Gå til innhold

Kredittkort gjeld?


Spirello

Anbefalte innlegg

er det noe alle har eller? Fått inntrykk av at de fleste har kredittkort og gjeld på det kortet.. Samboern min har det, selv om jeg er i mot hele opplegget, men det er opp til han da vi har delt, men allikevel egen økonomi. :)

Er to damer på jobben min som shopper masse vesker, sko, klokker, klær osv. og ser hele tider superstilige ut, men begge har fortalt at de har handla med kredittkort. De er 40+, gift og har barn. Begge sier ikke noe til mannen om dette, for da "blir han forbanna". Synes dette er merkelig.. handle masse ting/klær man ikke trenger på kreditt? Jeg har ingen hemmeligheter for samboern min når det gjelder min økonomi. Alle felles utgiter deles likt, og det som er til overs på konto er mine penger - men det går jo med i samma sluket det og, samme gjelder hans penger..

Venninna mi har gjeld på 50 000,-. Bare shoppa og handla tull egentlig. hun synes det er flaut og veit ikke hvordan det kunne bli så mye. Jeg bruker aldri penger jeg ikke har, og hater å skylde penger. Glad for jeg er budsjett-rytter egentlig når jeg registrerer hvor fort det kan gå skeis med kredittkortbruk.. Skjønner det kan være kjekt å ha som resverve, men å bruke det på tull synes jeg er sykt. Har dere kredittkort, og hva bruker dere det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    5

  • Mary Poppins

    4

  • Spirello

    3

Mannen min har kredittkort, men han er så snusfornuftig når det gjelder bruk av penger, at det er helt greit. Jeg har med vilje valgt å ikke ha kredittkort, fordi jeg har - som du - ei venninne som stadgi vekk bruker altfor mye på kredittkort, og "glemmer liksom" at det skal betales tilbake. Også hun er litt forsiktig med å fortelle om dette til mannen....

Jeg har kredittkort gjennom jobben, og det fungerer veldig bra - så når jeg reiser med jobben, betaler jeg alle utgifter med det, og slipper å legge ut noe fra min privatkonto.

Har jeg ikke penger til forbuk på lønnskontoen, så skal jeg heller ikke bruke noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort penger av kredittkort-regninger man venter lenge med å betale, fordi renta er så høy.

Vi har kredittkort, men bruker dem stort sett til betaling på nett, f.eks. fly- og kinobilletter. Som regel betaler vi når fakturaen kommer, men det hender jo at det er greit å kunne dele f.eks. en faktura med 3-4 flybilletter og en hotellregning, på to måneder. Spesielt hvis vi f.eks. må bestille ferien i god tid før feriepengene kommer.

Mannen min må dessuten ha kredittkort for enkelte innkjøp for jobben. Men de utleggene får han jo igjen.

Jeg er familiens finansminister, men vi har felles økonomi og ingen hemmeligheter for hverandre. Jeg tjente mest i de årene vi hadde høye utgifter til barnepass, men nå tjener vi omtrent likt. Så pengebruk er ikke noen typisk konfliktårsak hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri kredittkort til vanlige ting. Jeg bruker det hvis jeg en sjelden gang handler på nett, men da er det alltid relative småbeløp og det blir betalt på neste regning.

Men jeg bruker det hvis jeg er i utlandet, men det blir jo ikke de store summene det heller og det betales ned raskt.

Jeg har betalt et par reiser med kredittkort, men har innbetalt summene etter en måned fordi det er rentrefritt den første måneden.

Utover det er det ikke lurt å bruke kredittkort, det koster så det svir og rentene er skyhøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker aldri kredittkort til vanlige ting. Jeg bruker det hvis jeg en sjelden gang handler på nett, men da er det alltid relative småbeløp og det blir betalt på neste regning.

Men jeg bruker det hvis jeg er i utlandet, men det blir jo ikke de store summene det heller og det betales ned raskt.

Jeg har betalt et par reiser med kredittkort, men har innbetalt summene etter en måned fordi det er rentrefritt den første måneden.

Utover det er det ikke lurt å bruke kredittkort, det koster så det svir og rentene er skyhøye.

Ja - det er slik mannen min bruker det også - på f.eks. feriereiser, og så betaler vi det tilbake før rentene begynner å løpe.

Vi har ikke behov for mer enn ett kredittkort i familien, og for min del er det veldig greit at det er mannen min som styrer dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er slik mannen min bruker det også - på f.eks. feriereiser, og så betaler vi det tilbake før rentene begynner å løpe.

Vi har ikke behov for mer enn ett kredittkort i familien, og for min del er det veldig greit at det er mannen min som styrer dette :-)

Jeg skal i alle fall ha at jeg er flink med penger:-) Men jeg har flere kredittkort når jeg tenker meg om, men det er bare ett jeg regner som kredittkort og som brukes som vanlig kredittkort.

