Gå til innhold

Kredittkort gjeld?


Spirello

Anbefalte innlegg

Jeg bruker aldri kredittkort til vanlige ting. Jeg bruker det hvis jeg en sjelden gang handler på nett, men da er det alltid relative småbeløp og det blir betalt på neste regning.

Men jeg bruker det hvis jeg er i utlandet, men det blir jo ikke de store summene det heller og det betales ned raskt.

Jeg har betalt et par reiser med kredittkort, men har innbetalt summene etter en måned fordi det er rentrefritt den første måneden.

Utover det er det ikke lurt å bruke kredittkort, det koster så det svir og rentene er skyhøye.

Ser jeg leste setningen din for dårlig -det sto jo et "utover det" der,- så vi var visst enige :-) Skylder på høy oppløsning og manglende lesebriller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    5

  • Mary Poppins

    4

  • mrxx

    3

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke alltid man kan gardere seg mot bruk av kredittkort. Jeg er helt enig i at man ikke skal bruke slike kort på på vesker og dyre merkekær, men når begge de voksne i huset går ned i inntekt og det dukker opp store uforutsette utgifter har man ikke noe valg.

Vi lever veldig nøkternt men har likevel kredittkortgjeld som vi betaler på hver måned.

Sånn sett er jo kredittkort genialt! :o) Hadde sikkert skaffet det selv hvis jeg fikk en stor uforutsett utgift jeg måtte ha penger til.. det er fornuftig bruk i mine øyne. men reagerer åp at folk bruker det til shopping av ting og tang de ikke har råd til, eller brukt for... Ala luksusfellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi har ikke kredittkort eller kredittkort gjeld. Vi er som deg. :-) Vi kjøper når vi har penger til det.'' Betaler du alltid cash? ;o)

Penger på konto da vettu :o) Har sjelden cash jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg leste setningen din for dårlig -det sto jo et "utover det" der,- så vi var visst enige :-) Skylder på høy oppløsning og manglende lesebriller...

Er nok litt for tidlig på morran for deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger på konto da vettu :o) Har sjelden cash jeg..

Kredittkort er jo bare en omveg til kontoen, om regningen gjøres opp med en gang... Så også vi som bruker kredittkort som betalingsmiddel bruker bare penger vi har.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alltid man kan gardere seg mot bruk av kredittkort. Jeg er helt enig i at man ikke skal bruke slike kort på på vesker og dyre merkekær, men når begge de voksne i huset går ned i inntekt og det dukker opp store uforutsette utgifter har man ikke noe valg.

Vi lever veldig nøkternt men har likevel kredittkortgjeld som vi betaler på hver måned.

''helt enig i at man ikke skal bruke slike kort på på vesker og dyre merkekær'' Det er vel ikke typen vare som er problemet, men det at man ikke har dekning? ;0) Kan man ikke betale benyttet kreditt før renten begynner å gå (etter 1 mnd på alle mine) er det jo like ufornuftig å bruke kortet på veske som på gaudaost? Mangler man penger til mat er det bedre å gå til banken og reforhandle lån, enn å kjøpe mat på kreditt, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror langt fra alle har kredittkortgjeld.

Når det gjelder

''Er to damer på jobben min som shopper masse vesker, sko, klokker, klær osv. og ser hele tider superstilige ut, men begge har fortalt at de har handla med kredittkort''

vil jeg opplyse at jeg og mange jeg kjenner bruker kredittkort til å betale med, men ikke dermed sagt vi benytter kreditten. Stort sett betales regningen så snart den kommer i posten, dvs. før det påløper renter.

For meg er kredittkortet altså bare en betalingsmåte - ikke en kreditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid man kan gardere seg mot bruk av kredittkort. Jeg er helt enig i at man ikke skal bruke slike kort på på vesker og dyre merkekær, men når begge de voksne i huset går ned i inntekt og det dukker opp store uforutsette utgifter har man ikke noe valg.

Vi lever veldig nøkternt men har likevel kredittkortgjeld som vi betaler på hver måned.

''Vi lever veldig nøkternt men har likevel kredittkortgjeld som vi betaler på hver måned.

''

Renten på slike kort er jo skyhøy! Veldig lite fornuftig å benytte kredittkortet som lån - hvorfor øker dere heller ikke da boliglånet litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kredittkort. Tror det er 4-5 stk.

Men jeg har ikke kredittkortgjeld. Har ikke, har aldri hatt, kommer aldri til å ha. Kjæresten min har det likedan. Alle de jeg kjenner har det på samme måte.

Den gjeld en ikke kan få på vanlig måte i banken, den har en ikke råd til å ha.

