Gjest Mor til en snill gutt Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Sønnen min har vist sider på skolen den siste tid som gjør at læreren er bekymret. Han er ukonsentrert og virker lei seg. Jeg stilte meg positiv til at sosiallærer har han til samtaler. Jeg vet at sønnen min de siste månedene har bekymret seg for forhold hos faren. (Vi bor ikke sammen, og han er der annenhver helg) Skal jeg informere sosiallærer og lærer om det? Da må de i såfall tie om at de vet, for det er viktig i forhold til tillit mellom sønnen min og meg. På den måten har jeg også oversikt over hva som skjer hos far, også at jeg bevarer et godt forhold til han. På den annen side vet far at jeg vet, og vi har en god dialog. Om han får vite at jeg snakker med andre om det er forholdet vårt ødelagt, noe som igjen går ut over vår sønn. Jeg tenker at jeg kan informere skolen om problemene, og få dem til "lokke" ut av han hva som er vanskelig. Med det bevarer alle vennskapet, men faren kan bli på hugget i forhold til skolen, om han får høre noe. Hva tenker dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Hvis du mistenker at det er noe galt hos faren, hadde jeg gått til familievernkontoret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg tror det er greit å fortelle slike ting til de som tar vare på din sønn på skolen. Hensikten din er jo ikke å sværte noen, men å gjøre det beste for gutten. Er de proffe nok til å ta seg av gutten på en god måte, klarer de sikkert også å behandle denne informasjonen på en måte som ikke skaper konflikter dere imellom så lenge de vet om ditt dilemma. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til en snill gutt Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg tror det er greit å fortelle slike ting til de som tar vare på din sønn på skolen. Hensikten din er jo ikke å sværte noen, men å gjøre det beste for gutten. Er de proffe nok til å ta seg av gutten på en god måte, klarer de sikkert også å behandle denne informasjonen på en måte som ikke skaper konflikter dere imellom så lenge de vet om ditt dilemma. mvh Ja, jeg føler at skolen virkelig ønsker å hjelpe sønnen min, men også at jeg holder tilbake opplysninger for å være lojal overfor han. Jeg tenker også at det vil være supert for han å snakke med en nøytral person, men at de kanskje trenger litt informasjon for å komme kjappere til kjernen overfor han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Du tenker selvfølgelig på din sønns beste, og jeg kan forstå annet enn at det er best for din sønn at de som skal hjelpe ham vet mest mulig om situasjonen hans. Du kan jo samtidig fortelle dem om nettopp dette dilemmaet du tar opp her - de buser neppe ut med det overfor ham, men kan være greit de har kjennskapen. (når det er sagt har jeg liten direkte erfaring med problemstillingen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Du tenker selvfølgelig på din sønns beste, og jeg kan forstå annet enn at det er best for din sønn at de som skal hjelpe ham vet mest mulig om situasjonen hans. Du kan jo samtidig fortelle dem om nettopp dette dilemmaet du tar opp her - de buser neppe ut med det overfor ham, men kan være greit de har kjennskapen. (når det er sagt har jeg liten direkte erfaring med problemstillingen) Som du sikkert forstod manglet det et "ikke" i første setning :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ja, jeg føler at skolen virkelig ønsker å hjelpe sønnen min, men også at jeg holder tilbake opplysninger for å være lojal overfor han. Jeg tenker også at det vil være supert for han å snakke med en nøytral person, men at de kanskje trenger litt informasjon for å komme kjappere til kjernen overfor han. Tror nok alle parter er tjent med at du gir dem den relevante informasjonen. Jeg er ganske sikker på at de du har å gjøre med på skolen også tidligere har vært i situasjoner der A ikke må vite at vi vet og slett ikke at B har fortalt oss det. (Ikke så godt skrevet, men missforstå meg rett.