Gjest viktig med repitisjon Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg repeterer litt førstehjelp om dagen med å se på en 10 års gammel video. Videoen heter "når sekundene teller" og jeg tror jeg kjøpte den via foreldre og barn bladet. Er det noen som selv har sett denne videoen? Er det noe nytt jeg bør vite som ikke er i dette som har skjedd etter denne filmen ble spilt inn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blanke ark Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Endring i fhd til hjertekompresjon/pusting. Nå er det: 30 trykk - 2 pust - 30 trykk - 2 pust osv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest viktig med repitisjon Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Endring i fhd til hjertekompresjon/pusting. Nå er det: 30 trykk - 2 pust - 30 trykk - 2 pust osv Ok, takk skal du ha. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kakki1365380609 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Endring i fhd til hjertekompresjon/pusting. Nå er det: 30 trykk - 2 pust - 30 trykk - 2 pust osv Det gjelder for voksne. For barn begynner man med 5 pust og så 30 trykk så 2 pust og så 30 trykk og 2 pust osv. Det var ihvertfall det siste jeg lærte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det gjelder for voksne. For barn begynner man med 5 pust og så 30 trykk så 2 pust og så 30 trykk og 2 pust osv. Det var ihvertfall det siste jeg lærte. Og jeg lærte nettopp at en ikke skal gjøre forskjell på noe og at 30 + 2 er det eneste en trenger å huske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kakki1365380609 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Og jeg lærte nettopp at en ikke skal gjøre forskjell på noe og at 30 + 2 er det eneste en trenger å huske. He he, jeg var på kurs beregnet for småbarnsforeldre for tre uker siden, skal si de ombestemmer seg raskt da ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 He he, jeg var på kurs beregnet for småbarnsforeldre for tre uker siden, skal si de ombestemmer seg raskt da ) Tja, ikke vet jeg. Men jeg ble lært opp av en ambulansesjåfør. Jeg håper de er oppdaterte på det siste innen førstehjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Tja, ikke vet jeg. Men jeg ble lært opp av en ambulansesjåfør. Jeg håper de er oppdaterte på det siste innen førstehjelp. Jeg har lært det samme som kakki skriver, undervist av anestesisykepleier rett før sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Og jeg lærte nettopp at en ikke skal gjøre forskjell på noe og at 30 + 2 er det eneste en trenger å huske. Var det vi lærte på kurset før sommeren også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Tja, ikke vet jeg. Men jeg ble lært opp av en ambulansesjåfør. Jeg håper de er oppdaterte på det siste innen førstehjelp. http://www.norskluftambulanse.no/Artikkelliste1.aspx?m=529 Her kan du lese mer om du vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg har lært det samme som kakki skriver, undervist av anestesisykepleier rett før sommeren. Intensivavdelinger på sykehus og anestesipersonale regner jeg litt utenom, de er tross alt høyeste ekspertise på førstehjelp. Poenget vi lærte var at det skulle være enkelt å huske og dermed kun en regel. Om en akuttsituasjon oppstår foran oss og det er to år siden forrige førstehjelpskurs skal mannen i gata huske 30 + 2. En skal da slippe å lure på om det var slik eller slik for strømskadde, eldre, barn osv. Men jeg tviler ikke på at det er mye mer nyansert blant ekspertisen på sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Intensivavdelinger på sykehus og anestesipersonale regner jeg litt utenom, de er tross alt høyeste ekspertise på førstehjelp. Poenget vi lærte var at det skulle være enkelt å huske og dermed kun en regel. Om en akuttsituasjon oppstår foran oss og det er to år siden forrige førstehjelpskurs skal mannen i gata huske 30 + 2. En skal da slippe å lure på om det var slik eller slik for strømskadde, eldre, barn osv. Men jeg tviler ikke på at det er mye mer nyansert blant ekspertisen på sykehus. Som intensivpersonell på sykehus praktiseres fortsatt 15 + 2 på barn. Grunnen til at ikke mannen i gata fortelles det samme, er at man uten skikkelig trening normalt gjør lite effektive kompressjoner. Hvis du ser på Norsk Luftambulanse sine sider ser du at Hvermannsen også helst skal gjøre fem innblåsninger før man går over på 30 + 2. Men jeg ser absolutt poenget med at det er viktig at retningslinjene er lette å huske. Som foreldre er det jo likevel greit å vite hva som er mest optimalt for sitt barn om uhellet skulle være ute tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.