Gjest allenickeropptattsnart Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Synes det er mange kloke hoder her inne,derfor spør jeg dere selv om det ikke handler om barn. vår far er gift på nytt for 12 år siden. Han skrev over halve huset på henne. For 3 år siden døde vår farmor. Pappa er enebarn og arvet da 1mill. De siste årene tok fars nye kone seg av farmor da hun hadde alsheimer. Ifølge likningen minket formuen til vår far med 250 000, mens hennes økte med 250 000. Jeg tenker da. Tok hun vare på vår farmor for at hun skulle få penger? nå har vår far 0 i formue, men hun har 500 000. Nå lurer jeg på hvor hun har fått alle disse pengene fra. Hun har jobbet lite og er nå uføretrygdet. At jeg ikke arver noen penger av pappa er ikke det jeg tenker på. Pappa er veldig snill, mens hun er ganske "skarp". Tilogmed hennes egne barn vil ikke ha noe med henne å gjøre. Jeg er redd hun bare lurer ham. Synes dere jeg skal snakke med vår far om dette? Det er jo egentlig ikke min sak. Angrer som en hund for at jeg tittet på likningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva med morsarv... Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Har egentlig ikke så greie på det du spør om men kom på en annen ting: Hvis far din er gift på nytt så hadde dere vel skifte etter din mor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Så fremt det er skiftet etter din mor (og det er det vel ettersom din far er gift på nytt) så gjør han akkurat som han selv vil med pengene. F.eks. å "lønne" sin nye kone fordi hun tok vare på hans mor da hun var syk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fant et ledig nick, jeg også Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Du beskriver det omtrent slik det er med min far. Jeg tenker som så at han er lykkelig med kona si, og at pengene hans ikke er mine. Han må bruke dem som han vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Du beskriver det omtrent slik det er med min far. Jeg tenker som så at han er lykkelig med kona si, og at pengene hans ikke er mine. Han må bruke dem som han vil. En prisverdig innstilling! Men da får en håpe far er ved sine fulle fem og sterk nok til å stå i mot en litt for sterk kvinne. Tviler ikke på at det slik i ditt tilfelle, men det finnes sikkert tilfeller på det motsatte (også der kjønnsrollene er motsatt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
willia Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Så fremt det er skiftet etter din mor (og det er det vel ettersom din far er gift på nytt) så gjør han akkurat som han selv vil med pengene. F.eks. å "lønne" sin nye kone fordi hun tok vare på hans mor da hun var syk. Far kan fremdeles sitte i uskiftet bo selv om han er gift på nytt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Far kan fremdeles sitte i uskiftet bo selv om han er gift på nytt. Ok, jeg trodde det var tvungent skifte ved nytt ekteskap, men jeg tar sikkert feil. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Så fremt det er skiftet etter din mor (og det er det vel ettersom din far er gift på nytt) så gjør han akkurat som han selv vil med pengene. F.eks. å "lønne" sin nye kone fordi hun tok vare på hans mor da hun var syk. Det står jo ingenting om at moren hennes er død? Dermed har ikke dette noe med skiftet / uskiftet bo å gjøre. Det dreier seg om at hennes eventuelle farsarv "forsvinner" til en ny kone som hun ikke har noen arverett etter.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Tja... Din far gjør vel som han selv vil med sine penger. Du har ingenting med hans disposisjoner å gjøre - med mindre de er helt ville. At han f.eks. blir lurt av noen. Det kan man vel ikke påstå om en han nå har vært gift med i 12 år? Og om hun tok seg av en Alzheimersyk i flere år - vel det er en tung oppgave, at hun har fått lønn for det, er vel heller ikke så urimelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det står jo ingenting om at moren hennes er død? Dermed har ikke dette noe med skiftet / uskiftet bo å gjøre. Det dreier seg om at hennes eventuelle farsarv "forsvinner" til en ny kone som hun ikke har noen arverett etter.. Godt poeng, jeg hadde hengt meg opp i at innelgget under mitt snakket om morsarv. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ligningen viser ikke alltid hvordan det er i virkeligheten. F.eks. kan han eie et hus til 2 mill med en ligningsverdi på 500.000. Dersom han har lån på 500.000 så står det 0 i formue. Men jeg sitter litt i samme båt som deg, og har tatt samme konklusjon. Min far (som jeg aldri har hatt noe kontakt med) har en svært liten inntekt og formue. Hans kone deriomot har en høy inntekt/formue. Altså regner jeg med at det er planlagt slik at jeg skal få 0 i farsarv og deres to fellesbarn skal arve alt. For meg er det jo uaktuelt å snakke med han om det ettersom vi ikke har kontakt. Men det er faktisk godt å vite at slik er det. Det er det jeg må forholde meg til. Da blir jeg ikke skuffet den dagen farsarven skal gjøres opp. Om du bør snakke med din far avhenger veldig av hvor god kontakt dere har. Dette er et sensitivt tema, og du må i såfall være veldig ydmyk. Det er faktisk hans valg hva han skal bruke pengene sine til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ok, jeg trodde det var tvungent skifte ved nytt ekteskap, men jeg tar sikkert feil. ) Hvis første ektefelle er død, så må gjenværende ektefelle skifte boet, før nytt ekteskap inngås ..... med mindre barna fra første ekteskap skriftlig går med på at boet ikke skiftes. Det er bare barn > 18 år som kan gi sitt samtykke til det. Ved skilsmisse gjelder ikke reglene om skifte av bo, før nytt ekteskap inngås. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hvis første ektefelle er død, så må gjenværende ektefelle skifte boet, før nytt ekteskap inngås ..... med mindre barna fra første ekteskap skriftlig går med på at boet ikke skiftes. Det er bare barn > 18 år som kan gi sitt samtykke til det. Ved skilsmisse gjelder ikke reglene om skifte av bo, før nytt ekteskap inngås. ''Hvis første ektefelle er død, så må gjenværende ektefelle skifte boet, før nytt ekteskap inngås ..... med mindre barna fra første ekteskap skriftlig går med på at boet ikke skiftes'' Det var det jeg mente, men jeg tok alt for mye for gitt i denne tråden uten at det sto noe som helst om det i det første innlegget. Beklager det. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ligningen viser ikke alltid hvordan det er i virkeligheten. F.eks. kan han eie et hus til 2 mill med en ligningsverdi på 500.000. Dersom han har lån på 500.000 så står det 0 i formue. Men jeg sitter litt i samme båt som deg, og har tatt samme konklusjon. Min far (som jeg aldri har hatt noe kontakt med) har en svært liten inntekt og formue. Hans kone deriomot har en høy inntekt/formue. Altså regner jeg med at det er planlagt slik at jeg skal få 0 i farsarv og deres to fellesbarn skal arve alt. For meg er det jo uaktuelt å snakke med han om det ettersom vi ikke har kontakt. Men det er faktisk godt å vite at slik er det. Det er det jeg må forholde meg til. Da blir jeg ikke skuffet den dagen farsarven skal gjøres opp. Om du bør snakke med din far avhenger veldig av hvor god kontakt dere har. Dette er et sensitivt tema, og du må i såfall være veldig ydmyk. Det er faktisk hans valg hva han skal bruke pengene sine til. Slike menn fortjener en kone og som skiller seg og tar med seg alle verdiene. Det fortjener de veldig. Synes det er hjerterått å gjøre sine egne barn arveløs. . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Slike menn fortjener en kone og som skiller seg og tar med seg alle verdiene. Det fortjener de veldig. Synes det er hjerterått å gjøre sine egne barn arveløs. . Har tenkt tanken jeg også. At de tør. Bare for å gjøre et barn arveløs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.