''Den gjeld en ikke kan få på vanlig måte i banken, den har en ikke råd til å ha.

''

Kloke ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har noe gjeld. Ikke fordi jeg har shoppet eller dratt på en ferie jeg ikke har råd til, men fordi jeg måtte til tannlegen med to tenner som brakk ved roten etter et slag mot kjeven + en rotfylling.

At tenner ikke er del av helsen til nordmenn i henhold til staten er en sak for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort er jo bare en omveg til kontoen, om regningen gjøres opp med en gang... Så også vi som bruker kredittkort som betalingsmiddel bruker bare penger vi har.. ;o)

Enig! Betaler hver måned, jeg og får hverken gebyr eller renter. Ikke alle måneder jeg bruker kreditkortet heller, er stort sett om jeg er ute og reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Utover det er det ikke lurt å bruke kredittkort, det koster så det svir og rentene er skyhøye.''

Så lenge man betaler hele beløpet til forfall er det jo økonomisk smart å bruke kortet... Vi bruker det ofte til litt større summer - og alltid ved netthandel, men betaler jo hele summen før rentene løper.

Det samme her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke penger jeg ikke har, og jeg hater å ha gjeld.

Jeg har dog ett kredittkort, men kun i tilfelle jeg skulle miste bankkortet mitt (har kun ett), eller magnetstripen/chipen ikke skulle funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Betaler hver måned, jeg og får hverken gebyr eller renter. Ikke alle måneder jeg bruker kreditkortet heller, er stort sett om jeg er ute og reiser.

Samme her :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror langt fra alle har kredittkortgjeld.

Når det gjelder

''Er to damer på jobben min som shopper masse vesker, sko, klokker, klær osv. og ser hele tider superstilige ut, men begge har fortalt at de har handla med kredittkort''

vil jeg opplyse at jeg og mange jeg kjenner bruker kredittkort til å betale med, men ikke dermed sagt vi benytter kreditten. Stort sett betales regningen så snart den kommer i posten, dvs. før det påløper renter.

For meg er kredittkortet altså bare en betalingsmåte - ikke en kreditt.

Sånn gjør jeg det også.

Kredittkort er en måte å betale på, og jeg har aldri mer i minus på kredittkortet enn jeg vet jeg har/får på konto. Betaler alltid når regningen kommer, så renter betaler jeg ikke på det kortet.

Syns også det er greit å bruke kredittkort når jeg handler på nett, særlig fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kredittkort ja - bruker det for å betale "store" ting eller når vi er på reiser. Fordi vi aldri har mye på den vanlige minibankkontoen som kun skal gå til mat osv.

Betaler selvfølgelig tilbake raskt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror langt fra alle har kredittkortgjeld.

Når det gjelder

''Er to damer på jobben min som shopper masse vesker, sko, klokker, klær osv. og ser hele tider superstilige ut, men begge har fortalt at de har handla med kredittkort''

vil jeg opplyse at jeg og mange jeg kjenner bruker kredittkort til å betale med, men ikke dermed sagt vi benytter kreditten. Stort sett betales regningen så snart den kommer i posten, dvs. før det påløper renter.

For meg er kredittkortet altså bare en betalingsmåte - ikke en kreditt.

''For meg er kredittkortet altså bare en betalingsmåte - ikke en kreditt.''

Samme her. Det er utrolig praktisk å ha kredittkort tilgjengelig for utenlandsturer, netthandel, flyreiser, samt også eventuelle kjøp innenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange kredittkort, men i øyeblikket bruker jeg bare et av dem. Jeg handler alltid med kredittkort og jeg er mye i utlandet. Da har jeg alltid med meg flere kort, noe som har vist seg å være gunstig.

Jeg er flerfoldige fått høre at jeg er utrolig flink til å forvalte pengene mine, og få mere for dem enn mange andre. En forklaring er at jeg bruker kredittkort.

Jeg trenger å kle meg ordentlig på jobb, og jeg ser ikke på det som unødvendig luksus å kjøpe klær. Jeg bruker alltid kredittkortet i alle butikker og betaler innpå det når jeg får lønn.

Denne gangen har jeg gjeld på kredittkortet mitt på 20000 kr. når jeg har betalt innpå det. Det kommer av en del uforutsette utgifter, og jeg prøver å betale det neste måned heller enn bruke pengene fra sparekontoen min. Der har jeg alltid en månedslønn siden jeg jobber selvstendig og har ikke rett på sykelønn.

Jeg har mye gjeld og livet handler ikke for meg om å spare penger til etterkommerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...