Gjest Myapples Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Hei Dr.Per H. Finne,håper du kan hjelpe meg med å gi svar påfølgende: Jeg flyttet til USA i august i år med to friske barn, 11 og 16 år. Ett av kravene for at de skulle bli tatt inn på den offentlige skolen var dokumentasjon på gjennomført vaksineprogram. Alt var ok, med unntak av vaksine mot vannkopper,som er vanlig her i USA. Jeg fortalte at begge barna hadde hatt vannkopper. Det var ett skikkelig utbrudd på begge to, men aller verst på den minste, hhv 6 mnd og 5 år gamle. Legen vår her mente at den yngste, nå 11 år, burde vaksineres mot vannkopper selv om jeg fortalte at hun hadde hatt heftig infeksjon av vannkopper da hun var 6 mnd. Legen her sa at det ikke var sikkert om hun hadde resistens mot vannkopper nå i og med at hun var bare 6 mnd da hun hadde utbruddet, og mente derfor at hun burde vaksineres mot dette. Jeg spurte om bivirkninger vs sjekke om hun hadde antistoffer, men fikk til svar at det var veldig omstendelig å få svar på en prøve om hun hadde antistoffer mot vannkopper. Og, -det var ikke noen "side effects" ved å gi henne en vaksine mot dette nå. Hun fikk vaksine mot "chikcenpox" 31/8. De første dagene viste hun ingen tegn til bivirkninger, så vi tenkte ikke mer over dette. Etter en drøy uke ble hun dårlig,- først med feber og nedsatt allmenntilstand. Videre etter en ukes tid; sterk akutt hodepine som kommer og går, kvalme særlig etter hodepinen og generell nedsatt allmenntilstand og er svært blek. Dette har vart i over 3 uker nå og hun blir ikke bedre. I denne 3 ukers perioden har vi vært hos lege (samme lege som vaksinerte henne). Datteren min har ikke vært istand til å gå på skole, hun er for sliten, har hodepine og er kvalm. Mange blodprøver er tatt i tillegg til CT, men det som er unormalt er: 16/10/09: MCV 91.4 23/10/09: MCV 31.7 CMV Antibody IgG 5.05 (CMV Antibody IgM 0.42) Hun er altså positiv for anti-CMV IgG Jeg ønsker å vite om dette at hun er positiv for anti-CMV IgG kan ha sammenheng med at hun ble vaksinert for vannkopper og at hun hadde vannkoper da hun var 6 mnd. De andre blodprøvene er bra og innenfor ref området,her er noen av de: White Blood Cell Count Reed Blood Count Hemoglobolin Hematrocrit MCH MCHC RDW Platelet Count MPV Granulocytes Granolocyte, ABS Lymphocytes Lymphocyte, ABS Monocytes Monocyte, ABS Eosinophils Eosinophil, ABS Basophils Basophil, ABS Erythocyte sediman rate Mononucleosis Screen - N Veldig takknemlig for utfyllende svar! Mvh Mamma 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hei- jeg har lest om dine vansker. Når det gjelder det yngste barnet har legen nok resonnert med at siden barnet var så ungt da det fikk vannkopper, var han usikker på om immunsvaret hos barnet var godt nok til at det fortsatt er beskyttet. I spedbarnalder er immunsvaret litt dårligerem enn senere. Derfor vil han vaksinere. Tidsmessig er reaksjonen som du beskriver slik at man kan mistenke reaksjon på vaksinen(vannkopper) som forklaring, men bevist er det ikke. Du skriver at MCV den 16.10.09 var 91,4 og 23.10.09 var det 31.7.Jeg tror du har skrevet feil her ,for 23.10,det er et markert fall i MCV som det ikke er noen forklaring på (MCV er blodcellenes volum/størrelse.) Du skriver at hun er CMV positiv.Om det har sammenheng med vaksinen er ikke mulig å si sikkert. CMV infeksjon er svært vanlig, hos de fleste går det uten at det er symptomer,det er så vanlig at man regner med at før eller senere vil alle være smittet med dette virus. Det kan ytre seg, hvis det gir symptomer, med feber i 3-4 uker, men mange merker ingen ting,det kan også være tretthet, muskelsmerter. Hos individer med nedsatt immunforsvar er sykdommen alvorlig. Om barnets CMV status idag skyldes vannkoppevaksinen,dvs at vaksinen har infisert henne med CMV er ikke mulig å si med sikkerhet, det blir spekulasjon,siden man ikke vet hvordan hennes CMV status var før vaksinasjonen. Med de symptomer du beskriver synes jeg hun skal følges av lege. Det er andre prøver enn de du beskriver som kan være aktuelle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.