Glimtipper Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det sa ikke legen jeg var hos da jeg hadde pusteproblemer for et par uker siden. CPR viste normale verdier, så da antok han at det var virusinfeksjon. ''Brenna sier det er vanlig å få lungebetennelse når man er smittet av svineinfluensa. Kvinnen behandles nå med antivirusmedisin og antibiotika.'' Det er også hvorfor de som nå ligger i respirator gjør det, så vidt jeg har forstått. Jeg har nylig snakket med sykehuset, da broren min er en av de. Lungebetennelse, vanlig prosedyre ved svineinfluensa og pusteproblemer. Skal behandler både med virusmedisin av en eller annen form og antibiotika. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hva slags bivirkninger? Det er en del barn som har reagert med kvalme / oppkast. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 ''Brenna sier det er vanlig å få lungebetennelse når man er smittet av svineinfluensa. Kvinnen behandles nå med antivirusmedisin og antibiotika.'' Det er også hvorfor de som nå ligger i respirator gjør det, så vidt jeg har forstått. Jeg har nylig snakket med sykehuset, da broren min er en av de. Lungebetennelse, vanlig prosedyre ved svineinfluensa og pusteproblemer. Skal behandler både med virusmedisin av en eller annen form og antibiotika. Jeg trodde vanlig lungebetennelse er bakterier som kan behandles med antibiotika, mens den forårsaket av virus er verre å behandle? Jeg vet ikke, men legen min skreiv virusinfeksjon i journalen til tross for lav feber og CPR på 8. En annen ting er at røntgenbilder av svineinfluensalunger viser skygger enkelte steder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg trodde vanlig lungebetennelse er bakterier som kan behandles med antibiotika, mens den forårsaket av virus er verre å behandle? Jeg vet ikke, men legen min skreiv virusinfeksjon i journalen til tross for lav feber og CPR på 8. En annen ting er at røntgenbilder av svineinfluensalunger viser skygger enkelte steder. Jeg kan ikke mer om dette enn hva jeg nylig hørte. Men poenget mitt er i hovedsak at jeg betviler jenta til prust plutselig ikke får puste fordi hun er litt sliten akkurat nå. Jeg er skeptisk til unødvendige medisiner til barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvorfor ikke? Han hadde fått vite på apoteket at hvis det skulle være noe vits, måtte en gi det innen 48 timer. Først hadde jeg ønsket å være mer sikker på at dette ikke bare er en forkjølelse med feber. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Fortell ham at Tamiflu kan ha flere ubehagelige bivirkninger (iallefall slik jeg har skjønt det?), og at dere derfor ikke skal gi henne dette uten at feberen blir høy og/eller hun får pusteproblemer. Femåringen min var syk for et par uker siden. Vondt i magen og hodet, samt feber. Hun har ikke kommet seg helt ennå og blir sutrete når hun innimellom kjenner magevondter eller hodepine. Da vil hun bare til pappaen som kan "kjenne på" mage/hode for å få bort det vonde (han har noen snodige hender ;-)). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg kan ikke mer om dette enn hva jeg nylig hørte. Men poenget mitt er i hovedsak at jeg betviler jenta til prust plutselig ikke får puste fordi hun er litt sliten akkurat nå. Jeg er skeptisk til unødvendige medisiner til barn. Ja, der er jeg helt enig med deg. Det jeg ville fram til er at hun må kontakte lege om jenta får pusteproblemer. Jeg fikk pusteproblemer tre dager etter feberen begynte, og hos legen fikk jeg munnbind og ble plassert langt vekk fra andre pasienter. Jeg vet fremdeles ikke hva jeg hadde i og med at det ikke ble tatt blodprøve. Det sies at det ikke er kapasitet til å ta blodprøver her. Noen sa også at mange blodprøver kastes av samme årsak. Det er ingen tvil om at vi vet for lite om influensaen, og derfor blir det mange spørsmål og usikkerhet når noen blir syke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J.R.-07 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Må man ikke ha resept for å få Tamiflu?