Gå til innhold

Førstehjelp ved kvelning?

Gjest Niccola

Anbefalte innlegg

Apropos "kvalt av kjærlighet på pinne" -

hva gjør man om barnet setter noe fast i halsen? En drue, en kjærlighet, en nøtt...

Heimlich-manøveren ville vel være min første tanke, samtidig som en selv eller noen andre sporenstreks ringer 113.

Holde ungen opp/ned og dunke i ryggen?

Bruke fingrene og prøve å fiske opp det som sitter fast? (ser for meg at det er umulig å fiske opp en sleip drue)

Om man ikke får opp det som sitter fast, nytter det jo ikke å dytte det lengre ned, luftrøret vider seg vel ikke ut før et stykke nedover? Spørs jo på hvor stor ungen er også..

Prøve å få ungen til å kaste opp?

Jeg kan ikke forestille meg hvor dramatisk en slik situasjon er, der det står om minutter, og ungen sikkert blir panisk av ikke å få puste, og foreldrene ikke vet sin arme råd.. :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er barnet lite (inntil 1-2 år) skal barnet legges med magen over den voksnes lår, og så slår en bestemt mellom skulderbladene.

Jeg har aldri lært det Heimlich (?)-grepet, men jeg tror det er det en skal gjøre dersom barnet er litt større.

Ambulansepersonell har vel kompetanse til snitt i luftrøret (trakeometri?), men det tar jo som regel en stund før de kommer til.

Min eldste ble blå og slapp i kanskje 30-60 sekunder da han var 2 mnd - jeg prøvde å gi ham flaske, og han satte melk i vrangstrupen og klarte ikke puste. Jeg la ham da over låret som beskrevet over, og det gikk bra. Uff - det var fælt, selv om det varte i kort tid.

Hørte om et lite barn som satte bolle i vrangstrupen (hadde tygget den til en seig klump). I nabohuset bodde det en lege som kunne trakeometri, og det gikk greit med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet lite (inntil 1-2 år) skal barnet legges med magen over den voksnes lår, og så slår en bestemt mellom skulderbladene.

Jeg har aldri lært det Heimlich (?)-grepet, men jeg tror det er det en skal gjøre dersom barnet er litt større.

Ambulansepersonell har vel kompetanse til snitt i luftrøret (trakeometri?), men det tar jo som regel en stund før de kommer til.

Min eldste ble blå og slapp i kanskje 30-60 sekunder da han var 2 mnd - jeg prøvde å gi ham flaske, og han satte melk i vrangstrupen og klarte ikke puste. Jeg la ham da over låret som beskrevet over, og det gikk bra. Uff - det var fælt, selv om det varte i kort tid.

Hørte om et lite barn som satte bolle i vrangstrupen (hadde tygget den til en seig klump). I nabohuset bodde det en lege som kunne trakeometri, og det gikk greit med barnet.

Trakeostomi, ja. Har sett det på TV faktisk, hvor man ble vist at dette kunne gjøres ved å stikke med en kulepenn akkurat i halsgropen. Vel, jeg tror ikke jeg hadde klart akkurat det. ikke med en kniv heller, kun med assistanse over telefon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et større barn tar man Heimlichmanøveren ja. Et mindre barn snur man opp-ned (evt. henger det over den ene armen) og dunker det hardt mellom skulderbladene.

Men om barnet hoster selv skal man ikke gjøre noe, da forstyrrer man den naturlige refleksen for å få fremmedlegemet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakeostomi, ja. Har sett det på TV faktisk, hvor man ble vist at dette kunne gjøres ved å stikke med en kulepenn akkurat i halsgropen. Vel, jeg tror ikke jeg hadde klart akkurat det. ikke med en kniv heller, kun med assistanse over telefon....

Jeg måtte nok ha hatt assistanse på telefon ja. Fryktelig vanskelig - men dersom barnet er bevisstløst, og du vet at ambulansen er minst 15 min unna og alternativet er død eller at en prøver - så hadde jeg nok prøvd.

