Snikkersen Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Datteren min går i 5. klasse, og nå har vennene hennes oppdaget facebook. Jeg er mye på facebook, bruker det både privat og i jobb - som en grei måte å bygge nettverk på. Jeg legger ut alt mulig, forteller om private ting m.m. Nå har jeg begynt å få venneforespørsler fra min datters venner. Hun er ikke på facebook, og har heller ingen interesse av det. Heldigvis. Jeg synes ikke det er et sted for barn, og facebook sier selv at de har 13 års grense. Jeg vil holde datteren min unna i hvert fall frem til da! Hva synes dere? Er det greit å trykke på "ignorer" ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 ja. Det er ikke dine venner og facebook er for dem over 13år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Det er absolutt greit å ignorere slike forespørsler, ja!!!! Jeg gjør det sjøl, titt og ofte... Jeg er i tillegg lærer, i barneskolen, og jeg avviser absolutt alle forespørsler jeg får fra elever ved skolen jeg jobber på. Uansett om jeg kjenner dem "privat", også. Så bare ignorer ivei!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Trykk ignorer, ja, det hadde jeg gjort :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Det er absolutt greit å ignorere slike forespørsler, ja!!!! Jeg gjør det sjøl, titt og ofte... Jeg er i tillegg lærer, i barneskolen, og jeg avviser absolutt alle forespørsler jeg får fra elever ved skolen jeg jobber på. Uansett om jeg kjenner dem "privat", også. Så bare ignorer ivei!!! Er du venn med foreldrene deres? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg ignorerer alle slike henvendelser fra min datters venninner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Det velger du selv. Alt er lov. Jeg ville nok ikke ignorert de, men heller skjermet hva de fikk tilgang til, hvis det er noe du legger ut som ikke egner seg for dem. Feks at de ikke kan se bilder, status osv. Men nå bruker jeg ikke facebook til å utlevere meg selv så mye, så her blir alle jeg kjenner godtatt som "venner". Enkelte har ikke tilgang til de få bildene jeg har lagt ut og noen ser ikke statusen min heller, men der er det sjelden jeg skriver noe alikevel. Angående alder, så synes jeg ikke de som er så unge har behov for å være på facebook. De har ikke det "nettvettet" som skal til for å bruke det. Så mine får pent vente til de er 13 år ja. Men andres unger kan jeg ikke bestemme over, det er opp til deres foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Klart det er greit å ignorere dem du ønsker. Men jeg ville ikke gjort det. Jeg ville heller lagt dem på limited. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg ignorerer min datters venner (det er forresten nesten ingen av dem som har Facebook). Jeg ønsker ikke at de skal kunne lese statuser og profilen min... Jeg vet at jeg kan gi de begrenset tilgang, men jeg føler det unaturlig å ha dem som venner... Har de på MSN da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Det blir for dumt synes jeg.. Facebook er ingenting for barn, og det er 16 års grense der.. Ville ikke vært venner med unger på face, de har ikke lov til å være der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Min sønn på snart 12 får ikke lov å opprett profil på facebook og dermed ignorer jeg lett alle under 13 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Det blir for dumt synes jeg.. Facebook er ingenting for barn, og det er 16 års grense der.. Ville ikke vært venner med unger på face, de har ikke lov til å være der. Det er 13 års-grense på facebook, ikke 16:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 La barna få ha egne venner. Du trenger ikke å "blande deg inn" her. Det må du jo gjerne fortelle dem når de kommer også. Så de ikke føler at du avviser dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molynx Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg benytter Ignorer knappen rett som det er på Facebook. Ikke det at jeg er der særlig ofte, kanskje en gang hver tredje mnd, men jeg akter iallefall ikke "bli venner" med folk jeg knapt vet hvem er, bare for å få en "skryteliste". Så jeg trykker bare på bekreftelsesknappen hvis det er en person jeg ER venner med. For det er slik det er blitt på den Fjesboka har jeg inntrykk av...Falskt og intetsigende. Mange jobber intenst med å få så lang "venneliste" som mulig, bare for å kunne skryte; "se så populær jeg er, som har så mange venner"... