Gå til innhold

Nyttige og unyttige kjøkkenmaskiner og -dingser


Axcia

Anbefalte innlegg

Nevn noe du aldri bruker, somer totalt bortkasta:

Løkhakkeren fra Tupperware. Fikk den i vertinnegave. Hva i alle dager er cluet med den? Jeg er ikke glad i løk...

Nevn noe du bruker flere ganger i uka, og/eller som er superpraktisk:

vannkokeren, eggkokeren, Kenwood Major og håndmikseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    13

  • laban

    7

  • Lillemus

    6

  • Katt-ja

    5

Mest aktive i denne tråden

Noe jeg aldri bruker:

En dings jeg fikk av søsteren min. Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. Tror det er meningen at man liksom skal blande alle greiene man trenger til f.eks. en kake oppi der, og at vitsen er å slippe å bruke (halv)litermålet flere ganger eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg har skjønt poenget - kanskje noen her kan forklare meg det.

Noe vi bruker ofte er brødristeren, brusmaskinen (vi lager vann med kullsyre selv, uten smaktilsetning, selv om det sikkert er veldig harry) og i perioder toastjernet (til varme ostesmørbrød).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg aldri bruker:

En dings jeg fikk av søsteren min. Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. Tror det er meningen at man liksom skal blande alle greiene man trenger til f.eks. en kake oppi der, og at vitsen er å slippe å bruke (halv)litermålet flere ganger eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg har skjønt poenget - kanskje noen her kan forklare meg det.

Noe vi bruker ofte er brødristeren, brusmaskinen (vi lager vann med kullsyre selv, uten smaktilsetning, selv om det sikkert er veldig harry) og i perioder toastjernet (til varme ostesmørbrød).

''Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. ''

Det er ikke en stor plastmugge som også kan brukes som litermål, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe jeg aldri bruker:

En dings jeg fikk av søsteren min. Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. Tror det er meningen at man liksom skal blande alle greiene man trenger til f.eks. en kake oppi der, og at vitsen er å slippe å bruke (halv)litermålet flere ganger eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg har skjønt poenget - kanskje noen her kan forklare meg det.

Noe vi bruker ofte er brødristeren, brusmaskinen (vi lager vann med kullsyre selv, uten smaktilsetning, selv om det sikkert er veldig harry) og i perioder toastjernet (til varme ostesmørbrød).

Den dingsen med det rare lokket bruker jeg ofte :-)

Det er et 2-litersmål med sprutedeksel (den ringen). Jeg lager f.eks. vaffelrøre i den, og benytter håndmikseren via hullet, og slipper sprut og søl. Det lille lokket setter jeg på mens røra sveller.

Bruker også når jeg langer pannekaker, ostekake - ja alt som blandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microbølgeovnen pælma jeg ut for 8 år sida. Da hadde den stått og samla støv i 4 år, og jeg har ikke savna den en eneste dag. Makan til tøysegreie.

Brødristeren har jeg kanskje brukt 5 ganger på de to åra jeg har hatt den. Også tullete.

Kaffemaskina og Kenwood'en bruker jeg ofte. Vaffeljernet brukes ikke så ofte, men jeg er veldig fornøyd med å ha det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. ''

Det er ikke en stor plastmugge som også kan brukes som litermål, da?

Nja, jeg tror den har et tilleggspoeng slik Axcia beskriver. Det er bare jeg som ikke har sett noe problem med min måte å gjøre det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den løkhakkeren overtar jeg mer enn gjerne! :o)

Vannkokeren hadde jeg knapt klart meg uten. :o) Blenderen er kjekk å ha, men ikke utslitt. Brødristeren går nesten daglig, har ei Snuppe som elsker ristet brød. Kjøkkenmaskina kunne jeg nesten spart meg for å kjøpe, den 30-35 år gamle håndmikseren etter mormor holder egentlig i lange baner! Stavmikseren bruker jeg av og til.

Toastjernet ble gitt bort. Potetskrellemaskina ble stående igjen hos eksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg aldri bruker:

En dings jeg fikk av søsteren min. Det er et stort mål (to liter?) med diverse gram- og desiliterstreker på sidene, dessuten har det et rart lokk med hull i. Tror det er meningen at man liksom skal blande alle greiene man trenger til f.eks. en kake oppi der, og at vitsen er å slippe å bruke (halv)litermålet flere ganger eller noe sånt. Jeg tror ikke jeg har skjønt poenget - kanskje noen her kan forklare meg det.

Noe vi bruker ofte er brødristeren, brusmaskinen (vi lager vann med kullsyre selv, uten smaktilsetning, selv om det sikkert er veldig harry) og i perioder toastjernet (til varme ostesmørbrød).