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hei. Når du først har blandet inn hjelpeapparatet (som er kjempefint) så er det nok best å legge alle korta på bordet, så de får hjulpet sønnen din best mulig. Jeg skjønner godt du er bekymret for forholdet til faren. Men hva med å prate med faren og be han evt. bli med på møtet - så kan han fortelle det selv hva som er i veien? Da føler han seg ikke utelatt eller baksnakket, og han får mulighet til å være en ansvarlig og oppegående far som vil hjelpe sønnen sin. Det er viktig for sønnen deres at dere samarbeider godt og har en åpendialog - både med hevrandre og sønnen, og de som vil/kan hjelpe å bedre situasjonen for sønnen deres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Dersom skolen skal kunne hjelpe så er det jo selvsagt viktig at de får greie på ting som kan ha betydning her. Så jeg synes du skal si det. Men du kan jo gjerne si i fra at dette er sensitivt, og fortelle som du har gjort her. De fleste er vel smarte nok så de forstår dette. Lykke til. Og flott at du ser positivt på å få hjelp. Det trenger vi alle med jevne mellomrom:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Fortell det til skolen, men gjør de oppmerksom på omstendighetene. Du kan vel også fortelle til faren at gutten er blitt tatt ut til samtale av skolen, slik at han er informert hvis gutten skulle fortelle det..? Jeg ville ikke utdypet i detaljer om hva de skal snakke om dersom det betyr "bråk". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til en snill gutt Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Fortell det til skolen, men gjør de oppmerksom på omstendighetene. Du kan vel også fortelle til faren at gutten er blitt tatt ut til samtale av skolen, slik at han er informert hvis gutten skulle fortelle det..? Jeg ville ikke utdypet i detaljer om hva de skal snakke om dersom det betyr "bråk". Ja, det var akkurat sånn jeg tenkte å gjøre det. Faren er allerede informert, men at han kan være en del av problemene til sønnen min vet han ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til en snill gutt Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Dersom skolen skal kunne hjelpe så er det jo selvsagt viktig at de får greie på ting som kan ha betydning her. Så jeg synes du skal si det. Men du kan jo gjerne si i fra at dette er sensitivt, og fortelle som du har gjort her. De fleste er vel smarte nok så de forstår dette. Lykke til. Og flott at du ser positivt på å få hjelp. Det trenger vi alle med jevne mellomrom:-) Ja, jeg tror jeg skal fortelle alt som kan være viktig når han nå skal få noen å snakke med :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til en snill gutt Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hei. Når du først har blandet inn hjelpeapparatet (som er kjempefint) så er det nok best å legge alle korta på bordet, så de får hjulpet sønnen din best mulig. Jeg skjønner godt du er bekymret for forholdet til faren. Men hva med å prate med faren og be han evt. bli med på møtet - så kan han fortelle det selv hva som er i veien? Da føler han seg ikke utelatt eller baksnakket, og han får mulighet til å være en ansvarlig og oppegående far som vil hjelpe sønnen sin. Det er viktig for sønnen deres at dere samarbeider godt og har en åpendialog - både med hevrandre og sønnen, og de som vil/kan hjelpe å bedre situasjonen for sønnen deres. ''Men hva med å prate med faren og be han evt. bli med på møtet - så kan han fortelle det selv hva som er i veien? Da føler han seg ikke utelatt eller baksnakket, og han får mulighet til å være en ansvarlig og oppegående far som vil hjelpe sønnen sin. '' Det er helt umulig. Faren ville nektet å være med på et slikt møte, og om han visste at jeg nevner dette for sosiallærer er vårt forhold ødelagt. Jeg tror han skjønner alvoret langt bedre om sønnen vår forteller om dette, for det er tross alt faren som har et problem som han har vært lite villig til å gjøre noe med, som går ut over vårt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 ''Men hva med å prate med faren og be han evt. bli med på møtet - så kan han fortelle det selv hva som er i veien? Da føler han seg ikke utelatt eller baksnakket, og han får mulighet til å være en ansvarlig og oppegående far som vil hjelpe sønnen sin. '' Det er helt umulig. Faren ville nektet å være med på et slikt møte, og om han visste at jeg nevner dette for sosiallærer er vårt forhold ødelagt. Jeg tror han skjønner alvoret langt bedre om sønnen vår forteller om dette, for det er tross alt faren som har et problem som han har vært lite villig til å gjøre noe med, som går ut over vårt barn. Jeg har faktisk aldri fått lov å ha et møte med skolen uten at faren har fått skriv om det og blitt bedt om å komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg har faktisk aldri fått lov å ha et møte med skolen uten at faren har fått skriv om det og blitt bedt om å komme. Jeg synes det er mest rettferdig! Å gå bak ryggen på noen, er aldri bra:( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg synes det er mest rettferdig! Å gå bak ryggen på noen, er aldri bra:( Jeg trodde det var en selvfølge. Jeg har en gang spurt om å ha konferansetime