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diogoh Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Må man ikke ha resept for å få Tamiflu?? Ikke nå lenger... for å lette jobben til legene i disse tider... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hva slags bivirkninger? http://www.siste.no/Innenriks/helse/article4691653.ece ''Tamiflu kan gi flere bivirkninger. De mest vanlige er diaré, oppkast og magesmerter. – Det kan gi noen mer alvorlige nevrologiske bivirkninger også, men dette er ytterst sjeldent, sier overlege Akselsen til BA.'' og her: http://www.aftenposten.no/helse/article3356372.ece ''Enkelte friske mennesker kan la seg friste til å ta Tamiflu for å forebygge svineinfluensa. Det ville være dumt. Tamiflu har bivirkninger, og de vanligste er kvalme, diaré, oppkast og hodepine. Her er bivirkningene Medisinen har også sjeldnere og mer alvorlige bivirkninger: Sykdom i lymfeknutene, magesmerter, bronkitt, mellomørebetennelse, astma, svimmelhet, utmattelse - for å nevne noe. Flere sykdommer er listet opp i Felleskatalogen. Blant de svært sjedne bivirkningene er blødninger i magen, alvorlige hudreaksjoner, hepatitt, kramper og delirium (forvirring, vrangforestillinger, hallusinasjoner og angst). OBS: Det siste er i første rekke rapportert hos barn, og noen sikker sammenheng med Tamiflu er ikke fastslått.'' Generelt kan all medisin gi noen bivirkninger, så man skal ikke ta det uten grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 ''Det er jo litt vanskleig dette her, for han gjør jo dette fordi han er glad i henne og vil at hun skal bli fort frisk.'' Ja, akkurat sånn er det ) Likevel synes jeg det er betryggende å snakke med sykepleier, for da blir i allefall han beroliget. Spesielt da barna var mindre bekymret han seg veldig mye for feber og slapphet hos barna. Han stolte langt mer på sykepleier enn meg Han hadde ringt legevakta allerede klokka 18, men syntes de bare gav et svada-svar, som verken anbefalte det ene eller det andre. Nå har feberen steget fra 36,5 klokka 18 til 37.9 klokka 20.30, hun har sett en film, men småsovet litt innimellom. Drikker litt vann, spiser ingenting. Vi har vel blitt enige (?) om å vente til i morgen og se hvordan natta blir. Jeg har foreløpig ikke gitt noe paracet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hva synes dere jeg skal gjøre hvis han sier at hun skal ta Tamiflu? Det er ikke saa lett aa svare paa. Min mann mente at vaar datter ikke skulle ta. Jeg mente at hun skulle ha. Jeg tok en en beslutning og ga henne det. Han har ikke vist veldig god vurderingsevne tidligere naar det gjelder syke barn, saa der velger jeg aa hoere paa meg selv, men det er en annen sak. Hun kastet opp etter et kvarter. Om det var en bivirkning eller om det var pga paa grunn av sykdommen, vet jeg ikke. Hun netet flere tabletter etter det og har i dag sin f;rste feberfrie dag. Hun ble syk mandag. Sonnen gaar paa tamiflu forebyggende. Han har enda ikke blitt syk, men har faat beskjed av legen om aa ta det forebyggende. Han har ikke har ikke hatt noen bivirkninger. Han har naa tatt Tamiflu i 5 dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvis du vil finne ut om dette er en forkjoelelse eller svineinfuensa foer du gir Tamiflu, boer du gjoere det innen 48 timer. Etter 48 timer, har det ingen hensikt lenger aa gi Tamiflu. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hva synes dere jeg skal gjøre hvis han sier at hun skal ta Tamiflu? Det er ikke saa lett aa svare paa. Min mann mente at vaar datter ikke skulle ta. Jeg mente at hun skulle ha. Jeg tok en en beslutning og ga henne det. Han har ikke vist veldig god vurderingsevne tidligere naar det gjelder syke barn, saa der velger jeg aa hoere paa meg selv, men det er en annen sak. Hun kastet opp etter et kvarter. Om det var en bivirkning eller om det var pga paa grunn av sykdommen, vet jeg ikke. Hun netet flere tabletter etter det og har i dag sin f;rste feberfrie dag. Hun ble syk mandag. Sonnen gaar paa tamiflu forebyggende. Han har enda ikke blitt syk, men har faat beskjed av legen om aa ta det forebyggende. Han har ikke har ikke hatt noen bivirkninger. Han har naa tatt Tamiflu i 5 dager. Takk for svar! Hadde hun kastet noe opp før hun fikk tabletten? Hun lille tuppa mi ville ikke en gang ha paracet, så det blir nå noe himla styr med disse kapslene x ganger pr dag i 5 dager :-( Jeg stoler mest på meg selv, for det er jeg som har hatt hovedansvaret når de har vært syke, og også fordi jeg synes mannen min som regel overdriver... Men jeg skal selvsagt ikke være alt fro høy i hatten, for jeg kan jo feilvurdere jeg også. Var oppe og så til henne nå i stad, da sov hun rolig, og virket ikke noe varmere enn halv ni. