Gå til innhold

Hvordan måler dere feber?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Braun ble forresten best i test en eller annen plass, og jeg kjøpte den etter tips fra togli. Jeg er svært fornøyd med den :)

Mindre bra at lillepia er syk. Ingen tvil om at hun har feber, så regner med dere er rimelig på vakt nå.

Stakkars, hun ble så sint da vi sa at hun var syk. "Neeeeeiiiiiii, jeg er ikke syk, bare trøtt" - og så hulk hulk hulk....

Joda, vi skal passe på henne - storebroren sover hos en kamerat, og vi har lagt minstejenta i hans seng, rett innenfor vårt soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars, hun ble så sint da vi sa at hun var syk. "Neeeeeiiiiiii, jeg er ikke syk, bare trøtt" - og så hulk hulk hulk....

Joda, vi skal passe på henne - storebroren sover hos en kamerat, og vi har lagt minstejenta i hans seng, rett innenfor vårt soverom.

Femåringen her elsker å være syk. Da får hun nemlig omtrent ubegrenset tilgang på eplejuice ispedd vann ;-)

(må legge til at hun aldri har vært veldig syk da ;) *banker hardt i bordet* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Femåringen her elsker å være syk. Da får hun nemlig omtrent ubegrenset tilgang på eplejuice ispedd vann ;-)

(må legge til at hun aldri har vært veldig syk da ;) *banker hardt i bordet* )

Her gir det også status å være syk, hehe. Har jeg gjort noe feil, mon tro? Selv et plaster gjør de minste til en helt en stakket stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir det også status å være syk, hehe. Har jeg gjort noe feil, mon tro? Selv et plaster gjør de minste til en helt en stakket stund ;)

Plaster, ja! Femåringen her er gal etter plaster. Det minste lille sår skal plastres for det er jo sååå gruuuuusomt vondt. Dessuten fossblør det osv (man må omtrent bruke lupe for å se såret).... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Plaster, ja! Femåringen her er gal etter plaster. Det minste lille sår skal plastres for det er jo sååå gruuuuusomt vondt. Dessuten fossblør det osv (man må omtrent bruke lupe for å se såret).... ;)

Jag har prøvd å si til mine to små at kun blod gir grunn til plaster, sånn uten å helt nå inn ;) Jeg har gitt opp! De får plaster når de ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har prøvd å si til mine to små at kun blod gir grunn til plaster, sånn uten å helt nå inn ;) Jeg har gitt opp! De får plaster når de ber om det.

Hun mellomste vår er helt ram på plaster og plastertape - hun blir helt vill i øynene over en rull med hvit bandasjetape - og ken plastre en liten prikk med en halv rull :-)

Jeg har bestemt meg for at den gleden skal hun kunne ha, så hos oss har vi et ekstremt høyt forbruk av plaster og plastertape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Hun mellomste vår er helt ram på plaster og plastertape - hun blir helt vill i øynene over en rull med hvit bandasjetape - og ken plastre en liten prikk med en halv rull :-)

Jeg har bestemt meg for at den gleden skal hun kunne ha, så hos oss har vi et ekstremt høyt forbruk av plaster og plastertape!

''Jeg har bestemt meg for at den gleden skal hun kunne ha, så hos oss har vi et ekstremt høyt forbruk av plaster og plastertape!''

Sånn er det her også :) Ungene føler utrolig mye omsorg ved å få plaster på såret, he he. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så langt har ikke jeg kommet ennå... *sta* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte også under armen tidligere... Men på unger synes jeg det er så vanskelig å vite om det ligger ordentlig osv... Så vi gikk over til å måle under tunga.

Fram til de blir så store at de nekter har de blitt målt i endetarmen, da...

For et års tid siden kjøpte jeg øretermometer, og det er jeg veldig glad for! Fort gjort å sjekke temp, bare man passer på å få det ordentlig inn i øret... Og er jeg i tvil og synes det ikke kan stemme, så kontrollmåler jeg heller i munn eller under arm. Som regel stemmer målingen i øret ganske bra!

