da har jeg samtidig pumpet meg. Nå våknet jeg med DE puppene. Pumpet ut 270 ml. Jeg har veldig lett for å få tette melkeganger, så siden han har sovet en stund nå, måtte jeg fram med pumpen igjen nettopp fordi de var fulle og ømme. Poenget er at jeg ikke alltid kan følge hans rytme, siden han midt på dagen kan sove noen timer i strekk, får jeg spreng da, er jeg ille ute! Men pumper jeg meg mellom måltidene hans blir det jo bare mer melk, ikke sant? Føler meg som DEN melkekua! Hva bør jeg gjøre? Uansett kan jeg jo ikke fortsette å stå opp om nettene og pumpe meg hvis han etterhvert begynner å sove rundt hver natt.

Noen gode råd for hvordan jeg kan få ned produksjonen uten å få tette melkeganger osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen personlig erfaring med tette melkeganger,men mener man skal håndpumpe seg til det ikke sprenger mer.

Dermed går risikoen for tette melkeganger ned,uten at man stimulerer til økt produksjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Tullerull. Prøv å pump eller håndmelk ut litt til du kjenner at sprengfølelsen er borte.Pumper du brystet mykt eller mellom måltidene,,stimmulerer du til høyere produksjon. Hvis den lange soveøkta om natten gir deg problemer med tilstoppninger, er det noen som vekker barnet for å lette på trykket i en overgangsperiode. Det kan ta tid før det er samsvar mellom tilbud/etterspørsek hvis en har en høy produksjon, men barnet vokser raskt i denne perioden så det går seg til. På enkelte kvinner med høy produksjon som er vanskelig å korigere, kan p-piller i noen tilfelle sette ned produksjonen. Et annet alternativ er å gi melk til Morsmelksentralen på sykehuset. Barnet ditt er heldig, men det er slitsomt for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer! Da har du fått det til å lære barnet å drikke ordentlig!

Jeg pumpet meg litt mindre for hver natt som gikk (begynte med hele 4 dl!) og da gikk det greit.

Da jeg sluttet å pumpe var det også vanskelig for brystene å komme i takt med barna, men det går seg til etterhvert. Som det står i de andre innlegg: ikke pump for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...