Jeg skjønte ikke helt det med en penn. Mener du det røret inni kulepennen?

Under et zoologifag i studiene prøvde vi dette på ei rotte da vi dissekerte den. Men det var faktisk fascinerende å se hvordan vi snittet, puttet inn et tynt glassrør og pustet inn - og vi så hvordan lungene ble fylt av luft!

I vår var jeg vitne til en drukningsulykke som dessverre endte med døden for denne jenta. Jeg leste da masse om livredning i forbindelse med drukning - men det er jo annerledes når noe fysisk blokkerer og virkelig sitter fast i luftrøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nok ha hatt assistanse på telefon ja. Fryktelig vanskelig - men dersom barnet er bevisstløst, og du vet at ambulansen er minst 15 min unna og alternativet er død eller at en prøver - så hadde jeg nok prøvd.

Jeg skjønte ikke helt det med en penn. Mener du det røret inni kulepennen?

Under et zoologifag i studiene prøvde vi dette på ei rotte da vi dissekerte den. Men det var faktisk fascinerende å se hvordan vi snittet, puttet inn et tynt glassrør og pustet inn - og vi så hvordan lungene ble fylt av luft!

I vår var jeg vitne til en drukningsulykke som dessverre endte med døden for denne jenta. Jeg leste da masse om livredning i forbindelse med drukning - men det er jo annerledes når noe fysisk blokkerer og virkelig sitter fast i luftrøret.

Huff, den historien om drukningen husker jeg når du nevner det! Grusomt :-(

Kulepennen er visst anvendelig om man ikke har kniv innen rekkevidde. Er sikkert 15 år siden jeg så det, men det festet seg bare.. Enig i at man ville nok gjort hva som helst om ungen lå der bevisstløs og blå.. Huff, jeg grøsser.

Og som jeg skrev et annet sted, jeg vet om et barn som døde etter å ha satt fast en drue i halsen i matbutikken.. Så tragisk som det kan få blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller minste legges med magen mot den voksnes lår og man slår hardt mellom skulderbladene (ikke oppe ved nakken). Større barn holder man opp ned etter bena og slår mellom skulderbladene. Når barna er for store til det (og voksne) brukes heimlich-manøveren. Man står bak barnet, tar hendene sammen og dytter hardt inn og opp i magen rett under ribbena. Er du alene (og det er du som har satt noe i halsen) kan du bruke ryggen på en spisestuestol el. og gi et raskt og sterkt press mot samme punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på et førstehjelpskurs en gang og kursholderen fortalte om en baby som fikk ei klinkekule i halsen. Mor tok babyen over skuldra og slo hardt mellom skulderbladene noen ganger. Plutselig føyk klinkekula ut av munnen til ungen og traff et vindu som knuste!

Jeg husker kursholder sa vindu, men det høres nesten for utrolig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, den historien om drukningen husker jeg når du nevner det! Grusomt :-(

Kulepennen er visst anvendelig om man ikke har kniv innen rekkevidde. Er sikkert 15 år siden jeg så det, men det festet seg bare.. Enig i at man ville nok gjort hva som helst om ungen lå der bevisstløs og blå.. Huff, jeg grøsser.

Og som jeg skrev et annet sted, jeg vet om et barn som døde etter å ha satt fast en drue i halsen i matbutikken.. Så tragisk som det kan få blitt.

Kniv trenger du uansett, kulepennen er for å holde passasjen åpen (tar ut innmaten i pennen og beholder det ytre røret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniv trenger du uansett, kulepennen er for å holde passasjen åpen (tar ut innmaten i pennen og beholder det ytre røret).

Ahh.. sånn var det, ja! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største, den gang 15 mnd, satte en ostebit i halsen en gang.

