Gå til innhold

Gjør det alltid vondt?

Anbefalte innlegg

Etter en ammefri periode for å få sårene på brystvortene til å gro har jeg nå tatt til med ammingen igjen. I begynnelsen var det ikke vondt i det hele tatt, men de siste dagene er jeg på ny blitt litt sår, spesielt på det venstre brystet.Jeg er livredd for å få åpne, sprukne sår igjen, så jeg er svært nøye med at han tar brystet riktig. De første takene er SKIKKELIG vonde, men etter at melken begynner å renne bedrer det seg. Er dette normalt eller er det noe jeg bør endre på? Vil det alltid være slik at de første takene er vonde? Jeg har også hørt at en ikke skal bli sår med riktig ammeteknikk, men jeg tror virkelig jeg gjør det riktig nå. Det hender jeg må hekte ham på flere ganger under et måltid, og da blir jeg ekstra sår, men det er altså spesielt de første takene, da må jeg virkelig bite tennene sammen for ikke å hyle. *Grøss* Håper det snart gir seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33812-gj%C3%B8r-det-alltid-vondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil sannsynligvis gjøre vondt å amme ennå en stund. Jeg har ikke følt ammingen behagelig før etter 3-4 mnd med mine 2 barn.

Har vært sår og hatt sprukne brystvorter med begge to. Har også passet godt på ammeteknikk, og mener bestemt at den er fin.

Husk på at huden på brystvortene er veldig tynn. Når den lille suger er det voldsomme krefter i sving. Ikke rart det blir sårt.

Husk på å la brystvorten lufttørke. Smør på melk etter hver amming. Prøv albueskjell, eller oppsamlingskopper.

Lykke til, det blir nok bra til sist.

Hei!

Få testet om du har sopp i brystet. Det hadde jeg og det var utrolig vanvittig vondt de første takene, selv om huden på brystvorten ikke så så dramatisk ut. Jeg fikk også stingende smerter som gikk fra brystvorten og inni brystene mellom ammingene.

Lykke til!

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Tullerull. ser at du har fått mange gode svar. En grunn til at du nå blir sår igjen kan være pga din høye melkeproduksjon. Når brystet er oversfyllt med melk er området rundt brystknoppen, areola, der barnet skal ha tak så hardt at det ikke får sugd nok bryst inn i munnen. Prøv å trill brystknoppen din mellon tommel og pekefinger til melken begynner å renne,håndmelk deg litt til det er mykt under det brune området før du legger barnet til. Pass på at barnet gaper høyt før du kobler han til. Hvis der er smertefullt etter de første takene, suger barnet feil. Sår gror raskere når de holdes fuktige.Erfaringsmessig er albueskjell lindrende, da sår hud holder seg fuktig mellom ammingene og du slipper gnissing fra tøy. Kok albueskjellene daglig. Berør minst mulig såre brystknopper, da bakterier fra fingre lett kan lage infeksjon. Du sier du får lett tilstoppninger. Legg barnet til brystet i en stilling så banet har haken mot området som er hardt. Haken skal være godt inn i brystet når barnet suger.Hvis du må holde en finger på brystet for å få nesen fri, er det feil tak. Syntocinonspray kan hjelpe på utdrivningen. Lykke til!

Kjære Tullerull. ser at du har fått mange gode svar. En grunn til at du nå blir sår igjen kan være pga din høye melkeproduksjon. Når brystet er oversfyllt med melk er området rundt brystknoppen, areola, der barnet skal ha tak så hardt at det ikke får sugd nok bryst inn i munnen. Prøv å trill brystknoppen din mellon tommel og pekefinger til melken begynner å renne,håndmelk deg litt til det er mykt under det brune området før du legger barnet til. Pass på at barnet gaper høyt før du kobler han til. Hvis der er smertefullt etter de første takene, suger barnet feil. Sår gror raskere når de holdes fuktige.Erfaringsmessig er albueskjell lindrende, da sår hud holder seg fuktig mellom ammingene og du slipper gnissing fra tøy. Kok albueskjellene daglig. Berør minst mulig såre brystknopper, da bakterier fra fingre lett kan lage infeksjon. Du sier du får lett tilstoppninger. Legg barnet til brystet i en stilling så banet har haken mot området som er hardt. Haken skal være godt inn i brystet når barnet suger.Hvis du må holde en finger på brystet for å få nesen fri, er det feil tak. Syntocinonspray kan hjelpe på utdrivningen. Lykke til!

Jeg lurer bare på om det tyder på at han suger feil hvis det bare gjør vondt de første takene. Etter ca et halvt minutt, når melken renner godt er det ikke spesielt vondt (bare litt sårt fordi jeg er litt rød på området rundt brystvorten). Er det slik at det ikke skal gjøre vondt uansett hvis han suger riktig (altså ikke de første kraftige takene heller?)

Jeg har fått jordmor til å kontrollere at han suger riktig, og hun sa det så fint ut.

Unnskyld maset.....

Annonse

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Jeg lurer bare på om det tyder på at han suger feil hvis det bare gjør vondt de første takene. Etter ca et halvt minutt, når melken renner godt er det ikke spesielt vondt (bare litt sårt fordi jeg er litt rød på området rundt brystvorten). Er det slik at det ikke skal gjøre vondt uansett hvis han suger riktig (altså ikke de første kraftige takene heller?)

Jeg har fått jordmor til å kontrollere at han suger riktig, og hun sa det så fint ut.

Unnskyld maset.....

Kjære Tullerull. For noen kvinner kan de færste sugetakene når utdrivningsrefleksen setter inn kjennes ømme.

Unnskyld maset.....

Jeg opplevde i begge mine ammeperioder at de første takene var vonde når sårheten begynte å gi seg, men før jeg var blitt helt bra.

Jeg tror at så lenge det ikke gjør vondt etter de første takene, kan ammestillingen være helt fin.

Hos meg gikk i hvertfall også disse smertene over etter hvert, så jeg håper at det skjer med deg også.

Albueskjell er forøvrig et godt tips, de utgjorde en enorm forskjell hos meg.

Du maser da ikke,jeg synes du er rå ;-)

Nei,jeg tror ikke dette kommer av feil sugetak.

Helt i begynnelsen blir de fleste "litt" såre.Noen blir skikkelig plaget pga dette,som burde vært tatt tak i med en gang.

Albuskjell,ullinnlegg og ev lansinoh/purelan bruker fungere genialt når sårheten ikke kommer av feilstilling.

Det jeg fikk forklart på sykehuset var at brystet har problemer med å omstille seg fuktighetsmessig.Altså huden.Du ville sikkert også fått tørr hud om du plutselig begynte å dusje 6 ganger om dagen.Hvis det i tillegg ble gnidd mye på denne huden,ville du blitt sår over hele kroppen.

Det samme skjer gjerne med puppene.De trenger tid til å omstille seg,og i mellomtiden kan det være lurt å hjelpe dem med fuktigheten.

ALbuskjell vil holde puppene badet i melk (husk å lufttørke dem etter amming før du setter dem på) og dermed gi dem nok fuktighet.

Om nettene bruker man jo ikke albuskjell,så da kan det være kjekt å behandle med lanolinsalve.Dette holder brystet mykt,binder fuktigheten og er fullt spiselig.

Prøv!!

Det virker jo sansynlig at det er denne "førstegangs-sårheten" som rammer deg nå,siden du har trappet såpass opp i ammingen.

Håper det ordner seg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...