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Takk for svar! Hadde hun kastet noe opp før hun fikk tabletten? Hun lille tuppa mi ville ikke en gang ha paracet, så det blir nå noe himla styr med disse kapslene x ganger pr dag i 5 dager :-( Jeg stoler mest på meg selv, for det er jeg som har hatt hovedansvaret når de har vært syke, og også fordi jeg synes mannen min som regel overdriver... Men jeg skal selvsagt ikke være alt fro høy i hatten, for jeg kan jo feilvurdere jeg også. Var oppe og så til henne nå i stad, da sov hun rolig, og virket ikke noe varmere enn halv ni. Nei, hun kastet ikke opp foer hun fikk tablettene, Hun klaget bare paa hodepine og vondt i magen. I tilegg hadde hun feber. Har blitt gradvis bedre utover uka, men feber har steget paa kvelden. I dag morges begynte hun plutselig aa styrtbloe neseblod, men det har muligens ikke noe med svineinfluensaen aa gjoere. Jeg er ikke en gang sikker paa om det er svineinfuensa, men gaar bare ut i fra det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nei, hun kastet ikke opp foer hun fikk tablettene, Hun klaget bare paa hodepine og vondt i magen. I tilegg hadde hun feber. Har blitt gradvis bedre utover uka, men feber har steget paa kvelden. I dag morges begynte hun plutselig aa styrtbloe neseblod, men det har muligens ikke noe med svineinfluensaen aa gjoere. Jeg er ikke en gang sikker paa om det er svineinfuensa, men gaar bare ut i fra det. Hvor mye hadde hun i feber da du bestemte deg for å gi henne Tamiflu? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hvis du vil finne ut om dette er en forkjoelelse eller svineinfuensa foer du gir Tamiflu, boer du gjoere det innen 48 timer. Etter 48 timer, har det ingen hensikt lenger aa gi Tamiflu. ''Hvis du vil finne ut om dette er en forkjoelelse eller svineinfuensa foer du gir Tamiflu, boer du gjoere det innen 48 timer. Etter 48 timer, har det ingen hensikt lenger aa gi Tamiflu.'' Ja - det hadde de sagt tydelig på apoteket. Det betyr at vi har morgendagen på oss for å bestemme oss for om vi skal gi henne Tamiflu eller ikke. Hun var litt slapp første del av dagen (men det var vi hele gjengen pga tungt vær og daffe-inne-dag) - men det var først i 16-tida vi då at det var noe mer med henne, og muligens feber på gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diogoh Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Han hadde ringt legevakta allerede klokka 18, men syntes de bare gav et svada-svar, som verken anbefalte det ene eller det andre. Nå har feberen steget fra 36,5 klokka 18 til 37.9 klokka 20.30, hun har sett en film, men småsovet litt innimellom. Drikker litt vann, spiser ingenting. Vi har vel blitt enige (?) om å vente til i morgen og se hvordan natta blir. Jeg har foreløpig ikke gitt noe paracet. Under 38 er ikke feber... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Under 38 er ikke feber... ''Under 38 er ikke feber...'' Det kommer an på hva slags normaltemperatur man har... Jeg har f.eks. mellom 35,5 og 36,0 så når min temp kommer opp i 38 er jeg kjempesyk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Under 38 er ikke feber... Joda - det kan variere fra person til person. Hvis en person normalt har en kroppstemperatur på 36 grader, så vil en krippstemperatur på 37,9 selvsagt være feber! Jeg målte jenta mi til 36.5 kokka 18, og når temperaturen hadde steget halvannen grad på 2,5 time, så er det klart hun har feber. Men jeg er enig i at hun ikke har høy feber. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.