Den mugga arvet jeg etter mamma og den er genial! Som Axcia sier så bruker jeg også den til vaffelrøre og pannekakerøre og slipper sølet med øse og drypping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det mest unyttige jeg har fått er forøvrig pastamaskin. Til bryllupet vårt fikk vi ikke mindre enn to stykker! Var vel en motegreie akkurat da.

Den ene byttet vi umiddelbart, den andre havnet fort på loftet, før den ble gitt bort til loppemarked, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microbølgeovnen pælma jeg ut for 8 år sida. Da hadde den stått og samla støv i 4 år, og jeg har ikke savna den en eneste dag. Makan til tøysegreie.

Brødristeren har jeg kanskje brukt 5 ganger på de to åra jeg har hatt den. Også tullete.

Kaffemaskina og Kenwood'en bruker jeg ofte. Vaffeljernet brukes ikke så ofte, men jeg er veldig fornøyd med å ha det. ;)

Microen er genial til tining av brød! Jeg deler alltid brøene i to, putter i pose og slenger i fryseren. Tar 5,5 min på tineprogram i microen rett fra fryseren så smaker de som nybakte. Tiner mens jeg dekker frokostbordet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den mugga arvet jeg etter mamma og den er genial! Som Axcia sier så bruker jeg også den til vaffelrøre og pannekakerøre og slipper sølet med øse og drypping.

Husker ikke om den dingsen har helletut, men det kan hende.

Siden jeg har oppvaskmaskin, har jeg ikke forstått problemet med å bruke øse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om den dingsen har helletut, men det kan hende.

Siden jeg har oppvaskmaskin, har jeg ikke forstått problemet med å bruke øse.

''Siden jeg har oppvaskmaskin, har jeg ikke forstått problemet med å bruke øse.

''

Fikser oppvaskmaskinen sølet på benken og komfyren også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om den dingsen har helletut, men det kan hende.

Siden jeg har oppvaskmaskin, har jeg ikke forstått problemet med å bruke øse.

Med mindre du løfter bollen du har røra i bort til vaffeljern / stekepanne hver gang du skal helle røre med øsa så drypper det jo gjerne fra øsa. Det slipper du med mugge. Jada, jeg legger også papir under for å slippe å tørke opp etterpå. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Siden jeg har oppvaskmaskin, har jeg ikke forstått problemet med å bruke øse.

''

Fikser oppvaskmaskinen sølet på benken og komfyren også? ;)

Jeg søler faktisk forsvinnende lite under vaffel- og pannekakesteking.

Hvis ikke den helletuten har helt spesielle egenskaper, tror jeg det blir omtrent like mye / lite søl om jeg heller røra fra den eller bruker øse. Ikke mange dråpene i noe fall.

Men hvis jeg skulle ta med meg røra rundt i huset av en eller annen mystisk grunn, er det nok lettere å bære den dingsen med hank, enn en vanlig bakebolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du løfter bollen du har røra i bort til vaffeljern / stekepanne hver gang du skal helle røre med øsa så drypper det jo gjerne fra øsa. Det slipper du med mugge. Jada, jeg legger også papir under for å slippe å tørke opp etterpå. :o)

Når jeg steker vafler, setter jeg jernet på benken med bakerista på den ene siden og bollen på den andre.

Gjelder det pannekaker, setter jeg bollen på den benken som går helt inntil komfyren.

Jeg river vel som regel av et tørkepapir sånn i tilfelle, men jeg legger ikke noe under.

Jeg har antakelig en svært brukervennlig øse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg bruker mest er mikro, vannkoker, toastjern,lokkåpner espressokoker og melkeskummer

Minst er eggekoker, kjøkkenmaskin, mixmaster, elektrisk potetskreller og kaffemaskinen.

Trykkokeren bruker jeg ikke så ofte lenger og heller ikke vaffeljernet men det er kjekt å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Noe av det mest unyttige jeg har fått er forøvrig pastamaskin. Til bryllupet vårt fikk vi ikke mindre enn to stykker! Var vel en motegreie akkurat da.

Den ene byttet vi umiddelbart, den andre havnet fort på loftet, før den ble gitt bort til loppemarked, hvis jeg ikke husker feil.

De pastamaskinene var helt ekstremt populære for noen år siden! Jeg jobbet i kjøkkenavdelingen på en Jerniabutikk, og vi fikk knapt bestilt nok av dem. Men det var kanskje ved juletider et år. Så kanskje det var noe sånt som virket genialt som gave, men som aldri ble brukt av mottakeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...