alene fordi faren var på ferie i tre mnd men da ble det utsatt til han kom hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til en snill gutt Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg har faktisk aldri fått lov å ha et møte med skolen uten at faren har fått skriv om det og blitt bedt om å komme. Da har du sikkert en veldig engasjert far for barnet ditt, en som ønsker å engasjere seg i skolearbeid og fritid. Far til min sønn vil helst slippe alle slike ting. Han har vært med på et par møter, men han sier ingenting. Etterhvert har det vært best for både meg og han at jeg går. Jeg sorterer ut det læreren sier når jeg gir faren referat, og det sparer sønnen min for kritikk mot både han selv og lærere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Da har du sikkert en veldig engasjert far for barnet ditt, en som ønsker å engasjere seg i skolearbeid og fritid. Far til min sønn vil helst slippe alle slike ting. Han har vært med på et par møter, men han sier ingenting. Etterhvert har det vært best for både meg og han at jeg går. Jeg sorterer ut det læreren sier når jeg gir faren referat, og det sparer sønnen min for kritikk mot både han selv og lærere. Jeg bytter gjerne, han overtar hele møtet og snakker om helt uvesentlige ting 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til en snill gutt Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg synes det er mest rettferdig! Å gå bak ryggen på noen, er aldri bra:( Jeg føler jeg har to valg: Det ene er å fortelle far og sønn om årsaken til at han går til sosiallærer. Det kan føre til at faren får et fiendtlig forhold til meg, noe som er svært sannsynlig. Det igjen kan føre til at sønnen vår får en lojalitetskonflikt i forhold til faren, slik at jeg mister oversikten over hva som skjer når han er der. Det andre der er at dårlig stemning mellom meg og faren vil virke negativt inn på vår sønn. Han er ikke tjent med det. Det andre som kan skje er at tillitsforholdet til min sønn blir ødelagt. Han har i full fortrolighet fortalt meg ting som er veldig vanskelig for han. Han er glad i både mor og far, og i denne situasjonen er det viktig at jeg gir _han_ hjelp. Faren ønsker ingen hjelp. Mitt andre valg er å være åpen overfor skolen om problemene, men samtidig be dem tie om det de vet. På den måten kan de lokke ut av han hvorfor han er så lei seg, og så ta det opp med oss foreldre. På den måten kan faren forstå hvor alvorlig det er, men han har likevel ingen sinne overfor meg. Sønnen vår vil han aldri angripe for dette. Jeg må tenke på sønnen vår framfor faren i dette tilfellet, og for sønnen er det viktig at vi foreldre har en god dialog. Jeg har snakket med faren, men han har ikke fått orden på tingene, selv om det ble lovet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg føler jeg har to valg: Det ene er å fortelle far og sønn om årsaken til at han går til sosiallærer. Det kan føre til at faren får et fiendtlig forhold til meg, noe som er svært sannsynlig. Det igjen kan føre til at sønnen vår får en lojalitetskonflikt i forhold til faren, slik at jeg mister oversikten over hva som skjer når han er der. Det andre der er at dårlig stemning mellom meg og faren vil virke negativt inn på vår sønn. Han er ikke tjent med det. Det andre som kan skje er at tillitsforholdet til min sønn blir ødelagt. Han har i full fortrolighet fortalt meg ting som er veldig vanskelig for han. Han er glad i både mor og far, og i denne situasjonen er det viktig at jeg gir _han_ hjelp. Faren ønsker ingen hjelp. Mitt andre valg er å være åpen overfor skolen om problemene, men samtidig be dem tie om det de vet. På den måten kan de lokke ut av han hvorfor han er så lei seg, og så ta det opp med oss foreldre. På den måten kan faren forstå hvor alvorlig det er, men han har likevel ingen sinne overfor meg. Sønnen vår vil han aldri angripe for dette. Jeg må tenke på sønnen vår framfor faren i dette tilfellet, og for sønnen er det viktig at vi foreldre har en god dialog. Jeg har snakket med faren, men han har ikke fått orden på tingene, selv om det ble lovet. ''Mitt andre valg er å være åpen overfor skolen om problemene, men samtidig be dem tie om det de vet. På den måten kan de lokke ut av han hvorfor han er så lei seg, og så ta det opp med oss foreldre. På den måten kan faren forstå hvor alvorlig det er, men han har likevel ingen sinne overfor meg. Sønnen vår vil han aldri angripe for dette.'' Du har kun sønnen din og hans forhold til sin far i tankene, da synes jeg ditt andre valg er glimrende;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.