Jeg hørte at dette var alvorlig (merkelig lyd, gitt!) og beinet ut med ungen. Nærmeste nabo den gang var en sykepleier, som har jobbet på intensivavdeling og akuttmedisinsk avdeling.

Hun skjønte alvoret øyeblikkelig, stilte ingen spørsmål, tok ungen fra meg og gikk inn med ham.

Hun jobbet intenst med ham - holdt vel på ca 10 min (luftrøret kunne ikke vært helt blokkert), og måtte tilslutt stikke fingeren laaaangt ned i halsen hans. Fikk fisket ut osten på den måten.

Ungen var blå rundt munnen da.

Selv lurte jeg på om jeg burde smurt et knekkebrød (!) og gitt ham... Helt apatisk var jeg. Merkelig egentlig. Ser på meg selv som en nogenlunde fornuftig person, men denne gangen var hjernen helt på bærtur.

Heldigvis gikk det bra, og jeg tenker stadig på den gamle naboen vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største, den gang 15 mnd, satte en ostebit i halsen en gang.

Jeg hørte at dette var alvorlig (merkelig lyd, gitt!) og beinet ut med ungen. Nærmeste nabo den gang var en sykepleier, som har jobbet på intensivavdeling og akuttmedisinsk avdeling.

Hun skjønte alvoret øyeblikkelig, stilte ingen spørsmål, tok ungen fra meg og gikk inn med ham.

Hun jobbet intenst med ham - holdt vel på ca 10 min (luftrøret kunne ikke vært helt blokkert), og måtte tilslutt stikke fingeren laaaangt ned i halsen hans. Fikk fisket ut osten på den måten.

Ungen var blå rundt munnen da.

Selv lurte jeg på om jeg burde smurt et knekkebrød (!) og gitt ham... Helt apatisk var jeg. Merkelig egentlig. Ser på meg selv som en nogenlunde fornuftig person, men denne gangen var hjernen helt på bærtur.

Heldigvis gikk det bra, og jeg tenker stadig på den gamle naboen vår!

''Selv lurte jeg på om jeg burde smurt et knekkebrød (!) og gitt ham... ''

Er også redd for at jeg vil reagere helt aparte...

Godt du hadde naboen din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått førstehjelpskurs både fro voksne og småbarn. Når det gjelder babyen skal man først se om man kan få ut det som sitter fast, så dunke dem mellom skulderbladene. På større barn gjør man som voksne, klemmer til i solar plexus.

Da poden var baby (3 mnd) ble han blå i ansiktet og fikk ikke puste. Da holdt jeg han i beina og dunka han i ryggen, en stor slimklump (kompakt) kom ut + oppkast og mer slim.. Da skjønte jeg at det eikke var vanlig forkjølelse og fikk bekreftet at han hadde astma. Herregud jeg var helt skjelven etterpå. Trodde han skulle dø.

Jeg tror jeg handler automatisk når det skjer noe alvorlig.. Vært borti to andre situasjoner der jeg må ha hjulpet et menneske og fått tilkalt ambulanse. Men jeg blir helt vrak etterpå da... Da det kommer veltende innover meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv lurte jeg på om jeg burde smurt et knekkebrød (!) og gitt ham... ''

Er også redd for at jeg vil reagere helt aparte...

Godt du hadde naboen din!!

Ja, snakker om amøbereaksjon fra min side...

Uff.

Gode naboer er gull verdt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakker om amøbereaksjon fra min side...

Uff.

Gode naboer er gull verdt! :-)

Det var da høyst fornuftig å løpe ut med ungen siden du hadde kvalifiserte folk i nærheten! Synes ikke du skal være annet enn stolt av reaksjonen din, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da høyst fornuftig å løpe ut med ungen siden du hadde kvalifiserte folk i nærheten! Synes ikke du skal være annet enn stolt av reaksjonen din, jeg.

Ja, men knekkebrød, da...

Uff, kan smile av det nå, over 10 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...