Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Vi har vært heldige og har sjelden barn som er syke - bruker aldri opp "syke-barn-dager" og de blir som regelfriske etter en dag eller to hjemme en gang i året eller noe sånt. I dag var vi litt slappe hele gjengen, og holdt oss innendørs, men så forsvant de to eldte ut til venner, mens mannen min, 5-åringen og jeg dro for å handle. Litt før vi dro var 5-åringen litt sutrete, men vi tenkte det var fordi vi ikke hadde gjort noe i dag. I bilen holdt hun på å sovne, og i butikken satt hun slapp som en potetsekk, blank i øynene. Da vi etter ca en time va ferdige, begynte hun å grine i bilen (veldig ulikt henne). Hun kjentes litt varm ut, og hun sa hun var trøtt. Da vi kom hjem, la vi henne i senga, men hun fortsatt å grine, men hadde ikke vondt. Mannen min ble nok veldig redd for at dette kunne være svineinfluensa, og strøk på dør for å kjøre til apoteket for å kjøpe Tamiflu. Han ville også ringe legevakta. Jeg synes det er helt latterlig å overreagere sånn. Ungen har vært sutrete og litt varm i to timer, og så tror han at hun er alvorlig sjuk! Jeg målte feberen - hun hadde 36,5 grader... Jeg målte meg selv, jeg hadde 36,9 grader. Vel - jeg tipper dette er over i morgen. Og hvis det ikke er det, og hun faktisk blir ordenlig sjuk, så må vi selvsagt vurdere evt bruk av Tamiflu. Hva synes dere jeg skal gjøre hvis han sier at hun skal ta Tamiflu? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Ikke gi henne ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Du får minne mannen din på at Tamiflu også har bivirkninger. Så ikke begynn å gi det til jenta før dere er sikre på at hun virkelig har fått influensa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 At dere bør vente litt? Fakta er jo at ingen vet noenting om denne influensaen, bortsett fra at den finnes... Noen blir knapt syke, noen får mer influensasymptoner og noen (risikogruppene) dør. Bruk sunn fornuft, prust;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Kjenner igjen faktene fra min mann. Jeg pleier å ringe legevakten for å få råd, og han godtar alltid det de sier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Du får minne mannen din på at Tamiflu også har bivirkninger. Så ikke begynn å gi det til jenta før dere er sikre på at hun virkelig har fått influensa. Hva slags bivirkninger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Ikke gi henne ;-) Hvorfor ikke? Han hadde fått vite på apoteket at hvis det skulle være noe vits, måtte en gi det innen 48 timer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 At dere bør vente litt? Fakta er jo at ingen vet noenting om denne influensaen, bortsett fra at den finnes... Noen blir knapt syke, noen får mer influensasymptoner og noen (risikogruppene) dør. Bruk sunn fornuft, prust;) Jeg prøver - men det blir nok en kamp om den Tamifluen, når vi først har fått den i hus.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Kjenner igjen faktene fra min mann. Jeg pleier å ringe legevakten for å få råd, og han godtar alltid det de sier. Ja, jeg får gjøre det, dersom han insisterer på å å gi henne. Det er jo litt vanskleig dette her, for han gjør jo dette fordi han er glad i henne og vil at hun skal bli fort frisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Ja, jeg får gjøre det, dersom han insisterer på å å gi henne. Det er jo litt vanskleig dette her, for han gjør jo dette fordi han er glad i henne og vil at hun skal bli fort frisk. ''Det er jo litt vanskleig dette her, for han gjør jo dette fordi han er glad i henne og vil at hun skal bli fort frisk.'' Ja, akkurat sånn er det ) Likevel synes jeg det er betryggende å snakke med sykepleier, for da blir i allefall han beroliget. Spesielt da barna var mindre bekymret han seg veldig mye for feber og slapphet hos barna. Han stolte langt mer på sykepleier enn meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Slå opp Tamiflu i felleskatalogen og les litt om bivirkningene der før dere vurdere å gi noen det www.felleskatalogen.