Gå til innhold

Førstehjelp

Gjest viktig med repitisjon

Anbefalte innlegg

Jeg repeterer litt førstehjelp om dagen med å se på en 10 års gammel video. Videoen heter "når sekundene teller" og jeg tror jeg kjøpte den via foreldre og barn bladet. Er det noen som selv har sett denne videoen?

Er det noe nytt jeg bør vite som ikke er i dette som har skjedd etter denne filmen ble spilt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endring i fhd til hjertekompresjon/pusting. Nå er det:

30 trykk - 2 pust - 30 trykk - 2 pust osv

Ok, takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kakki1365380609

Endring i fhd til hjertekompresjon/pusting. Nå er det:

30 trykk - 2 pust - 30 trykk - 2 pust osv

Det gjelder for voksne. For barn begynner man med 5 pust og så 30 trykk så 2 pust og så 30 trykk og 2 pust osv. Det var ihvertfall det siste jeg lærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder for voksne. For barn begynner man med 5 pust og så 30 trykk så 2 pust og så 30 trykk og 2 pust osv. Det var ihvertfall det siste jeg lærte.

Og jeg lærte nettopp at en ikke skal gjøre forskjell på noe og at 30 + 2 er det eneste en trenger å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kakki1365380609

Og jeg lærte nettopp at en ikke skal gjøre forskjell på noe og at 30 + 2 er det eneste en trenger å huske.

He he, jeg var på kurs beregnet for småbarnsforeldre for tre uker siden, skal si de ombestemmer seg raskt da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, jeg var på kurs beregnet for småbarnsforeldre for tre uker siden, skal si de ombestemmer seg raskt da :o)

Tja, ikke vet jeg. Men jeg ble lært opp av en ambulansesjåfør. Jeg håper de er oppdaterte på det siste innen førstehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke vet jeg. Men jeg ble lært opp av en ambulansesjåfør. Jeg håper de er oppdaterte på det siste innen førstehjelp.

Jeg har lært det samme som kakki skriver, undervist av anestesisykepleier rett før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Var det vi lærte på kurset før sommeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært det samme som kakki skriver, undervist av anestesisykepleier rett før sommeren.

Intensivavdelinger på sykehus og anestesipersonale regner jeg litt utenom, de er tross alt høyeste ekspertise på førstehjelp.

Poenget vi lærte var at det skulle være enkelt å huske og dermed kun en regel. Om en akuttsituasjon oppstår foran oss og det er to år siden forrige førstehjelpskurs skal mannen i gata huske 30 + 2. En skal da slippe å lure på om det var slik eller slik for strømskadde, eldre, barn osv.

Men jeg tviler ikke på at det er mye mer nyansert blant ekspertisen på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensivavdelinger på sykehus og anestesipersonale regner jeg litt utenom, de er tross alt høyeste ekspertise på førstehjelp.

Poenget vi lærte var at det skulle være enkelt å huske og dermed kun en regel. Om en akuttsituasjon oppstår foran oss og det er to år siden forrige førstehjelpskurs skal mannen i gata huske 30 + 2. En skal da slippe å lure på om det var slik eller slik for strømskadde, eldre, barn osv.

Men jeg tviler ikke på at det er mye mer nyansert blant ekspertisen på sykehus.

Som intensivpersonell på sykehus praktiseres fortsatt 15 + 2 på barn. Grunnen til at ikke mannen i gata fortelles det samme, er at man uten skikkelig trening normalt gjør lite effektive kompressjoner. Hvis du ser på Norsk Luftambulanse sine sider ser du at Hvermannsen også helst skal gjøre fem innblåsninger før man går over på 30 + 2.

Men jeg ser absolutt poenget med at det er viktig at retningslinjene er lette å huske. Som foreldre er det jo likevel greit å vite hva som er mest optimalt for sitt barn om uhellet skulle være ute tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...