Men jeg har jo Statoilkort og Shellkort også, som jeg bruker til kun drivstoff. Men det er jo en kredittgrense på dem også, som jeg kan utnytte hvis jeg vil, men disse regningene betales hver måned.

Grunn til at jeg har to kort til drivstoff er at jeg kjører på gass på den store SUV'en min og skaffet meg derfor Shellkort hvor jeg får ei krone i avslag på pumpeprisen. Det får jeg ikke på Statoil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg

Ja, jeg har kredittkort. Tror det er 4-5 stk.

Men jeg har ikke kredittkortgjeld. Har ikke, har aldri hatt, kommer aldri til å ha. Kjæresten min har det likedan. Alle de jeg kjenner har det på samme måte.

Den gjeld en ikke kan få på vanlig måte i banken, den har en ikke råd til å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kredittkort og bruker det når jeg handler på nett og når jeg er utenlands.

pluss en sjelden gang hvis det er skrapa dagen før lønningsdag.

Jeg betaler alltid alt det utestående ved første forfall (og runder gjerne opp til nærmeste hundre for sikkerhets skyld), føler at det er livsfarlig å la noe bli hengende over til neste måned, det er jeg redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kort, et vanlig visa og et mastercard i samme bank.

Mastercard bruker jeg når jeg bestiller billetter etc. på nettet og betaler hotellregninger på weekend og andre ferier. Betaler det måneden etter, blir da ingen gebyr eller renter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kredittkort, men bruker det nesten aldri. Hvis jeg bruker det betaler jeg alltid hele summen tilbake før rentene begynner å løpe.

Stort sett brukes det bare til jobbutgifter, som jeg får refundert. Ellers kan det være greit å bruke på reise, spesielt hvis jeg ikke stoler 100% på stedet jeg handler (restauranter osv), da slipper jeg å oppleve at kontoen plutselig er tom mens jeg er ute og reiser. Har aldri opplevd svindel, men kjenner folk som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jeg har ikke kredittkortgjeld. Kredittkortet mitt bruker jeg bare når jeg er i utlandet. Banken anbefaler bruk av kredittkort da, fordi det gjør det vanskligere for svindlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kredittkort. Bruker det ganske mye. Jeg fikk det gjennom Trumf.

Jeg får 1% bonus på alt jeg handler + 3% bonus på alt jeg handler i butikker som har Trumf. Det blir faktisk ganske mye penger av det.

I tillegg bruker jeg det på all netthandling og det jeg handler i syden. (Sikkerhetsmessige årsaker)

MEN jeg betaler alltid alt på forfall. Så jeg får ikke renter på det. Og da er jo ikke dette noen dyr måte å handle på. Så jeg bruker ikke penger jeg ikke har:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg har kredittkort - 2 faktisk siden jeg har to banker.

Bruker dem ved utenlandsreiser og netthandel pga sikkerhet. I den ene banken har jeg kunnet stille inn slik at hele beløpet jeg har brukt på kredittkortet automatisk blir trukket påfølgende måned - da er det ingen ekstra kostnader knyttet til kredittkortbruk. I den andre banken får jeg faktura for bruken av kredittkortet - betaler jeg den innen fristen (påfølgende måned) er det heller ingen ekstra kostnader her.

Jeg bruker aldri penger jeg ikke har.

Ville aldri brukt kredittkort dersom jeg ikke visste sikkert at jeg hadde penger påfølgende måned til å tilbakebetale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid man kan gardere seg mot bruk av kredittkort. Jeg er helt enig i at man ikke skal bruke slike kort på på vesker og dyre merkekær, men når begge de voksne i huset går ned i inntekt og det dukker opp store uforutsette utgifter har man ikke noe valg.

Vi lever veldig nøkternt men har likevel kredittkortgjeld som vi betaler på hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kredittkort eller kredittkort gjeld.

Vi er som deg. :-)

Vi kjøper når vi har penger til det.

''Vi har ikke kredittkort eller kredittkort gjeld. Vi er som deg. :-) Vi kjøper når vi har penger til det.'' Betaler du alltid cash? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri kredittkort til vanlige ting. Jeg bruker det hvis jeg en sjelden gang handler på nett, men da er det alltid relative småbeløp og det blir betalt på neste regning.

Men jeg bruker det hvis jeg er i utlandet, men det blir jo ikke de store summene det heller og det betales ned raskt.

Jeg har betalt et par reiser med kredittkort, men har innbetalt summene etter en måned fordi det er rentrefritt den første måneden.

Utover det er det ikke lurt å bruke kredittkort, det koster så det svir og rentene er skyhøye.

''Utover det er det ikke lurt å bruke kredittkort, det koster så det svir og rentene er skyhøye.''

Så lenge man betaler hele beløpet til forfall er det jo økonomisk smart å bruke kortet... Vi bruker det ofte til litt større summer - og alltid ved netthandel, men betaler jo hele summen før rentene løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...