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diogoh Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hun har jo ikke feber, så da tror jeg neppe det er influensaen, ihvertfall ikke enda. Tror de fleste får over 38 i feber ganske raskt, så å bare være litt slapp kan være så mangt. Syns ikke du skal begynne på noe Tamiflu før hun får feber. Tamiflu kan gi bivirkninger som bl.a kvalme, søvnløshet og mareritt er det jeg har hørt... Har barn i risikogrupper, og legen sier vi ikke skal begynne med Tamiflubehandling før de får symptomer på svineinfluensa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hun har jo ikke feber, så da tror jeg neppe det er influensaen, ihvertfall ikke enda. Tror de fleste får over 38 i feber ganske raskt, så å bare være litt slapp kan være så mangt. Syns ikke du skal begynne på noe Tamiflu før hun får feber. Tamiflu kan gi bivirkninger som bl.a kvalme, søvnløshet og mareritt er det jeg har hørt... Har barn i risikogrupper, og legen sier vi ikke skal begynne med Tamiflubehandling før de får symptomer på svineinfluensa. Jeg har lest om mange med _den_ influensaen som nesten ikke hadde feber, så akkurat det ville ikke beroliget meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diogoh Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg har lest om mange med _den_ influensaen som nesten ikke hadde feber, så akkurat det ville ikke beroliget meg. Men da blir de neppe så syke heller, hvis de ikke får feber. Og da kan det umulig være noen vits å ta Tamiflu... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Men da blir de neppe så syke heller, hvis de ikke får feber. Og da kan det umulig være noen vits å ta Tamiflu... Nei, men pusteproblemer kan komme, og da er saken en annen. Det sies at de som får pustebesvær bør kontakte lege straks. Et annet kjent symptom er kraftig hodepine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nei, men pusteproblemer kan komme, og da er saken en annen. Det sies at de som får pustebesvær bør kontakte lege straks. Et annet kjent symptom er kraftig hodepine. Pusteproblemene kommer vel sjeldent uten feber, da det er snakk om lungebetennelse. Altså en komplikasjon av influensaen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diogoh Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nei, men pusteproblemer kan komme, og da er saken en annen. Det sies at de som får pustebesvær bør kontakte lege straks. Et annet kjent symptom er kraftig hodepine. Det er greit nok at det finnes mange symptomer på svineinfluensa, men jeg syns ikke noe om å begynne med behandling av et barn som bare er litt slapp. Det kan jo være noe annet som også gjør barnet slapp. Jeg hadde ikke begynt med Tamiflu hvis barnet mitt var litt slapp og blank i øya. Men det er meg. Jeg propper ikke medisiner inni barnet pga så svake symptomer som litt slapp. Syns heller prust burde ta kontakt med legevakta eller barneavd hvis de er i tvil, før de starter en slik behandling. De færreste barna som får svineinfluensa blir veldig syke, og så lenge ikke barnet er i noen risikogruppe hadde jeg sett det an litt til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Pusteproblemene kommer vel sjeldent uten feber, da det er snakk om lungebetennelse. Altså en komplikasjon av influensaen. Det sa ikke legen jeg var hos da jeg hadde pusteproblemer for et par uker siden. CPR viste normale verdier, så da antok han at det var virusinfeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det er greit nok at det finnes mange symptomer på svineinfluensa, men jeg syns ikke noe om å begynne med behandling av et barn som bare er litt slapp. Det kan jo være noe annet som også gjør barnet slapp. Jeg hadde ikke begynt med Tamiflu hvis barnet mitt var litt slapp og blank i øya. Men det er meg. Jeg propper ikke medisiner inni barnet pga så svake symptomer som litt slapp. Syns heller prust burde ta kontakt med legevakta eller barneavd hvis de er i tvil, før de starter en slik behandling. De færreste barna som får svineinfluensa blir veldig syke, og så lenge ikke barnet er i noen risikogruppe hadde jeg sett det an litt til... Enig med deg ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diogoh Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Enig med deg ) ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.