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg har litt blanda tanker i forhold til problemstillingen. På visse områder kan det være positivtå ha kontakt med dine barns venner gjennom et media som facebook. Du kan følge med på hva de driver med (tenker da ikke på å forfølge dem), man knytter bånd mellom barn og voksen, som kan være kjekt å ta med seg utover i tenårene. Men om jeg hadde mange av mine barns venner på min venneliste,så ville jeg nokt tenkt over hva jeg legger ut av bilder osv... Samtidig så gjør jeg det allerede. Legger ikke ut om ting og tang eller bilder som kan tolkes feil. Være seg i forhold til arbeidsgiver, kolleger, familie og venner. Det du finner om meg der, kunne du fint funnet i fotoalbumet i stua. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Generelt synes jeg det er greit å klikke ignorer på de man ikke ønsker på vennelisten. Men ikke skjønner jeg at man legger ut bilder og annet stoff som barnas venner eller kolleger for den saks skyld ikke burde se. Har selv ikke så gamle barn at det er aktuelt ennå, men tror nok jeg ville "akseptert" om det hadde vært aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jasså, er jeg sånn altså?? ;o) Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg benytter Ignorer knappen rett som det er på Facebook. Ikke det at jeg er der særlig ofte, kanskje en gang hver tredje mnd, men jeg akter iallefall ikke "bli venner" med folk jeg knapt vet hvem er, bare for å få en "skryteliste". Så jeg trykker bare på bekreftelsesknappen hvis det er en person jeg ER venner med. For det er slik det er blitt på den Fjesboka har jeg inntrykk av...Falskt og intetsigende. Mange jobber intenst med å få så lang "venneliste" som mulig, bare for å kunne skryte; "se så populær jeg er, som har så mange venner"... ''For det er slik det er blitt på den Fjesboka har jeg inntrykk av...Falskt og intetsigende. Mange jobber intenst med å få så lang "venneliste" som mulig, bare for å kunne skryte; "se så populær jeg er, som har så mange venner"...'' Må smile av dette argumentet, det kommer opp med jevne mellomrom. Mitt inntrykk er at det kommer av dem som - ønsket eller uønsket - har kort venneliste selv, eller som er veldig skeptiske til å legge igjen spor på nettet. Selv har jeg et sted tett opp mot 500 venner og har slettes ikke "jobbet intenst" for å få dette. Ikke skryter jeg av det heller -dette er faktisk først gang jeg kommenterer det. Noen har jeg addet selv, men de fleste har addet meg, fordi jeg har en jobb der jeg treffer mye folk. Det er helt greit at du har ditt forhold til fb, men du trenger vel ikke anta så mye om at vi som har et annet forhold til fb er sånn eller sånn, sånn rent personlighetsmessig gjør du vel?? ;o) For å si det sånn, jeg har 600 kontakter på telefonen min også jeg, og det vet jeg godt, for jeg har akkurat reinstalert den. Og - mailboksen min ser likedan ut - når jeg klikker feks a (dersom jeg skal sende til noen som begynner med a) kommer det en laaaaang liste med forslag om hvem jeg kan pre-velge. Og igjen - dette handler dels om jobb, men også at jeg har en stor bekjentskapskrets. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inntrykk Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg benytter Ignorer knappen rett som det er på Facebook. Ikke det at jeg er der særlig ofte, kanskje en gang hver tredje mnd, men jeg akter iallefall ikke "bli venner" med folk jeg knapt vet hvem er, bare for å få en "skryteliste". Så jeg trykker bare på bekreftelsesknappen hvis det er en person jeg ER venner med. For det er slik det er blitt på den Fjesboka har jeg inntrykk av...Falskt og intetsigende. Mange jobber intenst med å få så lang "venneliste" som mulig, bare for å kunne skryte; "se så populær jeg er, som har så mange venner"... ''For det er slik det er blitt på den Fjesboka har jeg inntrykk av...Falskt og intetsigende. Mange jobber intenst med å få så lang "venneliste" som mulig, bare for å kunne skryte; "se så populær jeg er, som har så mange venner"...'' Det er godt du presiserer at det bare er et inntrykk du har, for mitt inntrykk er noe HELT annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ignorerer Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg syns det er greit å ignorere, og gjør det overfor alle mine barns venner. Jeg har forklart dem at jeg har gjort det sånn fordi jeg syns det er greit å ikke se alt deres venner skriver. Sannheten er imidlertid at jeg i tillegg syns det er greit at de ikke trenger å se det mine venner og bekjente skriver eller legger ut. Det er ikke det at ting er grovt eller noe, men innimellom kan det komme noen mer "voksent", og jeg gidder ikke å drive å sjekke og sensurere siden min gitt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Er du venn med foreldrene deres? Hm, noen av dem ja... Jeg har jo venner i RL selv om jeg er lærer, også.... Men ser "problemet"... Dog, elever jeg ikke ha rnoe med å gjøre på fritida, eller gjennom foreldrene, vil jeg ikke ha som venner på FB, nei... :-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.