Vi kjøpte et øretermometer fra Braun da ungene var små, det var vel med det samme den typen termometre kom. Målte dårlig, var vanskelig å bruke og sluttet å virke etter kort tid, i tillegg til at det var steindyrt.

Men dagens er forhåpentligvis bedre? Hva koster de nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest korrekte målingen får man ved rektal måling - altså i rumpa.

Under armen er den mest unøyaktige målingen.

Måling i munnen + legge til en halv grad stemmer av og til.

Øremåling med øretermometer er veldig ustabilt og avhengig av uhyre nøyaktig måling - noe de færreste, selv på sykehus, får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Da jeg var lita ble jeg målt slik som du måler dine, og det ble lagt til en halv grad.

De siste par år har jeg brukt Braun øretermometer, og den er veldig god. Testa en før den som var veldig ustabil. Det er så enkelt å måle tempen på sløve barn. Slipper å ta av dem klær.

Hurtugtest er å kjenne dem bak i nakken. Panna er ofte luftpåvirket, eller påvirket av aktivitet/svette, så jeg synes nakken gir en god pekepinn på om de har feber eller ei.

Vi har også et Braun øretermometer, og jeg må si jeg synes det er vanskelig å få det tilstrekkelig langt inn til å få et pålitelig resultat. En ting er på ungene, men jeg synes til og med det er vanskelig på meg selv - ikke sjelden måler jeg derfor 0,5-1 grad forskjell på de to ørene :/.

Kanskje det er ørene mine det er noe feil med? Men mannen min synes det samme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte et øretermometer fra Braun da ungene var små, det var vel med det samme den typen termometre kom. Målte dårlig, var vanskelig å bruke og sluttet å virke etter kort tid, i tillegg til at det var steindyrt.

Men dagens er forhåpentligvis bedre? Hva koster de nå?

Jeg mener at det koster 5-600 kroner... Jeg var også skeptisk til øretermometer, fordi jeg hadde hørt så mye dårlig om dem fra for noen år tilbake... Tok allikevel sjansen en gang snuppa var så dårlig at jeg gjerne ville måle henne i løpet av natta uten at hun våkna - og jeg er veldig fornøyd med kjøpet, for det viser faktisk ganske så likt med rompetermometeret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Vi har også et Braun øretermometer, og jeg må si jeg synes det er vanskelig å få det tilstrekkelig langt inn til å få et pålitelig resultat. En ting er på ungene, men jeg synes til og med det er vanskelig på meg selv - ikke sjelden måler jeg derfor 0,5-1 grad forskjell på de to ørene :/.

Kanskje det er ørene mine det er noe feil med? Men mannen min synes det samme....

Du har rett i at den ikke alltid viser helt det samme på flere målinger etter hverandre, men forskjellen pleier ikke å være mer enn ca inntil 0,3 grader.

Det første øretermometeret jeg hadde viste alt fra 34 til 37 grader, så da vet du hva jeg har å sammenligne med. Det var en kamp å få bytta det, for dama bak disken mente det jeg sa hørtes usannsynlig ut. Så kom hun på at det var en memoryfunksjon på den, og da fikk hun se det med egne øyne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dytt det for langt inn, legen gjorde det til meg engang da jeg ble lagt inn på sykehus. Jeg hadde vondt i øret flere dager etterpå pluss at hørselen ble dårlig på det øret noen dager. Ikke fikk han riktig temp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ikke dytt det for langt inn, legen gjorde det til meg engang da jeg ble lagt inn på sykehus. Jeg hadde vondt i øret flere dager etterpå pluss at hørselen ble dårlig på det øret noen dager. Ikke fikk han riktig temp heller.

Takk for tips.

Tror jeg må være født med trange øreganger, det er neppe noen fare for at termomteret skal havne for langt inn! Stort sett får jeg det ikke særlig inn, og ender kanskje på 36 grader (ikke reelt). Husker jeg hadde problemer med å bruke sov-i-ro på sovesalen også :-).

Nei, skal jeg ha et pålitelig resultat må jeg nok satse på å måle på annen måte - og mottar gjerne tips om dèt (har jo alltids gamlemåten bak, men skulle gjerne ha en annen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...