Gå til innhold

sosionomutdanningen/NHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror det er en kortere (tidlig) og en lengre utplassering (sent) i studiet.

Sosionomer tar seg i hovedsak av pasientenes sosiale problemer som økonomi, utdanning, yrke, attføring, yrkes-rehabilitering osv.

De arbeider også en del med par- og familieterapi.

Kognitiv - som har med tenkningen, fornuften, intellektet å gjøre.

Et eksempel på kognitiv svikt er demens.

Interaksjoner - gjensidig påvirkning, vanligvis om medisiner. En medisin kan endre sin effekt eller bivirkninger dersom pasienten i tillegg får et annet medikament.

En kan også snakke om interaksjoner mellom mennesker. Dersom en person får frem det beste i deg, og en annen det verstr, har det sikkert vært en interaksjon hvor du også har påvirket den/de andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33785-sosionomutdanningennhd/#findComment-130941
Del på andre sider

Jeg tror det er en kortere (tidlig) og en lengre utplassering (sent) i studiet.

Sosionomer tar seg i hovedsak av pasientenes sosiale problemer som økonomi, utdanning, yrke, attføring, yrkes-rehabilitering osv.

De arbeider også en del med par- og familieterapi.

Kognitiv - som har med tenkningen, fornuften, intellektet å gjøre.

Et eksempel på kognitiv svikt er demens.

Interaksjoner - gjensidig påvirkning, vanligvis om medisiner. En medisin kan endre sin effekt eller bivirkninger dersom pasienten i tillegg får et annet medikament.

En kan også snakke om interaksjoner mellom mennesker. Dersom en person får frem det beste i deg, og en annen det verstr, har det sikkert vært en interaksjon hvor du også har påvirket den/de andre.

Sosionomer er å finne i hele hjelpeapparatet. Utdanninga er stort sett rettet mot sosialtjeneste og barneverntjeneste. Men sosionmer jobber i psykiatri, innen rusomsorg og innenfor peie og omsorg, med psykisk utviklingshemmede som jeg gjør..

Det er offentlige stillinger i kommunene du oftes finner sosionomen. Hvis du vil jobbe på sosialkontor eller i barnevern er det i framtidas perspektiver en jobb som mer og mer blir preget av rusmissbrukeren og deres problematiske liv. Det er råbaskt. Er det flere spørsmål om utdanninga så er min mailadr. [email protected]

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33785-sosionomutdanningennhd/#findComment-131023
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...